Blof-fan's Avensis 2.0 wagon
Moderator: Moderator
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7527
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon
Ik ben al met al zo'n 16 uur bezig geweest volgens mij Jo. Dus dar is niet bepaald een nieuw record voor zo'n klus. Dat doen ze bij de dealer een stuk sneller
Dat was dan wel helemaal zonder hulp. Alleen m'n zoontje heeft even een avondje meegeholpen met de remmen
Dat was dan wel helemaal zonder hulp. Alleen m'n zoontje heeft even een avondje meegeholpen met de remmen
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
-
- CCNL Member
- Berichten: 4435
- Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
- CCNL lidnummer: 803
- Type Corolla: E11
- Type Corolla: corollag6r
Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon
Heb je weer mooi gedaan ,kijk altijd vol bewondering naar je foto,s
Alleen ff een vraagje ,moes je het blok niet schuin kantelen om die bak er onderuit te trekken ,,of ging het net ?
Bij mij wage moet je hem schuin hange ,anders lukt het nooit
Althans in de garage ,ik durf het zelf niet
Weet zeker dat ik wat over houd na af loop
Peet
Alleen ff een vraagje ,moes je het blok niet schuin kantelen om die bak er onderuit te trekken ,,of ging het net ?
Bij mij wage moet je hem schuin hange ,anders lukt het nooit
Althans in de garage ,ik durf het zelf niet
Weet zeker dat ik wat over houd na af loop
Peet
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7527
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon
Ja, het blok moest een beetje schuin hangen. Dus het motorblok hing nog maar aan 1 motorsteun vast, aan de andere kant had ik een krik eronder.
De versnellingsbak hing dan weer in m'n motortakel zodat ik 'm helemaal op de grond kon laten zakken.
Het is een beetje omslachtig werken zo, maar ach, zolang het maar werkt
De versnellingsbak hing dan weer in m'n motortakel zodat ik 'm helemaal op de grond kon laten zakken.
Het is een beetje omslachtig werken zo, maar ach, zolang het maar werkt
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
-
- CCNL Member
- Berichten: 4435
- Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
- CCNL lidnummer: 803
- Type Corolla: E11
- Type Corolla: corollag6r
Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon
Oke ,van daar dat frame er onder uit gaat ,ik had vroeger een datsun 120 à
Daar bij kon je , de bak laten zitten als je een koppeling ging wisselen
Klepje er af en je kon zo de koppeling er uit halen ,wel 80 boutjes los maken
En om gekeerd weer monteren ,maar dat was lang geleden
Peet
Daar bij kon je , de bak laten zitten als je een koppeling ging wisselen
Klepje er af en je kon zo de koppeling er uit halen ,wel 80 boutjes los maken
En om gekeerd weer monteren ,maar dat was lang geleden
Peet
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7527
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon
De goeie ouwe tijd
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7527
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon
Gisteren is de auto weer netjes opnieuw uitgelijnd. Het hele subframe was er immers vanonder geweest, dus dan hoort dat er wel bij. Helaas een van de dingen die ik zelf niet kan doen.
En als hij dan toch bij de dealer staat, dan ook maar meteen weer een verse APK erop. Uiteraard zonder problemen doorheen gekomen
En als hij dan toch bij de dealer staat, dan ook maar meteen weer een verse APK erop. Uiteraard zonder problemen doorheen gekomen
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
-
- Die-Hard
- Berichten: 6060
- Lid geworden op: ma sep 16, 2002 16:43
- Locatie: Tilburg
Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon
Helemaal toppie
heb je weer jaren plezier met de Avensis
heb je weer jaren plezier met de Avensis
Gegroet JO
01-09-2021 CHR. 1.8 Hybride Bi-tone full led verlichting
01-09-2021 CHR. 1.8 Hybride Bi-tone full led verlichting
-
- CCNL Member
- Berichten: 4435
- Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
- CCNL lidnummer: 803
- Type Corolla: E11
- Type Corolla: corollag6r
Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon
Hoe kan zo wage nou goed gekeurd worden ,is toch een dikke afkeur om dat die te lekker loopt ,je valt in slaap tijdens het rijden
Gr peet
Gr peet
- Bart-E11
- CCNL Member
- Berichten: 9543
- Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
- CCNL lidnummer: 796
- Type Corolla: E11
- Type Corolla: SE111
- Locatie: In Brabant
Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon
16 uur dat is wel even ja maar een uur stelt ook niets voor
bij men daily heb ik de koppeling wissel in 8 man uren gedaan samen met Mark ook daar moest het (lichtere) subframe laten zakken
met al deze nieuwe goodies kan de 'Vansis" natuurlijk weer jaren tegenaan
bij men daily heb ik de koppeling wissel in 8 man uren gedaan samen met Mark ook daar moest het (lichtere) subframe laten zakken
met al deze nieuwe goodies kan de 'Vansis" natuurlijk weer jaren tegenaan
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting
Tellerswipe 80 - 160
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting
Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
-
- CCNL Member
- Berichten: 1381
- Lid geworden op: do dec 28, 2006 10:32
- CCNL lidnummer: 26
- Type Corolla: E11
- Locatie: twente
Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon
Ik wil je wat anders vragen hoe gas het met de lambdasensor die jij hebt vervangen en dan bedoel ik de imitatie.?
Waar heb jij die gekocht op web kom ik veel tegen.
Heb je dan nu ook een Denso gekocht
Patrick
Waar heb jij die gekocht op web kom ik veel tegen.
Heb je dan nu ook een Denso gekocht
Patrick
E11 (WRC) - Avensis T22.5 - Suzuki Coupe - Starlet P8
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7527
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon
Ben jij ook al aan de beurt dan?
Ik heb geen imitatie gebruikt. Dat is me namelijk al afgeraden door de lokale Toyota mannen. Het is een bekend probleem en komt bij elke Avensis schijnbaar een keer voor met der tijd. Er zijn er al diverse die ander sensoren, ook van gerenommeerde merken als Bosch enz gebruikt hebben en niemand weet precies waarom, maar die gaan er na verloop van tijd ook gewoon aan.
