veel remstof + warme velg = ?

Over de aandacht...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Freeco
Special member
Special member
Berichten: 784
Lid geworden op: wo mei 21, 2003 19:03
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E11
Type Corolla: E11 G6
Locatie: België (zegt genoeg? ;-))
Contacteer:

veel remstof + warme velg = ?

Bericht door Freeco »

Sinds kort merk ik veel meer remstof op de velg linksvoor dan gebruikelijk. Die velg voelt ook vrij warm aan na het rijden (niet heet uiteraard), terwijl aan de andere kant de velg maar lichtjes warm voelt en achteraan nog bijna koud.

Is dit een indicatie voor iets speciaal?
De remblokken zouden nog goed moeten zijn, maar ik heb wel last van heel veel roestvorming aan de binnenkant van mijn remschijven. Daarom waren de remschijven vooraan al eens vervangen.
Hoe dan ook zullen rondom de remblokken en -schijven over een maand of 3 gewisseld worden met nieuwe. Volgens mijn garagist is het beter te wachten tot na de winter.
BlackE10
Freak
Freak
Berichten: 8846
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 09:52
CCNL lidnummer: 439
Type Corolla: KE70

Bericht door BlackE10 »

Als ik dat zo hoor heb je last van een remklauw die vast begint te zitten en daardoor meer aanloopt dan normaal. Door de wrijving hiervan krijg je meer remstof en een warmere remschijf en velg.
Ga hier snel mee naar de dealer zodat ze hem nog kunnen reviseren (of doe het zelf) Als hij helemaal vast gaat zitten dan kun je niet meer goed recht uit remmen en is de kans aanwezig dat de complete remklauw vervangen moet worden.
Dat heb ik al eens meegemaakt.
Mijn oude Corolla GXTSI
European Turbo Time :D
SkaBla
President member
President member
Berichten: 1112
Lid geworden op: di jan 25, 2005 21:40
Type Corolla: EE111

Bericht door SkaBla »

Jonas heeft gelijk, en daarbij als het echt aan gaat lopen, heb je kans dat je remblokken verglazen door de hitte.

Ik heb vanmiddag mn 2 toekomstige remklauwen gereviseerd. Ik wil die van jou ook wel doen mocht je het niet zelf kunnen/durven
Starlet Power :D
Freeco
Special member
Special member
Berichten: 784
Lid geworden op: wo mei 21, 2003 19:03
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E11
Type Corolla: E11 G6
Locatie: België (zegt genoeg? ;-))
Contacteer:

Bericht door Freeco »

Ik zal er morgen eens richting garagist mee rijden. Eens gaan horen wanneer hij er tijd voor heeft en of hij al het nodige in stock heeft.
Het lijkt me veiliger dat hij het doet, al zou ik het wel zelf willen proberen. Heb er een tijd terug een how-to over gelezen, maar eerder voor de praktische kant laat ik het toch beter over aan hem.
Bertus
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 7079
Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
CCNL lidnummer: 504
Type Corolla: Ford Focus
Locatie: Lopik.

Bericht door Bertus »

Gegarandeerd een vast zittende zuiger, heb het bij de G6-R en mijn mr2 SW20 ook gehad
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst! :silly:

Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!
ronaldveen1984
Starting member
Starting member
Berichten: 70
Lid geworden op: ma aug 01, 2005 18:08
Locatie: spijkenisse

Bericht door ronaldveen1984 »

bertus schreef:Gegarandeerd een vast zittende zuiger, heb het bij de G6-R en mijn mr2 SW20 ook gehad
heb ik ook gehad was niet zo duur om te laten repareren.
Toyota Corolla e11
1.6 16V linea luna

Rolla http://www.mijnalbum.nl/Album=WJUBPBJX Colt: http://www.mijnalbum.nl/Album=AANELNAL
Freeco
Special member
Special member
Berichten: 784
Lid geworden op: wo mei 21, 2003 19:03
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E11
Type Corolla: E11 G6
Locatie: België (zegt genoeg? ;-))
Contacteer:

Bericht door Freeco »

Mijn garagist heeft de oorzaak bevestigd: de zuiger zat inderdaad vast.
Kwas wel verrast dat ze er al onmiddellijk iets aan gingen doen. Een tijdelijke oplossing wel, want een revisieset hadden ze niet op stock.
Direct nieuwe remschijven vooraan en ineens nieuwe remblokken. De geblokkeerde zuiger is losgeduwd en wat extra smering gegeven.
Ik moet het nu wel wat in de gaten houden voor het geval de zuiger weer zou vast komen te zitten... Maar normaal zou het wel moeten lukken om nog te wachten met de rest tot mijn volgend groot onderhoud: da's dat van 120.000 km, over 1200km (over een goeie maand). Tegen dan ging er een nieuwe zuiger en revisiekit voor mij klaarliggen.
Als ze dan toch bezig zijn, mogen dan ook ineens de achterste remblokken vervangen worden, en van de achterste remschijven gaat eens het roest van afgedraaid worden. En als het echt nodig is, komen er daar ook nieuwe schijven op.

