Hulp bij kiezen andere auto of verkopen

Alles wat je wil weten over je nieuwe Corolla...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
jasperaap
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 400
Lid geworden op: ma sep 19, 2011 15:59
Type Corolla: E12
Type Corolla: T - Sport

Hulp bij kiezen andere auto of verkopen

Bericht door jasperaap »

Ik rijd op dit moment een Toyota Corolla T-Sport 1.8. Dit is een verbruik van 1/11,5 bij mij.

Voor mijn werk ga ik 1600 km per maand maken en schat 500 km prive per maand te doen.

Vandaag mijn contract getekend bij een bedrijf wat me graag wil hebben. Ik start pas in Augustus! Maar ik zit nu rond te kijken of ik eventueel een zuinigere auto zou moeten aanschaffen. Het punt is dat ik net een compleet nieuw gereviseerd blok erin heb gezet, dus onderhoud/defect voorlopig niet of weinig. Dit reken ik wel mee in eventuele aanschaf andere auto omdat minder onderhoud wel opweegt tegen een dikke bak met iets meer verbruik.

De volgende auto's al nagerekend, ik ben nogal grondig van mezelf, zie bijlage.
calculatie auto.png
Graag hoor ik wat meningen en adviezen van jullie op basis van banen en uitgaven per maand. Het is mijn eerste baan en weet gewoon simpelweg niet wat verstandig is.
CoupÉter
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9879
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 13:25
CCNL lidnummer: 736
Type Corolla: E12
Type Corolla: T-sport
Locatie: Gelderland (NL)

Re: Hulp bij kiezen andere auto of verkopen

Bericht door CoupÉter »

Ik denk nu eerst. Een contract voor hoe lang? Als het een jaar is zou ik eerst wachten tot je meer zekerheid hebt.

Daarnaast denk ik ook dat je ook rekening moet houden met eventueel meer bijbetalen voor een andere auto. Je kunt bijv deze verkopen en bij een andere er 3000 op bij moeten leggen. Dat geef je dan ook weer uit.
En net wat je zegt. op dit moment geen onderhoud etc.

Op basis van je berekening is het in mijn ogen best een logische keuze. t-sport eruit aangezien je kosten VEEL hoger zijn dan bij een andere auto. Maar dan voor jezelf afwegen. Is die andere auto net zo luxe. Is de auto net zo fijn etc. Zijn wel stuk minder snel dan je huidige. Dus ik denk dat je daar ook een lijstje voor moet maken. Bepaalde luxe die je toch wilt houden en kijken of de andere dat ook hebben.
Past: Silver Toyota Corolla E11 Clean look (sold)
Current: Toyota Yaris (daily)
Current: Toyota Corolla E12 TS
Rudi
Special member
Special member
Berichten: 504
Lid geworden op: ma apr 28, 2008 09:48
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E10
Locatie: Losser

Re: Hulp bij kiezen andere auto of verkopen

Bericht door Rudi »

En hoe zit het met de verzekering, ik geloof niet dat je voor een 107 net zoveel verzekering moet betalen als voor een corolla t-sport.

Verder zou ik ook inderdaad niet alleen de kosten tegenover elkaar zetten. Maar ook wat wil je van een auto, een 107 ziet er misschien geinig uit maar dat is toch wel echt heel wat minder auto dan een corolla. En qua motor is het natuurlijk ook een wereld van verschil.
Silver Rolla E10 8-)

weitec wegliggings set 40/40
OZ superturismo 16''
Laser einddemper, Sebring soundpipe
jasperaap
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 400
Lid geworden op: ma sep 19, 2011 15:59
Type Corolla: E12
Type Corolla: T - Sport

Re: Hulp bij kiezen andere auto of verkopen

Bericht door jasperaap »

Ja, klopt. Dat in overweging nemende zou de 107 een leuke optie zijn maar wordt ik een stuk minder vrolijk als ik in die auto rijdt en zal ik er sowieso niet trots op zijn. De Audi is een stukje voordeliger, maar als ik de kosten van het onderhoud en de hogere aanschaf meetel kom je weer bij 0 uit.
calculatie.png
Zie de achterzijde voor het verschil. Ik zou dan niet voor een Diesel gaan, meer kilometers ga ik echt niet rijden dan dit. Dus zou ik bij een benzine uitkomen, dan is de vraag of ik voor de 40 euro per maand een andere auto wil rijden, dat denk ik niet.

