Corolla voor 6 mnd zuidelijk Afrika

Alles wat je wil weten over je nieuwe Corolla...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Marijn
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 12:41

Corolla voor 6 mnd zuidelijk Afrika

Bericht door Marijn »

Beste Corolla-fans,
Ik heb misschien een beetje vreemde vraag, maar ik hoop dat ik bij jullie aan het juiste adres ben! Mijn vriendin en ik willen een half jaar door zuidelijk Afrika gaan reizen. We beginnen in Kaapstad en willen vanaf daar rondtrekken. Het liefst met een auto omdat dit ultieme vrijheid geeft, daarom willen we daar een auto kopen en die aan het einde van de trip in Kaapstad weer verkopen. Vrienden van ons uit Zuid Afrika raden een Toyota Corolla aan, omdat die daar erg populair zijn (makkelijk te kopen en te verkopen) en bovendien bekend staan als betrouwbaar en goedkoop in onderhoud. We hopen voor ongeveer 3000 euro iets te kunnen kopen, zodat het risico om de auto met veel verlies te moeten verkopen enigszins beperkt is.

Nu ben ik een beetje op internet aan het zoeken naar Corolla's in Kaapstad en kom ik meteen tegen dat er echt super veel verschillende uitvoeringen van bestaan. En ik heb eigenlijk geen idee welke het beste geschikt is. Ik heb net op wikipedia over alle verschillende types zitten lezen, maar daar kan ik niet uithalen welke voor ons een goede zou zijn. Kunnen jullie helpen met tips over welke uitvoeringen aan te raden dan wel juist te vermijden? Welk bouwjaar / type motor etc kan ik het beste kopen? Wat voor ons van belang is:
- weinig kans op (groot) onderhoud onderweg
- liefst met airco
- niet al te laag op de weg in verband met slechte wegen in sommige landen (Mozambique, Zambia, Zimbabwe)
- hoe de auto er uit ziet is niet belangrijk, het zal een echte gebruiksauto zijn
- goedkoop om het verlies bij verkoop te beperken

Ik hoop echt dat jullie ons hier wat verder mee kunnen helpen! Als er dingen onduidelijk of onlogisch zijn laat het weten, ik ben nog helemaal nieuw in de wereld van de Corolla's :D
Highway
President member
President member
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma feb 09, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Locatie: Duizel, Brabant

Re: Corolla voor 6 mnd zuidelijk Afrika

Bericht door Highway »

Pffff, da's een hele vraag!!

Wat achtergrond info: ik heb er 12 jaar gewoond (Zuid Afrika) en ga er over 2 weken weer heen voor een paar weken.

Welk bouwjaar: er rijden daar veel, wat wij vinden, oude auto's rond. De E9 is daar nog tot vrij recent gemaakt (zou me niet verbazen als die nog steeds zou worden gemaakt), onder de naam Taz. Over het algemeen is een bijv. E10 en E11 (voor facelift) betrouwbaarder dan een later model (met vvti motor), je hoort meerdere verhalen dat de Toyota kwaliteit minder aan het worden is.

Ik denk dat je je beter op inhoud kan orienteren dan echt op bouwjaar.

- weinig kans op (groot) onderhoud onderweg
Met een 2de handse auto weet je dit toch niet zeker. Je hebt daar niet zoveel rechten / plichten als in NL, dus als je een slechte auto koopt, dan heb je pech gehad.

- liefst met airco
Als je er 6 maanden heen wil, en die 6 maanden zijn inc. november/december/januari dan zou ik zeker voor een auto met werkende airco gaan!!!! Dat is daar niet echt een luukse, ieder geval als de temp's daar >35 worden, en de zwarte wegen langzaam vanzelf weg smelten van de hitte!

- niet al te laag op de weg in verband met slechte wegen in sommige landen (Mozambique, Zambia, Zimbabwe)

Hm, een Corolla is vrij laag en in genoemde landen heb je meer nut aan een 4x4 dan een normale auto. Afhangende natuurlijk waar je precies heen wil, en of je je dan gaat houden aan de grote wegen, of ook van de grote wegen af wil gaan.

- hoe de auto er uit ziet is niet belangrijk, het zal een echte gebruiksauto zijn

Dat komt goed uit, daar rijden heel erg veel wrakken :P Alleen bij aankoop/verkoop moet de auto gekeurd worden. Als je een auto al 20 jaar in bezig hebt, maakt hiet niet uit dat die uit elkaar valt je mag er gewoon mee de weg op.

