Project AE92 Coupé! Update 03-05-'20. Weer demonteren

Over al je verbouwingen, aanpassingen, enz...

Moderator: Moderator

Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: Project AE92 Coupé! Update 01-10-'17!

Bericht door Bart-E11 »

Die flenzen kende toch ook op ebay bestellen?
Nahja jou kennende wil je zoveel mogelijk zelf doen
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Project AE92 Coupé! Update 01-10-'17!

Bericht door Blof-fan »

Dat wel ja, dit was ook meer een vingeroefening om wat meer handigheid te krijgen in het programma :)
En zo'n flens is straks maar een gedeelte van een groter geheel he ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Project AE92 Coupé! Update 01-10-'17!

Bericht door Blof-fan »

Nog eens even een paar avondjes ervoor gaan zitten, en toen kreeg ik het toch voor elkaar om dit te maken in CAD.
Weer een leuke vingeroefening en ik ben helemaal niet ontevreden met het resultaat :D

Afbeelding

En even voor het vergelijk, the real deal:

Afbeelding

Nu eens kijken of ik zoiets kan laten 3D-printen en wat zoiets dan moet kosten...
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Project AE92 Coupé! Update 01-10-'17!

Bericht door jaapio »

:woow: knap gedaan
onnaj
President member
President member
Berichten: 1073
Lid geworden op: zo okt 14, 2007 21:09

Re: Project AE92 Coupé! Update 01-10-'17!

Bericht door onnaj »

Knap gedaan hoor!!

Heel misschien kan een vriend van me het printen, je mag me altijd wel ff een pb sturen als het zover is, dan kan ik het ff vragen
Current: 2002 Yaris T-Sport for sale!

SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD

Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Project AE92 Coupé! Update 01-10-'17!

Bericht door Blof-fan »

Bedankt voor het aanbod Janno, maar ik had het intussen al ergens geprobeerd. ;)
Gelukkig kost 3D printen maar een schijntje, dus wilde ik het gewoon eens proberen.

En vandaag kwam het resultaat binnen. Het is gewoon direct uit de printer, zonder enige vorm van nabewerken. Maar ik ben al erg blij met dit resultaat! :D
DSC_0102.JPG
Er moet nog wat aan geschuurd en gevijld worden en een kleurtje zou ook niet verkeerd zijn om tot een mooi resultaat te komen. Maar het feit dat ik met een CAD programma vanuit het niets tot zoiets kan komen maakt me al erg enthousiast! Je kan alles maken wat je maar kunt verzinnen! :D
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
corollapowerrr
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3052
Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
CCNL lidnummer: 468
Type Corolla: AE82
Type Corolla: Geen
Locatie: Genapium
Contacteer:

Re: Project AE92 Coupé! Update 01-10-'17!

Bericht door corollapowerrr »

Tijd om weer eens te buurten Patrieck. ;) eerst mijne maar eens maken
Lexus is250c RAV4 hybrid 4wd
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Project AE92 Coupé! Update 01-10-'17!

Bericht door jaapio »

Knap gedaan en al helemaal voor de eerste keer......complimenten ;)
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Project AE92 Coupé! Update 01-10-'17!

Bericht door Blof-fan »

corollapowerrr schreef: vr okt 20, 2017 22:26 Tijd om weer eens te buurten Patrieck. ;) eerst mijne maar eens maken
Altijd welkom he Niels 😉
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Project AE92 Coupé! Update 01-10-'17!

Bericht door Blof-fan »

Laatste update van de auto zelf was alweer even geleden. Ik heb de afgelopen weken ook niet zoveel tijd gehad voor de auto zelf.
Maar het nieuwe jaar is weer hier, dus met frisse moed weer naar de loods getogen.

Ik was eigenlijk wel even klaar met het inlassen van plaatdelen en het weg proberen te werken van roest. Dus ook het voor mezelf ook leuk te houden besloten om een verder te gaan met wat nieuws.
De accu zou immers naar de kofferbak gaan verhuizen. Ik had de beugel in de motorruimte waar de accu op gemonteerd zat, al weg gehaald bij het over zetten van het donor front.
Laatst me nog eens wat verder verdiept in wat voor accu ik daadwerkelijk wilde gaan gebruiken.

