Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Over al je verbouwingen, aanpassingen, enz...

Moderator: Moderator

Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Martijn »

Goed werk weer Patrieck! Was wat arbeid maar de kosten flink gedrukt. :D
Die Redline MT90 zal je zeker merken. Hier in de RAV4 zit het ook. Topspul.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door jaapio »

Knap gedaan man.....niks zo hinderlijk dat trillen. chappeau ;)
Linea Sol
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 6060
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 16:43
Locatie: Tilburg

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Linea Sol »

Complimenten Patrieck enne das jou wel toevertrouwt man :D
Gegroet JO

01-09-2021 CHR. 1.8 Hybride Bi-tone full led verlichting
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Blof-fan »

Bedankt mannen! :D
Martijn schreef: do feb 08, 2018 15:37 Goed werk weer Patrieck! Was wat arbeid maar de kosten flink gedrukt. :D
Die Redline MT90 zal je zeker merken. Hier in de RAV4 zit het ook. Topspul.
Ja, was nu in totaal voor 250,- helemaal klaar. Heb ik mezelf toch weer €750,- uitgespaard :lol:
Ik had inderdaad ook al goede ervaringen met die MT90. In de Carina E GTi had ik het ook al gebruikt, met goede resultaten. En ikk had daar nog een half flesje van staan dus dat scheelde ook weer :P
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Blof-fan »

De Avensis heeft inmiddels de respectabele grens van 300.000km enige tijd geleden doorkruist.

Afbeelding

Dus werd het ook weer eens tijd voor een echte grote beurt. De Iridium bougies zaten er intussen al dik 100.000km in en ik kon gewoon aan de loop van de motor merken dat hij toe was aan wat verse onderdelen en aandacht.

Een ander punt van zorg was het toegenomen olieverbruik van de motor. De 1AZ-FSE heeft sinds 20.000km ofzo een behoorlijke dorst voor het gouden goedje ontwikkeld :? Iets wat ik niet gewend ben van Toyota, maar goed...het kan uiteraard gebeuren.
De eerste keer werd ik zelfs gewaarschuwd door het oliedruk lampje. Bij het remmen zat er niet genoeg olie meer in de carterpan om de pickup van de oliepomp in de olie te houden en viel de oliedruk dus zelfs even kort weg :shock:

Ik weet 't, ik weet 't...moet je maar vaker olie peilen :roll: Maar als er jarenlang niets aan veranderd dan doe je dat ook niet meer elke week....

Maar goed...na het in de smiezen gehouden te hebben kon ik op 2000km gewoon dik een liter bijvullen. Das aardig aan de stevige kant. Blijft de vraag natuurlijk...waar gaat al die olie dan heen?!
Ik vermoedde dat het niet de koppakking was. De motor presteerde gewoon prima, had geen compressie verlies, er zat geen olie bij de koelvloeistof en vice versa. Ook was er buiten aan de motor geen lekkage te zien, anders dan een carterpan die een beetje begint te zweten. Maar dat is op deze leeftijd en kilometrage niets schokkends.
Dus ik denk dat ik het meer in de motor moet gaan zoeken. Wellicht de zuigerveren/schraapveren. Het is bekend dat die op hogere leeftijd bij deze motoren wel eens wat willen gaan 'plakken'.

Dus besloten om eens een engine flush te gaan doen. Forté is wat dat betreft voor mij het enige goede spul, dus heb ik 2 flesjes hiervan besteld zodat ik dit bij de grote beurt ook meteen uit kan voeren.
Verder besloten om een dikkere olie te gaan gebruiken. Tot dusver heb ik altijd netjes Kroon Asyntho 5W-30 in de auto gegooid, maar ik wilde dus toch een stapje hoger gaan. De Toyota dealer adviseerde me om naar 10W-40 te gaan, maar gezien de goede ervaringen in het verleden met Castrol High Milage 15W-40 wilde ik deze weer gaan gebruiken.
Wellicht een beetje dikke olie voor deze motor, maar het zou prima moeten kunnen. En ik heb bij zowel mijn oude Corolla als de Carina E GTi bijzonder goede ervaringen gehad met deze olie, dus we gaan het gewoon proberen.

