31-1-2019
Er is altijd iets te doen…..ja haha maar niet bij een bekende bouwmarkt die deze yell gebruikt.
Een kleine zes jaar geleden alweer als we onze MR2 zzw kopen. De kleine rode opdonder had net iets meer dan 18000km op de teller staan. Dat kan je niet laten staan als je op zoek bent naar een cabrio.
Er was helemaal niks aan gedaan, helemaal origineel.
Er is altijd iets te doen. En dan begint de ellende. Keyword, personaliseren.
De zomer van 2018 is ten einde. De laatste tankbeurt dateert van 23 november 2018 en dan staat er inmiddels al 90138km op de teller. Vele mooie kilometers van de ZZW genoten en er al veel aan verspijkerd om er iets eigens van te maken.
Er is altijd iets te doen maar niet in de winter. Of……???
De vuurpijlen, geknal en gedonder, oliebollen liggen achter ons. Het begint te kriebelen als we dan de weg naar het mooie weer ingeslagen hebben. Zomer van 2019 ligt nog wel ver voor ons maar het kriebelt. Januari, de eerste echte sneeuwbuien zijn gevallen, het is nog steeds winter. Toch gaan we al aan de slag. De bestuurderstoel laat sporen van slijtage zien. Niet zo raar na 19 jaar over moeders aarde te hebben gesjeurd. De drang is hoger als de kou, we gaan weer aan de slag. Ik vervang de bekleding zodat die weer netjes op orde is.
Als de stoelen er toch uit zijn ga ik er even lekker voor zitten. Met een pincet peuter ik haartjes van Bertju uit de matten/bekleding die achter gebleven zijn na een fikse zuigbeurt. Met een extractor haal ik alle onzichtbare viezigheid uit de stoelen. De stoelen behandel ik met een speciale coating. I love it, het ziet er weer super uit.
Ik wil meer, meer doen. Dromen zijn geen bedrog. Er is altijd iets te doen. Jaaaaaa maar…. Niks te maren. Verwezenlijk je dromen, je leeft maar één keer.
I have a dream! Wereld beroemde uitspraak van Martin Luther King. I have a dream….haha…ja heb zoveel dromen gehad. Ze moeten wel realistisch zijn, toch!
Sinds het verlaten van de baarmoeder heb ik iets met fietsen, brommers, auto’s en motoren. Mijn eerste driewieler behandelde ik al met liefde. Als ik dan de krentenbollenperiode voorbij ben, krentenbollenperiode? Ja, van die mannekes vol met hormonen met een gezicht vol jeugdpuistjes hahaha. Anyway, als ik die periode voorbij ben komt “de auto en motor”.
Er is altijd iets te doen…..en ja hoor, ik was er ook altijd mee bezig.
Zo ook met de MR2. Na aankoop al heel wat aan verspijkerd. Subtiel, netjes en niet schreeuwend. Soms heb je van die figuren die hun auto mishandelen als sommige vrouwen dat met make-up doen. Of overmatig botox, facelifts of wat dan ook. Sommige doen dat met hun auto. Oke oke ieder zijn droom maar ik houd het liever subtiel. Ieder zijn smaak.
Er is altijd iets te doen en nu het januari 2019 is staan we aan de vooravond om weer iets te doen, of beter gezegd, te laten doen.
Ik heb het al vaak voor de voeten gekregen, “na-aper”. Definitie van “na-aper” lijkt mij “iemand na doen”. Doen we dat allemaal niet? Begint dat al niet bij de geboorte?
Wat auto’s leuker maken betreft werkt dat toch ook zo? Ergens heb je ooit iets gezien wat je mooi vind. Als je het nooit gezien hebt kon je ook van het bestaan niet weten, toch?
Er zijn van die mensen die iets aan hun auto gedaan hebben en als je dat dan ook doet krijg je de titel “na-aper”. Al is het maar een spoilertje. Meestal zijn dat mensen die zo geil op aandacht zijn dat ze het niet kunnen hebben als een ander het zelfde doet, of wellicht een stapje verder gaan. Maar het merendeel van de mensen zijn gelukkig niet zo.
Dat Toyota kan verbroederen hoef ik niet te zeggen. Je houd er leuke vrienden aan over, jaha zelfs vijanden, maar dat terzijde.
Zo heeft de ZZW van Jacqueline last van olie verbruik. Een welbekend euvel van een ZZ1 motor. We hebben er vaak over gekletst bij een biertje, Fightling, Ouzo, Souvlaki, Kibling, Menu 49 etc etc….. noem maar op. Ze besluiten hun heilige koe naar SV Spotscars te brengen voor een nodige revisie van het motorblok.