Ik ga voor een paar redenen voor een gel accu. Geen kans op lekkages en aanvullende veiligheidsvoorschriften (ventilatie, lekbak, etc.) betere levensduur, beter bestand tegen ontladen, enz, enz.
Maar hij moest natuurlijk ook niet te groot en te zwaar zijn, ik wil immers ook nog een beetje kofferruimte overhouden ;)

Uiteindelijk viel m'n keuze op de Optima Yellowtop YTS 2.7 accu.
Met een formaat van 237x129x227 is hij lekker compact en past hij goed in de ruimte die ik ervoor bedacht heb.
Bovendien weegt hij maar 12 kg wat voor een accu niet overdreven zwaar is.
Verder zou hij in de energie voorziening van de auto prima moeten kunnen voorzien

Afbeelding

Ik heb de accu zelf nog niet (het zou geen goed idee zijn om nu al een accu te kopen voor een auto die over een paar jaar pas rijd :roll: ) maar de maten stonden overal netjes opgegeven, dus daar kon ik al mee aan de slag.

Accu's staan in Toyota altijd netjes op een kunststof grondplaat zodat ze niet kunnen verschuiven. Dus heb ik zelf ook alvast van wat plaatwerk een grondplaatje gemaakt in de juiste maat. Daarmee kon ik dan mooi één en ander passen en meten in de auto zelf.

Afbeelding

Daarna eens kijken hoeveel plek het nu precies in zou nemen in de auto. Uitmeten is een ding, maar als je daadwerkelijk ziet hoe groot het is helpt toch wat meer ;)

Afbeelding

Geen verkeerde plek dacht ik zo. Ruimte zat voor alle bekabeling en dergelijke, die vanaf daar prima naar voren toe te leggen is.
De accu steekt niet te ver in de kofferbak door en kan straks netjes uit het zicht achter de (nog te maken) bekleding bevestigd worden.

Nu moet ik alleen nog een beugel maken waarop ik de grondplaat kan monteren en waaraan ik de accu straks met een stevige beugel vast kan zetten in de auto.

Maar op dat plekje waar de accu moet komen zit werkelijk waar geen enkele recht hoek of vlak stukje staal. Dus het zo uitmeten dat de accu straks netjes recht en waterpas in de auto staat wordt nog een uitdaging. :roll:
Eerst de auto dan maar eens waterpas zetten, dat scheelt al bij het uitmeten. De auto hangt nog steeds in het draaispit, dus heb ik 'm even ondersteund aan een kant zodat ie keurig netjes recht hangt.

Afbeelding

Daarna eens aan het meten geslagen, maar dat viel nog niet zo mee. Ik wil het er een beetje fabrieks af uit laten zien, alsof Toyota het ooit zelf zo bedacht had en een beugeltje maken uit 1 stuk. Maar door de vormen werd dat zo'n complex geheel dat dat bijna niet te doen was. Dus worden het meerdere stukken.
Maar voordat ik dat allemaal uitgevogeld en gemeten had was de avond alweer grotendeels om. Volgende keer dus weer verder ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Witte Reus
President member
President member
Berichten: 1811
Lid geworden op: za nov 29, 2003 17:35
CCNL lidnummer: 476
Type Corolla: AE101
Type Corolla: Toyota
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Project AE92 Coupé! Update 11-01-18!

Bericht door Witte Reus »

Hey hallo!
Ff van 2014 tot nu doorgelezen en weer up-to-date :lol:
Gaat goed zo te zien, maar kerel, je neemt wel je tijd :shock:

Groeten van mij (de witte is er niet meer :( )
If it isn’t blown, it has to suck!

Water injectie houdt de kop koel!

Check de site voor meer foto's (de witte is niet meer :( !): DEWITTEREUS.
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Project AE92 Coupé! Update 11-01-18!

Bericht door Blof-fan »

Hey Rik!

Lang niet gezien hier! ;)
Ja, het schiet echt niet op ik weet 't. Maar er komen steeds weer andere dingen tussendoor en de cashflow is op 't moment ook maar erg summier...

Jammer te horen van de witte...goed huis voor gevonden of is ie in onderdelen de deur uit gegaan?
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Witte Reus
President member
President member
Berichten: 1811
Lid geworden op: za nov 29, 2003 17:35
CCNL lidnummer: 476
Type Corolla: AE101
Type Corolla: Toyota
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Project AE92 Coupé! Update 11-01-18!

