Nieuw AE92 Corolla fun project
Moderator: Moderator
-
Linea Sol
- Die-Hard

- Berichten: 6077
- Lid geworden op: ma sep 16, 2002 16:43
- Locatie: Tilburg
-
Namssam
- CCNL Member

- Berichten: 657
- Lid geworden op: do okt 31, 2013 20:36
- CCNL lidnummer: 855
- Type Corolla: E11
- Type Corolla: 4AFE Auto.
- Locatie: Bladel, ZO Brabant
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Poeh.
Wat een werk, maar wat ontzettend mooi om dit topic (en daarmee het forum) te blijven volgen.

Wat een werk, maar wat ontzettend mooi om dit topic (en daarmee het forum) te blijven volgen.
Mijn project : viewtopic.php?f=50&t=48746#p792805
E9- 4FE '89 (van 2000 - 2014) Exported
E11-4AFE '98 (van 2014 - 2015) Chrashed
E11-4AFE '99 (van 2015 - 2024) Sold
CT200h '18 (van 2024 - ) Driving since MRT2024
E9- 4FE '89 (van 2000 - 2014) Exported
E11-4AFE '98 (van 2014 - 2015) Chrashed
E11-4AFE '99 (van 2015 - 2024) Sold
CT200h '18 (van 2024 - ) Driving since MRT2024
- Blof-fan
- E-team

- Berichten: 7575
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Neemt dit topic toch weer een kleine wending, want er kwam iets op m'n pad waar ik geen nee tegen kon zeggen...
Namelijk nóg weer een andere Corolla E9
En die heb ik afgelopen weekend opgehaald bij iemand die velen hier nog wel zullen kennen: Ons aller Thomas aka 'the doctor' hier op het forum
Maar waarom dan toch weer een E9 erbij? Ik heb immers al genoeg projecten staan zou je zeggen. En dan kan ik je niet anders dan gelijk geven...
Helaas staat die E9 met een reden op een trailer. De bestuurderskant kant ziet er namelijk nog best prima uit...
De andere kant helaas wat minder fraai... Er is een dikke Mercedes SUV in de zijkant gebeukt en dat heeft de Corolla helaas verloren. Total loss natuurlijk.
Maar ik heb de foto's eens goed bekeken en ben, na wat meten aan m'n eigen Corolla's, de auto bij Thomas beter gaan bekijken en nagemeten. En hoe gek het ook klinkt, valt het eigenlijk best mee en is het vooral plaatwerk, maar er is weinig structureels geraakt.
Oké, hij heeft wel een WOK status omdat de B-pilaar ontzet is, maar dat bleek met wat meten maar iets van 30mm te zijn. En laat ik nou nog een verrotte carrosserie hebben staan waarvan de B-pilaar en achterscherm nog grotendeels prima te gebruiken zijn
Ik was al eerder ook begonnen met het verzamelen van Corolla E9 onderdelen (Geen betere raad dan voorraad
) want ja, zie maar onderdelen te vinden op het moment dat je ze nodig hebt...
Zo had ik dus ook nog een rechterdeur liggen en een rechter achterruit. In principe dus alles om deze auto weer in orde te krijgen met een boel werk!
Wel een uitdaging, maar die ga ik nou eenmaal niet uit de weg
Mocht het om wat voor reden dan ook niet lukken, dan heb ik in het ergste geval nog een schat aan reserve onderdelen liggen
Namelijk nóg weer een andere Corolla E9
En die heb ik afgelopen weekend opgehaald bij iemand die velen hier nog wel zullen kennen: Ons aller Thomas aka 'the doctor' hier op het forum
Maar waarom dan toch weer een E9 erbij? Ik heb immers al genoeg projecten staan zou je zeggen. En dan kan ik je niet anders dan gelijk geven...
Helaas staat die E9 met een reden op een trailer. De bestuurderskant kant ziet er namelijk nog best prima uit...
De andere kant helaas wat minder fraai... Er is een dikke Mercedes SUV in de zijkant gebeukt en dat heeft de Corolla helaas verloren. Total loss natuurlijk.
Maar ik heb de foto's eens goed bekeken en ben, na wat meten aan m'n eigen Corolla's, de auto bij Thomas beter gaan bekijken en nagemeten. En hoe gek het ook klinkt, valt het eigenlijk best mee en is het vooral plaatwerk, maar er is weinig structureels geraakt.
Oké, hij heeft wel een WOK status omdat de B-pilaar ontzet is, maar dat bleek met wat meten maar iets van 30mm te zijn. En laat ik nou nog een verrotte carrosserie hebben staan waarvan de B-pilaar en achterscherm nog grotendeels prima te gebruiken zijn
Ik was al eerder ook begonnen met het verzamelen van Corolla E9 onderdelen (Geen betere raad dan voorraad
Zo had ik dus ook nog een rechterdeur liggen en een rechter achterruit. In principe dus alles om deze auto weer in orde te krijgen met een boel werk!
Wel een uitdaging, maar die ga ik nou eenmaal niet uit de weg
Mocht het om wat voor reden dan ook niet lukken, dan heb ik in het ergste geval nog een schat aan reserve onderdelen liggen
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
-
Linea Sol
- Die-Hard