Bijkomend voordeel is dat ik dan van een vol synthetische olie terug ga naar een semi-synthetische olie en de Castrol maar half zo duur is als de Kroon olie :D

Afijn, ik heb vakantie, dus dan heb ik wel een dagje de tijd om dat beurtje eens op m'n gemak te gaan doen.

Afbeelding

Eerst die engine flush maar eens doen, dat moest met de oude olie nog gebeuren. De Forté flesje erbij gekieperd en de motor 45 minuten verhoogd stationair laten draaien en af en toe eens wat hogere toeren laten draaien zodat het goedje goed z'n werk kan doen in een warme motor.

Terwijl de motor liep kon ik mooi even het interieurfilter doen en een rondje lampjes gedaan. Een stadslicht en 2 kentekenplaat verlichting lampjes konden vervangen worden, hoeven ze daar volgende week met de APK ook niet over te zeuren ;)

Na de engine flush de auto naar binnen gereden, weer op as-steunen gezet en we konden weer verder. Oude olie eruit en terwijl dat uit staat te lekken meteen de bougies maar eens vervangen.

De oude bougies hadden wel een goed kleurtje, dus de verbranding van de motor was in orde, maar er had zich in die 100.000km wel wat afzetting aan de electrodes gekoekt...

Afbeelding

Afbeelding

De nieuwe bougies gaat de motor vast waarderen :P

Behalve de engineflush heb ik nog iets anders aangepakt. De motor begon ook een beetje last te krijgen van een dippend stationair toerental. Hij blijft verder prima lopen, maar bij deze motor zorgt een toerental van 800rpm en lager voor een bijzonder irritante trilling in de auto. Dit zou deels met de oude bougies te maken kunnen hebben. Maar waarschijnlijk was intussen ook de gasklep en ISC klep wat vervuild.
Tijd om die ook eens schoon te maken dan. Dus eerst het gasklephuis maar eens opgedoken uit de auto.

Afbeelding

Aan de voorkant zag deze er helemaal niet zo gek uit...

Afbeelding

Maar aan de achterkant bleek maar weer eens waarom ik bepaald geen fan ben van het recirculeren van uitlaatgassen en carter ventilatie in je inlaatspruitstuk :? Het gasklephuis was daar zwaar vervuild, tot op een punt dat er zich een hele rand rond de gasklep had aangekoekt. Die hebben we dus met wat remmen reiniger maar eens grondig schoongemaakt!

Afbeelding

Het verschil? Waar eerst alles dicht gekoekt zat, was er nu weer licht te zien aan het eind van de tunnel :lol:

Afbeelding

Redelijke kans dat dit wel wat verschil zou gaan maken :roll:

Alles weer terug gemonteerd en nu de olie was uitgelekt kon de nieuwe olie er weer in. Nieuw filter erop en 4,5 liter Castrol 15W-40 High Milage olie erin. En ik kon meteen zien dat de flush resultaat had geboekt.
Bij het peilen van het juiste oliepeil dacht ik eerst dat ik het stopje onderin vergeten was en de olie meteen doorgelopen was. Geen olie te zien op de peilstok! Maar er lag toch echt geen olie onder de auto.
Nog eens goed kijken en verdomd, waar de nieuwe olie ook altijd een klein beetje bruinig is van de achtergebleven oude olie was de boel nu zo schoon dat de nieuwe olie zo helder was dat ik het amper kon zien op de glimmende peilstok! :lol:

Afijn, de auto kon weer gestart worden, kijken of alles nog werkt zoals het hoort.
Hij startte wat lastig de eerste keer en wilde niet echt lekker aanslaan. Nog eens wat verder doorstarten en wat gas bij geven en met wat gesputter kwam hij tot leven, om meteen 2000rpm stationair te gaan draaien!