Bericht door Witte Reus »

Maakt toch niks dat het lang duurt? Als hij maar afkomt!

De witte is verkocht aan iemand uit Nijmegen die auto's opknapt voor de hobby.
Hij zocht een leuke auto voor de zoon en dus hoopte ik dat hij weer aan het rijden kwam.
Maar ik ben bang dat hij of in onderdelen verkocht is of nog ergens in een hoekje staat. :(
If it isn’t blown, it has to suck!

Water injectie houdt de kop koel!

Check de site voor meer foto's (de witte is niet meer :( !): DEWITTEREUS.
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Project AE92 Coupé! Update 11-01-18!

Bericht door Blof-fan »

Na lang weer geen tijd te hebben gehad voor de auto ben ik de afgelopen 2 weken weer wat bezig geweest. Verder met het verplaatsen van de accu naar de kofferbak.
Ik had al een metalen tray gemaakt waar de accu in kon staan. Maar die moest natuurlijk ook ergens op bevestigd kunnen worden.

In de neus van de auto zat een klein 'platform' waar de accu op gemonteerd en aan vast gezet werd. Die heb ik bij het wisselen van het front destijds al verwijderd, maar zoiets wilde ik achterin ook weer creëren. Op onderstaande foto kun je er nog net een stuk van zien.

Afbeelding

Dus eerst maar eens zo'n 'platformpje' zien te maken, waar ik dan de tray op zou kunnen zetten en waar ik de accu aan vast kon zetten.
Op een stuk 0,8 mm plaatstaal de maten uitgetekend en van hout een mal gemaakt, waarop ik de vorm in het metaal kon hameren.

Afbeelding

Na wat hameren, buigen, slijpen, etc, etc werd dat uiteindelijk dit:

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb die 2 gaten die je ziet naar binnen laten verzinken om 2 redenen, namelijk om meer stevigheid in het plaatwerk te krijgen en om geleiders, die nog in de accu tray komen, te laten vallen. Op die manier kan die, ondanks het vastzetten van de accu, ook niet verschuiven. Toyota heeft dat ook ooit zo bedacht en aangezien ik het er zo fabrieks af als mogelijk uit wil laten zien en functioneren doen we dat ook gewoon ;)

Ook ga de accu met een beugel en 2 draadeinden die in die 2 gaten in het platform haken vast zetten. maar dan moet ik er ook voor zorgen dat dat plaatwerk niet zomaar ombuigt en die haken wel ergens achter blijven haken.
Daarom heb ik voor de zekerheid nog een paar M10 ringen aan weerszijde er tegenaan gelast.

Afbeelding

Om verder ombuigen nog te voorkomen heb ik aan de onderzijde ook nog 2 verstevigingen vastgelast om er zeker van te zijn dat ik de draadeinden goed vast kan draaien zonder het plaatwerk om te buigen (en ja, ik weet dat het laswerk er daar niet uitziet, maar dat zie je straks toch niet meer :P )

Afbeelding

Een laagje zinkspray erover en dan is die alvast klaar

Afbeelding

Het beugeltje om de accu mee vast te zetten en de draadeinden had ik ook al gemaakt.

Afbeelding

Dan nog die 2 geleiders onder de accu tray gelast die mooi in de verzonken gaten van het platform vallen

Afbeelding

Alles bij elkaar krijg je dan ongeveer zoiets als dit (bij een proef passing, vandaar dat op deze foto nog niet alles af was)

Afbeelding

Dan moet dat platform alleen nog op z'n plek in de auto vastgemaakt worden. Dat zorgde nog voor heel wat hoofdbrekens, want zoals reeds eerder gezegd zit er geen enkel referentiepunt om vanaf te meten in dat gedeelte van de auto.
Maar uiteindelijk had ik dan toch een ontwerpje voor een stel beugels die het platform aan 1 kant zouden gaan ondersteunen. Eerst met een kartonnen malletje getest of het zou passen, daarna de maten overgenomen op het plaatstaal, weer wat slijpen, buigen en lassen dan dan heb je 2 beugeltjes die in de auto gelast kunnen worden:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Die beugeltjes erin lassen moet nog gebeuren, de beugel voor de andere kant moet ik nog maken. Daar heb ik zelfs een speciaal stukje gereedschap voor moeten halen om die te kunnen uittekenen

Afbeelding

Dat is hoe het er nu voor staat, het laatste beugeltje maken, in de auto lassen samen met het platform en dan kan de accu straks ergens netjes bevestigd worden :D
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
corollapowerrr
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3052
Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
CCNL lidnummer: 468
Type Corolla: AE82
Type Corolla: Geen
Locatie: Genapium
Contacteer:

Re: Project AE92 Coupé! Update 22-03-18!