Tijdens al die werken aan de remmen heb ik nog opgemerkt dat er een vijs in mijn rechter voorband zat... Dus ook maar snel even het gat gestopt.

En alle goeie dingen bestaan uit 3: aangezien ik een week of 5 terug eens last had met starten heb ik mijn batterij eens laten nakijken. Bleek dat die toch maar kantje boordje meer goed was, dus ineens ook een nieuwe.

Ik weet weer wat gevraagd voor mijn nieuwjaar: geld, om de factuur te betalen :wink:
Bertus
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 7079
Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
CCNL lidnummer: 504
Type Corolla: Ford Focus
Locatie: Lopik.

Bericht door Bertus »

Dat gaat je idd een flinke duit kosten
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst! :silly:

Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!
Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Type Corolla: AvensisT25

Bericht door Marc0 »

nieuwe remblokken en remschijven voor? dat is toch geen echte oplossing voor een vastzittende zuiger ofwel?
of was je remschijf en remblokje al 'aangetast' doordat hij echt vastzat? dan is het wel nodig geweest ja..hopen dat hij niet voor die maand opnieuw gaat vastzitten en je gloednieuw remschijf naar deknoppen helpt..
Seat Ibiza 1.2 TDi Style
Wegpiraat
CCNL Crew
CCNL Crew
Berichten: 1461
Lid geworden op: do mei 08, 2003 17:33
CCNL lidnummer: 494
Type Corolla: leasebak
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Wegpiraat »

bij 120000 km kan het heel goed zijn dat de schijven gewoon op zijn hoor :wink: die km stand heb ik dr niet eens mee gehaald... en nieuwe schijven is automatisch ook nieuwe blokken...
Corolla TS 2.0 Hybrid Business Plus in Emotional Red
Freeco
Special member
Special member
Berichten: 784
Lid geworden op: wo mei 21, 2003 19:03
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E11
Type Corolla: E11 G6
Locatie: België (zegt genoeg? ;-))
Contacteer:

Bericht door Freeco »

De blokken zaten er toch al zogoed als doorheen hoor. Ik heb er bijna 120.000km opzitten, dus veel langer zouden ze het toch niet uithouden.
De schijven waren langs binnen ongeveer de helft verroest en langs buiten toch ook al een goeie strook. Zowieso gingen ze vervangen worden tegen maart-april.
4a-gze
President member
President member
Berichten: 2315
Lid geworden op: za jul 09, 2005 10:37
CCNL lidnummer: 751
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 gts-i
Locatie: Azzn

Bericht door 4a-gze »

misshien kun je de schijven nog es laten afdraaien, 1 x zou nog kunnen. Heb ik poosje geleden ook gedaan. Wel nieuwe remblokken erop gedaan, anders heeft vervanging geen zin.
4A-GZE: 225 km/h @ GPS @ 6.950 rpm

Honda Civic Hybrid 1.3 V-tec: 207 km/h @ GPS @ 6.000 rpm

Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive: 194 km/h @ GPS @ 3900 RPM (electronic limited)

Toyota Auris TS: 186 km/H (electronic limited)
Freeco
Special member
Special member
Berichten: 784
Lid geworden op: wo mei 21, 2003 19:03
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E11
Type Corolla: E11 G6
Locatie: België (zegt genoeg? ;-))
Contacteer:

Bericht door Freeco »

staat zo gepland hoor, enkel als het nodig is nog eens andere schijven achteraan
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6613
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Ik heb 200.000km met de originele schijven en blokken gedaan.
Waren toen nog niet op, enkel de schijven waren voor meer dan 50% verroest aan de binnenkant. Blokjes zaten op de helft...

Met Brembo´s heb ik 25.000km gedaan met dank aan een vastzittende remklauw.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
4a-gze
President member
President member
Berichten: 2315
Lid geworden op: za jul 09, 2005 10:37
CCNL lidnummer: 751
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 gts-i
Locatie: Azzn

Bericht door 4a-gze »

ik heb de remmerij van mn rolla laatst ook ff grondig aangepakt. Was ook wel hard nodig:

meer dan 50% roest op de remschijf, maar gek genoeg remde hij nog prima. Toen had ik besloten de remschijven af te laten draaien en de remblokken met een vlakschuurmachine vlak te schuren omdat er nog meer dan de helft remblok op zat. Bleek dus dat bij alle remblokken ruimte zat tussen de remblok en het ijzer. Met een schroevendraaier kon je ze er zo van af wippen. Levensgevaarlijk! Meteen nieuwe remblokken erop gedaan en alle geleiderpennen opnieuw in het remvet gezet.. Nu remt ie weer super.
4A-GZE: 225 km/h @ GPS @ 6.950 rpm

Honda Civic Hybrid 1.3 V-tec: 207 km/h @ GPS @ 6.000 rpm

Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive: 194 km/h @ GPS @ 3900 RPM (electronic limited)

