Aankoop advies Corolla E11 / E12 ??

Alles wat je wil weten over je nieuwe Corolla...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Londemanmp
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma dec 28, 2015 17:06

Aankoop advies Corolla E11 / E12 ??

Bericht door Londemanmp »

Beste Corolla liefhebbers,

Willen binnenkort naar een Corolla 5drs vvti gaan kijken, en was opzoek naar een Aankoop advies wijzer en heb hiervoor een paar vragen waar ik achter ben gekomen, hopelijk zijn er liefhebbers die hier antwoord op hebben en willen geven. ;)

01. E11 en E12 : ik zie wel degelijk verschil aan de buitenkant, maar is er een een motor die anders is ?

02. E12 model maar op kenteken een E11/2001 ?

03. Lees meerdere verhalen over olie lekkage onderblok welk bouwjaar heeft hier last van en welke E versie heeft daar last mee ?

04. Is er door handelaren ook gewoon de peilstok te veranderen voor 1 met een groene stip terwijl er niks is gebeurd qua onderblok ?

Mocht je eventueel meer advies voor ons hebben... altijd goed ;)

Bedankt.
Smarty
President member
President member
Berichten: 2493
Lid geworden op: do mei 17, 2007 02:41
CCNL lidnummer: 845
Type Corolla: KE70
Type Corolla: volvo V40T
Contacteer:

Re: Aankoop advies Corolla E11 / E12 ??

Bericht door Smarty »

Hoi en welkom

Mijn antwoorden staat er in gekleurd onder.

01. E11 en E12 : ik zie wel degelijk verschil aan de buitenkant, maar is er een een motor die anders is ?
Ja en nee de motor is het zelfde alleen een type nieuwer beide 4zzfe 3zzfe en e12 2zzge

02. E12 model maar op kenteken een E11/2001 ?
E12 is geleverd vanaf 2002 dus een e12 op 2001 kenteken is raar

03. Lees meerdere verhalen over olie lekkage onderblok welk bouwjaar heeft hier last van en welke E versie heeft daar last mee ?
Olie lekkage hebben ze weinig wel olie verbruik.
De e12 heeft hier ook last van zowel de 4zzfe en de 3zzfe motoren de 2zzge heeft het volgens mij niet


04. Is er door handelaren ook gewoon de peilstok te veranderen voor 1 met een groene stip terwijl er niks is gebeurd qua onderblok ?
Dit is volgens mij na te trekken bij de dealer waar hij onderhouden is.
Ik weet niet of het nog op een andere manier te zien is.
Londemanmp
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma dec 28, 2015 17:06

Re: Aankoop advies Corolla E11 / E12 ??

Bericht door Londemanmp »

Dit is wat ik vind op een Corolla wagon.

Bouwjaar : 2006
Variant : ZZE121(W)
Typegoedkeuringsnummer e11*2001/116*0181*07

of moet ik die e11*2001 niet zien als e11 motor ?
Smarty schreef:Hoi en welkom

Mijn antwoorden staat er in gekleurd onder.

01. E11 en E12 : ik zie wel degelijk verschil aan de buitenkant, maar is er een een motor die anders is ?
Ja en nee de motor is het zelfde alleen een type nieuwer beide 4zzfe 3zzfe en e12 2zzge

02. E12 model maar op kenteken een E11/2001 ?
E12 is geleverd vanaf 2002 dus een e12 op 2001 kenteken is raar

03. Lees meerdere verhalen over olie lekkage onderblok welk bouwjaar heeft hier last van en welke E versie heeft daar last mee ?
Olie lekkage hebben ze weinig wel olie verbruik.
De e12 heeft hier ook last van zowel de 4zzfe en de 3zzfe motoren de 2zzge heeft het volgens mij niet


04. Is er door handelaren ook gewoon de peilstok te veranderen voor 1 met een groene stip terwijl er niks is gebeurd qua onderblok ?
Dit is volgens mij na te trekken bij de dealer waar hij onderhouden is.
Ik weet niet of het nog op een andere manier te zien is.
Gebruikersavatar
corollapowerrr
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3052
Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
CCNL lidnummer: 468
Type Corolla: AE82
Type Corolla: Geen
Locatie: Genapium
Contacteer:

Re: Aankoop advies Corolla E11 / E12 ??

Bericht door corollapowerrr »

1.4 heeft geen last van het bewuste olieverbruik
Lexus is250c RAV4 hybrid 4wd
mazdawrecker
Starting member
Starting member
Berichten: 98
Lid geworden op: za feb 22, 2014 20:11
Type Corolla: E12
Locatie: Amersfoort

Re: Aankoop advies Corolla E11 / E12 ??

Bericht door mazdawrecker »

Als het onderblok onder garantie vervangen is zou dat in een database van de dealers terug te vinden moeten zijn toch?
What's the difference between horsepower and torque?
Horsepower: Determines how fast you are going when you hit the wall
Torque: Determines how far you take the wall with you
Gebruikersavatar
corollapowerrr
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3052
Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
CCNL lidnummer: 468
Type Corolla: AE82
Type Corolla: Geen
Locatie: Genapium
Contacteer:

Re: Aankoop advies Corolla E11 / E12 ??