Bericht door corollapowerrr »

Mooi tooltje Patrieck ;)
Lexus is250c RAV4 hybrid 4wd
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: Project AE92 Coupé! Update 22-03-18!

Bericht door Peet »

Schitterend hoe je bezig ben ,

Gr peet
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Project AE92 Coupé! Update 22-03-18!

Bericht door Blof-fan »

Het eindresultaat van het verplaatsen van de accu is inmiddels ook een feit.

Eerst heb ik natuurlijk de beugeltjes voor het platform aan de carrosserie vast moeten lassen. Beginnende met het beugeltje dat in de zijkant in die holte moet komen. Ik had er daar aanvankelijk 2 voor gemaakt, maar omdat ook daar het plaatwerk niet vlak is, kwam het beter uit om maar 1 beugeltje te gebruiken.
Maar daar in die holte kan ik er natuurlijk niet bij om te lassen. Sterker nog, ik zou het niet eens kunnen zien.
Dus heb ik een en ander nagemeten en aan de andere kant gaten geboord, zodat ik het beugeltje met proplasjes vast kon zetten.

Afbeelding

Door de gaten heen kun je het beugeltje al zien zitten. Die wordt aan de andere kant met behulp van een magneetje op z'n plek gehouden totdat ik 'm vast heb gelast.

En als je de boel dan vast heb gelast, is het een kwestie van de carrosserie weer omdraaien (het is zo makkelijk als die auto in een draaispit hangt!) en daar zit de eerste beugel dan. Nu kunnen we binnenin de auto weer verder...

Afbeelding

Nu kon ik ten opzichte van dit beugeltje een en ander uitmeten mbv een waterpas om te zorgen dat het geheel wel recht in de auto zou zitten.
Toen ik eenmaal wist waar en hoe hoog de andere beugeltjes moesten worden kon ik deze eenvoudig maken en vast lassen aan de bodem.

Afbeelding

Daarna meteen weer vlak geslepen en in de zinkspray gezet, want hier zou ik als het platform op z'n plek zat niet meer onder kunnen komen.
In het platformpje werden ook weer gaten geboord zodat ik met proplassen het platform stevig aan de beugels vast kon lassen.

Afbeelding

Afbeelding

Daarna alles weer netjes vlak geslepen, laagje zinkspray er overheen en dan ziet het er toch al redelijk uit alsof Toyota dit zelf ooit een keer zo in deze auto bedoeld had! :D

Afbeelding

En dan natuurlijk het allerbelangrijkste: Werkt het ook zoals ik het bedacht had. Accu tray erop, accu erop, stangetjes en beugeltje erop en vastdraaien. Het past allemaal prima en het zit stevig vast! Voor de gein even de auto weer op z'n zij en op z'n kop gedraaid met de accu erin en het gaf allemaal geen krimp (En die accu weegt toch al gauw 12 tot 15 kilo vermoed ik). het zit dus degelijk vast en god verhoede dat het ooit voor komt, maar als er een keer iets gebeurd ben ik nog niet direct bang dat ik een accu terug zal moeten koppen :roll: ;)

Afbeelding

Afbeelding

Hij neemt niet teveel plaats in beslag in de kofferbak en als straks de nieuwe bekleding erin zit (die ik dus hierna ga maken) dan valt het helemaal niet op dat ie achterin de auto zit :D
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Namssam
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 642
Lid geworden op: do okt 31, 2013 20:36
CCNL lidnummer: 855
Type Corolla: E11
Type Corolla: 4AFE Auto.
Locatie: Bladel, ZO Brabant

Re: Project AE92 Coupé! Update 25-03-18!

Bericht door Namssam »

De man. De Master.