- Berichten: 6077
- Lid geworden op: ma sep 16, 2002 16:43
- Locatie: Tilburg
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Mooi man enne fotos van als je bezig bent hier aan
Gegroet JO
CHR (2) 1.8 First Edition bjr 2024
CHR (2) 1.8 First Edition bjr 2024
-
Namssam
- CCNL Member

- Berichten: 657
- Lid geworden op: do okt 31, 2013 20:36
- CCNL lidnummer: 855
- Type Corolla: E11
- Type Corolla: 4AFE Auto.
- Locatie: Bladel, ZO Brabant
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Haha, ik kan geen reden verzinnen die een reden kan zijn om het JOU niet te laten lukken.
Jij maakt van een fietsbel en klokradio nog een gepansterd rupsvoertuig, á la The A-Team of McGuyver in de jaren 80
Mijn project : viewtopic.php?f=50&t=48746#p792805
E9- 4FE '89 (van 2000 - 2014) Exported
E11-4AFE '98 (van 2014 - 2015) Chrashed
E11-4AFE '99 (van 2015 - 2024) Sold
CT200h '18 (van 2024 - ) Driving since MRT2024
E9- 4FE '89 (van 2000 - 2014) Exported
E11-4AFE '98 (van 2014 - 2015) Chrashed
E11-4AFE '99 (van 2015 - 2024) Sold
CT200h '18 (van 2024 - ) Driving since MRT2024
- Martijn
- Forum Admin

- Berichten: 6633
- Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
- CCNL lidnummer: 1
- Type Corolla: KE70
- Type Corolla: Toyota CHR
- Locatie: Wassenaar
- Contacteer:
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Mooi!
De E9 zit niet alleen in je bloed maar ook in je genen.. Helaas is er geen E9 medicijn meer te krijgen.
Corona, WEF, MAGA, XR, BZ, BUZ, enz. maken al dat soort dingen uiteindelijk compleet circulair.
Enige wat je nog kan helpen is een E9 hart, een haakse slijper en een lasapparaat.
En laat je die nou net hebben..
...en de rest van de wereld om ons heen betaald straks een godsvermogen voor een goede maar oudere E9 GTSi in goede staat..
En Patrieck is tenslotte de laatst lachende.
(tenslotte grappig bedoeld) : blijft prachtig volk die zeeuwen
De E9 zit niet alleen in je bloed maar ook in je genen.. Helaas is er geen E9 medicijn meer te krijgen.
Corona, WEF, MAGA, XR, BZ, BUZ, enz. maken al dat soort dingen uiteindelijk compleet circulair.
Enige wat je nog kan helpen is een E9 hart, een haakse slijper en een lasapparaat.
En laat je die nou net hebben..
...en de rest van de wereld om ons heen betaald straks een godsvermogen voor een goede maar oudere E9 GTSi in goede staat..
En Patrieck is tenslotte de laatst lachende.
(tenslotte grappig bedoeld) : blijft prachtig volk die zeeuwen

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!
˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
- Blof-fan
- E-team

- Berichten: 7575
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Hahahaha, bedankt jongens.
Ik ga m'n best erop doen zoals gewoonlijk en de vorderingen zullen zoals altijd ook hier weer verschijnen
Ik ga m'n best erop doen zoals gewoonlijk en de vorderingen zullen zoals altijd ook hier weer verschijnen
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
- Blof-fan
- E-team

