Waxoyl 100 plus en krasjes

Over de aandacht...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
JeroenS
Full member
Full member
Berichten: 467
Lid geworden op: do apr 29, 2004 21:55
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: KE70
Type Corolla: E21
Locatie: Ter Apel

Waxoyl 100 plus en krasjes

Bericht door JeroenS »

Ik heb sinds 2017 een Prius IV in de kleur ash grey. BIj aflevering van de nieuwe auto is deze voorzien van een Waxoyl 100 plus behandeling. Aan de bestuurderszijde zit een sticker geplakt op de middenstijl en in het onderhoudsboekje zit een garantiepasje.

Als ik het goed heb zit er 3-jaar garantie op en ik vraag mij af hoe lang zo'n coating blijft zitten. Nu heb ik namelijk achter de portiergrepen wat krasjes zitten bij alle 4 de portieren. Bij de een wat meer dan de ander.

Wat is de beste methode om deze krasjes weg te werken? Ik heb zelf wel een tubetje Valma scratch remover, wat op zich prima werkt, maar ik zag ook Turtle color wax in silver (https://www.turtlewax.nl/turtle-wax-527 ... lver-500ml) wat op zich de krasjes vult, zodat deze gemaskeerd worden.
1994 Starlet P8 | 1999 Corolla E11 G6 | 2003 Corolla E12 2.0 D4D Linea Terra Comfort | 2007 Auris E15 2.0 D4DF Linea Sol Business | 2012 Prius 1.8 Dynamic Business | 2017 Prius 1.8 Executive | Nu: 2022 Corolla TS 2.0 Executive 8-)
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Waxoyl 100 plus en krasjes

Bericht door Martijn »

Waxoil blijft er een paar wasstraatbeurten opzitten, daarna is de ´laag´ al verwaarloosbaar. Met de alkalische shampoo van bijvoorbeeld wasbox of wasstraat is een doodgewone waxlaag al in 1 wasbeurt eraan.

Krasjes bij handgrepen doe ik zelf altijd met Scholl S3 en S30.. maar iets van Meguiars Sctratch-X of een polish van Turtle Wax zal het ook wel doen.
Krasjes maskeren met een ´glaze´ werkt prima.. tot een wasbeurt of 2 verder. Dan zie je ze weer.

Na polijsten lekker zelf handmatig in de Collinite #845 zetten, is een hele goede en voordelige synthetische wax die zeker aantal maanden blijft zitten. Echter is dat afhankelijk van je wasbeurten... met PH neutrale shampoo met de hand blijft het veel langer mooi dan door de wasstraat.

Wax blijft een soort ´vettigheid´ die agressieve (alkalische) shampoo´s gaan afbreken. ;)
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
JeroenS
Full member
Full member
Berichten: 467
Lid geworden op: do apr 29, 2004 21:55
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: KE70
Type Corolla: E21
Locatie: Ter Apel

Re: Waxoyl 100 plus en krasjes

Bericht door JeroenS »

Dank voor je reactie.

Dan zegt mij dat Waxoyl ook niet zoveel.

Mijn auto gaat nooit door de krasstraat, maar wordt altijd met de hand gewassen. Ik doe altijd een klein beetje Turtle Platinum shampoo in een emmer water. Met weinig moeite heb ik mijn auto altijd weer mooi schoon en glanzend.

Omdat ik de auto eens grondig onderhanden wil nemen heb ik mij de volgende producten aangeschaft:

-Turtle Wax Max-Power Car Wash 1.42L
-Turtle Wax Hybrid Solutions Ceramic Spray Coating 500 ml
-Turtle Wax Hybrid Solutions Ceramic Polish & Wax 500 ml
-Turtle Wax Hybrid Solutions Ceramic Wet Wax 500 ml
-Turtle Wax Dash & Glass
-Turtle Wax Clear Vue Rain Repellent 300ml

De bedoeling is om met de Max Power Car Wash de auto eens goed te wassen. Vervolgens met de Ceramic Polish & Wax de auto poetsen, zodat ook de krasjes weg zijn. Als laatste stap dan in de Ceramic Spray Coating zetten.

De Ceramic Wet Wax pas ik vervolgens na elke wasbeurt toe. Deze kun je er opspuiten, terwijl je auto nog nat is en dan vervolgens droog wrijven.

Hopelijk kan ik morgenavond de auto wassen, zodat ik hem dit weekend (eventueel in de garage) kan poetsen.
1994 Starlet P8 | 1999 Corolla E11 G6 | 2003 Corolla E12 2.0 D4D Linea Terra Comfort | 2007 Auris E15 2.0 D4DF Linea Sol Business | 2012 Prius 1.8 Dynamic Business | 2017 Prius 1.8 Executive | Nu: 2022 Corolla TS 2.0 Executive 8-)
heuveltje
Junior member
Junior member
Berichten: 113
Lid geworden op: ma jul 09, 2012 20:40
Type Corolla: E12
Type Corolla: TS + TSC

Re: Waxoyl 100 plus en krasjes

Bericht door heuveltje »

Waxoyl moet officieel ook 24 uur inwerken/drogen net hoe je het wil noemen. Helaas krijgt een poetser bij een bedrijf maar een paar uur om een auto klaar te maken. Vaak is het vandaag binnen morgen weer weg.
JeroenS
Full member
Full member
Berichten: 467
Lid geworden op: do apr 29, 2004 21:55
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: KE70
Type Corolla: E21
Locatie: Ter Apel

Re: Waxoyl 100 plus en krasjes

Bericht door JeroenS »

Ik heb gisteravond mijn auto eens grondig gewassen en ben vanochtend begonnen met het aanbrengen van de polish & wax. Deze is gemakkelijk met een microvezeldoek aan te brengen en met niet al te veel moeite zijn de krasjes bij de deurgrepen weg. Morgenmiddag de auto nog even in de ceramic spray coating zetten en ik ben klaar. Het schijnt dat de polish & wax ook 24 uur moet inwerken.