Als ik ook maar 5% van jouw handigheid en drive had, kocht ik morgen ook een projectkar :-)
Mijn project : viewtopic.php?f=50&t=48746#p792805
E9- 4FE '89 (van 2000 - 2014) Exported
E11-4AFE '98 (van 2014 - 2015) Chrashed
E11-4AFE '99 (van 2015 - 2024) In de verkoop.. :-(
CT200h '18 (van 2024 - ) Just start driving
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Project AE92 Coupé! Update 25-03-18!

Bericht door jaapio »

Geweldig kerel. Erg mooi gemaakt/opgelost zo :D ;)
Gebruikersavatar
Perre
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 843
Lid geworden op: zo nov 09, 2014 15:43
Type Corolla: E11
Type Corolla: E11Station
Locatie: Herenthout België

Re: Project AE92 Coupé! Update 25-03-18!

Bericht door Perre »

mooie updates weer.
Ik wou dat ik dat ook allemaal zo kon.
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Project AE92 Coupé! Update 25-03-18!

Bericht door Blof-fan »

Bedankt jongens :D

En ik zal niet zeggen dat iedereen het kan, maar als je een beetje handig bent is het gewoon een kwestie van eraan beginnen hoor ;)
Het lijkt allemaal heel wat, maar het valt echt best wel mee. Als je maar een beetje een idee hebt van hoe je het aan wilt pakken :)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Project AE92 Coupé! Update 25-03-18!

Bericht door Blof-fan »

Nu de accu op z'n definitieve locatie zit, kan ik me eens gaan richten op het volgende projectje: De bekleding van de kofferbak.

Waarom de bekleding van de kofferbak? Omdat ik daar wellicht nog wat extra bevestigingsbeugeltjes voor aan de carrosserie moet lassen.
En dat kan ik natuurlijk beter in dit stadium doen dan later als ie bijvoorbeeld al gespoten is ;)

Maar eerst wilde ik nog eens kijken hoe de originele bekleding ook alweer zat en hoe het eruit zag. Ik moest ook een poosje zoeken voordat ik het gevonden had. Dit zijn immers onderdelen die ik, afgezien van de verhuizing naar de huidige loods, al zo'n 12 jaar niet meer vast heb gehad. :roll:

Ik moest ook echt even op de foto's kijken hoe het ook alweer heeft gezeten, maar daar had ik gelukkig destijds de foto's ook voor genomen ;)
Maar mijn god zeg...ik was echt vergeten hoe waardeloos die bekleding eigenlijk is!
Waar onze Europese Corolla's nog best aardig afgewerkt zijn met ABS panelen etc. bestaat de kofferbak bekleding van de coupé letterlijk uit 6 lapjes stof, die gewoonweg met een paar plastic dopjes en dubbelzijdige tape op z'n plek wordt gehouden en zo over het metaal heen zijn gedrapeerd... :?
En waar bij onze Europese auto's de krik bijvoorbeeld nog netjes weggewerkt was achter een luikje, is deze bij de coupé in volle glorie te bezichtigen in z'n eigen erkertje :lol:
De bekleding was intussen ook aardig ranzig...ik zou al bijna vrijwillig om een tetanus injectie gaan als ik er alleen nog maar naar keek! :shock:

Afijn, een paar foto's voor de beeldvorming:

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Daar moet dus heel nodig wat aan gebeuren. Hier komt dus ook niets van terug en ik zal binnenkort eens gaan beginnen om compleet nieuwe panelen te maken voor de kofferbak bekleding.
Maar om dat te kunnen doen, moet je natuurlijk ook weten waar je moet beginnen en eindigen en wat er allemaal voor en achter elkaar komt te zitten. Dus heb ik ook alle spullen van de achterbank en de zijpanelen achter bij elkaar gezocht en die ook even terug gezet in de auto.

Ook die zijn voor het eerst sinds een jaar of 12 weer terug te vinden in de auto. Die kuipjes in de achterbank zitting blijven toch best vet eigenlijk 8-) Ik kon het natuurlijk ook niet laten om er even in te gaan zitten en dat zit eigenlijk nog best goed. Als die een keer opnieuw bekleed zijn, ziet dat er straks weer top uit :D

Afbeelding

Afbeelding
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
corollapowerrr
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3052
Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
CCNL lidnummer: 468
Type Corolla: AE82
Type Corolla: Geen
Locatie: Genapium
Contacteer:

Re: Project AE92 Coupé! Update 03-04-18!