Ik bedoel: Ik ga geen Audi uit 2002 rijden omdat ik deze echt foeilelijk vindt. Een goede optie zou een Audi uit 2004 zijn, deze zijn met ruim 200.000 rond de 7500 euro. Daarbij gaat onderhoud komen en zal ik niet meer bij mijn adres terecht kunnen. Deze sleutelt voor 15 euro per uur en werkt overdag bij een Toyota dealer.

Zitten meer mensen met dit rekensommetje? Voor mij is het of de 107 denk ik of deze auto blijven rijden. Anderzijds deze auto gewoon blijven rijden, de extra kosten van mijn bonus betalen als ik mijn target haal (+/- 10.000 - 17.000 p/j). Lastig lastig.

Een Toyota diesel is volgens mijn berekeningen rendabel vanaf 1.200 km per maand met deze enorm hoge prijzen. Alleen ga ik daar mijn Tsport niet voor inruilen.
CoupÉter
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9879
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 13:25
CCNL lidnummer: 736
Type Corolla: E12
Type Corolla: T-sport
Locatie: Gelderland (NL)

Re: Hulp bij kiezen andere auto of verkopen

Bericht door CoupÉter »

je t-sport inruilen voor een 107 is denk ik een keuze waar je heel erg blij van wordt ;)

Ik heb ook wel eens zitten denken hoor om een nieuwere zuinigere auto te kopen. Maar ik wil geen automaat dus hybride valt al af.
De andere auto's zitten rond de 1 op 16 oid. Dat vind ik dan weer niet rendabel om dan de t-sport eruit te doen met 1 op 12. Moet namelijk dan toch veel bijbetalen voor een andere auto. En om nu een zuinige auto te kopen waar totaal geen vermogen in zit vind ik ook niets. ga ik mezelf opvreten dat hij niet vooruit komt.
Daarom blijf ik nu maar lekker de t-sport rijden.
Past: Silver Toyota Corolla E11 Clean look (sold)
Current: Toyota Yaris (daily)
Current: Toyota Corolla E12 TS
Sebastiaan84
Special member
Special member
Berichten: 933
Lid geworden op: wo mei 14, 2008 10:26
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE111
Type Corolla: TA22 wagon
Locatie: Emmen, Drenthe

Re: Hulp bij kiezen andere auto of verkopen

Bericht door Sebastiaan84 »

Als je een bonus van 10 tot 17k kan krijgen dan zal je salaris het vast wel toelaten om je Tsport te blijven rijden lijkt me.
Past: Red Evil EP81 a.k.a Whiteline slet, AE111 G6 Zenki, TA22 Avensis Wagon Kouki

Current: Volvo V50 2.4i Geartronic Summum full options MY2005.
mark m
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3756
Lid geworden op: do mar 29, 2007 20:42
CCNL lidnummer: 703
Type Corolla: AE111
Type Corolla: Astra J ST
Locatie: Steenwijk

Re: Hulp bij kiezen andere auto of verkopen

Bericht door mark m »

Getallen zijn leuk, maar dekken niet geheel de lading.

Persoonlijk lijkt het me een ramp om in een 107 zoveel km's te maken. Ik zou voor een diesel gaan, vanwege de betrouwbaarheid en comfort (rustiger rijden op snelwegen).

