Nog een Zeeuwse E9!

Over al je verbouwingen, aanpassingen, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Blof-fan
E-team
E-team
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S

Nog een Zeeuwse E9!

Bericht door Blof-fan »

Mijn zoon Luuk is natuurlijk van een hele andere generatie, forums als deze zijn niet meer aan hem besteed. Dus neem ik de honneurs wel waar :lol: Ik heb er inmiddels ook genoeg werk aan, dus het is ook alweer deels een project van mij geworden :roll:

Want sinds een paar maanden heeft ook zoonlief zijn eigen Corolla E9 (en nee, ik heb 'm niet aangemoedigd of gedwongen. Sterker nog, ik adviseerde juist om wat jongers te kopen :roll: )
Maar schijnbaar kruipt het bloed toch waar het niet gaan kan na het rijden in mijn E9 totdat hij zijn eigen eerste auto kocht. Na eerst een kleine episode met een Starlet P9 gehad te hebben, kwam hij toch tot bezinning en sloeg hij meteen toe toen er een Corolla E9 op zijn pad kwam!

Via een appgroep met uitsluitend E9 liefhebbers werd er een hatchback GTi aangeboden. De auto stond net over de grens in Duitsland en Luuk had dusdanig serieuze interesse dat ik samen met hem bij de auto ben gaan kijken.

IMG-20251117-WA0003.jpg
IMG-20251117-WA0005.jpg
IMG-20251117-WA0009.jpg
IMG-20251117-WA0015.jpg

Een poosje met de eigenaar staan praten en het bleek te gaan om een Oostenrijkse auto die hij enkele jaren geleden naar Duitsland had gehaald. De oplettende lezer had waarschijnlijk al gezien dat er een 4A-GE 20V Blacktop onder de motorkap ligt. Deze ombouw was door de voorgaande eigenaar in Oostenrijk al gedaan waarschijnlijk ergens halverwege de '00's
Ook de bijbehorende 6-bak is daarbij gemonteerd en werd ons al verteld dat de auto op een aftermarket Haltech ECU draaide. De auto was enkele jaren geleden nog volledig overgespoten waarbij ook wat roestplekken waren verholpen. Toen zijn ook de achterste ruitenwisser en achterklep sleutelbediening verwijderd en dichtgelast.

We maakten een proefritje waarbij alles naar behoren bleek te werken en alleen het rechter voorwiellager hoorbaar was. De auto is van boven tot onder bekeken en alle bekende roestplekken zijn nagelopen. Er waren nog enkele kleine (beginnende) roestplekken te vinden als je weet waar je moet zoeken. Maar voor een E9 mocht het eigenlijk geen naam hebben.
Hij kreeg er ook nog een boel reserveonderdelen bij en ondanks dat de prijs fors (maar redelijk) was, besloot hij het toch te doen.

De deal werd gesloten en enkele weken later zijn we met een trailer nogmaals Duitsland ingereden om de auto op te halen.

IMG-20251207-WA0002.jpg

Eenmaal thuis was het redelijk eenvoudig om de auto op Nederlands kenteken te krijgen en kon hij er binnen een week legaal mee rondrijden. Toen konden we de auto ook echt wat beter leren kennen.

De auto is erg rijk uitgerust met elektrisch verstelbare spiegels en elektrische ruitbediening van een facelift model. Ook centrale vergrendeling is aanwezig en kwamen we er onlangs achter dat er een cold-spec verwarming in zit met voetverwarming voor de achter passagiers. Verder is hij al verlaagd op H&R veren en heeft hij een volledige RVS uitlaat van voor naar achteren. Het interieur was ook nog bijzonder netjes, dus al met al leek het een goede koop te zijn.

Maar helaas heeft Luuk nog niet heel veel geluk gehad met zijn eigen auto's tot dusver (een van de redenen waarom de Starlet P9 in onderdelen de deur uit is gegaan). En met dagelijks reden bleek de auto te zuipen als een tempelier (1 op 7 was gebruikelijk). Met de huidige brandstofprijzen ging dat natuurlijk redelijk snel vervelen...:roll:

De vorige eigenaar had al aangegeven dat de Haltech ECU nog eens een keer echt goed afgesteld moest worden. Voor hem was het ook een hobby auto en bij hem was het er eigenlijk nooit echt meer van gekomen. Dus de hoop was dat met het goed afstellen van de ECU het verbruik ook wat naar beneden zou gaan.

Dus is de auto naar Tovami in Goes gebracht om 'm af te laten stellen, maar dat bleek helaas geen succes. De Haltech ECU bleek van eind jaren '90 te zijn (er was nog een DOS versie van de software beschikbaar :roll: ) en proberen de programmering aan te passen met moderne laptops bleek niet meer te doen. Ondanks dat er van alles is geprobeerd en de mannen van Tovami zich echt volledig hebben ingezet resulteerde het erin dat de auto uiteindelijk niet eens meer wilde starten en we na 2 weken de auto opgehaald hebben en 'm naar huis moesten slepen.

Zoonlief natuurlijk zwaar teleurgesteld en bang dat ie weer een probleemauto had gekocht. Toen heb ik m'n schouders er ook maar eens onder gezet en hebben we in de loods het interieur deels uit de auto gehaald en de ECU en bedrading maar eens bekeken.
Dat viel een beetje tegen. Mechanisch was de ombouw naar de Blacktop heel netjes gedaan, maar elektrisch bleek het een puinhoop, waarbij de originele kabelboom flink te grazen was genomen. Terug inbouwen van een standaard Toyota ECU zou een behoorlijk karwei worden. Wel lag er al een goede Haltech kabelboom die nog prima bruikbaar was.
Luuk heeft een nieuwe, moderne Haltech Elite 550 ECU aangeschaft en ik heb me een paar dagen kwaad gemaakt om dat ding in te bouwen. Terwijl ik daarmee bezig was kwam ik nog meer zaken tegen die bevestigde dat de inbouw van de oude ECU niet heel erg professioneel was gedaan...