Bericht door corollapowerrr »

Lijkt net een auto zo met die bank erin ;)
Maar idd kijkt de bekleding van de kofferbak een beetje flodderig. Dat zit zelfs bij de e8 heel wat netter
Lexus is250c RAV4 hybrid 4wd
Gebruikersavatar
corollapowerrr
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3052
Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
CCNL lidnummer: 468
Type Corolla: AE82
Type Corolla: Geen
Locatie: Genapium
Contacteer:

Re: Project AE92 Coupé! Update 03-04-18!

Bericht door corollapowerrr »

Lijkt net een auto zo met die bank erin ;)
Maar idd kijkt de bekleding van de kofferbak een beetje flodderig. Dat zit zelfs bij de e8 heel wat netter
Lexus is250c RAV4 hybrid 4wd
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: Project AE92 Coupé! Update 03-04-18!

Bericht door jaapio »

:toppie: :toppie: :toppie:
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Project AE92 Coupé! Update 03-04-18!

Bericht door Blof-fan »

Zo, weer een poosje geleden. Maar heb tussendoor nog wel wat gedaan.
Ik had eerst gedacht om van scratch hele nieuwe panelen voor de kofferbak te maken. Dit wilde ik weer net als bij het dashboard destijds met kippengaas doen als basis en daar overheen poly'en.
Maar na een poosje geworsteld te hebben met het kippengaas en het wel een heel eind in vorm te gekregen te hebben was het toch net niet helemaal hoe ik het wilde gaan doen.

Maar toen ik er nog eens over dacht vroeg ik mezelf eens af waarom ik de reeds voorgevormde bekleding niet zou kunnen gebruiken...
Als ik die stof goed in de poly zet heb ik immers ook een goede basis om van verder te werken en het scheelt me een boel extra werk en gedoe om alles netjes aan te laten sluiten.

Dus eerst maar eens een bestelling geplaatst bij poly service, want ik ga hoe dan ook aardig wat poly nodig hebben:

Afbeelding

Daarna eerst de achterste bekleding maar eens goed ingesmeerd met het spul om er een wat massiever geheel van te maken.

Afbeelding

In de tijd dat het achter paneel uit moest harden en drogen kon ik eens kijken hoe ik het nieuwe paneel bij de accu kon gaan bevestigen.
Daarvoor eerst maar eens een nieuwe strip gemaakt waar ik een en ander aan vast zou kunnen zetten en deze vast gelast aan de auto.
En aan de bovenzijde natuurlijk ook nog een.

Afbeelding

Het zit allemaal weer netjes met proplasjes aan de carrosserie.

Afbeelding

Afbeelding

Ook het zijpaneel heb ik eens goed doorweekt met poly voor wat meer stevigheid.

Afbeelding

Afbeelding

Vervolgens moest natuurlijk dat grote gat waar de accu in staat langs die strip overbrugd worden. Als basis heb ik maar eens een dun plankje hout passend gemaakt. Daar gaat wat stretch stof overheen waarmee ik naar de randen en het andere zijpaneel toe zal werken.
Tot zover ben ik vandaag gekomen. Zoals je kan zien moet er nog een en ander strak getrokken worden en netjes vast gezet worden voordat ik ook daar de boel in kan smeren met poly.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Hoe dit afloopt lees je over een poosje weer :lol: :P
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: Project AE92 Coupé! Update 03-06-18!

Bericht door Bart-E11 »

Project kofferbak heb ik vanaf begin af aan weer gemist :oops:
Ook hier weer een hoop denk en doe werk waar ik zoiets van dacht ik boor even 2 blindklink moeren in de auto boor 2 tapeindes en 1 plaatje aluminium voor over de accu xD
geeft wel weer aan hoe goed jou auto straks ge-engeneerd is

oh btw let op het kofferbak scharnier voordat het straks niet meer past, zou zonde zijn ;)
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Project AE92 Coupé! Update 03-06-18!