Bericht door corollapowerrr »

Kunt toyota gewoon mailen met het chassis nummer en kenteken en de vraag of de auto reeds aangeboden is voor het bedoelde garantiegeval. Heb ik toentertijd ook gedaan voor de d-cat. Ik kreeg een snel en net antwoord.
Lexus is250c RAV4 hybrid 4wd
Londemanmp
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma dec 28, 2015 17:06

Re: Aankoop advies Corolla E11 / E12 ??

Bericht door Londemanmp »

Hoe kan het dan dat een 2005 en 2006 model op kenteken als : Typegoedkeuringsnummer e11*2001 staat. of slaat dit niet op bouwjaar met motorcode ?

en waar kan ik dit vinden : 4zzfe, 3zzfe en 2zzge of is dat het chassis nummer ?
Gebruikersavatar
corollapowerrr
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3052
Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
CCNL lidnummer: 468
Type Corolla: AE82
Type Corolla: Geen
Locatie: Genapium
Contacteer:

Re: Aankoop advies Corolla E11 / E12 ??

Bericht door corollapowerrr »

E11 is modelcode, wellicht is de E12 en doorontwikkeling op het chassis van een E11 en heeft de E12 dus de typegoedkeuring op de E11.
4zzfe is de 1.4 vvti
3zzfe is de 1.6 vvti
2zzge is de 1.8 vvti van d et-sport

Dat betreft dus niet het chassis nummer maar de motorcode, deze kan je vinden op het type plaatje en, als ik me niet vergis, in het chassisnummer.
Lexus is250c RAV4 hybrid 4wd
Smarty
President member
President member
Berichten: 2493
Lid geworden op: do mei 17, 2007 02:41
CCNL lidnummer: 845
Type Corolla: KE70
Type Corolla: volvo V40T
Contacteer:

Re: Aankoop advies Corolla E11 / E12 ??

Bericht door Smarty »

Mijn t-sport heeft

e11*98/14*0179*00
SV-Sportscars
Full member
Full member
Berichten: 356
Lid geworden op: ma nov 07, 2011 21:11
Type Corolla: E12
Type Corolla: Toyota
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Aankoop advies Corolla E11 / E12 ??

Bericht door SV-Sportscars »

Die E11 heeft niet met het model te maken dat er E11 op staat is puur toeval, een soortgelijke code kan ook op een KIA of Skoda staan bijvoorbeeld.
Dit is puur het type goedkeuringsnummer vanuit Europa

Hier een voorbeeld van een modelcode van een E12:
ZZE120
De volledige uitvoering kan dan zijn: ZZE120L-DGMDKW

Wat betreft de peilstok, in theorie is die gewoon los te koop (heeft zijn eigen onderdeelnummer etc) maar de kans is klein dat een handelaar of dergelijke zo'n peilstok besteld en daarmee de moeite neemt dit alles op te zoeken.
het is wellicht op te zoeken via Toyota of een auto daadwerkelijk vervangen is maar dat wil niet zeggen dat er niets aan gedaan is als de dealer er niets over kan zeggen, de hoeveelheid die aangepast zijn onder garantie is niet erg groot.

E12's hebben minder last van het olie verbruik dan de E11. De 1.4 heeft in principe het dezelfde constructiefout maar in de regel heeft die er weinig tot geen last van (mindere belasting op alle onderdelen etc) De 1.8 varianten (niet van toepassing op de standaard Corolla) hebben het meeste de problemen, de 1.6 in mindere mate en de 1.4 bijna niet.

Als je tussen de E11 en E12 kiest zou ik izeker voor de E12 gaan en voor de 1.6. De E12 is simpelweg meer auto (sorry E11 liefhebbers maar de luxe, details en afwerking zijn gewoon beter bij een E12. Een Facelift (2004+) E12 zou indien het budget het toelaat de beste optie zijn. Kleine kans op motorische problemen, de meeste opties (bij luxere modellen).
onnaj
President member
President member
Berichten: 1073
Lid geworden op: zo okt 14, 2007 21:09

Re: Aankoop advies Corolla E11 / E12 ??

Bericht door onnaj »

Met de 1.8 hierboven wordt volgens mij niet de t-sport bedoeld maar de 1.8 van o.a. de verso lijkt me. Volgens mij hebben juist de t-sport blokken normaal gesproken de minste problemen
Current: 2002 Yaris T-Sport for sale!

SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD

Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
SV-Sportscars
Full member
Full member
Berichten: 356
Lid geworden op: ma nov 07, 2011 21:11
Type Corolla: E12
Type Corolla: Toyota
Locatie: Raalte
Contacteer:

Re: Aankoop advies Corolla E11 / E12 ??

Bericht door SV-Sportscars »

Gaat dan puur om de 1ZZ-FE 1.8 vvti niet de 2ZZ-GE 1.8 vvtli.
De 2ZZ-GE heeft niet dezelfde fabricage fout... die heeft zijn eigen mindere punten.

Zoals gezegd de 1.8 vvti zit niet in een standaard Corolla en de 1.6 heeft minder last van olie verbruik dan de 1.8 motoren uit dezelfde lijn, en de 1.4 het minste.
Maar als er een keuze is tussen de 1.4 en de 1.6 zou ik altijd voor de 1.6 gaan, vermogen past veel beter bij de Corolla dan de 1.4 (in de regel is de kleinste motor nooit een goede keuze voor een auto (vanuit gaande dat er meerdere motoren geleverd worden) de 1.4 is vooral voor de E12 niet echt adequaat.
Plaats reactie