Ik rij momenteel zelf ongeveer 1700-1800 p/w en merk dat de km-stand vrij rap oploopt, dit is wel iets om mee te nemen in de afweging. . Daardoor vraag ik me af of je er verstandig aan zou doen om gas te rijden. Ik weet niet hoe het tegenwoordig is met het onderhouds van een LPG auto, maar vroeger had je toch wat meer problemen en gingen ze beduidelijk minder lang mee dan een benzine auto. Toch lijkt het tegenwoordig, gezien de huidige brandstofprijzen een goede keuze te zijn. Persoonlijk heb ik dus liever diesel.

Ik weet niet wat je budget is maar ik zou kijken naar een zuinige diesel. Bijvoorbeeld een VW bluemotion.
Corolla e10 ('97) 2.0 DGX Zwart --> R.I.P.

Corolla e11 ('99) G6r --> SOLD

Looking for more fun on less wheels --> Ducati 999S
mark m
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3756
Lid geworden op: do mar 29, 2007 20:42
CCNL lidnummer: 703
Type Corolla: AE111
Type Corolla: Astra J ST
Locatie: Steenwijk

Re: Hulp bij kiezen andere auto of verkopen

Bericht door mark m »

Edit: Lees nog eens goed en zie dat het km's per maand zijn, ik dacht per week :lol:


Gewoon lekker in de T-sport blijven rijden. Kost je nu ff wat meer, maar een andere auto kost ook altijd geld. Ik zou gaan sparen voor een auto die me dan helemaal aanstaat en zuinig is.

Je weet nu ook wat je hebt m.b.t. onderhoud, ook dat is bij een andere auto weer afwachten.
Corolla e10 ('97) 2.0 DGX Zwart --> R.I.P.

Corolla e11 ('99) G6r --> SOLD

Looking for more fun on less wheels --> Ducati 999S
jasperaap
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 400
Lid geworden op: ma sep 19, 2011 15:59
Type Corolla: E12
Type Corolla: T - Sport

Re: Hulp bij kiezen andere auto of verkopen

Bericht door jasperaap »

CoupÉter schreef:je t-sport inruilen voor een 107 is denk ik een keuze waar je heel erg blij van wordt ;)

Ik heb ook wel eens zitten denken hoor om een nieuwere zuinigere auto te kopen. Maar ik wil geen automaat dus hybride valt al af.
De andere auto's zitten rond de 1 op 16 oid. Dat vind ik dan weer niet rendabel om dan de t-sport eruit te doen met 1 op 12. Moet namelijk dan toch veel bijbetalen voor een andere auto. En om nu een zuinige auto te kopen waar totaal geen vermogen in zit vind ik ook niets. ga ik mezelf opvreten dat hij niet vooruit komt.
Daarom blijf ik nu maar lekker de t-sport rijden.
Ik ook denk ik maar, wel een kleine update. Het is geen gereviseerde motor maar een motor waarschijnlijk met 82.000 km. Waar wel alles aan vervangen is, of is dat nog steeds gereviseerd :?
Sebastiaan84 schreef:Als je een bonus van 10 tot 17k kan krijgen dan zal je salaris het vast wel toelaten om je Tsport te blijven rijden lijkt me.
Snap je punt maar zo denk ik niet. Als ik ooit uit het patroon verdienen - uitgeven - net einde van maand halen wil komen zal ik niet moeten kijken naar wat er binnen komt maar wat ik uit geef. Alles wat extra binnen komt is om investeringen te doen in dingen die me maandelijks een centje opleveren waar ik niets tot weinig voor hoef te doen. Oftewel naast mijn baan een ander inkomen erbij en na verloop van tijd hoop ik dat het genoeg is om er helemaal van te leven. Even los van de keuze ;-).
mark m schreef:Edit: Lees nog eens goed en zie dat het km's per maand zijn, ik dacht per week :lol:

Gewoon lekker in de T-sport blijven rijden. Kost je nu ff wat meer, maar een andere auto kost ook altijd geld. Ik zou gaan sparen voor een auto die me dan helemaal aanstaat en zuinig is.