Toyota Auris TS: 186 km/H (electronic limited)
Gebruikersavatar
levensnevel
Junior member
Junior member
Berichten: 110
Lid geworden op: ma nov 28, 2005 05:21
Type Corolla: E11
Type Corolla: 427.850 km
Locatie: 51° 50' N 04° 09' E
Contacteer:

Bericht door levensnevel »

Hoeft niet perse een vastzittende zuiger te zijn.
Ik heb de afgelopen weken met hetzelfde euvel te kampen gehad.
Eest zijn de remmen schoongemaakt maar vervolgens keerde het probleem na een dag of 10, zeg 2.500 km, sluipenderwijs weer langzaam weer langzaam terug.
Afgelopen zaterdag is er tijdens geplande onderhoudsbeurt weer naar gekeken. De boosdoener bleek een U vormig stuk metaal te zijn wat nogal wat roestsporen vertoonde . In de draaibank gezet en helemaal roestvrij gemaakt. (vraag me niet naar de naam van het onderdeel want zo technisch ben ik nu ook weer niet. Ik stond er bij en keek er naar)
Nu pakweg 400 km verder lijkt m'n elfje herboren. Dus nieuwe schijven en nieuwe blokken zijn niet echt altijd noodzakelijk.
Niets of niemand zegt dat het echt moet
En toch, of juist daarom,wil je het beleven....
Freeco
Special member
Special member
Berichten: 784
Lid geworden op: wo mei 21, 2003 19:03
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E11
Type Corolla: E11 G6
Locatie: België (zegt genoeg? ;-))
Contacteer:

Bericht door Freeco »

zowieso waren mijn blokken toch bijna versleten en de schijven door en door roest langs de binnenzijde :)
Dat U-vormig stuk ijzer zit toch in de remklauw veronderstel ik he? Zowieso ga ik bij de definitieve vervanging door mijn garagist nog wel eens alles zelf nakijken (ik hou alles steeds zou dicht mogelijk in het oog tijdens werken aan mijn schatje :)), beetje controle dat nergens roest meer overblijft.
Iemand anders die weet hoe het stuk heet dat levensnevel bedoelt? Kan me niet onmiddellijk inbeelden waar het over gaat...
Silvertoppie
President member
President member
Berichten: 1512
Lid geworden op: do feb 26, 2004 22:02
Type Corolla: Subaru
Locatie: vroomshoop
Contacteer:

Bericht door Silvertoppie »

Zuiger hoeft niet perse vast te zitten, de geleidepennen doen ook een hele hoop!! Dat had ik ook eerst, de zuiger was gewoon normaal 'gangbaar' en de pennen waren de boosdoeners, daarvan waren de rubbers niet best.. En dan is d'r maar 1 oplossing, compleet revisiesetje erop zetten ( 2 geleidepennen, 3 deel aan rubbers en een tube kopervet )

Met de Impreza heb ik t gepresteerd om in 16.000 km een setje orginele remblokken a 130 euri op te rijden... En dan rag ik d'r niet eens mee!! Ze remmen ook vrij vaag die orginele btw.. Nu zit er net een setje Red Stuff van EBC op, nu ff inremmen en dan kijken hoe dat remt!!!
Subaru Impreza WRX STI 2008 tuned by EMS 340pk en 510NM
TRD
Junior member
Junior member
Berichten: 112
Lid geworden op: ma mei 07, 2007 19:33
CCNL lidnummer: 747
Type Corolla: E10
Locatie: deventer
Contacteer:

remvloeistof

Bericht door TRD »

ik denk dat er een zuigerring lek is en er daarom vloeistof lekt

heb je de zuiger er al eens uit gehaalt?

kijk er een naar maak hem helemaal schoon en plaats hem weer goed
terug...
SkaBla
President member
President member
Berichten: 1112
Lid geworden op: di jan 25, 2005 21:40
Type Corolla: EE111

Bericht door SkaBla »

topic kicker ;)
Starlet Power :D
Freeco
Special member
Special member
Berichten: 784
Lid geworden op: wo mei 21, 2003 19:03
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E11
Type Corolla: E11 G6
Locatie: België (zegt genoeg? ;-))
Contacteer:

Bericht door Freeco »

is ondertussen al laaaaang opgelost hoor :)

* vooraan nieuwe remschijven en blokken
* remklauwen vooraan gereviseerd
* nieuwe zuigers vooraan
* anderhalve maand later ook achteraan nieuwe schijven en blokken
* en ineens nog eens alle remschijven zwart geverfd tegen roest met hittebestendige verf (zie mijn project topic)

Het enige probleem wat nog overblijft is dat achteraan bij 20-50km/u de blokken/schijven piepen. Bij remmen is het direct over. (heb ik ook al een apart topicje voor geopend)
Maar ook daar heb ik al grotendeels het probleem opgelost: er zat een afdruk van de randen van de remblokken op 1 van de schijven. Ik heb daar wat opgeschuurd en de blokken op nog eens geschuurd.
Het piepen komt nog soms terug, maar veel minder en ook hoger van toon waardoor het minder opvallend is. En waarschijnlijk lost dit zichzelf nog volledig op eens de blokken en schijven wat verder slijten.
Plaats reactie