Mij werd op het hart gedrukt om Denso's te gebruiken.
Dat heb ik dus gedaan en de 3 sensoren die ik al vervangen heb doen hun werk intussen al zo'n beetje 3 jaar zonder enige problemen
Ik heb ze gehaald bij Bogijn. Prima webshop waar ik intussen zo'n beetje al m'n onderdelen bestel tegen gunstige prijzen. Je kunt daar op de originele Toyota onderdeel nummers zoeken en dan kom je ze vanzelf tegen.
Je moet alleen de stekker er even aan solderen, maar dat moet voor jou toch geen probleem zijn
Ik heb geen imitatie gebruikt. Dat is me namelijk al afgeraden door de lokale Toyota mannen. Het is een bekend probleem en komt bij elke Avensis schijnbaar een keer voor met der tijd. Er zijn er al diverse die ander sensoren, ook van gerenommeerde merken als Bosch enz gebruikt hebben en niemand weet precies waarom, maar die gaan er na verloop van tijd ook gewoon aan.
Mij werd op het hart gedrukt om Denso's te gebruiken.
Dat heb ik dus gedaan en de 3 sensoren die ik al vervangen heb doen hun werk intussen al zo'n beetje 3 jaar zonder enige problemen
Ik heb ze gehaald bij Bogijn. Prima webshop waar ik intussen zo'n beetje al m'n onderdelen bestel tegen gunstige prijzen. Je kunt daar op de originele Toyota onderdeel nummers zoeken en dan kom je ze vanzelf tegen.
Je moet alleen de stekker er even aan solderen, maar dat moet voor jou toch geen probleem zijn
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
-
- Die-Hard
- Berichten: 6060
- Lid geworden op: ma sep 16, 2002 16:43
- Locatie: Tilburg
Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon
4 jaar terug had ik ook een nieuwe lamdasonde nodig en deze koste hier € 300 ( van Denso) maar heb deze toen uiteindelijk gekocht via het WWW in GB voor € 126,00 inclu verzenden. Ook van Denso
https://www.worldcarparts.co.uk/
https://www.worldcarparts.co.uk/
Gegroet JO
01-09-2021 CHR. 1.8 Hybride Bi-tone full led verlichting
01-09-2021 CHR. 1.8 Hybride Bi-tone full led verlichting
-
- Newbie
- Berichten: 44
- Lid geworden op: zo nov 07, 2010 22:56
Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon
hoe heb jij de remzuigers teruggeduwd met een speciaal gereedschap?
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7527
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon
Ik heb er zo een in de loods liggen en dat werkte prima
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7527
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon
Zo, het was alweer even geleden dat het topic van de Avensis was bijgewerkt.
Het is nog steeds een verschrikkelijk fijne wagen en maakt nog elke dag trouw z'n kilometers.
Maar laatst reden we we net buiten ons dorp en hoorden we een enorme knal op de voorruit. Een hele dikke ster erin natuurlijk
Carglass gebeld om 'm te laten vullen, maar toen de beste man aankwam zag hij al meteen dat alleen vullen geen optie meer was. De 'krater' was dusdanig diep dat ze 'm niet eens meer mochten vullen. Dat betekende dus gewoon een nieuwe voorruit. Nu ben ik er gelukkig voor verzekerd, dus dat was niet direct een probleem. Was ik meteen af van wat andere kleine sterretjes en krassen die zich in de loop der jaren hadden verzameld op de ruit.
Dus gisteren hebben ze op m'n werk de ruit vervangen.
En dat had als bijkomend voordeel dat ik een stukje luxe die ik heb moeten ontberen de afgelopen jaren weer terug heb!
Wat bleek: De voorruit was al eens eerder vervangen, maar waar de originele ruit ruitenwisser verwarming had, was hij nu vervangen door een ruit zonder deze verwarming erin. De nieuwe ruit die Carglass zou monteren had dit weer wel!
Bijna jammer dat het voorlopig niet meer vriest, want had het graag ff willen proberen
Ook vroeg hij zich af of de regensensor had gewerkt. Ik had daar geen klachten over, want bij regen gingen de wissers altijd netjes aan. maar schijnbaar miste er een siliconen pad tussen de sensor en de ruit die daar hoorde te zitten. Die is dus ook netjes terug geplaatst, wellicht reageert hij nu wat sneller op druppels. We zullen zien.
Aardige kerel overigens die prima werk heeft geleverd. De nieuwe ruit zit er keurig netjes in met mooie nieuwe lijsten en ik heb weer helder zicht zonder storende elementen in de voorruit
Een ander puntje van aandacht deze week was de boordcomputer/tripcomputer die de geest had gegeven. Waar deze altijd netjes functioneerde werk ik deze week toevallig door mijn moeder erop geattendeerd toen ze langskwamen 's avonds dat er nog iets in het dashboard van m'n auto brandde.
Hmmmm...da's vreemd. Meteen even gekeken en verdomd, het scherm van de boordcomputer stond nog steeds aan!
ik wist niet eens dat het kon, want ik had altijd gedacht dat deze achter de geschakelde plus van het contactslot zat, maar op de een of andere manier kreeg hij nu dus nog steeds spanning en wilde hij maar niet uit gaan.
Gelukkig kan je er goed bij dus meteen het dashboard even gedemonteerd en de stekkers er maar uit getrokken, dan kan hij in ieder geval de accu niet leeg trekken.
De volgende dag de stekker er nog eens terug in gestoken om te kijken wat hij nu zou doen, maar helaas. Officieel overleden, aangezien er geen enkel teken van leven meer was.
Niet cruciaal voor het functioneren van de auto verder, ik kon er gewoon mee rijden. Maar ik heb er een gloeiende hekel aan als er iets in de auto zit dat niet functioneert (waarvan ik het dan in ieder geval weet dat het niet werkt ).
Dus dat zou toch gerepareerd moeten worden. Een nieuwe bij de dealer zou wel een godsvermogen kosten, dus heb ik mijn heil maar meteen gezocht bij de sloperijen.
