Corolla E11 Hatchback 1997 4E-FE

Over al je verbouwingen, aanpassingen, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
NicoRolla
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: zo mar 28, 2021 21:57

Corolla E11 Hatchback 1997 4E-FE

Bericht door NicoRolla »

Tijd voor een project-topic. Beestje word slachtoffer van onderhoud en moet op de operatietafel. Wie weet ooit met wat modificatie maar voorlopig laat ik hem standaard.

Net geen jaar geleden tegen het apparaat aangelopen. Was al op zoek naar een goedkope daily on kon hem niet laten staan voor maar net 3 nullen.

Daar stond hij dan te koop aan het einde van de straat toen ik thuis kwam van werk. Moest omdraaien en gaan kijken. Kon m'n ogen niet geloven. Werkelijk geen spatje roest. Ik en de auto waren meteen verkocht. Volgende dag opgehaald.
Afbeelding

Afbeelding

Mijn BMW E30 nog op de achtergrond die ik 15 jaar in bezit heb gehad. De Corolla was er toen bijgekomen om de e30 op te knappen. Ding had minimaal 10k nodig voor restauratie maar door Corona Plandemie omstandigheden toch maar verkocht met veel pijn in het hart. Dan maar verder met de Corolla.
Afbeelding
NicoRolla
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: zo mar 28, 2021 21:57

Re: Corolla E11 Hatchback 1997 4E-FE

Bericht door NicoRolla »

Eerste klusje was die verschrikkelijke Halfords wieldoppen vervangen voor Originele Toyota's. Samen met een was en poestbeurtje natuurlijk :D
Afbeelding

Voor de rest ziet alles er nog zeer goed uit..
Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
NicoRolla
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: zo mar 28, 2021 21:57

Re: Corolla E11 Hatchback 1997 4E-FE

Bericht door NicoRolla »

Helaas nu na een jaartje zien de wieldoppen er zo uit. Beetje jammer! Ben helaas de bon kwijt om ze terug te sturen in garantie. Ik ga een zelfde nieuwe setje bestellen voor die 6 tientjes en deze keer de bon goed bewaren. Kwaliteit valt me wel erg tegen.
Afbeelding

Ook heeft iemand er tegenaan gezeten. Gelukkig zag ik het gebeuren en kon ik het kenteken nog snel opschrijven.
Afbeelding

Besloten de auto helaas niet te laten repareren. Schadehersteller gaf namelijk aan dat kleurverschil onvermijdelijk was omdat de auto in volle zonlicht op sommige panelen is verkleurt. De schade ziet er dan minder erg uit. Als ik de schade ooit laat maken wil ik de hele auto overgespoten hebben.

Verzekering keerde 1250 uit wat nagenoeg hetzelfde is als wat ik voor de auto heb betaald. Gratis Toyota'tje dus. Geluk bij een ongeluk. Wel zonde natuurlijk want de auto is (was) erg strak op de lak-verkleuring na.

In de tussentijd nieuwe voetmatjes gescoord..
Afbeelding

..en onderdelen aan het verzamelen.
Afbeelding

Schokdempers achter zijn helemaal gaar. Gelijk alle 4 de hoeken nieuw gehaald. Heb maar voor het merk Sachs gekozen omdat ze de OEM Fabrikant zijn van BMW dempers en ik ervaring heb met hun goede kwaliteit.
NicoRolla
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: zo mar 28, 2021 21:57

Re: Corolla E11 Hatchback 1997 4E-FE

Bericht door NicoRolla »

Voorlopig verder niks bijzonders buiten gewoon normaal regulier onderhoud. Wat er binnenkort vernieuwd gaat worden..
- Nieuwe schokdempers met veerschotel-rubbers en toplagers. (Sachs & Lemforder)
- Nieuwe stabilisatorstang-links en stabi rubbers. (Sachs en/of Lemforder)
- Alle olieen en filters. (Mahle)
- Bougies. (Bosch)
- V Snaren.(Contitech)
- Nieuwe deurschakelaar voor koplamp licht-aan waarschuwing. Heb ze omgewisseld met de passagierskant na een lege accu. :lol:
- Radiateur ventilator temp.schakelaar (Bosch) Ventilator blijft maar draaien.
- Bandjes. (Weet ik nog niet)

Als iemand de OEM fabrikanten van Toyota weet hoor ik ze graag. Anders word het de bovenstaande genoemde Duitse merken. Had bij m'n BMW E30 na 15 jaar eigendom namelijk een complete lijst met OEM fabrikanten.. tot koppakking en kopbouten toe. (Goetze & Ribus).