- goedkoop om het verlies bij verkoop te beperken

Met 3 000 euro (R30 000) moet je al ene heel stuk kunnen komen. Vooral een wat oudere auto, moet je wel voor die rpijs te pakken kunnen krijgen.

Als je vragen hebt, post ze of stuur een pm, dan probeer ik ze te beantwoorden. Er zijn ook nog andere op het forum die ook in ZA zijn geweest, die zullen je mogelijk ook info kunnen geven.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
Bas Carwash
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1555
Lid geworden op: zo jun 26, 2005 12:58
CCNL lidnummer: 600
Type Corolla: EE101

Re: Corolla voor 6 mnd zuidelijk Afrika

Bericht door Bas Carwash »

Haha, leuke vraag. Die krijgen we niet zo vaak op het forum hier! Toevallig ga ik dit jaar ook naar Africa (Botswana en Zimbabwe). Wij hebben uiteindelijk gekozen om geen self-drive te doen, maar we hebben daar wel de nodige informatie over opgevraagd.

Wat is je idee v.w.b. het rijden? Ga je echt off-road en door de natuurparken met de eigen auto, of ga je alleen over de grote wegen en ga je vanaf verschillende lodges of campings mee met game-drives?

In het eerste geval zou ik als ik jou was kiezen voor een Toyota Landcruiser (terreinauto met 4WD). Vast komen te zitten in 'the middle of f*cking nowhere' is het ergste wat je daar kan overkomen, zeker met die temperaturen daar. Zo'n Landcruiser komt echt overal doorheen.

In het tweede geval kun je m.i. elk type Corolla pakken. Normale Als je toch per sé met geasfalteerde of onverharde wegen kun je prima met een normale Corolla doen. Meestal hebben alleen de luxere modellen (bij de E10 bv. vanaf de GXi en bij de E11 vanaf de Linea Luna) een airco aan boord, alhoewel dat volgens mij vaak nog weer optioneel was ook.
Als je per sé in een Corolla al het rijden wilt doen en je gaat echt off-road, zou je kunnen kijken voor een Corolla 4WD. Alle modellen, E9, E10 en E11 hebben allemaal een stationvariant gehad met 4WD. Tik maar een Corolla 4x4 in op Google, dan krijg je alle modellen meteen te zien.
251,3pk bij 7130rpm en 281,6Nm bij 5350 rpm

Vroem, Fluit, Vroapp!!!, Ptsiej... Kijk daar gaat een paarse Corolla... Tenzij je in Zeeland bent, dan is ie wit... "I'm not alone..."
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3554
Lid geworden op: di feb 15, 2005 19:45
CCNL lidnummer: 545
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92
Locatie: Purmerend

Re: Corolla voor 6 mnd zuidelijk Afrika

Bericht door MzKzM »

Ik denk dat je voor een betrouwbare auto toch al lang aan het zoeken bent voor 3000 euries.
Ik heb er toen ik daar op stage was een 4-deurs TE71 met 1.6 2T motor voor R30.000 (toen dus al zo'n €3000,-) gekocht.

Ik zou zeggen, zodra je daar bent, koop een junkmail (soort viavia advertentiekrantje, bij elke supermarkt/kiosk te verkrijgen) en ga een middagje advertenties uitzoeken en de mensen bellen om te gaan kijken, een hoop willen zelfs naar jou toe komen rijden.
Vertrek je ook weer vanuit Kaapstad? Als je een beetje mazzel hebt kun je de auto bij een handelaar kopen met de belofte dat hij hem na de 6 maanden voor een x bedrag weer terugneemt. (natuurlijk niet als je hem total-loss hebt gereden)
Ow en ook niet geheel onbelangrijk, alles wat je daar koopt en mee terug wil nemen (electronica, zonnebril, CD's, ect) bewaar er de bonnetjes van, dan kun je bij vertrek je belasting terugkrijgen.

Een corolla (aleen de sedan heet zo) tazz (e9 facelift) of conquest (e8/e9 pré facelift) kan makkelijk qua hoogte, ben toen ook met mijn TE71 naar Mozambique gereden (en dat was het stuk naar Ponta d' Ouro waar het asfalt 10 meter na de grens ophoud) Of het qua ruimte ook lukt is natuulijk weer anders.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
Highway
President member
President member
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma feb 09, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Locatie: Duizel, Brabant

Re: Corolla voor 6 mnd zuidelijk Afrika

Bericht door Highway »

Mijn ouders hebben hun eerste eigen huis in Zuid Afrika gekocht voor R30 000 LOL. Is nu bijna een miljoen waard, maar goed da's ook 30 jaar geleden en de Rand was toen sterk (2,50 Gulden voor een Rand, nu is het ongeveer 10 eurocent voor een Rand).