CAR durfde ook nog €150,- te vragen voor een gebruikte boordcomputer. Ik wou graag dat ie weer werkte, maar niet €150,- graag Dat moest ook goedkoper kunnen. En jawel, een ander sloopbedrijf had er een liggen voor maar €45,-. Voor dat geld mochten ze 'm natuurlijk meteen opsturen!
Hij kwam als geheel dashboard onderdeel binnen
Maar het paneel uit mijn eigen auto was toch nog net even wat netter, dus wilde ik alleen de computer zelf even overzetten. Maar toen ik deze had losgeschroefd beviel iets me toch niet helemaal.
Er was toch sprake van aardig wat roest op de computer zelf.
De behuizing van de computer uit mijn eigen auto was toch nog aanzienlijk netter
Tja, nu zie je verder helemaal niets van die behuizing als alles gemonteerd zit. En ik had de nieuwe computer even in de auto aangesloten en hij werkte verder gewoon prima. Maar toch, het idee alleen al dat ik zoiets in mijn auto zou zetten...nee, dat kan er bij mij gewoon niet in.
Dus dan maar het moederboard van de nieuwe computer in de behuizing van mijn oude over zetten. Ook het scherm van mijn oude computer bleef ik gebruiken omdat op de nieuwe ook wat roest zat. Het scherm werkte ook nog gewoon goed, het werd alleen niet meer aangestuurd door het moederboard.
Dus dan de hele boel maar uit elkaar halen en een en ander over zetten en uitwisselen.
Maar de operatie was geslaagd. De nieuwe computer zit nu in de auto en alles werkt weer zoals het hoort. Hopelijk gaat deze weer een paar jaar mee.
De auto zit intussen alweer op de 271.000 km, dus hij is wel weer toe aan een goede beurt. Binnenkort maar weer eens werk van maken.
Het is nog steeds een verschrikkelijk fijne wagen en maakt nog elke dag trouw z'n kilometers.
Maar laatst reden we we net buiten ons dorp en hoorden we een enorme knal op de voorruit. Een hele dikke ster erin natuurlijk
Carglass gebeld om 'm te laten vullen, maar toen de beste man aankwam zag hij al meteen dat alleen vullen geen optie meer was. De 'krater' was dusdanig diep dat ze 'm niet eens meer mochten vullen. Dat betekende dus gewoon een nieuwe voorruit. Nu ben ik er gelukkig voor verzekerd, dus dat was niet direct een probleem. Was ik meteen af van wat andere kleine sterretjes en krassen die zich in de loop der jaren hadden verzameld op de ruit.
Dus gisteren hebben ze op m'n werk de ruit vervangen.
En dat had als bijkomend voordeel dat ik een stukje luxe die ik heb moeten ontberen de afgelopen jaren weer terug heb!
Wat bleek: De voorruit was al eens eerder vervangen, maar waar de originele ruit ruitenwisser verwarming had, was hij nu vervangen door een ruit zonder deze verwarming erin. De nieuwe ruit die Carglass zou monteren had dit weer wel!
Bijna jammer dat het voorlopig niet meer vriest, want had het graag ff willen proberen
Ook vroeg hij zich af of de regensensor had gewerkt. Ik had daar geen klachten over, want bij regen gingen de wissers altijd netjes aan. maar schijnbaar miste er een siliconen pad tussen de sensor en de ruit die daar hoorde te zitten. Die is dus ook netjes terug geplaatst, wellicht reageert hij nu wat sneller op druppels. We zullen zien.
Aardige kerel overigens die prima werk heeft geleverd. De nieuwe ruit zit er keurig netjes in met mooie nieuwe lijsten en ik heb weer helder zicht zonder storende elementen in de voorruit
Een ander puntje van aandacht deze week was de boordcomputer/tripcomputer die de geest had gegeven. Waar deze altijd netjes functioneerde werk ik deze week toevallig door mijn moeder erop geattendeerd toen ze langskwamen 's avonds dat er nog iets in het dashboard van m'n auto brandde.
Hmmmm...da's vreemd. Meteen even gekeken en verdomd, het scherm van de boordcomputer stond nog steeds aan!
ik wist niet eens dat het kon, want ik had altijd gedacht dat deze achter de geschakelde plus van het contactslot zat, maar op de een of andere manier kreeg hij nu dus nog steeds spanning en wilde hij maar niet uit gaan.
Gelukkig kan je er goed bij dus meteen het dashboard even gedemonteerd en de stekkers er maar uit getrokken, dan kan hij in ieder geval de accu niet leeg trekken.
De volgende dag de stekker er nog eens terug in gestoken om te kijken wat hij nu zou doen, maar helaas. Officieel overleden, aangezien er geen enkel teken van leven meer was.
Niet cruciaal voor het functioneren van de auto verder, ik kon er gewoon mee rijden. Maar ik heb er een gloeiende hekel aan als er iets in de auto zit dat niet functioneert (waarvan ik het dan in ieder geval weet dat het niet werkt ).
Dus dat zou toch gerepareerd moeten worden. Een nieuwe bij de dealer zou wel een godsvermogen kosten, dus heb ik mijn heil maar meteen gezocht bij de sloperijen.
CAR durfde ook nog €150,- te vragen voor een gebruikte boordcomputer. Ik wou graag dat ie weer werkte, maar niet €150,- graag Dat moest ook goedkoper kunnen. En jawel, een ander sloopbedrijf had er een liggen voor maar €45,-. Voor dat geld mochten ze 'm natuurlijk meteen opsturen!
Hij kwam als geheel dashboard onderdeel binnen
Maar het paneel uit mijn eigen auto was toch nog net even wat netter, dus wilde ik alleen de computer zelf even overzetten. Maar toen ik deze had losgeschroefd beviel iets me toch niet helemaal.
Er was toch sprake van aardig wat roest op de computer zelf.
De behuizing van de computer uit mijn eigen auto was toch nog aanzienlijk netter
Tja, nu zie je verder helemaal niets van die behuizing als alles gemonteerd zit. En ik had de nieuwe computer even in de auto aangesloten en hij werkte verder gewoon prima. Maar toch, het idee alleen al dat ik zoiets in mijn auto zou zetten...nee, dat kan er bij mij gewoon niet in.