Er zit namelijk en hoop verschil in de kwaliteit van die produkten in vergelijking met de welbekende aftermarket merken (Ellring of Viktor Reinz). Had geen zin om de hoofdprijs te betalen bij de BMW dealer voor het zelfde spul wat aftermarket ook gewoon te krijgen is voor de helft van de prijs :D Zal met een Japanner misschien wat moeilijker zijn.

Eventuele verdere plannen ergens in het achterhoofd.
- Ben aan het koekeloeren voor leuke originele (of niet) E11 velgen ipv wieldoppen. (Mocht dat gaan gebeuren gaan de remklauwen vooras en remtrommels achteras gestraald worden en geverfd worden in 2K knalgeel. Of gewoon zilver.. weet het nog niet.)
- Klein plekje roest aanpakken bodem bij dorpel.
- 3 Deukjes laten repareren zonder spuiten door uitdeuk-specialist.
- Distributie met waterpomp en dus ook koelvloeistof.
- Nieuwe handrem schoenen.
- Nieuwe motorsteunen.
- Bilstein of H&R dikkere stabilisators met rubbers.
- Nieuwe uitlaat vanaf spruitstuk (misschien RVS maar GEEN knalpijp). Zal ook niet lang meer duren denk ik voordat de originele gatenkaas is.
- Betere luidsprekers voor (17cm) En een setje achter monteren op de originele plek. Hoef GEEN gaten in de hoedenplank.. of versterkers met subwoofers. Die tijd heb ik gehad :lol:
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6613
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Corolla E11 Hatchback 1997 4E-FE

Bericht door Martijn »

Lekker bezig! :D

Snaren : Zou ik zelf altijd origineel nemen. Bij mijn beide E10´s waren dat de enige die nooit herrie maakten. ;)
Olie : Castrol GTX (of GTX High Mileage) nemen. Is de beste olie voor de 4A motoren.

De schade is wellicht nog voor de helft weg te polijsten, op wat kreukels na is je auto daardoor wel betaald. :lol:

Setje velgen voor een E11 is vrij makkelijk te vinden, 4x100 maat is veel gebruikt. Wel zorgen voor een ET waarde van boven de 35.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
NicoRolla
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: zo mar 28, 2021 21:57

Re: Corolla E11 Hatchback 1997 4E-FE

Bericht door NicoRolla »

Martijn schreef: do mei 13, 2021 13:57 Lekker bezig! :D

Snaren : Zou ik zelf altijd origineel nemen. Bij mijn beide E10´s waren dat de enige die nooit herrie maakten. ;)
Olie : Castrol GTX (of GTX High Mileage) nemen. Is de beste olie voor de 4A motoren.

De schade is wellicht nog voor de helft weg te polijsten, op wat kreukels na is je auto daardoor wel betaald. :lol:

Setje velgen voor een E11 is vrij makkelijk te vinden, 4x100 maat is veel gebruikt. Wel zorgen voor een ET waarde van boven de 35.
Dankje Martijn,

Snaren: Weet iemand dan de OEM fabrikant (Original Equipment Manufacturer) voor Toyota snaren?. of word het gewoon tripje Stealer en de hoofdprijs betalen voor dat soort dingen? Contitech is iig OEM BMW wat snaren en riemen betreft. Het is dus wat je bij de stealer.. sorry.. dealer krijgt.. oftwel Origineel BMW. OEM Toyota heb ik absoluut totaal geen kennis van.