Kijk eens op bijv. http://www.autotrader.co.za" onclick="window.open(this.href);return false; om je wat te orienteren wat er te koop is, en hoe duur het is. Houdt rekening met, zoals ook door andere gemeld, of je op de hoofdwegen (verhard) of ook op landweggetjes wil gaan rijden. Veel onverharde wegen zijn nog wel te doen met een corolla (wat daar i.d.d. de sedan inhoud), hoewel ik je hier ook een hele avond griezelverhalen over kan vertellen. Ga je echt off-road, dan moet je een pick up (noemen ze daar een bakkie) 4x4 kopen, een corolla komt zeker weten snel vast te zitten.

1 Ding altijd goed onthouden als je daar bent: het is een totaal ander natuur / landschap / wereld daar. Als je ergens in de problemen komt in the middle of nowhere (en geloof me maar - dat heb je heel veel daar), ben je als onbekende diep in de problemen! Als je niet weet hoe om dan juist te handelen, dan heb je geluk als ze je nog levend vinden. Altijd veel water meenemen, en al is het daar overdag warm, in de avond kan het heel erg snel af koelen (warme kleding mee). Shaduw heb je in bijv. de karoo niet snel (karoo is half/semi woestijn), en al rijdt je o zo lekker met je autotje ergens heen, als er iets mis gaat heb je kans dat het volgende huis / dorpje pas 100km verder is ..... als je weet hoe je er komt.

O ja - als je op onverharde wegen rijdt...... een corolla komt heel snel met zijn kont om als je iets fout doen.... don't ask how I know LOL
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
Marijn
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 12:41

Re: Corolla voor 6 mnd zuidelijk Afrika

Bericht door Marijn »

Hee wat gaaf! Bedankt voor jullie reacties!! Ik had natuurlijk wel gehoopt op wat Corolla ervaring, maar zeker niet gerekend op Zuid-Afrika tips!

Als ik het goed begrijp kan ik dus beter voor een pre-VVTI motor gaan, bijvoorbeeld een E10 of een E11 voor de facelift? Misschien een domme vraag, maar hoe herken ik die auto's het makkelijkst? Op de advertenties die ik tot nu toe bekeken heb, staat eigenlijk nooit iets als E9, E10, E11 etc. Meestal staat er 130, 160, 180, GL, 1.6, rsi, Rxi en dat soort kreten. Is er misschien een goede website waar ik dit soort dingen na kan lezen? Om een idee te geven, meestal kijk ik op Gumtree voor het aanbod:

http://capetown-westerncape.gumtree.co. ... CatIdZ9077" onclick="window.open(this.href);return false;

De Tazz is als ik het zo zie een hatchback, en heeft dus wat minder ruimte dan de sedan? Wij zullen onze bagage en wat kampeer spullen mee slepen, dus dan lijkt een sedan me wel beter geschikt. Zelfde geldt zo te zien voor de genoemde Conquest, zijn voor zover ik kan zien allemaal hatchbacks?

We gaan van september t/m februari, dus die airco is inderdaad wel een must als ik dit zo lees!
Wat is je idee v.w.b. het rijden? Ga je echt off-road en door de natuurparken met de eigen auto, of ga je alleen over de grote wegen en ga je vanaf verschillende lodges of campings mee met game-drives?
We willen vooral de vrijheid om gewoon op eigen houtje van A naar B te komen, dus het echte off-roaden zal er niet bij zijn. Ik denk dat we voor de natuurparken korte safari's zullen boeken aangezien je met een gids wel echt meer ziet en we er dan dus ook niet echt de auto voor hebben. We zullen dus ook zoveel mogelijk de goede wegen pakken en alleen als het niet anders kan de onverharde. Ik las dat Namibie bijvoorbeeld veel gravel wegen heeft, maar dat deze wel goed te berijden zijn. Een Landcruiser zou ideaal zijn en heb ik daarom ook zeker overwogen. Helaas liggen de kosten daarvan ook meteen een stuk hoger, en daarmee ook de risico's bij het kopen en verkopen. En ik heb van verschillende mensen begrepen dat een 4X4 niet echt een must is. Net als in NL schijnen de meeste 4x4's daar ook eigenlijk nooit echt offroad te worden gebruikt.
Ik denk dat je voor een betrouwbare auto toch al lang aan het zoeken bent voor 3000 euries. Ik heb er toen ik daar op stage was een 4-deurs TE71 met 1.6 2T motor voor R30.000 (toen dus al zo'n €3000,-) gekocht.
Leuk! Wanneer was dat? En zou je nog een garage of iets aan kunnen raden? De Junkmail is ook online te vinden, dus die check ik al af en toe om een idee te krijgen van het aanbod. We vertrekken inderdaad ook weer vanuit Kaapstad dus een dealer die de auto later (uiteraard tegen een lager bedrag) weer terug wil kopen zou ideaal zijn. Scheelt ons vooral weer een stukje verkoop stress.
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3554
Lid geworden op: di feb 15, 2005 19:45
CCNL lidnummer: 545
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92
Locatie: Purmerend