- Berichten: 7575
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
In m'n vakantie (helaas vandaag al weer de laatste vakantiedag) nog wat tijd gehad tussendoor om eens wat werk te maken van de schade Corolla
Voordat er ergens een zaag of slijptol in zou gaan wilde ik eerst eens zorgen dat ik het vervangende zijpaneel van de roestige Corolla weer 100% op de juiste plek zou kunnen krijgen tov de rest van de auto.
Omdat de B-stijl naar binnen was gekomen wilde ik ook graag de vorm hiervan kunnen controleren, dus leek mij de beste methode om een frame te maken die vast gebout kan worden op enkele vaste punten die in beide auto's gelijk zouden zijn.
De eerste (roestige) carrosserie was verder nog helemaal schadevrij en de B-stijlen en vloer verder gewoon intact. Die kon ik mooi nog gebruiken om die mal te maken.
In dit geval koos ik ervoor om de achterste stoelbevestigingen en de gordelbevestigingspunten in de B-stijl als referentiepunten te nemen. Het frame kan dus op deze 6 punten worden vast gebout.
Met de gordelbevestiging weet ik dan zeker dat de B-stijl van het paneel altijd op exact de juiste plek zit tov de rest van de carrosserie
Dus eerst maar eens een frame in elkaar lassen met wat hoekstaal en andere metaalprofielen die we nog hadden liggen in de loods.
Hierbij moeten de gaten dan wel exact overeenkomen met de carrosserie. Ik kan geen overmaatse of sleufgaten maken voor het gemak, want dan klopt de maat natuurlijk weer niet. Komt dus toch nog wat precisie bij om de hoek kijken...
Eerst met wat hoekstaal de 4 achterste stoelbevestigingen maar eens met elkaar verbonden:
Daarna met een lengte hoekstaal de kromming van de B-stijl zo goed mogelijk proberen te volgen. Omdat ik geen apparaten heb waarmee ik dat hoekstaal fatsoenlijk kan buigen, heb ik wat sleuven erin geslepen zodat ik het makkelijk in vorm kon krijgen. Eenmaal in vorm de boel met een flinke hechtlas weer vastgezet. Doorlassen doe ik niet, want dan vrees ik dat de vorm weer verloren gaat door vervorming van het materiaal bij het lassen.
En aan de andere kant datzelfde proces nog een keer...
Vervolgens de gaten voor de gordelbevestigingen netjes op de juiste locatie geboord.
Bovenin nog een hoekstaal vast gelast en onderin een stevig kokerprofiel dat er precies tussen past en op de dorpel rust en dan krijg je een soort van rolkooi idee
Daarna nog een dwarsverbinding zodat ook buiten de auto de vorm van de B-stijl intact zou blijven, wat verbindingen gemaakt naar de profielen die al op de stoelbevesitgingen zaten zodat het een stevig geheel werd wat je eenvoudig uit de auto kunt halen en in elke willekeurige andere E9 hatchback vast kunt bouten
Voor de gein natuurlijk nog even geprobeerd om in de schadeauto te zetten, maar uiteraard paste hij niet tussen de B-stijlen
Hiermee heb ik in ieder geval bij de B-stijl een controle voor mezelf dat deze op de juiste plek zit en weer de juiste vorm heeft als er panelen van de ene naar de andere auto overgezet gaan worden.
Voordat er ergens een zaag of slijptol in zou gaan wilde ik eerst eens zorgen dat ik het vervangende zijpaneel van de roestige Corolla weer 100% op de juiste plek zou kunnen krijgen tov de rest van de auto.
Omdat de B-stijl naar binnen was gekomen wilde ik ook graag de vorm hiervan kunnen controleren, dus leek mij de beste methode om een frame te maken die vast gebout kan worden op enkele vaste punten die in beide auto's gelijk zouden zijn.
De eerste (roestige) carrosserie was verder nog helemaal schadevrij en de B-stijlen en vloer verder gewoon intact. Die kon ik mooi nog gebruiken om die mal te maken.
In dit geval koos ik ervoor om de achterste stoelbevestigingen en de gordelbevestigingspunten in de B-stijl als referentiepunten te nemen. Het frame kan dus op deze 6 punten worden vast gebout.
Met de gordelbevestiging weet ik dan zeker dat de B-stijl van het paneel altijd op exact de juiste plek zit tov de rest van de carrosserie
Dus eerst maar eens een frame in elkaar lassen met wat hoekstaal en andere metaalprofielen die we nog hadden liggen in de loods.
Hierbij moeten de gaten dan wel exact overeenkomen met de carrosserie. Ik kan geen overmaatse of sleufgaten maken voor het gemak, want dan klopt de maat natuurlijk weer niet. Komt dus toch nog wat precisie bij om de hoek kijken...
Eerst met wat hoekstaal de 4 achterste stoelbevestigingen maar eens met elkaar verbonden:
Daarna met een lengte hoekstaal de kromming van de B-stijl zo goed mogelijk proberen te volgen. Omdat ik geen apparaten heb waarmee ik dat hoekstaal fatsoenlijk kan buigen, heb ik wat sleuven erin geslepen zodat ik het makkelijk in vorm kon krijgen. Eenmaal in vorm de boel met een flinke hechtlas weer vastgezet. Doorlassen doe ik niet, want dan vrees ik dat de vorm weer verloren gaat door vervorming van het materiaal bij het lassen.
En aan de andere kant datzelfde proces nog een keer...
Vervolgens de gaten voor de gordelbevestigingen netjes op de juiste locatie geboord.
Bovenin nog een hoekstaal vast gelast en onderin een stevig kokerprofiel dat er precies tussen past en op de dorpel rust en dan krijg je een soort van rolkooi idee
Daarna nog een dwarsverbinding zodat ook buiten de auto de vorm van de B-stijl intact zou blijven, wat verbindingen gemaakt naar de profielen die al op de stoelbevesitgingen zaten zodat het een stevig geheel werd wat je eenvoudig uit de auto kunt halen en in elke willekeurige andere E9 hatchback vast kunt bouten
Voor de gein natuurlijk nog even geprobeerd om in de schadeauto te zetten, maar uiteraard paste hij niet tussen de B-stijlen
Hiermee heb ik in ieder geval bij de B-stijl een controle voor mezelf dat deze op de juiste plek zit en weer de juiste vorm heeft als er panelen van de ene naar de andere auto overgezet gaan worden.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
-
Linea Sol
- Die-Hard