Je weet nu ook wat je hebt m.b.t. onderhoud, ook dat is bij een andere auto weer afwachten.
Zover was ik ook al gekomen ja haha. Thanks voor je input! Ik denk dat ik ook maar gewoon deze auto blijf rijden, vroeg of laat ga ik toch 100% buitendienst in en krijg ik lease auto.
Sebastiaan84
Special member
Special member
Berichten: 933
Lid geworden op: wo mei 14, 2008 10:26
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE111
Type Corolla: TA22 wagon
Locatie: Emmen, Drenthe

Re: Hulp bij kiezen andere auto of verkopen

Bericht door Sebastiaan84 »

Dat patroon is maar zo relatief vind ik.... Toen mijn vrouw werkte hadden we ruim 3000 in de maand en haalden we het net elke maand, nu is haar inkomen als partimer in de zorg weg en we hebben een kleine en redden we het ook.
kwestie van je levensstandaard bijstellen.

Mijn punt was dan ook, als jij een baan hebt die je een netto bonus van 10 tot 17.000 euro per jaar kan opleveren dan zal je salaris tov Jan Modaal ook wel erg royaal zijn. Dan is er vast ruimte om de Tsport te houden, nee aa dat je niet om minder dan 200 netto van baan verwisselt toch? Dus dan zal je bij dezelfde levensstandaard toch niks achteruit gaan bij behoud van je Tsport?

Niet dat ik in andermans portomenee kijk ofzo, maar zo keek ik naar je cijfers en je verhaal.

Maar als je een deel van je inkomen wilt gebruiken voor ee eigen business en je wilt besparen dan zou ik idd zeggen eruit en evt belastingvrije auto rijden, die kost eerst wel wat geld voor aanschaf maar die zal je wel helpen budget vrij te maken. Is maar net waar je prio's liggen.

Maar je keuze is al min of meer gemaakt zag ik :D
Past: Red Evil EP81 a.k.a Whiteline slet, AE111 G6 Zenki, TA22 Avensis Wagon Kouki

Current: Volvo V50 2.4i Geartronic Summum full options MY2005.
CoupÉter
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9879
Lid geworden op: wo dec 20, 2006 13:25
CCNL lidnummer: 736
Type Corolla: E12
Type Corolla: T-sport
Locatie: Gelderland (NL)

Re: Hulp bij kiezen andere auto of verkopen

Bericht door CoupÉter »

als je toch op den duur een lease krijg zou ik nu de t-sport blijven rijden.
Past: Silver Toyota Corolla E11 Clean look (sold)
Current: Toyota Yaris (daily)
Current: Toyota Corolla E12 TS
jasperaap
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 400
Lid geworden op: ma sep 19, 2011 15:59
Type Corolla: E12
Type Corolla: T - Sport

Re: Hulp bij kiezen andere auto of verkopen

Bericht door jasperaap »

Sebastiaan84 schreef:Dat patroon is maar zo relatief vind ik.... Toen mijn vrouw werkte hadden we ruim 3000 in de maand en haalden we het net elke maand, nu is haar inkomen als partimer in de zorg weg en we hebben een kleine en redden we het ook.
kwestie van je levensstandaard bijstellen.

Mijn punt was dan ook, als jij een baan hebt die je een netto bonus van 10 tot 17.000 euro per jaar kan opleveren dan zal je salaris tov Jan Modaal ook wel erg royaal zijn. Dan is er vast ruimte om de Tsport te houden, nee aa dat je niet om minder dan 200 netto van baan verwisselt toch? Dus dan zal je bij dezelfde levensstandaard toch niks achteruit gaan bij behoud van je Tsport?

Niet dat ik in andermans portomenee kijk ofzo, maar zo keek ik naar je cijfers en je verhaal.