Logisch ook natuurlijk. De ECU leert steeds en regelt de motor aan de hand daarvan bij. Als er aangekoekte troep rond de gasklep zit met de jaren stuurt hij deze natuurlijk wat verder open om de auto toch genoeg lucht te geven om soepel stationair te kunnen draaien.
Maar als al die troep ineens weg is en er dus meer lucht de motor in kan dan de ECU gewend is, dan is ie even van slag. Van astmatisch heeft ie nu weer de longen van een topsporter, dat vergt even wat gewenning. :lol:

Intussen na wat gereden te hebben, regelt de ECU het toerental langzaam aan weer terug naar normale waarden.
Verder pakt de auto nu merkbaar soepeler en beter op en valt het stationaire toerental niet meer terug. Volgende week nog even de APK en dan krijgt hij ook weer een airco service (geen overbodige luxe met de hitte van de laatste tijd) en dan ben ik erg benieuwd wat het olieverbruik nu de komende paar maanden zal zijn. We houden het in de gaten ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Linea Sol
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 6060
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 16:43
Locatie: Tilburg

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Linea Sol »

helemaal toppie Patrieck, ben ook benieuwd wat de engine flush gedaan heeft qua olieverbruik reduceren
Gegroet JO

01-09-2021 CHR. 1.8 Hybride Bi-tone full led verlichting
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Blof-fan »

Ik hou jullie op de hoogte ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door jaapio »

Afbeelding
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Blof-fan »

Zo, even een kleine update omtrent het olieverbruik.

Ik weet niet precies wat het is dat geholpen heeft, of dat het de flush was, of de Castrol 15W40 olie of wellicht beide. Maar het olieverbruik begint wel wat te dalen. Intussen ben ik 2600 km verder en er zit zowaar nog olie op de peilstok.
Dat is een poosje wel eens anders geweest! Het zit intussen wel weer zo'n beetje op het 'L' merkje, dus er zou weer wat bij mogen. Maar mijn ervaring is dat hoe langer ik die Castrol 15W40 gebruik, hoe lager het verbruik wordt. Nog even wat geduld hebben dus.

Maar al met al ben ik zeker niet ontevreden over het resultaat van de olie flush en de wissel naar de zwaardere olie ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Blof-fan »

Zo, weer een kleine update voor de Avensis. Inmiddels is hij alweer dik door de 320.000km gereden en kon ik merken dat er het een en ander aan vervanging toe is.

Zeker bij drempels en andere oneffenheden begon ik te merken dat er gerammel en geklapper vanaf de achteraf kwam en dat dit steeds erger begon te worden. Op zich ook niet gek na 15 jaar en de km's die op de klok staan natuurlijk.
Ik heb niet specifiek gekeken wat er precies aan scheelde, daar heb je dan weer een brug voor nodig, maar ik durf wel een redelijk weloverwogen gok te doen dat het 'm in de rubbers en/of verbindingsstangetjes van de stabilisatiestang is. Misschien zelfs de schokdempers zelf.

Hoe dan ook, toevallig was er met pasen een kortingsactie bij mijn favoriete leverancier Bogijn. Na het een en ander in m'n virtuele winkelwagentje gegooid te hebben bleek ik bij de kassa 133,- uit te sparen. Hmmmm...da's toch niet gek :mrgreen:

Omdat ik de auto gewoon in goede conditie wil houden en van plan ben er toch zeker nog een paar jaar mee te blijven rijden zal de volgende grote beurt een flinke worden waarbij diverse slijtagedelen vervangen zullen worden.

Vorige week lag er dan ook een aanzienlijk pakketje op de stoep. De bezorger was blij dat ie ervan af was :lol:

Afbeelding

Ik ga er zelf uiteraard niet mee lopen zeulen, daar hebben we nu mooi een heftruckje voor :P

Afbeelding

Je ziet hier het volgende liggen:

- 2 nieuwe schokdempers voor (NPS)
- 2 nieuwe schokdempers achter (Monroe)
- 2 nieuwe stabilisator verbindingsstangetjes voor (Febi Bilstein)
- 2 nieuwe stabilisator verbindingsstangetjes achter (Febi Bilstein)
- 2 nieuwe rubber bussen stabilisatorstang voor (Japanparts)
- 2 nieuwe rubber bussen stabilisatorstang achter (Japanparts)
- 2 nieuwe rubber schokdemper stofkappen + eindstops voor (Sachs)
- 2 nieuwe rubber schokdemper stofkappen + eindstops achter (Sachs)
- 1 nieuw oliefilter (Bosch)
- 1 nieuw interieurfilter (Febi Bilstein)
- 2 nieuwe remschijven voor (Brembo)
- 2 nieuwe remschijven achter (Brembo)
- 1 set nieuwe remblokken voor (Brembo)
- 1 set nieuwe remblokken achter (Brembo)