- Berichten: 6077
- Lid geworden op: ma sep 16, 2002 16:43
- Locatie: Tilburg
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Weer flink gewerkt dan 
Gegroet JO
CHR (2) 1.8 First Edition bjr 2024
CHR (2) 1.8 First Edition bjr 2024
- Blof-fan
- E-team

- Berichten: 7575
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Voordat ik verder kon moest eerst de schade Corolla nog verder uit elkaar. Het interieur zat er nog deels in, de achterbumper (met trekhaak) moest er nog af en het achterste zijpaneel zou ook aan de binnenkant helemaal kaal moeten voordat ik erin kon gaan slijpen en zagen. Denk daarbij aan kabelbomen, slangetjes en andere zaken die nog langs de binnenkant liepen of bevestigd zaten.
De binnenzijde nu kaal gemaakt voor zover nodig. Wellicht dat ik 'm in de toekomst in de draaibrug wil hangen zodat ik beter bij sommige plekken kan, maar voor nu blijft het nog even een rollend chassis.
Helemaal kaal zie je ook pas echt goed hoe ver de schade eigenlijk rijkt. Op verschillende plekken zitten er vouwen en knikken in het plaatwerk. Hoewel de B-stijl maar een paar cm naar binnen is gekomen sta je er dan toch van te kijken hoeveel vervormingen dat al oplevert!
Vervolgens maar eens aan de gang gegaan met het opzoeken van de randen van het paneel dat vervangen moet gaan worden. Die loopt zo'n beetje van de achterlichten tot de B-stijl van onder tot boven. Hier heb ik de nadenkit verwijderd en/of de verf waar nodig.
Ook de (buiten)dorpel zal vervangen moeten worden, deze is ook flink vervormd en ik heb nog een vervangende inlas dorpel liggen, dus dan beter die erin dan proberen deze weer recht te krijgen.
Daarna nog een paar referentiepunten gemeten (bevestigingsgaten van de achterste zijruit en de afwerklijst aan de achterzijde) Als ik die weer netjes hetzelfde krijg bij het plaatsen van het vervangende paneel zou alles moeten kloppen en moeten passen.
Toen ik dit wist heb ik, met inachtneming van waar de schade ophield en waar het eenvoudig lassen en slijpen zou zijn, bepaald waar ik de boel door zou gaan slijpen en afgetekend.
Dus nu is al het eenvoudige werk gedaan en begint het wat lastiger te worden.
Eerst alle puntlassen waarmee het paneel vast zit maar eens uit gaan boren en losslijpen waar nodig op de schadeauto. Als de schade weg is, de schade aan de binnen panelen maar eens beoordelen en kijken of en wat er hersteld kan worden om te bepalen wat ik nu precies nodig ga hebben uit de donor.
De binnenzijde nu kaal gemaakt voor zover nodig. Wellicht dat ik 'm in de toekomst in de draaibrug wil hangen zodat ik beter bij sommige plekken kan, maar voor nu blijft het nog even een rollend chassis.
Helemaal kaal zie je ook pas echt goed hoe ver de schade eigenlijk rijkt. Op verschillende plekken zitten er vouwen en knikken in het plaatwerk. Hoewel de B-stijl maar een paar cm naar binnen is gekomen sta je er dan toch van te kijken hoeveel vervormingen dat al oplevert!
Vervolgens maar eens aan de gang gegaan met het opzoeken van de randen van het paneel dat vervangen moet gaan worden. Die loopt zo'n beetje van de achterlichten tot de B-stijl van onder tot boven. Hier heb ik de nadenkit verwijderd en/of de verf waar nodig.
Ook de (buiten)dorpel zal vervangen moeten worden, deze is ook flink vervormd en ik heb nog een vervangende inlas dorpel liggen, dus dan beter die erin dan proberen deze weer recht te krijgen.
Daarna nog een paar referentiepunten gemeten (bevestigingsgaten van de achterste zijruit en de afwerklijst aan de achterzijde) Als ik die weer netjes hetzelfde krijg bij het plaatsen van het vervangende paneel zou alles moeten kloppen en moeten passen.
Toen ik dit wist heb ik, met inachtneming van waar de schade ophield en waar het eenvoudig lassen en slijpen zou zijn, bepaald waar ik de boel door zou gaan slijpen en afgetekend.
Dus nu is al het eenvoudige werk gedaan en begint het wat lastiger te worden.
Eerst alle puntlassen waarmee het paneel vast zit maar eens uit gaan boren en losslijpen waar nodig op de schadeauto. Als de schade weg is, de schade aan de binnen panelen maar eens beoordelen en kijken of en wat er hersteld kan worden om te bepalen wat ik nu precies nodig ga hebben uit de donor.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
- Blof-fan
- E-team