Ja ik had wel eens van SV Spotscars gehoord en al eens langs zien komen op facebook maar meer wist ik er niet van. Olala, dan ben ik toch eens benieuwd hoe dat gaat aflopen.
Als gelijkhebbende hobbyisten werd ik door Robbie op de hoogte gehouden van de werkzaamheden aan de ZZW en het motorblok. Af en toe stond whatsapp roodgloeiend hahaha maar ik was wel aangenaam verrast op de werkwijze van SV Spotscars op de manier hoe alle werkzaamheden middels foto’s werd gecommuniceerd met Jacqueline en Robbie. Ge-wel-dig…..
Hun ZZW is klaar. Zomer van 2018….. ik erg benieuwd en op een mooie dag gaan we naar Middelburg. Ik krijg de mogelijkheid om eens in de gereviseerde ZZW te rijden. Dan ben ik aangenaam verrast. Tjeu…. Dat rijd wel een stukje beter zeg. Met name de upgrade van vliegwiel, koppeling en nokkenassen. Wil ik ook!!! Oefffff na-aper?
Onee hoor…..zo denken de Middelburgers niet. Hhhmmmm…. Gassiemeine….kost wat maar dan heb je ook wat. Maar goed, ooit gaan we dat ook doen, ooit….ooit. je moet wat te dromen hebben toch?
Ik schreef het al, de kriebels. Bestuurderstoel is klaar en….er is altijd iets te doen, te dromen.
Één van die dromen is een Lexus IS250. Heel even was het plan om naar ene te gaan kijken. Kijken? Moet je Yvonne mee nemen dan blijft het niet bij kijken hoor. Uuuhhhhh….we dromen nog wel even verder, wijs en verstandig besluit eigenlijk. Wat moeten we in godsnaam met 4 auto’s????
Na een bezoekje van Jacq en Rob in het zuiderlijke zuiden gaan de dames even winkelen en de mannen gaan even een stukje knallen in de ZZW, de gereviseerde ZZW. Nu de ZZW is ingelopen mag het gas er eens op en dat had ik nog niet mogen ervaren.
Al bij het starten krijg ik een smile van oor tot oor. Echt hoorbaar dat er iets anders is. Als de ZZW op temperatuur is mag ik echt proeven. Helllll yeaahhhhh dat gaat er bij ons op komen….punt!
De eerste contacten worden gelegd met SV Sportscars. Ik had al wel gekeken naar het kostenplaatje. We hadden zelf toch geen vuurwerk gekocht dus er zat wel iets in het vat hahahaha
We gaan voor een lichter vliegwiel,
bij behorende koppeling
en stage 1 nokkenassen.
Ik zeg toch, er is altijd iets te doen hahaha en een droom gaat werkelijkheid worden want de afspraken zijn gemaakt met SV Sportscars.
Zaterdag 26 januari is het D-day. Gelukkig is de sneeuw verdwenen en het zou een dag met regen worden. Heel mooi want dan is de pekel ook weg gespoeld, kan niet beter.
Toch bekruipt me een onbehaaglijk gevoel als we op weg gaan naar Raalte. Het gevoel mijn heilige koe achter te moeten laten op een voor mij onbekende plek zint me niet. Mensen die ik niet ken gaan de MR2 uit elkaar schroeven waar ik niet bij ben. Uuuuhhhhh….. je zou er huilbuien van krijgen.
Toch berust ik me er in want de manier hoe ze om zijn gegaan met de ZZW Jacqueline is geweldig.
Nu ligt Raalte niet naast de deur. Na een kleine230km en een kleine 3 uur incl pauze, draaien we het terrein op alwaar SV Sportscars is gevestigd. Het was duidelijk te zien dat we op de goede plek zijn want op straat staan de Celicas die een zelfde 1ZZ motor in het vooronder hebben liggen. Een paar jongelui zijn dan net met een Celica aan het manoeuvreren. Al snel krijg ik instructies waar ik onze heilige koe mag deponeren.
Dan maak ik kennis met de mannen van SV……tis wat hè!
Soms zijn de dingen anders als je zou verwachten. Het 1ZZ walhalla is helemaal niet zo groot als ik dacht. Op zich net genoeg ruimte met een brug en achterin nog wat ruimte. Ik had groter verwacht maar dat boeit op zich niks.