Al met al een behoorlijk bestelling dus. Maar dan kunnen we er weer even tegenaan.
Alles even bekeken uiteraard en er viel me wel meteen iets op. De vorige keer heb ik ook remschijven van Brembo gebruikt en heb ik deze, zoals ik dat gewoonlijk doe, voorzien van een lekkere laag verf voordat ik ze gemonteerd heb. Ik kan er slecht tegen als er allemaal van die roestige bende achter de lichtmetalen wielen te zien is :roll:

Dat heeft op zich prima gewerkt. Een aantal jaar en bijna 100.000 km verder en de roest begint op de remschijven er net een beetje doorheen te komen.

Dat wilde ik nu ook meteen weer doen, maar Brembo heeft in al zijn wijsheid besloten om dat gewoon zelf al te doen! :shock:

De voorste remschijven:

Afbeelding

En zo ook de achterste:

Afbeelding

Dat was een aangename verassing en scheelt mij weer werk. Prima spul van Brembo :D

Nu alleen nog een keer de tijd hebben om de auto weer eens aan te pakken en al dat moois te monteren. Benieuwd of ik veel verandering zal merken in het weggedrag van de auto als het gedaan is...
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door jaapio »

heul slim..... ff €133.- bespaard, die heb je in de pocket :D :D

Die rijd straks weer als nieuwe
Linea Sol
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 6060
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 16:43
Locatie: Tilburg

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Linea Sol »

Goed bezig man ;)
Gegroet JO

01-09-2021 CHR. 1.8 Hybride Bi-tone full led verlichting
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Blof-fan »

jaapio schreef: ma mei 06, 2019 05:56 heul slim..... ff €133.- bespaard, die heb je in de pocket :D :D

Die rijd straks weer als nieuwe
Ja, dan heb je de eerste winst alweer te pakken he. :D

Maar ga eens naar de dealer om 4 nieuwe schokbrekers te laten monteren. Denk dat je vele malen meer kwijt ben dan ik aan deze hele bestelling aan onderdelen kwijt was. En dan heb ik straks nog een beurtje en rondom nieuwe remschijven en blokken :roll:
Zo fijn als je (bijna) alles zelf kunt doen. En scheelt nog een boel geld ook ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Linea Sol
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 6060
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 16:43
Locatie: Tilburg

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Linea Sol »

" Zo fijn als je (bijna) alles zelf kunt doen. En scheelt nog een boel geld ook "

Helemaal mee eens :D
Gegroet JO

01-09-2021 CHR. 1.8 Hybride Bi-tone full led verlichting
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Martijn »

Goed bezig!! Zie geen gekke dingen ertussen... gewoon goed onderhoud en preventieve dingen vervangen voordat ze echt stuk zijn.
Een betere wegligging zal je zeer waarschijnlijk gaan krijgen met nieuwe dempers. Rijdt lekkerder, beter en vooral ook veiliger.

Die Zeeuwse zuinigheid is helemaal zo gek nog niet in deze tijd. Maar jullie wisten dat allang natuurlijk.. :lol:
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
onnaj
President member
President member
Berichten: 1073
Lid geworden op: zo okt 14, 2007 21:09

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door onnaj »

Zo flinke berg spullen weer! Dat zal een stukje anders rijden straks. Goed baasje heeft de Avensis toch hè ;-)

Logisch dat als je het zelf kunt niet naar de dealer gaat. Ik probeer ook zoveel mogelijk zelf te doen. Probeer dan ook wel voor A-merk aftermarket te gaan.

Je olieverbruik is dus overigens nog steeds een beetje te ruim?

Blijft een mooie auto zo'n Avensis. Zag vandaag weer een 2.0 in TTE trim staan, blijft prachtig.
Current: 2002 Yaris T-Sport for sale!

SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD

Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Blof-fan »

Martijn schreef: ma mei 06, 2019 20:20 Die Zeeuwse zuinigheid is helemaal zo gek nog niet in deze tijd. Maar jullie wisten dat allang natuurlijk.. :lol:
Uiteraard :roll: :lol:
onnaj schreef: ma mei 06, 2019 20:53 Probeer dan ook wel voor A-merk aftermarket te gaan.

Je olieverbruik is dus overigens nog steeds een beetje te ruim?
Ja, ik probeer wel zo veel mogelijk voor A-merken te gaan. Als het dan geen Toyota onderdeel is, dan toch in ieder geval vertrouwd en goed spul ;)

Het olieverbruik was wel iets gedaald, maar nog steeds een flink stuk hoger dan ik eigenlijk zou willen...Zit nu op zo'n 3000km voor er weer een liter bij moet en dat verbeterd niet echt meer :?
Zolang ik het maar in de smiezen houdt is het niet direct een probleem, maar toch zou ik ergens eens willen weten wat precies de oorzaak is.

Zag op Facebook een complete 1AZ-FSE voorbij komen uit een Avensis waarvan de koppakking eruit lag, maar verder nog in orde en compleet was en maar 180.000km ofzo gedraaid had. Heb half om half overwogen om die erbij te pakken, te reviseren (Nieuwe pakkingen, lagers, ringen, etc.) en op reserve te hebben voor als er onverhoopt toch iets met het blokje gebeurt. Dan is het slechts een kwestie van wisselen.
Maar goed, toen had ik net weer een boel geld uitgegeven aan deze onderdelen en er moeten ook nog nieuwe zomerbanden komen. Helaas kunnen we niet alles tegelijk doen...
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
corollapowerrr
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3052
Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
CCNL lidnummer: 468
Type Corolla: AE82
Type Corolla: Geen
Locatie: Genapium
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door corollapowerrr »

Misschien een reserve auto ernaast zetten voor als deze er mee kapt Patrieck ;)
Lexus is250c RAV4 hybrid 4wd
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Blof-fan »

corollapowerrr schreef: ma mei 06, 2019 23:00 Misschien een reserve auto ernaast zetten voor als deze er mee kapt Patrieck ;)
Da's nog een betere Niels! Een leuk E9'tje ofzo 😜
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
rolllaman
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 828
Lid geworden op: zo jan 04, 2004 09:16
CCNL lidnummer: 421
Type Corolla: AE82
Type Corolla: e10 gtsi
Locatie: wadenoijen

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door rolllaman »

Ziet er goed uit.bij onze avensis gaat er een ander blok in.onze is een 1.8 en daar is van de uitlaatkant de bout van de nokkenas afgelopen met resultaat dat het tandwiel los is gekomen.afgelopen vrijdagavond gebeurd nadat het vrouwtje van d'r werk kwam.
member of the GT Owners Group http://www.ae82forum.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
E11 g6 liftback facelift.

Startkabels????heb ik niet nodig ik rij toyota
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Martijn »

Blof-fan schreef: di mei 07, 2019 07:18
corollapowerrr schreef: ma mei 06, 2019 23:00 Misschien een reserve auto ernaast zetten voor als deze er mee kapt Patrieck ;)
Da's nog een betere Niels! Een leuk E9'tje ofzo 😜
E9 wagon 4WD ofzo.. :D ;)
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Blof-fan »

Neuh...dan toch echt weer een driedeurs hatchback en het liefst een GTi :roll: Mis m'n oude E9'tje nog wel eens hoor... ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Blof-fan »

Zo, deze week is m'n vakantie begonnen, dus had ik mooi eens een paar dagen tijd om al die onderdelen van een paar posts terug eens te monteren en nog een aantal kleine zaken aan te pakken.

Eerst het ding maar weer eens op as steunen geplaatst met z'n pootjes omhoog.

Afbeelding

En dan eerst maar eens beginnen met de schokdempers rondom, dat zal toch het meeste werk zijn uiteindelijk.
De situatie zoals het was:

Afbeelding

Afbeelding

Ik had ook nieuwe remschijven en blokken, dus de remmen had ik ook verwijderd. Nog zo tegen mezelf gezegd: "Hou het gewoon bij een simpel beurtje". Maar ja...dat is dus weer niet gelukt...:roll:
De remklauwen nog geprobeerd met een staalborstel wat schoon te krijgen, maar dat wilde niet echt meer lukken. Dus wat doe je dan? Remslang eraf en ik de straalkast met die dingen om vervolgens netjes in de zilvergrijze Hammerite gezet te worden. Zo...veel beter!