Olie: GTX gebruik ik ook altijd ja. Voor deze FE-4E word dat 10W30. Maandje geleden vervangen met 15W30 met filter omdat de zomer voor de deur staat. Sept/Okt gaat er weer 10W30 in ook met nieuwe filter (Mahle). Gaat wel lekker weinig in tegenover die 2.7 E30 die ik had :D

Wat ik trouwens altijd doe is, als de olie echt zwart is, deze gewoon 2x vervangen met bij de laatste wissel pas nieuwe filter. 1e Wissel goedkope lidl olie gebruiken om de oude zwarte restolie weg te spoelen door het hele blok met een sportief ritje tussendoor. Doe dat en je olie in je blok is kraakhelder bij een laatste peiling. Nog geen 2 tientjes aan lidl olie en wat geduld wel waard vind ik.

Ja die schade baal ik eigenlijk wel van ondanks de auto nu gratis is geworden. Ding was namelijk echt strak op 3 andere kleine deukjes na. Velgen ben ik nog niet over uit en denk dat het gewoon weer een zelfde setje modernere wieldoppen word die de auto goed staan imo. Zolang het verf er niet afbladerd.

Wilde b.v. hier enthousiast op bestellen klikken maar x4 of zelfs 5 is dat ook weer gelijk ruim 500 ondanks ik dat met zulke nieuwe banden een goede prijs vind. Toch spendeer ik dat voor een daily momenteel liever in onderhoud en preservatie.
https://www.japoto.nl/nl/onderdeel/Toyo ... rUQAvD_BwE

Ben namelijk niet van plan weer een hobbie te starten wat in mijn geval wel erg makkelijk ongemerkt uit de hand kan lopen wat oude auto's betreft. Die hobbie heb ik net pijnlijk verkocht.

Wat wel nog zeer interessant is waar het bij de E30 nooit van is gekomen.. Airco inbouwen. Bij een BMW e30 is namelijk ALLES wat opties betreft voorbereid. Plug en Play met de juiste onderdelen waar de optie uit bestaat. Airco was daar 1 van de laatste die ik nog moest afvinken samen met sportstoelen met verwarming.
Beetje te doen bij een E11?. Als ik een sloper met airco weet te vinden? Moet wel plug en play zijn anders hoeft het al niet meer. Geen zin om hele kabelbomen te gaan veranderen. Verschil in airco kabelbomen/onderdelen met bouwjaren? Anders maar raampjes open.

Thx Gr. Nico
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6613
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Corolla E11 Hatchback 1997 4E-FE

Bericht door Martijn »

Alle kans dat originele snaren bij Gates vandaan komen.. maar dan nog. Ik heb het toen 2x gedaan en 2x spijt van gehad.
Voor die paar euro meer -eens in de zoveel jaar- hoef je je niet ergeren aan piep- of loopgeluiden.

Die wielen zijn wel heel duur zeg! :shock:
Elk origineel setje van bijv. een Yaris of Corolla in 4x100 met de juiste banden past zonder problemen.. 14, 15, 16 of zelfs 17inch.
Alleen met originele velgen wel altijd de originele wielmoeren (met platte ring) gebruiken!

Airco kan een beste upgrade zijn.. er zijn mensen die een donor incl. airco gekocht hebben om het compleet over te kunnen bouwen.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
NicoRolla
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: zo mar 28, 2021 21:57

Re: Corolla E11 Hatchback 1997 4E-FE

Bericht door NicoRolla »

Eindelijk wat tijd gehad om de schokdempers te vervangen.