- Berichten: 7575
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
En dan heb ik tussendoor ook nog een beetje op de computer lopen prutsen om iets te digitaliseren.
De middelste 2 ventilatieroosters in het dashboard van de E9 gaan na verloop van tijd helaas kapot. Er breken stukken af of de behuizing breekt gewoon. Zal ongetwijfeld een ouderdomskwaaltje zijn en uiteindelijk is het maar een kleinigheidje. Maar het kan wel een ergernis zijn...
Een beetje lijm doet vaak al wonderen, maar dan is het nog vaak een kwestie van tijd voordat ie weer sneuveld en het weer een ergernis is.
Gelukkig leven we in mooie tijden waarin er CAD programma's bestaan en onderdelen 3D geprint kunnen worden!
Ik heb dus een ventilatierooster meegenomen naar huis, uit elkaar gehaald en elk onderdeel minutieus opgemeten en getekend in een CAD programma. Met een digitale versie van het origineel zou deze in theorie uitgeprint kunnen worden en als 1 op 1 vervanging kunnen dienen.
Er moet nog een prototype worden geprint, maar hier alvast een kleine indruk van hoe zoiets eruitziet:
De behuizing
De middelste lamel met de bedieningshendel
De lamellen die daarnaast zitten met uitsparingen voor de bedieningshendel
Een 'normale' lamel
Het verbindingsstangetje dat de lamellen aan elkaar vast zet en ze dus allemaal bewegen als je de middelste bediend
En alles in elkaar ziet dat er dan ongeveer zo uit.
Erg benieuwd of het allemaal past en werkt zoals het hoort als het eenmaal geprint is. Ik heb zelf geen printer, dus dat moet ik laten doen
De middelste 2 ventilatieroosters in het dashboard van de E9 gaan na verloop van tijd helaas kapot. Er breken stukken af of de behuizing breekt gewoon. Zal ongetwijfeld een ouderdomskwaaltje zijn en uiteindelijk is het maar een kleinigheidje. Maar het kan wel een ergernis zijn...
Een beetje lijm doet vaak al wonderen, maar dan is het nog vaak een kwestie van tijd voordat ie weer sneuveld en het weer een ergernis is.
Gelukkig leven we in mooie tijden waarin er CAD programma's bestaan en onderdelen 3D geprint kunnen worden!
Ik heb dus een ventilatierooster meegenomen naar huis, uit elkaar gehaald en elk onderdeel minutieus opgemeten en getekend in een CAD programma. Met een digitale versie van het origineel zou deze in theorie uitgeprint kunnen worden en als 1 op 1 vervanging kunnen dienen.
Er moet nog een prototype worden geprint, maar hier alvast een kleine indruk van hoe zoiets eruitziet:
De behuizing
De middelste lamel met de bedieningshendel
De lamellen die daarnaast zitten met uitsparingen voor de bedieningshendel
Een 'normale' lamel
Het verbindingsstangetje dat de lamellen aan elkaar vast zet en ze dus allemaal bewegen als je de middelste bediend
En alles in elkaar ziet dat er dan ongeveer zo uit.
Erg benieuwd of het allemaal past en werkt zoals het hoort als het eenmaal geprint is. Ik heb zelf geen printer, dus dat moet ik laten doen
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
- Blof-fan
- E-team