Afbeelding

En als je dat van voren doet, dan moet dat vanachter natuurlijk ook gebeuren...:lol:
Kwam er dus op neer dat alles van de remmen eraf is geweest, gestraald is en weer netjes en strak in de verf is gezet.

De remblokken en remschijven had ik 3 jaar en ongeveer 70.000 km geleden rondom al eens vervangen en waren nog niet helemaal aan vervanging toe bleek toen ik ze uit elkaar haalde, maar bij het remmen had ik een trilling in het stuur...een kromme remschijf dus heb ik toch de hele boel weer vervangen. Kunnen we er weer even tegenaan :D

Terwijl de remklauwen hingen te drogen kon ik m'n aandacht weer op wat anders richten. Er moest nog wat gespoten worden en om dat tijd geven om te drogen dat ook eerst maar aangepakt.
Ik had het montageplaatje van de stekkerdoos van de trekhaak al eens verlast omdat deze te hoog en strak tegen de bumper aan zat. Maar blijkbaar was het toch wat aan de lage kant, want dat plaatje had een paar keer een flinke opdonder gehad van hoge stoepranden, steile opritten en dergelijke. De las was degelijk, want van afscheuren was geen sprake, maar netjes recht was ie ook niet helemaal meer...:P

Dus de trekhaak er vanonder, dat plaatje weer fatsoeneren en wat hoger op het beugeltje lassen, alles weer stralen en daarna in de zinkspray en de zwarte verf.
Ziet het er weer netjes uit. :D

Afbeelding

Terwijl dat allemaal hing te drogen kon ik verder met de veerpoten. Eerst de voorste maar eens van de auto gehaald. Alles kwam wonderbaarlijk eenvoudig los moet ik zeggen. Aan het onderstel kun je vaak wat lopen kloten na zoveel jaar en km's. Maar bij de Avensis viel dat allemaal reuze mee!

Van de voorste veerpoten heb ik verder geen foto's meer gemaakt zag ik net. Enkel van de bumpstops waar de oude intussen bijna doormidden gescheurd waren.

Afbeelding

Afbeelding

Maar nieuwe schokdempers, nieuwe stoefhoezen en bumpstops en de veren over gezet en dan is alles weer netjes en fris om weer onder de auto te gaan.
Ook de rubber bussen van de voorste stabilisatiestang vervangen en vervolgens de verbindingsstangen ook meteen vervangen.
De rubber bussen waren op zich nog niet super slecht, maar vergeleken met de nieuwe rubbers kun je toch duidelijk zien dat het gat wat uitgelubberd is:

Afbeelding

Achterin moest precies hetzelfde gebeuren.
Dus ook daar de veerpoten vanonder de auto en de rubber bussen en de stabilisatiestangen vervangen.
Hier waren de rubber bussen zelfs wat ovaal geworden.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Toen dat allemaal gedaan was, waren de remmen de volgende dag ook mooi droog en konden ze ook weer onder de auto.

Voor:

Afbeelding

En achter:

Afbeelding

Ziet er weer een heel stuk beter en frisser uit. Hopelijk blijft het weer een paar jaar zitten :D

Daarna nog wat andere dingen aangepakt, waaronder een rammelend hitteschild bij de einddemper. De gaten van het schild bij de boutjes bleken helemaal weg te zijn en de boutjes braken natuurlijk meteen af toen ik ze los wilde draaien. Dus eigenlijk zou ik het mezelf onnodig moeilijk gaan maken als ik dat had willen repareren. Bovendien wordt een einddemper helemaal niet zo warm en durf ik het best aan om zonder hitteschild daar van achteren rond te rijden. Dat hitteschild heb ik dus maar gewoon laten vervallen.

Afbeelding

Ook trof ik nog 2 kleine zwembadjes aan achterin de auto :shock: Dus dat ook maar eens afgevoerd. Zal waarschijnlijk door de overdrukroostertjes naar binnen zijn gekomen en binnenin blijven staan. Verder gewoon schoon water en geen spoortje van roest, dus droog maken en verder geen probleem van maken.