Of we een kopje koffie lusten en dan meteen de spullen kunnen bekijken die gemonteerd gaan worden. Uiteraard hebben we daar zin in. We lopen een trap op, nog een trap op en we komen zo waar de spullen liggen annex kantoor. Vrienden van ons, Luck en Gosia zijn met ons mee gereden vanwege de terugreis. Voor Luck was dit ook wel leuk aangezien hij ook monteur is.
Weldra staat de koffie klaar en wordt ons de gedroomde spullen getoond.
En dan….zal toch niet hè. Yvonne is er ook bij en dan ziet ze iets liggen. “hey Jaap, is dit dat ding wat je er ook op wilde hebben ooit?”
wijzend op een RVS uitlaatspruitstuk van Topspeed. Uuhhh ja maar niet nu hoor want goedkoop zijn die niet. “ja maar………” tjonge neem je Yvonne mee. “ja maar als ze nu alles los hebben liggen kan je dat toch beter nu meteen doen?” is ook wel zo maar dan komen we boven ons budget uit en…….. “ik zou dat doen Jaap” zegt Luck…. Voor je het weet sta je voor een dilemma. Slimme Lowie volgens mij…. “ik kan nog wel wat doen met de prijs hoor” met een smile hahaha…. Mooi maar wat gaat het totale kosten plaatje worden dan, vraag ik. Oké doe die er dan maar bij…..zucht haha…..
Nou, dat gaat dan de montage worden van een lichter vliegwiel met bij behorende koppeling set, stage 1 nokkenassen en een topspeed rvs uitlaatspruitstuk…tatata er is altijd iets te doen en soms wat meer.
Dan breekt de tijd aan om onze heilige koe echt achter te laten. Gelukkig kreeg ik de garantie dat onze MR2 naar binnen gaat. Het was even gezellig maar echt tijd om huiswaarts te keren. Maandag gaat de operatie beginnen.
Eenmaal op weg stoppen we al snel om een hapje te eten. Iets met Australië in diepenveen of zo iets.
Heerlijk hapje gegeten daar zeg. Na weer een flinke rit zijn we weer thuis aanbeland.
Garage leeg, MR2 niet thuis. Zal die wel naar binnen gaan? We moeten er maar op vertrouwen hè. Helaas ben ik nogal wantrouwend door ervaringen door met name Toyota dealers. Te vaak mee gemaakt dat ze niet waar maken wat ze beloven en zelfs je voor idioot verslijten. Is ook de reden dat ik niet meer bij de Toyota dealer kom en onderhoud zelf of samen met Luck doe. Maar goed, wat ik gezien heb van SV Spotscars is goed. Dus mixedfeelings maar opzij zetten.
Maandag. Oojjaaaaa de eerste whatsapp van SV komt binnen. Aaarrrghhhh het hart van de emmer ligt eruit hahaha.
Tjonge…. Afspraak was ook dat alles goed na gekeken zou worden en…..dat wordt dan ook gedaan. Volgende foto. Tekst, motor zweet wat olie op een bekende plek van een 1ZZ motor.
Het is nog niet heel erg maar het begin is er. Amai….. dat wil ik dus wel opgelost hebben. Ook al zit daar wat meer werk aan vast. Wel heel goed dat je zo ingelicht wordt.
Pingping, next whatsapp en de volgende foto’s. Lichter vliegwiel en koppeling zit er al op.
Niet veel later een foto waarop de oude nokkenassen te zien zijn en de foto waarop je kan zien dat de distributie kap er af ligt.
Ge-wel-dig hoe SV dat doet. Je kijkt zo mee in de werkzaamheden. Mooi transparant en goed te volgen.
Volgende dag gaat het zelfde zo. Van alle stappen wordt ik op de hoogte gehouden middels foto’s.
De nieuwe nokkenassen voor de broodnodige fun
Ook dit zit weer in elkaar.
Aan het eind van de dag komen de foto’s van een blok die weer helemaal in elkaar zit, zelfs alweer in de auto. Huh….. SV heeft zelfs de kleppendeksel voorzien van een mooi frisse laklaag. Super hoor.
Wat je vaak ziet bij sommige die rvs uitlaatspruitstuk hebben gemonteerd is geen hitteschild. Dit wilde ik weer erop hebben. Ik vraag, SV draait.
Het hart is weer op zijn plek. Ik was aangenaam verrast dat SV ook van mooie dingen houd want ze hebben het kleppendeksel netjes gespoten. Joh dat ziet er weer super fris uit
Het einde van dinsdag is in zicht.