- Berichten: 7575
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Zo, nu komen we tenminste ergens!
Afgelopen week wat vorderingen gemaakt met de schade Corolla. Alle puntlasjes waren uitgeboord en de zaagsnedes waren geslepen.
En het achterscherm kwam al aardig los. En na wat wrikken en worstelen kwam het hele paneel uiteindelijk los!
En met zo'n achterscherm eraf blijft er toch al niet veel meer over van zo'n Corolla
En helaas kwam er onderhuids toch nog iets meer schade tevoorschijn dan ik verwacht of gehoopt had. Maar met behulp van de donor Corolla zou ik het allemaal wel moeten kunnen fixen, het is alleen iets meer werk om nog meer panelen uit te boren, te verwijderen en over te zetten van de andere auto.
Maar ik was al aardig tevreden met wat ik tot nu toe bereikt had. Al met al denk ik dat ik nu zo'n 20 uur in de auto heb zitten ofzo en het achterscherm ligt er al af, dus dat gaat op zich best lekker!
Wordt uiteraard vervolgd
Afgelopen week wat vorderingen gemaakt met de schade Corolla. Alle puntlasjes waren uitgeboord en de zaagsnedes waren geslepen.
En het achterscherm kwam al aardig los. En na wat wrikken en worstelen kwam het hele paneel uiteindelijk los!
En met zo'n achterscherm eraf blijft er toch al niet veel meer over van zo'n Corolla
En helaas kwam er onderhuids toch nog iets meer schade tevoorschijn dan ik verwacht of gehoopt had. Maar met behulp van de donor Corolla zou ik het allemaal wel moeten kunnen fixen, het is alleen iets meer werk om nog meer panelen uit te boren, te verwijderen en over te zetten van de andere auto.
Maar ik was al aardig tevreden met wat ik tot nu toe bereikt had. Al met al denk ik dat ik nu zo'n 20 uur in de auto heb zitten ofzo en het achterscherm ligt er al af, dus dat gaat op zich best lekker!
Wordt uiteraard vervolgd
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
- Blof-fan
- E-team

- Berichten: 7575
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Helaas nog niet veel progressie geboekt. Wil er graag aan verder maar ben de afgelopen weken ook thuis druk geweest met schilderen, nieuwe deuren, hang en sluitwerk, etc. Dat neemt stiekem ook nog veel tijd in beslag...
Maar vandaag is de rijdende Corolla weer voor z'n APK geweest en ondanks dat ik er de laatste tijd niet veel in gereden heb, toch weer gewoon zonder opmerkingen door de keuring
2-tal kleine adviespuntjes, maar niks schokkends. Kan ie er weer 2 jaar tegenaan!
Maar vandaag is de rijdende Corolla weer voor z'n APK geweest en ondanks dat ik er de laatste tijd niet veel in gereden heb, toch weer gewoon zonder opmerkingen door de keuring
2-tal kleine adviespuntjes, maar niks schokkends. Kan ie er weer 2 jaar tegenaan!
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
-
JeroenS
- Full member