Maar als je een deel van je inkomen wilt gebruiken voor ee eigen business en je wilt besparen dan zou ik idd zeggen eruit en evt belastingvrije auto rijden, die kost eerst wel wat geld voor aanschaf maar die zal je wel helpen budget vrij te maken. Is maar net waar je prio's liggen.

Maar je keuze is al min of meer gemaakt zag ik :D
Als eerste, ja de keuze is gemaakt :D. Ik hou de auto lekker, ik wil graag naar meetings komen en geeft me lekker energie. Alleen dat aspect al is een goede reden om de auto te houden. Daarnaast is het heerlijk om even te ontspannen in een "dikke bak" als 22 jarig jochie. Mocht ik over half jaar wat anders willen kan dat altijd nog. Begin toch pas over 5 maanden ofzo en tot die tijd weinig kilometers.

Ik wissel niet van baan hoor, dit is mijn eerste baan. Ben nu nog student, ik begin pas deze zomer maar contract is al getekend en al bezig met businessplannen voor nieuwe vestiging die ik moet gaan opzetten in 2013. Salaris vind ik nooit royaal haha maar mag niet klagen nee.

Bedankt voor je openheid en, in mijn ogen, oprechte advies. Zijn toch dingen waar ik over dacht en fijn om er een second opinion bij te hebben.
CoupÉter schreef:als je toch op den duur een lease krijg zou ik nu de t-sport blijven rijden.
:) of ik kom binnen 5 kilometer van nieuwe vestiging te wonen. Dus links of rechtsom moet ik je gelijk geven, jij ook bedankt voor je inbreng!
yorick
President member
President member
Berichten: 2238
Lid geworden op: vr jun 13, 2008 19:17
CCNL lidnummer: 823
Type Corolla: AE111
Type Corolla: G6R
Locatie: Hoofddorp

Re: Hulp bij kiezen andere auto of verkopen

Bericht door yorick »

Mag ik even een opmerking plaatsen? LPG kost no way 59 cent. Van de week de Volvo nog volgegooid bij de goedkoopste tankspot die ww konden vinden: 74 cent. Zou hier ook rekening mee houden in je berekening :).
Past: Lexus IS200 6 cilinder
Past: Toyota corolla G6R
New: Ford Focus Limited wagon 1.6TDI '11
Gebruikersavatar
corollapowerrr
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3052
Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
CCNL lidnummer: 468
Type Corolla: AE82
Type Corolla: Geen
Locatie: Genapium
Contacteer:

Re: Hulp bij kiezen andere auto of verkopen

Bericht door corollapowerrr »

En anders een prius of Auris hybrid :)
Lexus is250c RAV4 hybrid 4wd
jasperaap
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 400
Lid geworden op: ma sep 19, 2011 15:59
Type Corolla: E12
Type Corolla: T - Sport

Re: Hulp bij kiezen andere auto of verkopen

Bericht door jasperaap »

corollapowerrr schreef:En anders een prius of Auris hybrid :)
De Auris al naar gekeken maar vindt 20K voor een auto nog erg veel. Ik bedoel, dan kan ik beter lekker mij Corolla blijven rijden totdat ik de lease auto heb. Los daarvan heb ik die 20K niet zo liggen ;-). Wel ongeveer 1:22 zie ik uit tests als je normaal rijdt, als je lomp rijdt 1:17 en rustig 1:25. Ook leuke auto!
Gebruikersavatar
corollapowerrr
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3052
Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
CCNL lidnummer: 468
Type Corolla: AE82
Type Corolla: Geen
Locatie: Genapium
Contacteer:

Re: Hulp bij kiezen andere auto of verkopen

Bericht door corollapowerrr »

jasperaap schreef:
corollapowerrr schreef:En anders een prius of Auris hybrid :)
De Auris al naar gekeken maar vindt 20K voor een auto nog erg veel. Ik bedoel, dan kan ik beter lekker mij Corolla blijven rijden totdat ik de lease auto heb. Los daarvan heb ik die 20K niet zo liggen ;-). Wel ongeveer 1:22 zie ik uit tests als je normaal rijdt, als je lomp rijdt 1:17 en rustig 1:25. Ook leuke auto!
Ik neem aan dat je t-sport ook nog enige waarde vertegenwoordigt ;) onze prius heeft de eerste tank 1:19 gereden, maar dat is uiteraard met proefritjes. Oudere model prius schijnt ook behoorlijk goed te rijden. Koop je over twee jaar weer een t-sport terug, die zijn dan ook weer een stuk goedkoper en zo. Kan je nog 2 jaar belastingvrij rijden. Om een idee te geven, ik heb het precies uitgerekend voor onze situatie, 60duizend km per jaar. Wij hadden een corolla verso d-cat, liep bij ons 1:13,75 op diesel uiteraard. Kostte ons 24 cent per km inclusief afschrijving etc. Alleen aan belasting en brandstof scheelt de prius, uitgegaan van 1:20, al 200 euro in de maand en dan is het echt geen crisis bak. Verzekering is ook nog eens een 10 euro per maand goedkoper.

Freude am fahren is uiteraard ook wat waard, maar daar heb ik de gt nog voor :)
Lexus is250c RAV4 hybrid 4wd
jasperaap
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 400
Lid geworden op: ma sep 19, 2011 15:59
Type Corolla: E12
Type Corolla: T - Sport

Re: Hulp bij kiezen andere auto of verkopen

Bericht door jasperaap »

corollapowerrr schreef:En anders een prius of Auris hybrid :)
De Auris al naar gekeken maar vindt 20K voor een auto nog erg veel. Ik bedoel, dan kan ik beter lekker mij Corolla blijven rijden totdat ik de lease auto heb. Los daarvan heb ik die 20K niet zo liggen ;-). Wel ongeveer 1:22 zie ik uit tests als je normaal rijdt, als je lomp rijdt 1:17 en rustig 1:25. Ook leuke auto!
Ik neem aan dat je t-sport ook nog enige waarde vertegenwoordigt ;) onze prius heeft de eerste tank 1:19 gereden, maar dat is uiteraard met proefritjes. Oudere model prius schijnt ook behoorlijk goed te rijden. Koop je over twee jaar weer een t-sport terug, die zijn dan ook weer een stuk goedkoper en zo. Kan je nog 2 jaar belastingvrij rijden. Om een idee te geven, ik heb het precies uitgerekend voor onze situatie, 60duizend km per jaar. Wij hadden een corolla verso d-cat, liep bij ons 1:13,75 op diesel uiteraard. Kostte ons 24 cent per km inclusief afschrijving etc. Alleen aan belasting en brandstof scheelt de prius, uitgegaan van 1:20, al 200 euro in de maand en dan is het echt geen crisis bak. Verzekering is ook nog eens een 10 euro per maand goedkoper.

Freude am fahren is uiteraard ook wat waard, maar daar heb ik de gt nog voor :)
Ja, dat scheelt een hoop ja. Mooi berekend ja! Ik ga ongeveer 25.000 per jaar rijden, dus kan behoorlijk schelen ja. Zoals je misschien ziet besloten om voorlopig even lekker T-sport te rijden, gewoon omdat het kan en ik zin heb om even heerlijk te genieten en te showen bij de Corolla gang 8-) .

Daarnaast start mijn baan pas over 6 maanden, tot die tijd is de t-sport sowieso prima te rijden met max 1000 km per maand.

Wat betreft de Prius, die vind ik echt te lelijk haha, sorry. Over 1 a 2 weken mijn Corolla terug. Heb uitgerekend als ik auto rijdt en mijn vaste lasten betaal houd ik 1200 euro per maand over om te sparen en leuke dingen te doen dus even genieten ;).
Plaats reactie