Dus dan maar het moederboard van de nieuwe computer in de behuizing van mijn oude over zetten. Ook het scherm van mijn oude computer bleef ik gebruiken omdat op de nieuwe ook wat roest zat. Het scherm werkte ook nog gewoon goed, het werd alleen niet meer aangestuurd door het moederboard.
Dus dan de hele boel maar uit elkaar halen en een en ander over zetten en uitwisselen.
Maar de operatie was geslaagd. De nieuwe computer zit nu in de auto en alles werkt weer zoals het hoort. Hopelijk gaat deze weer een paar jaar mee.
De auto zit intussen alweer op de 271.000 km, dus hij is wel weer toe aan een goede beurt. Binnenkort maar weer eens werk van maken.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
- corollapowerrr
- Ambassador member
- Berichten: 3052
- Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
- CCNL lidnummer: 468
- Type Corolla: AE82
- Type Corolla: Geen
- Locatie: Genapium
- Contacteer:
Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon
Haha, ik moet toch altijd lachen om je Patrieck! Bewonderend lachen hè, begrijp me goed. Iets wat een ander, die niet zo van de details is, in een kwartiertje doet, gaat bij jou een hele dag inzitten! Weer top voor elkaar kerel.
Lexus is250c RAV4 hybrid 4wd
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7527
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon
Hohoho, je doelt op die boordcomputer Niels?
Dat was in een uurtje gepiept hoor, en dan heb ik tussendoor nog wat gegeten ook hé
Dat was in een uurtje gepiept hoor, en dan heb ik tussendoor nog wat gegeten ook hé
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
-
- Die-Hard
- Berichten: 6060
- Lid geworden op: ma sep 16, 2002 16:43
- Locatie: Tilburg
Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon
helemaal toppie dat jij ook ALLES aanpakt
Gegroet JO
01-09-2021 CHR. 1.8 Hybride Bi-tone full led verlichting
01-09-2021 CHR. 1.8 Hybride Bi-tone full led verlichting
-
- President member
- Berichten: 1073
- Lid geworden op: zo okt 14, 2007 21:09
Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon
Ik sta ook altijd weer versteld van je oog voor detail en je engelengeduld! Ik ben ook redelijk precies maar dat zou mij niet opgevallen zijn denk ik
Ik kwam trouwens vd week op internet de opvolger tegen van je T25: https://auto.ricardo.ch/kaufen/fahrzeug ... 800865523/
Ik kwam trouwens vd week op internet de opvolger tegen van je T25: https://auto.ricardo.ch/kaufen/fahrzeug ... 800865523/
Current: 2002 Yaris T-Sport for sale!
SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD
Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD
Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
- jaapio
- President member
- Berichten: 1247
- Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
- Type Corolla: E10
- Type Corolla: XP9TS-MR2
- Locatie: Limburg/Bocholtz
Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon
Schitterend.....
-
- CCNL Member
- Berichten: 4435
- Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
- CCNL lidnummer: 803
- Type Corolla: E11
- Type Corolla: corollag6r
Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon
Ja wat mot ik zeggen nog ,
Klasse voor je op lossingen
Laat het daar maar bij
Peet
Klasse voor je op lossingen
Laat het daar maar bij
Peet
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7527
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon
Dank mannen
Ja, zo'n compressor is zeker wel leuk. Alleen dat witte leer en dat rode kleurtje zijn dan toch niet helemaal mijn ding hooronnaj schreef: ↑za mar 18, 2017 09:46 Ik sta ook altijd weer versteld van je oog voor detail en je engelengeduld! Ik ben ook redelijk precies maar dat zou mij niet opgevallen zijn denk ik
Ik kwam trouwens vd week op internet de opvolger tegen van je T25: https://auto.ricardo.ch/kaufen/fahrzeug ... 800865523/
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
- Bart-E11
- CCNL Member
- Berichten: 9543
- Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
- CCNL lidnummer: 796
- Type Corolla: E11
- Type Corolla: SE111
- Locatie: In Brabant
Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon
Nice patriek zoals tijd tot in de puntjes perfect
Tegenwoordig heb ik op de zaak oom van die bak en braad projecten om ouwde electronische meuk te repareren. Altijd wel waardering van je werk als het weer doet wat het moet doen
Tegenwoordig heb ik op de zaak oom van die bak en braad projecten om ouwde electronische meuk te repareren. Altijd wel waardering van je werk als het weer doet wat het moet doen
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting
Tellerswipe 80 - 160
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting
Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7527
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon
Gisteren de Avensis weer de jaarlijkse keuring gehad en ook dit jaar kwam hij er weer glansrijk doorheen zonder op of aanmerkingen
Het wordt wel elk jaar spannender, hij begint intussen toch al wat op leeftijd te raken en de km stand gaat hard richting de 300.000km.
Maar voor nu kunnen we er weer een jaartje tegenaan.
Kreeg een leuke, gloednieuwe Yaris mee als leenautootje. Stond nog maar 300km op de teller dus die hebben we eens goed ingereden
Gaat prima, zo'n wagentje met een 1.5 motortje en een 6 bak. Verder alles erop en eraan wat je nodig zou kunnen hebben, zelfs gescheiden klimaatregeling etc. Deed in dat opzicht niet heel veel onder voor de Avensis.
Moest alleen wel ff wennen aan al die actieve veiligheidssystemen die tegenwoordig standaard zijn. Sommige dingen zijn wel handig, andere dingen irriteerden me alleen maar.
Maar gelukkig kon je ze dan ook uit zetten
Het wordt wel elk jaar spannender, hij begint intussen toch al wat op leeftijd te raken en de km stand gaat hard richting de 300.000km.
Maar voor nu kunnen we er weer een jaartje tegenaan.
Kreeg een leuke, gloednieuwe Yaris mee als leenautootje. Stond nog maar 300km op de teller dus die hebben we eens goed ingereden
Gaat prima, zo'n wagentje met een 1.5 motortje en een 6 bak. Verder alles erop en eraan wat je nodig zou kunnen hebben, zelfs gescheiden klimaatregeling etc. Deed in dat opzicht niet heel veel onder voor de Avensis.