Re: Corolla voor 6 mnd zuidelijk Afrika

Bericht door MzKzM »

Marijn schreef:Hee wat gaaf! Bedankt voor jullie reacties!! Ik had natuurlijk wel gehoopt op wat Corolla ervaring, maar zeker niet gerekend op Zuid-Afrika tips!

Als ik het goed begrijp kan ik dus beter voor een pre-VVTI motor gaan, bijvoorbeeld een E10 of een E11 voor de facelift? Misschien een domme vraag, maar hoe herken ik die auto's het makkelijkst? Op de advertenties die ik tot nu toe bekeken heb, staat eigenlijk nooit iets als E9, E10, E11 etc. Meestal staat er 130, 160, 180, GL, 1.6, rsi, Rxi en dat soort kreten. Is er misschien een goede website waar ik dit soort dingen na kan lezen? Om een idee te geven, meestal kijk ik op Gumtree voor het aanbod:

http://capetown-westerncape.gumtree.co. ... CatIdZ9077" onclick="window.open(this.href);return false;

De Tazz is als ik het zo zie een hatchback, en heeft dus wat minder ruimte dan de sedan? Wij zullen onze bagage en wat kampeer spullen mee slepen, dus dan lijkt een sedan me wel beter geschikt. Zelfde geldt zo te zien voor de genoemde Conquest, zijn voor zover ik kan zien allemaal hatchbacks?
Klopt, zowel de tazz als de conquest zijn beide 5 deurs hatchabcks, de 3-deurs zijn nooit geleverd daar. Als je een "carri" tegenkomt, dat is ook een 5 deurs hatchback maar dan zonder achterramen (panelvan zeg maar) 130 is een 1.3, 160 is de 1.6, 180 is de 1.8. Dat en het bouwjaar geeft je het model, er wordt bijna niet geadverteerd met de chassiscodes zoals wij dat doen.
Marijn schreef: We gaan van september t/m februari, dus die airco is inderdaad wel een must als ik dit zo lees!
Ach het kan wel zonder, ik heb een maandje door Namibië rondgereden zonder werkende airco (nou jah, ik merkte pas 3 dagen voordat ik terug was dat je het knopje wat langer in moest drukken bij een defender) maar met is altijd prettiger natuurlijk!
Marijn schreef:
Wat is je idee v.w.b. het rijden? Ga je echt off-road en door de natuurparken met de eigen auto, of ga je alleen over de grote wegen en ga je vanaf verschillende lodges of campings mee met game-drives?
We willen vooral de vrijheid om gewoon op eigen houtje van A naar B te komen, dus het echte off-roaden zal er niet bij zijn. Ik denk dat we voor de natuurparken korte safari's zullen boeken aangezien je met een gids wel echt meer ziet en we er dan dus ook niet echt de auto voor hebben. We zullen dus ook zoveel mogelijk de goede wegen pakken en alleen als het niet anders kan de onverharde. Ik las dat Namibie bijvoorbeeld veel gravel wegen heeft, maar dat deze wel goed te berijden zijn. Een Landcruiser zou ideaal zijn en heb ik daarom ook zeker overwogen. Helaas liggen de kosten daarvan ook meteen een stuk hoger, en daarmee ook de risico's bij het kopen en verkopen. En ik heb van verschillende mensen begrepen dat een 4X4 niet echt een must is. Net als in NL schijnen de meeste 4x4's daar ook eigenlijk nooit echt offroad te worden gebruikt.
Klopt, op de normale wegen (ook de onverharde) kun je met een "gewone" auto prima uit de voeten. Wel daar even een proppensetje kopen om lekke banden ter plekke te repareren niet alle wegen zijn in even goede staat.
Marijn schreef:
Ik denk dat je voor een betrouwbare auto toch al lang aan het zoeken bent voor 3000 euries. Ik heb er toen ik daar op stage was een 4-deurs TE71 met 1.6 2T motor voor R30.000 (toen dus al zo'n €3000,-) gekocht.
Leuk! Wanneer was dat? En zou je nog een garage of iets aan kunnen raden? De Junkmail is ook online te vinden, dus die check ik al af en toe om een idee te krijgen van het aanbod. We vertrekken inderdaad ook weer vanuit Kaapstad dus een dealer die de auto later (uiteraard tegen een lager bedrag) weer terug wil kopen zou ideaal zijn. Scheelt ons vooral weer een stukje verkoop stress.
Dat was een jaar of 7 geleden alweer. Ik heb enkel een adresje in Johannesburg (als dat nog bestaat) maar daar heb jij niet zo veel aan in Kaapstad.
Ik ben benieuwd wat uiteindelijk je keuze wordt!
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
Marijn
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 12:41