- Berichten: 478
- Lid geworden op: do apr 29, 2004 21:55
- CCNL lidnummer: 0
- Type Corolla: KE70
- Type Corolla: E21
- Locatie: Ter Apel
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Een tijdje niet op het forum geweest en dan blijk je er ondertussen een schade Corolla bij te hebben.
Ik vind het bewonderenswaardig hoe je voor (bijna) alles een oplossing weet te vinden, zonder dat je over de juiste gereedschappen of ervaring beschikt. Ik ben benieuwd hoe het er uit ziet als die B stijl en achterscherm er straks weer in zit.
Ik vind het bewonderenswaardig hoe je voor (bijna) alles een oplossing weet te vinden, zonder dat je over de juiste gereedschappen of ervaring beschikt. Ik ben benieuwd hoe het er uit ziet als die B stijl en achterscherm er straks weer in zit.
1994 Starlet P8 | 1999 Corolla E11 G6 | 2003 Corolla E12 2.0 D4D Linea Terra Comfort | 2007 Auris E15 2.0 D4DF Linea Sol Business | 2012 Prius 1.8 Dynamic Business | 2017 Prius 1.8 Executive | Nu: 2022 Corolla TS 2.0 Executive 
- Blof-fan
- E-team

- Berichten: 7575
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Bedankt Jeroen!
Die juiste gereedschappen is wel eens jammer en behelpen, maar soms sta je er nog van te kijken wat je met eenvoudige gereedschappen allemaal nog voor elkaar krijgt. De ervaring komt vanzelf door het gewoon te doen
Vandaag in ieder geval weer een paar kleine stappen gezet richting herstel van de schade Corolla
Na wat precisie richtwerk (lees: beuken met hamers en terugduwen met een potkrik en wat stutmateriaal
) stond de B-stijl alweer een heel eind in de juiste richting. Dus na wat meetwerk op een gegeven moment maar eens een poging gewaagd om m'n referentieframe in de auto te schroeven. En verdomd, met een klein beetje moeite paste hij erin! Alle bouten passen en de B-stijl volgt de radius weer netjes!
Ik heb nog een laatste frame deel uit de auto gehaald die de B-stijl met de wielkuip verbond. Maar aangezien ik wat werk had aan die achterste wielkuip zat ie alleen maar in de weg. Dan maar een paar puntlasjes uitboren en dan hebben we daar in ieder geval geen last meer van...
Dan zit er nu nog maar 1 beschadigd stuk plaatwerk in de auto dat eruit moet, en dat is de dorpel. Maar die zit helaas met een heleboel puntlasjes vast (snel geteld zijn het er zo'n stuk of 80 voor enkel die ene dorpel!
) dus we zullen er maar eens aan gaan beginnen...
Terwijl ik daarmee bezig was, wilde dochterlief ook graag helpen en ik vroeg om alvast een van de versteviging stukjes te maken voor de B-stijl.
Bedoeling daarvan is om een plaatje aan de binnenkant van de B-stijl (en de C-stijl doen we op dezelfde manier) vast te lassen. Dat verstevigd de boel weer een beetje waar het doorgehaald is en maakt het samenlassen ook weer makkelijker (met dat plaatje erachter brand je niet zomaar door het enkele plaatwerk heen
)
Nadat ik uitgelegd had wat de bedoeling was en hoe ik het wilde hebben, had ze een keurig plaatje voor me gemaakt!
Ook heb ik nog eens een poging gewaagd om de achterste wielkast weer in fatsoen te krijgen. Ik had eigenlijk weinig hoop dat ik van dat opgefrommelde stukje blik nog iets kon maken en zat al te kijken hoe ik de roestige wielkast van de donor kon gebruiken.
Maar ik ben toch eens gaan kijken wat ik nog met een hamer kon bereiken en zowaar, ik kreeg het nog aardig in fatsoen en goed genoeg om netjes te laten zitten!
Die juiste gereedschappen is wel eens jammer en behelpen, maar soms sta je er nog van te kijken wat je met eenvoudige gereedschappen allemaal nog voor elkaar krijgt. De ervaring komt vanzelf door het gewoon te doen
Vandaag in ieder geval weer een paar kleine stappen gezet richting herstel van de schade Corolla
Na wat precisie richtwerk (lees: beuken met hamers en terugduwen met een potkrik en wat stutmateriaal
Ik heb nog een laatste frame deel uit de auto gehaald die de B-stijl met de wielkuip verbond. Maar aangezien ik wat werk had aan die achterste wielkuip zat ie alleen maar in de weg. Dan maar een paar puntlasjes uitboren en dan hebben we daar in ieder geval geen last meer van...
Dan zit er nu nog maar 1 beschadigd stuk plaatwerk in de auto dat eruit moet, en dat is de dorpel. Maar die zit helaas met een heleboel puntlasjes vast (snel geteld zijn het er zo'n stuk of 80 voor enkel die ene dorpel!
Terwijl ik daarmee bezig was, wilde dochterlief ook graag helpen en ik vroeg om alvast een van de versteviging stukjes te maken voor de B-stijl.
Bedoeling daarvan is om een plaatje aan de binnenkant van de B-stijl (en de C-stijl doen we op dezelfde manier) vast te lassen. Dat verstevigd de boel weer een beetje waar het doorgehaald is en maakt het samenlassen ook weer makkelijker (met dat plaatje erachter brand je niet zomaar door het enkele plaatwerk heen
Nadat ik uitgelegd had wat de bedoeling was en hoe ik het wilde hebben, had ze een keurig plaatje voor me gemaakt!
Ook heb ik nog eens een poging gewaagd om de achterste wielkast weer in fatsoen te krijgen. Ik had eigenlijk weinig hoop dat ik van dat opgefrommelde stukje blik nog iets kon maken en zat al te kijken hoe ik de roestige wielkast van de donor kon gebruiken.
Maar ik ben toch eens gaan kijken wat ik nog met een hamer kon bereiken en zowaar, ik kreeg het nog aardig in fatsoen en goed genoeg om netjes te laten zitten!
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
- Blof-fan
- E-team