Moest alleen wel ff wennen aan al die actieve veiligheidssystemen die tegenwoordig standaard zijn. Sommige dingen zijn wel handig, andere dingen irriteerden me alleen maar.
Maar gelukkig kon je ze dan ook uit zetten
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
-
- Starting member
- Berichten: 94
- Lid geworden op: ma mar 13, 2017 14:01
- Type Corolla: EE90
- Type Corolla: Toyota
- Locatie: Welberg, Noord Brabant
Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon
Bij de toyota Go experience zo nieuwe Yaris met nog een ongeblazen 1.5 motor gereden en dat reed zeker goed
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7527
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon
En weer een kleine ergernis aangepakt gisteren.
De Avensis was fabriek af al voorzien van stoelverwarming en zeker in de winter is dat erg aangenaam als je 's ochtends in de vrieskou in die leren stoelen ploft. Het heeft ook jaren prima gewerkt, maar vorig jaar was die aan de bestuurderskant helaas overleden.
En dat viel dan toch tegen vorige winter als m'n vrouwtje heerlijk warm in d'r stoel zat en ik moest wachten tot m'n eigen kont die stoel opgewarmd had...
Nu had ik al wel een idee wat het probleem was. In de wang van de stoel werd het op een gegeven moment op 1 plek bijzonder warm bij m'n been en daarna heeft ie het nooit meer gedaan.
Omdat zo'n stoel eruit halen en de bekleding eraf halen toch niet direct een karweitje was waar ik op zat te wachten had het voor mij nog niet direct haast, maar nu de koudere dagen er weer aan zaten te komen wou ik er toch nog maar eens naar kijken.
Dus stoel eruit en eens kijken of we die bekleding eraf kunnen krijgen.
Ik wist al waar ik het moest zoeken en had een idee wat het probleem was, en dat bleek ook juist te zijn. het probleem was zo gevonden:
Door het vele in en uit stappen was er een zwakke plek in de bedrading gekomen en was uiteindelijk doorgebrand. Geen wonder dat het even heel erg warm werd bij m'n been. Maar gelukkig had ik er niet zo'n grote brandplek op nagehouden als de stoel zelf
Ik kon gelukkig de doorgebrande draadjes nog een eindje uit het matje trekken, de verbrande stukken af knippen en heb ze vervolgens weer aan elkaar gesoldeerd. Het waren maar ragfijne draadjes, maar solderen ging gelukkig nog. Een doorzichtig krimpkousje er overheen en dan gaat het wellicht weer even mee.
Ik heb de bedrading daarna maar weer een beetje in de lijmlaag van de verwarmingsmatjes gefrommeld zodat het weer wat vaster ligt en weer een beetje in die warmtebestendige matjes zit.
Vervolgens nog wat aluminium isolatietape eroverheen wat ik toevallig nog had liggen en waarschijnlijk beter met de warmte overweg kan dan normale tape en dan maar hopen dat het weer werkt en weer even heel blijft...
Stoel weer in elkaar gezet en alles weer terug in de auto gebouwd. Op de terugweg naar huis de stoelverwarming maar op standje maximaal gezet om eens te kijken of de reparatie zou houden. En verdomd! Ik kreeg zowaar weer een aangenaam warme kont
Nu is het maar weer afwachten hoe lang het houdt, want met al dat in en uit stappen heeft dat gedeelte van de stoel het meeste te lijden.
Maar als ik er deze winter weer me door kom heb ik dat alvast weer gewonnen
De Avensis was fabriek af al voorzien van stoelverwarming en zeker in de winter is dat erg aangenaam als je 's ochtends in de vrieskou in die leren stoelen ploft. Het heeft ook jaren prima gewerkt, maar vorig jaar was die aan de bestuurderskant helaas overleden.
En dat viel dan toch tegen vorige winter als m'n vrouwtje heerlijk warm in d'r stoel zat en ik moest wachten tot m'n eigen kont die stoel opgewarmd had...
Nu had ik al wel een idee wat het probleem was. In de wang van de stoel werd het op een gegeven moment op 1 plek bijzonder warm bij m'n been en daarna heeft ie het nooit meer gedaan.
Omdat zo'n stoel eruit halen en de bekleding eraf halen toch niet direct een karweitje was waar ik op zat te wachten had het voor mij nog niet direct haast, maar nu de koudere dagen er weer aan zaten te komen wou ik er toch nog maar eens naar kijken.
Dus stoel eruit en eens kijken of we die bekleding eraf kunnen krijgen.
Ik wist al waar ik het moest zoeken en had een idee wat het probleem was, en dat bleek ook juist te zijn. het probleem was zo gevonden:
Door het vele in en uit stappen was er een zwakke plek in de bedrading gekomen en was uiteindelijk doorgebrand. Geen wonder dat het even heel erg warm werd bij m'n been. Maar gelukkig had ik er niet zo'n grote brandplek op nagehouden als de stoel zelf
Ik kon gelukkig de doorgebrande draadjes nog een eindje uit het matje trekken, de verbrande stukken af knippen en heb ze vervolgens weer aan elkaar gesoldeerd. Het waren maar ragfijne draadjes, maar solderen ging gelukkig nog. Een doorzichtig krimpkousje er overheen en dan gaat het wellicht weer even mee.
Ik heb de bedrading daarna maar weer een beetje in de lijmlaag van de verwarmingsmatjes gefrommeld zodat het weer wat vaster ligt en weer een beetje in die warmtebestendige matjes zit.
Vervolgens nog wat aluminium isolatietape eroverheen wat ik toevallig nog had liggen en waarschijnlijk beter met de warmte overweg kan dan normale tape en dan maar hopen dat het weer werkt en weer even heel blijft...
Stoel weer in elkaar gezet en alles weer terug in de auto gebouwd. Op de terugweg naar huis de stoelverwarming maar op standje maximaal gezet om eens te kijken of de reparatie zou houden. En verdomd! Ik kreeg zowaar weer een aangenaam warme kont
Nu is het maar weer afwachten hoe lang het houdt, want met al dat in en uit stappen heeft dat gedeelte van de stoel het meeste te lijden.