Re: Corolla voor 6 mnd zuidelijk Afrika

Bericht door Marijn »

Bedankt voor de reacties!
Ik probeer wat gerichter te zoeken, maar het is nog best lastig. Tot nu toe heb ik dit lijstje:
- Model: Toyota Corolla (sedan)
- Jaar: geen voorkeur
- Motor: geen voorkeur, maar geen VVTi? (Hoe herken ik die?)
- KM stand: <200.000?
- Met (werkende) airco
- Prijs: 25.000 - 35.000 Rand
- Onderhoudsgeschiedenis (service books / records) moet aanwezig zijn

Als ik dan zo eens wat ga zoeken kom ik bijvoorbeeld deze 3 tegen:

http://capetown-westerncape.gumtree.co. ... Z385060786" onclick="window.open(this.href);return false;

http://capetown-westerncape.gumtree.co. ... Z384593098" onclick="window.open(this.href);return false;

http://capetown-westerncape.gumtree.co. ... Z384571610" onclick="window.open(this.href);return false;

Wat denken jullie als je dit zo ziet? Zit ik zo een beetje in de juiste categorie? Kan ik mijn zoekcriteria nog wat aanscherpen? Zijn er nog speciale dingen waar ik op moet letten?
Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: Corolla voor 6 mnd zuidelijk Afrika

Bericht door Bart-E11 »

Vvti gaat wel alleen niet de 1,6 in de E11 facelift (dubbele en heldere koplampen)
Hoe te herkennen
Simpel zwarte afdek kap over de kleppendeksel met de tekst vvti er op
Als ik jou was zou ik voor de E11 1.6 linea luna gaan (niet omdat ik die ook heb) airco zit er vrij wel altijd op redelijk wat bodem vrijheid (mits niet verlaagd :lol:)
Enige wat ik aan de 4afe motor gehad heb in 40.000 km was een droge olie retour slang van de olie koeler even op letten bij aankoop iof de airco pomp niet vol met olie zit dan is die slang lek
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
Marijn
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 12:41

Re: Corolla voor 6 mnd zuidelijk Afrika

Bericht door Marijn »

Bedankt voor de tips, maar ik ben ondertussen alweer terug in NL :lol:
Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: Corolla voor 6 mnd zuidelijk Afrika

Bericht door Bart-E11 »

wat had je gekocht dan ? :lol:
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
clk-p
Special member
Special member
Berichten: 920
Lid geworden op: di jan 17, 2012 11:47
Type Corolla: E11
Type Corolla: G6R
Locatie: overijssel

Re: Corolla voor 6 mnd zuidelijk Afrika

Bericht door clk-p »

:lol: :lol: :lol:
Corolla E11 1.6 R.I.P
Welcome Corolla G6-R (SOLD)
Grey Corolla TTE
Marijn
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: ma mei 28, 2012 12:41

Re: Corolla voor 6 mnd zuidelijk Afrika

Bericht door Marijn »

Een Hyundai Accent 1.5 uit 1998 en... hij heeft de hele reis overleefd!
Dus geen Corolla helaas, maar we konden een goede deal krijgen met deze auto waarbij we m weer hebben verkocht aan de originele eigenaar.
Plaats reactie