Afbeelding

Daarna de motor nog even een beurtje gegeven. Nieuwe olie, oliefilter, luchtfilter schoon gemaakt en de multiriem vervangen:

Afbeelding

Afbeelding

Er zijn nog wel wat dingen die ik aan moet pakken. De extreme hitte van de laatste tijd heeft de lak van de auto geen goed gedaan. Bij de spoiler is de blanke lak al los aan het laten:

Afbeelding

Dat kan zo natuurlijk niet blijven, dus zal ik eerdaags de spoiler er eens vanaf halen en kijken of ik die zelf nog kan spuiten.
Verder moeten er nog 4 nieuwe zomerbanden komen en worden de koplampen weer gepolijst wat die zijn weer aardig dof en vergeeld.

Daarna moet ie de 22e weer op voor z'n APK en laat ik 'm meteen weer even uitlijnen en worden de Airbag terugroepacties uitgevoerd. Maar ik verwacht dan geen gekke dingen meer voor z'n APK in ieder geval :roll: :lol:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
corollapowerrr
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3052
Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
CCNL lidnummer: 468
Type Corolla: AE82
Type Corolla: Geen
Locatie: Genapium
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door corollapowerrr »

Weer geen half werk Patrieck. Wanneer heb je weer vakantie? Kan je aan de E9 :lol: ;)
Lexus is250c RAV4 hybrid 4wd
Linea Sol
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 6060
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 16:43
Locatie: Tilburg

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Linea Sol »

goed bezig geweest zeg .........wat is de kilometerstand nu van de Avensis
Gegroet JO

01-09-2021 CHR. 1.8 Hybride Bi-tone full led verlichting
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Blof-fan »

Linea Sol schreef: do aug 01, 2019 22:25 goed bezig geweest zeg .........wat is de kilometerstand nu van de Avensis
324.000km intussen Jo. Ik wil 'm toch zeker naar de 400.000km gaan rijden als er zich tussendoor geen gekke dingen voordoen ;)
corollapowerrr schreef: do aug 01, 2019 21:33 Weer geen half werk Patrieck. Wanneer heb je weer vakantie? Kan je aan de E9 :lol: ;)
Voorlopig nog even bezig met een paar opdrachten voor het openwerken van een paar modellen. Daarna de werkplaats nog verder op orde krijgen en daarna is de coupé weer aan de beurt ;)
Volgende vakantie zal volgend jaar pas weer zijn vermoed ik :roll: :lol:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door jaapio »

Heul heul goed bezig weer. Mooi om te zien hoe alles weer fris en fruitig uit gaat zien.....complimenten :D
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Peet »

Kolere .wat een werk ,complimenten hoor ,wel leuk dat je voor een prikke alles kan kope ,ik haal bij de dealer spulle ,je pleurt achter over van de prijzen ,had van daag een revisie zetje voor me rem klouwe dik 90 euries zonder btw ,heb maar imitatie genome ,of ze van de poort gepleurd zijn
Trouwens mooie veren ;)
Gr peet
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Blof-fan »

Als je maar weet waar je 't moet zoeken Peet, dan kun je een hoop vinden van gerenommeerde merken die echt niet veel onderdoen voor het Toyota spul ;)

En die veren heb ik dan nog niet eens wat aan gedaan! :lol: :P
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Blof-fan »

Nog even een kleine update na de werkzaamheden van eerder.

De schokbrekers hebben nogal een verschil gemaakt! Hij rijd weer als de spreekwoordelijke nieuwe :D
Ook ben ik een hoop rammeltjes en kraakjes kwijt, dat is ook zeker fijn.
Dus al met al heeft alles wat ik gedaan heb zeker wel zin gehad :)

Maar toen ik de banden nog een keer vast had en ze eens bekeek waren ze alweer erg versleten. Dit is intussen m'n 2e set Continental Contisportcontact 5 banden maar ondanks dat het fijne banden zijn, slijten ze wel als een malloot!
Met beide sets heb ik maar ongeveer 20.000km gereden voordat ze weer aan de slijtindicatoren zaten. En dan rij ik er toch echt normaal mee, doe geen gekke dingen, heb gelijkmatige slijtage op alle 4 de banden en de sporing van de Avensis is prima.