Maar als ik er deze winter weer me door kom heb ik dat alvast weer gewonnen
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
-
- Die-Hard
- Berichten: 6060
- Lid geworden op: ma sep 16, 2002 16:43
- Locatie: Tilburg
Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon
Gegroet JO
01-09-2021 CHR. 1.8 Hybride Bi-tone full led verlichting
01-09-2021 CHR. 1.8 Hybride Bi-tone full led verlichting
-
- President member
- Berichten: 1073
- Lid geworden op: zo okt 14, 2007 21:09
Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon
Mooie diy!
Current: 2002 Yaris T-Sport for sale!
SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD
Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD
Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
- jaapio
- President member
- Berichten: 1247
- Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
- Type Corolla: E10
- Type Corolla: XP9TS-MR2
- Locatie: Limburg/Bocholtz
Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon
hedde ge weer goe gemaakt.....
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7527
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon
Zo dames en heren, weer een klein verhaaltje ter uwer lering en vermaak
De Avensis had een trilling in de aandrijflijn ontwikkeld. Deze deed zich voor vanaf 100 km/h (Daaronder was er niets te merken) en alleen bij accelereren. Zodra ik het gas los liet, was de trilling ook meteen verdwenen. En het deed zich zowel bij de zomerbanden als de winterbanden voor. Ook bij remmen was er niets te merken en het probleem werd langzamerhand steeds beter merkbaar. Ik had zelf al het donkerbruine vermoeden dat het zich dan in de aandrijflijn moest bevinden.
Bij het wisselen naar de winterbanden heb ik meteen even gekeken, maar kon helaas zelf zo snel niets vinden. De auto is toen even naar de dealer geweest voor een second opinion (Op een fatsoenlijke brug zie je vaak toch meer dan op je rug onder de auto). Daar wisten ze me te vertellen dat ze speling hadden gevonden op de binnenste homokineet van het rechter voorwiel. Zelf had ik alleen de buitenste gecontroleerd omdat de binnenste homokineten niet zo snel kapot gaan.
Ze konden de as voor me vervangen voor de lieve som van dik €1000,-, maar ze kennen me daar al een beetje en hadden al het vermoeden dat ik zelf wel iets goedkopers kon regelen
Thuis even gezocht en op een sloop een 2e hands aandrijfas gevonden van een auto die nog maar 115.000km had gelopen. Een directe vervanging dus en voor €110,- inclusief verzenkosten zou ik dan natuurlijk spekkoper zijn.
Met een paar dagen had ik de as in huis, maar bij het openen van de doos viel me al meteen iets op:
Ze hebben daar bij het demonteren hoogstwaarschijnlijk de borging van de as moer niet eerst los gehaald en de boel gewoon los geschroefd met veel geweld, waardoor de schroefdraad was gaan vreten...
Een directe vervanging ging 'm dus niet worden, wat die buitenste homokineet was nu dus gewoon onbruikbaar voor me.
Contact opgenomen met het sloopbedrijf, met hun welgemeende excuses. Ik kon de as terug sturen, maar ze hadden geen vervanging voor me liggen. Als ik de as toch zou willen gebruiken, dan zouden ze de helft van het bedrag terug storten.
Ik had natuurlijk al even gekeken en ondanks dat Toyota geen losse homokineten levert (je krijgt dan meteen een gedeelte van de as) waren er bij Bogijn wel losse homokineten leverbaar voor mijn as. En laten die nou zo'n beetje €52,- kosten
Zou ik op die manier dus een jong gebruikte as met weer een goede binnenste homokineet en met een fonkelnieuwe buitenste homokineet hebben.
Zo gezegd, zo gedaan en toen ook de nieuwe versnellingsbakolie binnen was gekomen kon ik weer aan de slag.
Auto op assteunen, versnellingsbak drainen en die as er vanonder.
Als ik dan toch onder de auto lag zelf natuurlijk ook nog even gevoeld naar de speling, en die was inderdaad merkbaar aanwezig. Ik kan me goed voorstellen dat bij een bepaald aantal omwentelingen de boel wat gaat resoneren en uit balans raakt:
Terwijl de vernsellingsbak aan het leeglopen was, kon ik alvast de nieuwe as eens onder handen nemen door eens te kijken of ik die buitenste homokineet eraf kon krijgen en de nieuwe erop te zetten.
Dan kon de nieuwe as in z'n geheel meteen onder de auto en was het klusje zo gepiept.
Je hebt speciale trekkers om homokineten van een as af te trekken, maar die heb ik helaas niet in mijn bezit. En voor die doodenkele keer dat ik er eens een zou wisselen ging ik er ook geen aanschaffen.
Maar met een paar welgemikte klappen van een hamer zou het volgens mij ook gewoon moeten lukken. De homokineet wordt enkel op z'n plek gehouden door een borgringetje die in een uitsparing in de as valt.
Dat was tenminste de gedachte...in werkelijkheid zat er geen beweging in en heb ik uiteindelijk de homokineet uit elkaar geslepen om 'm van de as af te krijgen (gelukkig kan ik aardig met een haakse slijper overweg )
Maar toen hij er uiteindelijk af was bleek dat ik al zoveel geweld had gebruikt, dat de as opgestuikt was en ik de nieuwe homokineet er dus nooit meer fatsoenlijk overheen zou gaan krijgen.
Hmmmm...balen, maar goed, ook ik maak wel eens foutjes. Leermomentje zullen we dan maar denken
Afijn, wat nu? Zoals je op de foto kan zien is de as van de Avensis een gedeelde as met draaglager halverwege. De binnenste homokineet zit dus bij dat lager en kan wel uit elkaar gehaald worden. Ik kon dus in principe het binnenste gedeelte van de nieuwe as gebruiken en aan het buitenste gedeelte van mijn eigen as mankeerde natuurlijk niks. De tripod van de nieuwe as overzetten op mijn eigen as en dan maken we van 2 kapotte assen gewoon 1 goeie.
Althans...dat dacht ik...