Iets wat dringend nodig was zoals je ziet.
Afbeelding

Verse achteras schokdemper veerpoten met nieuwe veerschotel rubbers en stabistang-rubbers met droplinks.
Afbeelding

Vooras maar voor de deur gedaan aangezien er geen brug beschikbaar was om te huren. Moest wel alsnog naar de garage voor veerspanners en lucht-slagmoersleutel voor afmonteren nieuwe veerpoot. Afbeelding

De vooras is trouwens iets makkelijker te doen omdat de remslang die via de veerpoot naar de remklauw gaat niet gescheiden hoeft te worden voor veerpoot demontage. Met een bout losdraaien schuif je de remslang zo van de voorste veerpoot af. Waarom ze dat achter ook niet doen is me een raadsel. Daar moet de remslang gescheiden worden en moet het remsysteem naderhand ontlucht worden.

Ook zit de stabilisator-droplink aan de vooras niet vast aan de veerpoot maar de draagarm en moet de achter-veerpoot toplager goed gemonteerd/gepositioneerd zitten op de veerpoot om deze te kunnen monteren.

De vooras heeft een beweegbare toplager die kan draaien omdat de voorwielen dat natuurlijk ook doen. Voor de rest een vrij makkelijk klusje met de juiste gereedschap. Een klusje waar het verschil ook het meest merkbaar is.

Die droplinks zijn wel altijd leuk om los te krijgen. Niet moeilijk doen maar gelijk slijptol pakken als die imbus gat doldraaid van de as waar de moer van los moet. Nu heb ik nog de hele boel verzopen in de kruipolie dagen van te voren. Bij de achteras ook slijptol moeten pakken.
Afbeelding

Verse vooras schokdemper veerpoten met nieuwe veerschotel-rubbers en toplagers, stabi-stang rubbers en droplinks.
Afbeelding

Afbeelding

En wat rijd dat dan weer ineens geweldig! Heerlijk!!
Misschien over een tijdje de draagarm rubbertjes eruit persen en vervangen voor nieuwe aangezien ik kleine haarscheurtjes zie komen. Zit er ook al weer bijna 25jaar op natuurlijk.

Ook meerdere kleine oppervlakkige roestgevallen opgemerkt terwijl op de brug. Ga ik binnenkort ook wat aan doen nu het nog oppervlakkig is.

Voorlopen kan het beesje weer lekker uit de voeten zonder constant tegen z'n veerpoot stootrubbers aan te zakken. :D
PauluS87
Senior member
Senior member
Berichten: 203
Lid geworden op: vr jan 20, 2012 20:34
Type Corolla: E11
Type Corolla: Toyota

Re: Corolla E11 Hatchback 1997 4E-FE

Bericht door PauluS87 »

Het onderstel is altijd 1 van de eerste dingen waar ik veel dingen vernieuw, wanneer ik een tweedehands auto koop! Heel goed dat je het hebt gedaan!

Gr,
Paul
NicoRolla
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: zo mar 28, 2021 21:57

Re: Corolla E11 Hatchback 1997 4E-FE

Bericht door NicoRolla »

Ja vooral bij oude autos is het geen slecht idee. Bij mij was het echt noodzakelijk voor de veiligheid. Het begon namelijk gevaarlijk te worden. Bij een kuil in de bocht zwaar overstuur door stuiterende achterwielen :lol:
NicoRolla
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: zo mar 28, 2021 21:57

Re: Corolla E11 Hatchback 1997 4E-FE

Bericht door NicoRolla »

De Corolla is helaas verkocht. De C320 van mijn oude overgenomen. Kon hem niet laten staan voor 3500 wat uiteindelijk 1450 is geworden. De Corolla was een leuk bakkie.

Afbeelding
NicoRolla
Newbie
Newbie
Berichten: 18
Lid geworden op: zo mar 28, 2021 21:57

Re: Corolla E11 Hatchback 1997 4E-FE

Bericht door NicoRolla »

Ik heb nog wel een als nieuwe repair manual van Haynes liggen voor 15,- incl. verzendkosten mocht iemand interesse hebben.

Afbeelding
vedor2019
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: zo aug 11, 2019 18:45
Type Corolla: ZZE123
Type Corolla: E 11

Re: Corolla E11 Hatchback 1997 4E-FE

Bericht door vedor2019 »

Goedeavond
Heb je de repair manual nog te koop ?
Groeten
Plaats reactie