Aankoopadvies Toyota Corolla 1.6 VVT-i Terra

Alles wat je wil weten over je nieuwe Corolla...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Florus
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: vr feb 13, 2015 21:20

Aankoopadvies Toyota Corolla 1.6 VVT-i Terra

Bericht door Florus »

Goedenavond,

Ik zal mezelf en mijn auto even voorstellen, ben namelijk nieuw hier op dit forum. Ik ben Florus en bezit momenteel een Toyota Corolla 1.6 uit 1999 met een uiterst respectabele kilometerstand van bijna 300.000 kilometer. Momenteel ben ik me aan het oriënteren op een andere auto aangezien deze Corolla teveel mankementen begint te vertonen (koppakking etc.)

Ben momenteel een interessante auto tegen gekomen voor €1750,00. Een leuke donkerblauwe Corolla 1.6 VVT-i Terra uit 2001 met 150.000 kilometer op de teller. Ik wil er morgen naar gaan kijken. Heeft iemand goede adviezen voor wat betreft veelvoorkomende problemen en waar ik specifiek bij dit model aandacht aan moet schenken?

Hoor ook veel over olieverbruik bij deze auto. Is dat een enorm probleem en hoe kan ik dat op een of andere manier checken? Huidige eigenaar zegt overigens dat de auto absoluut geen olie verbruikt.

Kortom: tips en adviezen zijn van harte welkom!

Groet, Florus
Highway
President member
President member
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma feb 09, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Locatie: Duizel, Brabant

Re: Aankoopadvies Toyota Corolla 1.6 VVT-i Terra

Bericht door Highway »

Over het olie verbruik: dit is idd een behoorlijk probleem bij de eerste vvti motoren.

De juiste oplossing hiervoor was een compleet nieuw onderblok. Hierna gaat er wat meer olie in de motor, en je olie pijlstok heeft een groen stipje erop. Mogelijk dat de dealer waar die in onderhoud is geweest, er iets meer over kan zeggen.

Absoluut geen olieverbruik - een motor gebruikt altijd wel wat olie. Mijn 1.6 vvti (die in te koop staat en mogelijk morgen weg gaat) gebruikt zo goed als geen olie, ik schat hooguit 200ml tussen de beurten van 15 000 en dat met 5W30 vol synthetische olie. Dit is te verwaarlozen - maar niet 0. Onderblok is bij mij vervangen op ong 90 000 km.

Koop je van een particulier, dan heb je weinig tot geen rechten waar je op terug kan vallen, zou de auto na de koop toch olie blijken te gebruiken. Goed controlleren voor de koop is dus mijn advies. Onderblok vervangen is nl. duurder dan die auto je kost.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
Gebruikersavatar
Perre
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 843
Lid geworden op: zo nov 09, 2014 15:43
Type Corolla: E11
Type Corolla: E11Station
Locatie: Herenthout België

Re: Aankoopadvies Toyota Corolla 1.6 VVT-i Terra

Bericht door Perre »

Voor de olie heb je al een geweldig antwoord hierboven.
Waar ik ook zeker naar zou kijken is her volgende:
- binnenkant wielkassen. Die durven nogal eens roesten
- eens op elke hoek duwen en kijken hoe de vering reageert. Zelf nog nooit last mee gehad, maar ik ken ndere verhalen.
- kijkje nemen onder de motorkap. Hoe ziet het er daar uit? Als het echt heel smerig is, dan kan dat teken zijn van slecht onderhoud
+ als je er wat van kent (of doet alsof, beetje opzoekwerk vooraf) en vragen stelt over de wagen, dan gaat de verkoper mogelijks wat zweten. Daar worden ze vaak eerlijker van.
Florus
Newbie
Newbie
Berichten: 2
Lid geworden op: vr feb 13, 2015 21:20

Re: Aankoopadvies Toyota Corolla 1.6 VVT-i Terra

Bericht door Florus »

Hartelijk dank alvast voor de eerste reacties! Ben zojuist bij de auto wezen kijken. Zag er best aardig uit. Heb zelf aardig wat verstand van de auto (al zeg ik hetzelf) en zag dat er lichte zweefsporen op de versnellingsbak bovenzijde zaten. Vond ik iets vreemd maargoed. Na een proefrit van een half uur de auto stilgezet en bleek de versnellingsbak aan zowel onderzijde als bovenzijde nat te zijn. Onderzijde lekte olie. Druppels lagen op straat. Was namelijk hele schone doorzichtige olie. Niet van motor dus. Wat nu? Wat kan er mis zijn? Verder rijdt de auto best goed en is hij in heel redelijke staat. Toch maar laten keuren?
aygo tuner
Special member
Special member
Berichten: 795
Lid geworden op: wo sep 08, 2010 01:09
Type Corolla: aygo
Locatie: brabant jonguh

Re: Aankoopadvies Toyota Corolla 1.6 VVT-i Terra

Bericht door aygo tuner »

Lekker laten lopen die auto deze gaat je geld kosten waarschijnlijk een kering lek.


voor 1750 vind je veel mooiere corolla,s
als je model prefacelift pakt deze hebben de geweldig 4afe motor.

kijk naar deze.
http://www.autowereld.nl/toyota/corolla ... tails.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Gr,s aygo tuner
1 stand vol gas.

1 engine dead. 6/7 laps zandvoort.

second engine 79hp en 99.8nm.
Normal 68hp en 91.0 nm.

new car soon

Aygo Bleu comfort.
Gebruikersavatar
Perre
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 843
Lid geworden op: zo nov 09, 2014 15:43
Type Corolla: E11
Type Corolla: E11Station
Locatie: Herenthout België

Re: Aankoopadvies Toyota Corolla 1.6 VVT-i Terra

Bericht door Perre »

Voor dat geld zou ik idd de wagen niet kopen.
Ander en beter!
Plaats reactie