Bij het demonteren van mijn eigen as bleek al snel waarom mijn as zoveel speling had. De tripod van de binnenste homokineet was compleet versleten. De 3 lagers die erop zitten zouden er niet zomaar af moeten komen, maar die kon ik bij mijn as er zo af plukken. De oorzaak was dus in ieder geval snel gevonden en dan doen we het in ieder geval niet voor niets.
De reden waarom hij zo was gaan slijten was ook al redelijk snel duidelijk. Het vet wat je er hier op ziet zitten was ook daadwerkelijk al het vet dat in de homokineet zat. Normaal hoort die toch goed vol te zitten, maar deze was dus schijnbaar ooit door iemand niet goed vol gestopt of het verkeerde vet gebruikt ofzo.
De tripod van de nieuwe as en mijn as naast elkaar voor het vergelijk. Let vooral op de randen en dan zie je de slijtsporen duidelijk zitten.
Maar goed, nu de buitenste homokineet van mijn eigen as nog, want die wilde ik nu toch ook graag vervangen hebben. Geleerd van de vorige ervaring heb ik de homokineet dit maal direct met de slijper ontleed en voorzichtig de binnenste ring van de as af geslepen.
De nieuwe buitenste homokineet was vervolgens snel geplaatst, kwestie van de nieuwe ashoes erop, dotje vet erin, nieuwe borgring op de as, homokineet er voorzichtig overheen tikken totdat hij geborgd zit, de rest van het vet in de koppeling smeren, hoes erover en dat is 1 kant klaar.
Nu de tripod van de andere as aan de andere kant erop, de boel weer in elkaar zetten en dan kan de gereviseerde as weer onder de auto.
Maar verdomd....die nieuwe tripod past niet zo lekker, wat is dat nu weer?! De tanden van de spline vertanding maar eens gaan tellen en je gelooft het nooit...de ene had natuurlijk 27 tanden en mijn as had er 26...
Hoe is het mogelijk met dezelfde assen van dezelfde auto, dat juist zoiets dan weer moet verschillen...*zucht*
Dat ging dus niets meer worden die dag. Ik kon de as nu niet meer in elkaar zetten, dus de maten opgenomen van de tripod die wel zou gaan passen op mijn as, de auto laten staan, naar huis gegaan en m'n heil maar weer eens in het internet gezocht.
Normaal kun je de tripod niet los bestellen en krijg je of een (gedeelte van) complete as of een complete homokineet. Maar met het nodige speurwerk vond ik een leverancier in Duitsland die wel een losse tripod had liggen, en waar alle maten en vertanding en dergelijke netjes vermeld stond bij de tekeningen, zodat ik zeker wist dat het de goeie was.
Met DHL express zou ik die 2 dagen later in huis hebben voor maar €35,-
Gelukkig, niet het verloop zoals ik het gepland had, maar er was wel een oplossing voor het probleem.
En inderdaad, 2 dagen later kreeg ik een pakketje binnen:
Die zat natuurlijk binnen no-time op de as, zodat die weer netjes in elkaar kon (dit keer met een goede hoeveelheid van het juiste vet).
Die kon vervolgens weer netjes onder de auto, versnellingsbak weer gevuld met de Red-Line olie, alles af monteren en kijken of het probleem verholpen was. En zowaar, ik kon ook boven de 100 km/h weer voluit accelereren zonder hinderlijke trillingen in de auto.
Hij reed weer soepel en stiller en de bak schakelde ook weer net een beetje soepeler!
Kunnen we in de voorjaarsvakantie met een gerust hart en genot weer het land doorkruisen voor een mid weekje welverdiende rust
De Avensis had een trilling in de aandrijflijn ontwikkeld. Deze deed zich voor vanaf 100 km/h (Daaronder was er niets te merken) en alleen bij accelereren. Zodra ik het gas los liet, was de trilling ook meteen verdwenen. En het deed zich zowel bij de zomerbanden als de winterbanden voor. Ook bij remmen was er niets te merken en het probleem werd langzamerhand steeds beter merkbaar. Ik had zelf al het donkerbruine vermoeden dat het zich dan in de aandrijflijn moest bevinden.
Bij het wisselen naar de winterbanden heb ik meteen even gekeken, maar kon helaas zelf zo snel niets vinden. De auto is toen even naar de dealer geweest voor een second opinion (Op een fatsoenlijke brug zie je vaak toch meer dan op je rug onder de auto). Daar wisten ze me te vertellen dat ze speling hadden gevonden op de binnenste homokineet van het rechter voorwiel. Zelf had ik alleen de buitenste gecontroleerd omdat de binnenste homokineten niet zo snel kapot gaan.
Ze konden de as voor me vervangen voor de lieve som van dik €1000,-, maar ze kennen me daar al een beetje en hadden al het vermoeden dat ik zelf wel iets goedkopers kon regelen
Thuis even gezocht en op een sloop een 2e hands aandrijfas gevonden van een auto die nog maar 115.000km had gelopen. Een directe vervanging dus en voor €110,- inclusief verzenkosten zou ik dan natuurlijk spekkoper zijn.
Met een paar dagen had ik de as in huis, maar bij het openen van de doos viel me al meteen iets op:
Ze hebben daar bij het demonteren hoogstwaarschijnlijk de borging van de as moer niet eerst los gehaald en de boel gewoon los geschroefd met veel geweld, waardoor de schroefdraad was gaan vreten...
Een directe vervanging ging 'm dus niet worden, wat die buitenste homokineet was nu dus gewoon onbruikbaar voor me.
Contact opgenomen met het sloopbedrijf, met hun welgemeende excuses. Ik kon de as terug sturen, maar ze hadden geen vervanging voor me liggen. Als ik de as toch zou willen gebruiken, dan zouden ze de helft van het bedrag terug storten.
Ik had natuurlijk al even gekeken en ondanks dat Toyota geen losse homokineten levert (je krijgt dan meteen een gedeelte van de as) waren er bij Bogijn wel losse homokineten leverbaar voor mijn as. En laten die nou zo'n beetje €52,- kosten
Zou ik op die manier dus een jong gebruikte as met weer een goede binnenste homokineet en met een fonkelnieuwe buitenste homokineet hebben.