Ik ben zelf in totaal bijna 10 uur bezig geweest om de auto inwendig/uitwendig schoon te maken en te poetsen. Een poetser bij een bedrijf heeft die tijd niet, daar hij meerdere auto's in een dag moet doen.
1994 Starlet P8 | 1999 Corolla E11 G6 | 2003 Corolla E12 2.0 D4D Linea Terra Comfort | 2007 Auris E15 2.0 D4DF Linea Sol Business | 2012 Prius 1.8 Dynamic Business | 2017 Prius 1.8 Executive | Nu: 2022 Corolla TS 2.0 Executive 8-)
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Waxoyl 100 plus en krasjes

Bericht door Martijn »

Op een goede manier je lak mooi maken kost tijd.. in een halve dag ga je dat echt niet redden.
Je kan er wel 10 stappen van voorbereiding op loslaten.. met dito middelen. Maar vaak is daar geen tijd/geld/zin voor.
Zal daar hier ook even niet verder op in gaan. Maar..

Als je een wax aanbrengt en wilt weten wanneer je precies moet uitwrijven : Sweeptest doen.

Sweeptest:
Haal je vinger even over de lak die in de wax staat..
is de gewreven plek droog, dan kan je uitwrijven.
Is de gewreven plek nog wat vettig, dan moet je nog even wachten.

Sowieso is het met wax altijd het beste om het DUN op te brengen. Net als een huidlotion.
Een waasje wax over je lak is prima maar een streperige, witte waas is al een teken van veel teveel. Dan moet je ook vaak meer gaan boenen om het eraf te krijgen.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
JeroenS
Full member
Full member
Berichten: 467
Lid geworden op: do apr 29, 2004 21:55
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: KE70
Type Corolla: E21
Locatie: Ter Apel

Re: Waxoyl 100 plus en krasjes

Bericht door JeroenS »

Het kost inderdaad tijd, maar de krasjes bij de deurgrepen zijn zo goed als weg en als ik nu zie hoe mooi het water er af loopt, tijdens een regenbui, dan is het wel waard om er zoveel tijd in te steken. Nu is het gewoon een kwestie van onderhouden en regelmatig de auto eens wassen met een shampoo met wax er in.
1994 Starlet P8 | 1999 Corolla E11 G6 | 2003 Corolla E12 2.0 D4D Linea Terra Comfort | 2007 Auris E15 2.0 D4DF Linea Sol Business | 2012 Prius 1.8 Dynamic Business | 2017 Prius 1.8 Executive | Nu: 2022 Corolla TS 2.0 Executive 8-)
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Waxoyl 100 plus en krasjes

Bericht door Martijn »

Het kan zelfs veel makkelijker dan dat.. indien je een hogedrukreiniger ter beschikking hebt. :)

Na het wassen doe ik 40ml Gyeon Bathe+ en 400ml water in een foamlans en schuim daar de hele auto mee in.. spoel het af na 2 minuten.
Het is dan net alsof je een soort Rain-X over je hele auto hebt. Voor aantal weken.. :D
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
JeroenS
Full member
Full member
Berichten: 467
Lid geworden op: do apr 29, 2004 21:55
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: KE70
Type Corolla: E21
Locatie: Ter Apel

Re: Waxoyl 100 plus en krasjes

Bericht door JeroenS »

Ik heb wel een hoge druk reiniger, maar dat is een Kärcher uit het jaar kruik. Ik had al gekeken naar een foamlans, zag ze ook voor Kàrcher, maar niet voor het type dat ik heb. Anders had ik de aanschaf overwogen.
1994 Starlet P8 | 1999 Corolla E11 G6 | 2003 Corolla E12 2.0 D4D Linea Terra Comfort | 2007 Auris E15 2.0 D4DF Linea Sol Business | 2012 Prius 1.8 Dynamic Business | 2017 Prius 1.8 Executive | Nu: 2022 Corolla TS 2.0 Executive 8-)
Lone wolf
President member
President member
Berichten: 1055
Lid geworden op: zo apr 29, 2007 21:31
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE111
Type Corolla: E12 Sol
Locatie: Zwolle
Contacteer:

Re: Waxoyl 100 plus en krasjes

Bericht door Lone wolf »

Martijn schreef: zo aug 22, 2021 16:44 Gyeon Bathe+ en 400ml water in een foamlans en schuim daar de hele auto mee in.. spoel het af na 2 minuten.
Laat mij denken aan Meguiars hybrid ceramic wax line up? Die heb je ook weer in een spuitbusje, net iets meer werk dan met foamlans, maar wel easy done.
http://www.celicas.eu - Oprichter en erelid
2012 Yaris 1.0 Active
2013 Auris TS hybrid
1986 Celica 2.0 GT-Turbo
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Waxoyl 100 plus en krasjes

Bericht door Martijn »

Het lastige met spray producten dat je het exact goed moet toepassen. Iets te lang laten zitten of op laten drogen geeft vlekken.
Een wax-spray opspuiten en met doek afnemen kan wel, maar het wrijven over je lak geeft ook weer kans op swirls (waskrassen) welke je vooral op donkere kleuren gaat zien.

Vandaar dat ik het altijd contactloos met een foamer op de hogedrukreiniger doe. Met Gyeon Bathe+ is het echt bizar wat dat aan bescherming en waterafstotendheid geeft als je die in een foamer gebruikt.

Een goede foamer kost je 50euro (Monello Lancia 2.0) en is passend geleverd voor vrijwel elke hogedruk reiniger. Zeker alle Karchers met de bekende bajonet koppeling.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Plaats reactie