Bericht door Blof-fan »

Ja, ik wil 't er altijd een beetje fabrieksaf uit laten zien he. Kost wat extra moeite en tijd, zeker voor dingen die je straks niet eens meer direct ziet.
Maar ik weet in ieder geval zelf dat 't goed voor elkaar is 😉

En de kofferbak scharnieren komt goed 😜
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Project AE92 Coupé! Update 03-06-18!

Bericht door Blof-fan »

En we zijn weer een beetje aan de kofferbak bekleding aan het prutsen geweest...

Ik moet zeggen dat de polyester van polyservice fijn spul is om mee te werken. In tegenstelling tot wat ik gewend was is de harder hier vloeibaar en kun je het dus goed mengen. Bovendien is de polyester hars een stuk minder stroperig dan het spul van Albastine dat ik eerder steeds gebruikte.

Maar voordat ik de poly echt kon gaan gebruiken moest ik eerst het houten tussenschot nog even wat aanpassen. Ik heb 'm nog wat lager gemaakt en een schuin gedeelte van hout ook toegevoegd. Ik was dat als ik dit ook met de stretchstof moest gaan doen het door zou gaan hangen.

Afbeelding

Afbeelding

Nu hoefde ik enkel het gat tussen het houten wandje en de orginele bekleding te overbruggen. Nieten in de originele (Reeds met hars verzadigde) bekleding was lastig en gaf ook veel rimpels in de stretchstof. Dus besloot ik het met een beetje professionele bekleding-lijm van m'n broertje te proberen. Dat werkte prima en ik kon de stretchstof prachtig strak over de originele bekleding heen spannen.
Even wachten tot die lijm wat droog was en dan zou ik de stretchstof eens eens in kunnen smeren met hars.

Afbeelding

Netjes strak allemaal en nu maar wachten tot de hars uitgehard was, maar dat duurde toch wat langer dan ik gedacht had. Dus dan maar huiswaarts en de volgende keer weer verder.

Helaas bleek de volgende keer dat er nadat ik weg gegaan was toch nog wat chemische reacties hadden plaats gevonden. De hars had gereageerd met de lijm die de stretchstof op z'n plaats hield en daardoor had de lijm los gelaten terwijl de hars nog niet helemaal uitgehard was...
Gevolg: De stretchstof was iets minder strak dan ik 't achter gelaten had, er zaten diverse rimpels in de stof en had langs de randen los gelaten. Intussen was de boel natuurlijk wel uitgehard, dus ik kon 't niet meer herstellen.

Op zich niet direct een supergroot probleem, daar waar het echt belangrijk was, was het gelukkig nog strak genoeg. De rest kon ik weg zagen en hier en daar wat herstellen. Er moesten toch nog wat laagjes poly en glasvezel mat overheen. Het is wat extra werk, maar geen ramp.

Afbeelding

Dit zal ik de volgende keer nog wat verder egaliseren, hier en daar wat vullen en dan waarschijnlijk nog een laatste laagje poly met glasvezel om alles gelijk te trekken en netjes af te werken.

Ik heb ook de achterkant nog verstevigd met een extra laagje glasvezel mat en polyesterhars. Het voelt nu allemaal solide aan en ik denk dat er rustig wat tegenaan kan rollen in de kofferbak zonder dat er schade zal ontstaan aan dit paneel. Bovendien heb ik de extra sterkte nodig voor de volgende stap ;)

Afbeelding

Maar hoe ga ik dit paneel nu vast zetten? Niet met bouten en moeren, want het moet eenvoudig te verwijderen zijn en er bovendien fabrieks af uitzien. Hoe zou Toyota zo'n paneel vast zetten? Met van die mooie bevestigingsdopjes etc die ze daarvoor hebben.

Laat ik daar nu ook een assortimentsdoos van gevonden hebben!

Afbeelding

Afbeelding

Daar kunnen we de volgende keer ook weer mee verder. Dit ene paneel is weer een heel ding aan het worden, maar als het eindresultaat er dan ook maar naar is, vind ik 't waard :lol:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
corollapowerrr
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3052
Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
CCNL lidnummer: 468
Type Corolla: AE82
Type Corolla: Geen
Locatie: Genapium
Contacteer:

Re: Project AE92 Coupé! Update 21-06-18!

Bericht door corollapowerrr »

:kewl: :kewl:
Lexus is250c RAV4 hybrid 4wd
Plaats reactie