Na diverse (Japanse) concurrenten bekeken en zelfs gereden te hebben, bleef ik toch trouw aan Toyota. De Avensis Wagon T25 bleek toch de meest overtuigende keus voor mij.
En aangezien ik na de ruime Carina toch echt niet graag meer aan ruimte in wilde boeten en we het gewoon een mooiere auto vonden om te zien, zijn we op zoek gegaan naar een Avensis Wagon. Maar in zo'n zware auto moet ook we een beetje motor liggen om toch nog een beetje vlot onderweg te kunnen en aanhangers met de genotsknobbel te kunnen trekken. Dus moest er toch wel minimaal een 2000cc motor in het vooronder liggen.
Na stad en land afgereden te hebben voor proefritten in verschillende exemplaren heb ik er uiteindelijk een gevonden in Tilburg.
Een Toyota Avensis 2.0 16V VVTi Wagon Executive uit 2004 in Metallic zwart met 184.000km op de teller
Een erg fijne auto en hoewel we de prijs belangrijker vonden dan het uitrustingniveau was het toch wel erg fijn dat we een Executive hadden gevonden die toch goed binnen het budget paste. Want werkelijk alles zit erop en eraan!
- - volledig zwart lederen bekleding
- electrisch verstelbare en verwarmde stoelen
- boordcomputer met Toyota TNS300 DVD navigatiesysteem
- Climate control met gescheiden zones
- Electrische ramen rondom
- cruisecontrol
- electrisch verstelbare, verwarmde en inklapbare spiegels
- stuurwielbediening van diverse functies
- mistlampen voor
- de 17"velgen die gewoon bij deze auto horen
- een trekhaak
- en allerlei electronische zaken en veiligheidsmiddelen die ik nog nooit in een auto heb gehad zoals diverse airbags, TRC, VSC, etc.
- en alles wat ik verder vergeet of die gewoon standaard zijn op de grote Avensis
Maar hoewel een auto van nog maar 9 jaar zeker voor mij aardig jong is, is de auto natuurlijk niet nieuw meer en heeft al een heel elven achter de rug.
Er waren tijdens de proefrit al een paar kleine zaken naar voren gekomen die niet direct storend zijn, maar die wel even aangepakt moeten worden.
- - tijdens de proefrit was me al opgevallen dat de motor heel onrustig stationair draaide en steeds wat schommelde in z'n toerental
- het rolzeil van de bagageruimte kan niet dicht omdat er een pennetje afgebroken is dat het zeil op z'n plek houdt
- het deksel van een bakje in de middenconsole blijft niet meer dicht
Dus deze dingen zullen de komende tijd aangepakt worden om de auto weer helemaal op en top te krijgen!
En hoewel ik het bij de Carina ook al zei en me er niet helemaal aan gehouden heb zeg ik het nu bij deze auto ook weer:
Dit is de gezinsauto. De daily driver en het werkpaard waar dus niet al teveel aan gemodificeerd zal worden...