Hoewel er 4 uitgangen waren voor de aansturing van de injectoren, werden er maar 2 gebruikt (waardoor er dus 2 injectoren altijd tegelijk zouden inspuiten), de stationair regeling van de blacktop was niet aangesloten, evenals de VVT solenoïd en het wemelde van diverse draden en schakelaars in het interieur die wel waren aangesloten maar schijnbaar niets deden...

20260216_143836.jpg
20260218_150703.jpg
20260218_152331.jpg
20260218_163656.jpg

Dus flink bezig geweest om te kijken wat alle draden deden, waar ze op aangesloten waren, loze draden te verwijderen en slechte verbindingen en afwerkingen te opnieuw te doen.
En toen eenmaal alles aangesloten was, moest de ECU natuurlijk ook nog geconfigureerd en geprogrammeerd worden zodat we een keer konden proberen te starten. Hoewel ik dit alles voor het eerst deed, maakte de Haltech software het me gelukkig niet al te moeilijk. Het is tamelijk overzichtelijk en de Haltech website bood al veel informatie over verschillende instellingen specifiek voor de 4A-GE's :D

20260216_204948.jpg

Na een paar keer niet starten, weer iets instellen of veranderen, nog een keer niet starten, nog eens wat aanpassen en nog eens proberen, sloeg de motor ineens aan en bleef nog netjes lopen ook! :shock:

Nog een paar aanpassingen gedaan nu ik kon zien wat er gebeurde als de motor liep en vervolgens wist ik zeker dat alles werkte en kon de kabelboom definitief afgewerkt worden, de laatste loze draden eruit, ongebruikte draden die in de toekomst nog wel eens van pas konden komen werden netjes weggebonden alles goed weg binden en wegwerken en dan kon het interieur ook weer terug op z'n plek.

De auto kon weer op eigen kracht rijden en op de basemap zijn we weer richting Goes getogen om de auto af te laten stellen. Omdat ik nu natuurlijk precies wist hoe alles aangesloten was, ik een beetje wist hoe de software moest worden gebruikt en diverse zaken in kon stellen ging ik een ochtendje helpen om de auto helemaal afgesteld te krijgen.

We begonnen de baserun met nog geen 80pk om nog wat zaken te calibreren en naar mate we verschillende dynoruns hebben gedaan om de brandstof en ontsteking mappings goed te krijgen gingen we steeds met stapjes omhoog.
Ook hebben we meerdere runs gedaan met enkele wijzigingen in de VVT afstelling. Heel mooi om te zien dat je een bepaald toerental instelt voor in en uitschakelen en dat vervolgens in de grafieken ook precies terugziet :D
Heel leuk om eens mee te spelen, zeker als het resultaat ook nog eens gunstig is. We zagen de grafiek zomaar veranderen tot deze eigenlijk niet meer beter kon worden.

De toerenlimiter werd ingesteld op 8200 toeren, de VVT wordt nu ingeschakeld bij 2000 toeren en uitgeschakeld bij 6000 toeren, het snelheidssignaal is gekalibreerd, evenals alle sensoren en de TPS, het stationaire toerental werd ingesteld met behulp van de solenoid, het motorstoringslampje gaat keurig branden op het dashboard als er iets niet klopt en de AFR is prima door het hele toerenbereik. Een productieve dag gehad dus.

Het resultaat was misschien wat magerder dan je mag verwachten van een Blacktop: 122 wielpk's (ongeveer 140 vliegwielpk's) en 155Nm.
Maar de grafieken waren erg mooi en bruikbaar. Wellicht dat er door meer ervaren mensen meer uit te halen was, maar alles werkte, alles liep veilig en er is voldoende bruikbaar vermogen voorhanden. Dus niet wetende hoe we er nog meer uit konden halen omdat de motor niet echt meer reageerde op verdere wijzigingen in de brandstof en ontstekings mappings waren we al met al toch best tevreden.

De grafiek van de laatste run:

20260219_175637.jpg

En een video van de laatste run van de dag:

[youtube]https://youtu.be/pn3PbYvQClc?si=-Nx4deZINYeay-Hz[/youtube]
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
Zynka
Newbie
Newbie

Re: Nog een Zeeuwse E9!

Bericht door Zynka »

Wat een gedetailleerd verhaal, echt mooi om te zien hoe alles tot in de puntjes is aangepakt en dat de Blacktop nu zo netjes loopt! :D :) ;)
Blof-fan
E-team
E-team
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S

Bericht door Blof-fan »

Bedankt! :D
De auto is net APK gekeurd en stationair was de CO nog aardig te hoog. Dat moeten we dus nog een beetje aanpassen, maar dat is een kwestie van programmeren. Verder was alles in orde en kan hij er weer 2 jaar tegenaan.
Hij rijd er inmiddels alweer een poosje mee rond en het brandstofverbruik is ook een stuk gunstiger nu, dus de hele operatie is gelukkig niet voor niks geweest.

Wel denk ik dat er nog steeds meer vermogen uit te halen is. Ik vermoed dat dat voornamelijk uit de ontstekingsmap te halen is, dus ook daar moeten we nog eens naar kijken. Maar dat heeft allemaal geen haast.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
Linea Sol
Die-Hard
Die-Hard

Bericht door Linea Sol »

Goed bezig geweest Patrieck ......... keep up the good work :D
Gegroet JO