Nu weet ik wel dat lekker grippende banden vaak wat sneller slijten, maar dit is gewoon niet leuk meer. Zeker niet met een prijs van een goede €120 per band :?

Dus nu ze toch allemaal vervangen moeten worden, maar eens kijken voor wat anders. Die 'sportieve' banden heb ik onder de Avensis eigenlijk niet echt nodig natuurlijk. Leuk in de bochten, maar daar hoek ik de Avensis ook niet echt meer in.
Dus dan maar eens naar wat zuinigere 'eco' banden kijken.

Ik ben kwa banden niet erg merkvast, maar het moeten wel banden zijn van een reputabel merk. Dus eens via Autobandenmarkt aan het kijken geweest en daar kwam ik uit op de Michelin Primacy 3 banden. Die waren lekker stil, hadden een goed brandstoflabel, zijn goed in de regen, Michelin claimt dat ze langer meegaan dan andere banden (hoewel ik dat soort promo claims van de fabrikant altijd maar met een korrel zout neem natuurlijk) maar belangrijker nog was de prijs. Voor maar €93,40 per band thuisbezorgd kan ik me daar niet echt een buil aan vallen! :D
Dus die gaan we eens proberen...

Afbeelding

Afbeelding

Vandaag laten monteren en ze zijn inderdaad serieus stiller dan de banden die er vanaf kwamen. Hoe lang ze meegaan zal de tijd alleen maar leren ;)

Tijdens het onderhoud was ik nog een andere verassing tegen gekomen.

De oplettende lezer weet misschien nog dat ik zo'n 2,5 jaar geleden mijn voorruit eens heb laten vervangen. Er zat toen een grote put in de ruit door een steentje en moest toen geheel vervangen worden. Vond ik destijds helemaal niet erg, want de oude ruit had wel wat plekjes hier en daar. Dit gebeurde toen op locatie door Carglass. Ging allemaal prima en zat er netjes in...

Totdat laatst dit me dus ineens opviel bij de sponning van de voorruit:

Afbeelding

Da's natuurlijk niet de bedoeling. En zo zaten er dus nog 3 of 4 van dat soort plekjes langs de bovenkant van de ruit... :?
Nu wee tik redelijk zeker dat dat er een tijd terug nog niet zat, zeker niet toen die ruit vervangen werd, want dan had ik er destijds meteen wat mee gedaan toen die eruit was.
Maar nu geeft Carglass levenslange garantie op uitgevoerde werkzaamheden, dus ben ik eens langs de vestiging in Middelburg gegaan om hen eens te vragen hoe en wat. Een beetje gesputter en gepiel met een een schroevendraaier bij de ruit bij die plekjes.

Maar uiteindelijk was hij het toch met me eens dat het geen steenslag kon wezen, want op een paar plekken langs die ruit zou wel erg toevallig zijn :roll:
Dus foto's gemaakt en hij zou het doorspelen naar het hoofdkantoor. Nog het een en ander er achteraan moeten bellen toen ik na een week nog niets gehoord had, maar blijkbaar werd er toen iemand wakker en werd ik gebeld dat de auto naar de werkplaats in Middelburg toe kon om de ruit eruit te laten halen. Bleek het echt vanachter de ruit te komen door hun toedoen, dan werd het allemaal kosteloos gerepareerd met de ruit eruit door een schadehersteller en de ruit weer netjes terug geplaatst. Dat staat voor komende maandag op de planning, dus ik ben benieuwd.
Volgende week gaat de Avensis dus een half weekje uit logeren.

De 22e gaat de auto nog naar de dealer voor de APK, terugroepactie airbag ECU en uit laten lijnen etc.

Al met al gebeurt er dus weer een hoop aan de auto, maar alles ten goede waardoor hij voorlopig weer even mee zal kunnen.

Liefst zou ik de lampen ook weer een keer willen laten polijsten en eigenlijk moet er ook wel weer een nieuwe matten set in, maar goed. Daar wacht ik denk ik nog maar even mee, er is wel weer even genoeg geld naar de auto gegaan ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Plaats reactie