Woensdag worden de puntjes op de “i” gezet. Tevens ook een nieuwe multiriem.
Dan zou je denken, woensdag kan je de heilige koe weer ophalen. Nnnnnooouuuu ….. dat doen we maar niet. De opvolgers van Jan Pelleboer, beter gezegd, buienradar, weerplaza, weeronline en de NS melden sneeuw, veel sneeuw. Ik heb dus aangegeven dat we de MR2 vrijdag komen halen, lijkt me toch wat verstandiger.
En dan is het woensdag. De klus zal er vandaag bijna op zitten. En ja hoor, de laatste foto druppelt whatsapp binnen.
Alsof niks gebeurt is. Ziet er schitterend uit.
SV Sportscars geeft aan dat ze proef gereden hebben en de MR2 mooi soepel loopt.
Vrijdag 1 februari gaan we de MR2 weer ophalen. Ik ben erg benieuwd.
D-day, 1 februari 2019, we gaan onze heilige koe weer ophalen. Buienradar meld weer sneeuw. Krijg j e toch huilbuien van zeg. om 5.00 uur in de vroege morgen is alles weer wit, shit en sjeise ook nog eens.
Luck met zijn Audi is mooi op tijd en we kunnen rond 9.00 uur vertrekken. Uuuhhh nog even langs de warme Limburgse bakker om een vlaaitje mee te nemen voor de mannen van SV Spotscars. Ze hebben ons toch een mooie manier het hele traject lasten volgen middels foto’s. Oeps nog snel een tomtom fotootje maken.
Eenmaal bij ons uit de straat is de sneeuw verdwenen. Das mooi. Buienradar laat zien dat we de sneeuw achterna gaan maar ook dat de temperatuur wat omhoog gaat.
Rustig en bedaard vreten we kilometer na kilometer en ondanks nog een tussenstop komen we ruim voor 12.00 uur aan bij SV Spotscars. Jeroen is er dan ook al en eindelijk kan ik zijn nieuwe aanwinst, een Ford Focus ST, bewonderen. Jawel, is een mooie auto.
Niet veel later zitten we aan de koffie en een stuk Limburgse vlaai. Het is weer lachen geblazen hoor maar ook het serieuze moment. Men vond dat je aan het blok goed kon zien dat er goed onderhoud aan gepleegd is maar ook de algehele staat was super. Bij een remklauw zat echter wel een klemmetje net niet helemaal goed. Huh? Maar goed, ook dat is opgelost.
Buiten de koppelingset en lichter vliegwiel van “Competition Clutch”, stage 1 nokkenassen van “Crower” en RVS uitlaatspruitstuk van “Topspeed” is ook de koelvloeistof, transmissie olie, distributie keerring, kettingspanner o-ring en Multi riem vervangen. Heel mooi, alles weer 100% maar nu tijd om de heilige koe aan te slingeren. Ik was erg benieuwd naar de sound nu, buiten de Remus demper, sportkatalysator er ook een RVS uitlaatspruitstuk op zit. Aaaahhhhh….dat klinkt lekker. Ietsje meer als voorheen en wat donkerder.
We nemen afscheid en gaan richting Tonnie de boer die daar in de buurt woont. Het is maar een ritje van 20km maar hoe warmer de MR2 wordt hoe beter die gaat klinken.
Bij Tonnie krijgen we nog een rondleiding over de boerderij, altijd erg leuk. Koetjes, kalfjes en koeienstront hahaha….
Bertje heeft het ook naar zijn zin en speelt even voor tractor aandrijving, of doet hij een hamster na?
We sluiten af met een bakkie en wederom een stukje vlaai. Biggenk*tjes vlaai noemen ze daar in het boerenland abrikozenvlaai wwhahahaha…..
Als het klokje tegen 3 aantikt is het tijd om huiswaarts te keren. we mogen weer een takke end. Al snel is Jeroen uit het zicht verdwenen in Focus ST met hardwerkende kabouters in het vooronder.
Als wij het terrein afrijden maakt Tonnie nog een filmpje.
https://youtu.be/8gBypbfG3l4
De eerste 500 á 100km werd me geadviseerd het rustig aan te doen. Dan olie wisselen. Dat doen we dan ook maar ondanks dat is het goed te merken dat de MR2 wel wat sneller is geworden, wat soepeler op het gas.
Iets voor 18.00 uur zijn we weer thuis en dan sluiten we de dag af met een griekje……. Ouzooooooo hoezo hahaha.
Op naar de volgende klus.