Zo gezegd, zo gedaan en toen ook de nieuwe versnellingsbakolie binnen was gekomen kon ik weer aan de slag.
Auto op assteunen, versnellingsbak drainen en die as er vanonder.
Als ik dan toch onder de auto lag zelf natuurlijk ook nog even gevoeld naar de speling, en die was inderdaad merkbaar aanwezig. Ik kan me goed voorstellen dat bij een bepaald aantal omwentelingen de boel wat gaat resoneren en uit balans raakt:
Terwijl de vernsellingsbak aan het leeglopen was, kon ik alvast de nieuwe as eens onder handen nemen door eens te kijken of ik die buitenste homokineet eraf kon krijgen en de nieuwe erop te zetten.
Dan kon de nieuwe as in z'n geheel meteen onder de auto en was het klusje zo gepiept.
Je hebt speciale trekkers om homokineten van een as af te trekken, maar die heb ik helaas niet in mijn bezit. En voor die doodenkele keer dat ik er eens een zou wisselen ging ik er ook geen aanschaffen.
Maar met een paar welgemikte klappen van een hamer zou het volgens mij ook gewoon moeten lukken. De homokineet wordt enkel op z'n plek gehouden door een borgringetje die in een uitsparing in de as valt.
Dat was tenminste de gedachte...in werkelijkheid zat er geen beweging in en heb ik uiteindelijk de homokineet uit elkaar geslepen om 'm van de as af te krijgen (gelukkig kan ik aardig met een haakse slijper overweg )
Maar toen hij er uiteindelijk af was bleek dat ik al zoveel geweld had gebruikt, dat de as opgestuikt was en ik de nieuwe homokineet er dus nooit meer fatsoenlijk overheen zou gaan krijgen.
Hmmmm...balen, maar goed, ook ik maak wel eens foutjes. Leermomentje zullen we dan maar denken
Afijn, wat nu? Zoals je op de foto kan zien is de as van de Avensis een gedeelde as met draaglager halverwege. De binnenste homokineet zit dus bij dat lager en kan wel uit elkaar gehaald worden. Ik kon dus in principe het binnenste gedeelte van de nieuwe as gebruiken en aan het buitenste gedeelte van mijn eigen as mankeerde natuurlijk niks. De tripod van de nieuwe as overzetten op mijn eigen as en dan maken we van 2 kapotte assen gewoon 1 goeie.
Althans...dat dacht ik...
Bij het demonteren van mijn eigen as bleek al snel waarom mijn as zoveel speling had. De tripod van de binnenste homokineet was compleet versleten. De 3 lagers die erop zitten zouden er niet zomaar af moeten komen, maar die kon ik bij mijn as er zo af plukken. De oorzaak was dus in ieder geval snel gevonden en dan doen we het in ieder geval niet voor niets.
De reden waarom hij zo was gaan slijten was ook al redelijk snel duidelijk. Het vet wat je er hier op ziet zitten was ook daadwerkelijk al het vet dat in de homokineet zat. Normaal hoort die toch goed vol te zitten, maar deze was dus schijnbaar ooit door iemand niet goed vol gestopt of het verkeerde vet gebruikt ofzo.
De tripod van de nieuwe as en mijn as naast elkaar voor het vergelijk. Let vooral op de randen en dan zie je de slijtsporen duidelijk zitten.
Maar goed, nu de buitenste homokineet van mijn eigen as nog, want die wilde ik nu toch ook graag vervangen hebben. Geleerd van de vorige ervaring heb ik de homokineet dit maal direct met de slijper ontleed en voorzichtig de binnenste ring van de as af geslepen.
De nieuwe buitenste homokineet was vervolgens snel geplaatst, kwestie van de nieuwe ashoes erop, dotje vet erin, nieuwe borgring op de as, homokineet er voorzichtig overheen tikken totdat hij geborgd zit, de rest van het vet in de koppeling smeren, hoes erover en dat is 1 kant klaar.
Nu de tripod van de andere as aan de andere kant erop, de boel weer in elkaar zetten en dan kan de gereviseerde as weer onder de auto.
Maar verdomd....die nieuwe tripod past niet zo lekker, wat is dat nu weer?! De tanden van de spline vertanding maar eens gaan tellen en je gelooft het nooit...de ene had natuurlijk 27 tanden en mijn as had er 26...
Hoe is het mogelijk met dezelfde assen van dezelfde auto, dat juist zoiets dan weer moet verschillen...*zucht*
Dat ging dus niets meer worden die dag. Ik kon de as nu niet meer in elkaar zetten, dus de maten opgenomen van de tripod die wel zou gaan passen op mijn as, de auto laten staan, naar huis gegaan en m'n heil maar weer eens in het internet gezocht.
Normaal kun je de tripod niet los bestellen en krijg je of een (gedeelte van) complete as of een complete homokineet. Maar met het nodige speurwerk vond ik een leverancier in Duitsland die wel een losse tripod had liggen, en waar alle maten en vertanding en dergelijke netjes vermeld stond bij de tekeningen, zodat ik zeker wist dat het de goeie was.
Met DHL express zou ik die 2 dagen later in huis hebben voor maar €35,-
Gelukkig, niet het verloop zoals ik het gepland had, maar er was wel een oplossing voor het probleem.
En inderdaad, 2 dagen later kreeg ik een pakketje binnen:
Die zat natuurlijk binnen no-time op de as, zodat die weer netjes in elkaar kon (dit keer met een goede hoeveelheid van het juiste vet).
Die kon vervolgens weer netjes onder de auto, versnellingsbak weer gevuld met de Red-Line olie, alles af monteren en kijken of het probleem verholpen was. En zowaar, ik kon ook boven de 100 km/h weer voluit accelereren zonder hinderlijke trillingen in de auto.
Hij reed weer soepel en stiller en de bak schakelde ook weer net een beetje soepeler!
Kunnen we in de voorjaarsvakantie met een gerust hart en genot weer het land doorkruisen voor een mid weekje welverdiende rust
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site