- Berichten: 7575
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
En gewoon voor de leuk en om een beetje een indruk te krijgen van wat er al bereikt is intussen, een paar voor en na foto's:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
- Blof-fan
- E-team

- Berichten: 7575
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Re: Nieuw AE92 Corolla fun project
Deze week nog wat aan de Corolla kunnen doen
Allereerst die dorpel er maar eens uit halen.
In eerste instantie wilde in het complete paneel eruit halen, maar aan de voorzijde zaten er enkele panelen aan elkaar gelast en zat het dorpel paneel er tussen gesandwiched. Om dat allemaal uit elkaar te halen en dat paneel ervantussen te wrikken zou lastig zijn er misschien meer kwaad dan goed doen. Bovendien was de voorzijde van de dorpel nog intact, dus leek het me beter dat stuk te laten zitten en de dorpel door te halen.
Met de dorpel eraf was nu ook echt alle schade van de auto verwijderd!
En nu ik ook eens goed naar het onderliggende plaatwerk (de binnenkant van de dorpel) kon kijken werd ik toch weer aangenaam verrast. Voor een 33 jaar oude auto vond ik het er toch verdomd netjes uitzien!
Er is wat minimale oppervlakkige roest te zien, wat echt helemaal niets voorstelt vergeleken met andere E9's die ik gezien heb
Blij dat ik een poging gedaan heb om deze E9 te redden, want het zou echt eeuwig zonde zijn geweest als deze auto op de sloop was beland!
Alleen blijft er niet veel auto meer over aan een kant zo
Maar het is en blijft een E9, dus hij is zeker niet perfect bewaard gebleven
Zo ben ik nog eens wat dieper in enkele roestplekjes in de wielkast gedoken en ja hoor, de bekende E9 plekjes waren helaas ook bij deze auto aanwezig. Jammer, maar ook weer niet verassend...
Maakt ook niet veel uit, ik moet toch al gaan lassen, dus die paar extra plekjes maken op het geheel ook niet zoveel meer uit natuurlijk
Een van die plekjes die bij alle E9's doorrot is de plaat voor de achterste gordelbevestiging in de wielkast. Zo kun je ook bij deze E9 al naar binnen kijken...
Ook bij de linker wielkast was daar al roest te zien, dus die zal hoogstwaarschijnlijk net zo slecht zijn.
En afgezien van de gordelbevestigingsplaatjes is een ander notoir punt de naden tussen de binnenste en buitenste wielkasten. Ondanks dat deze afgekit zijn, komt er toch vocht in dat gaat lopen etteren.
En zo zijn er nog wel wat meer plekjes die aandacht behoeven...
Die wil ik eerst maar eens aanpakken en deze carrosserie helemaal in orde maken voordat ik verder ga met het overzetten van carrosserie panelen.
Eerst maar eens dat gordelbevestiginsplaatje uitboren en verwijderen zodat ik het plaatwerk eronder kan herstellen:
Aan de achterkant van het ingelaste stukje plaatwerk is te zien dat het met de penetratie van de lasjes wel goed zit. Netjes door en door.
En na wat afwerken van de lasjes kon er eerst een laagje zinkspray aangebracht worden zodat het onderliggende plaatwerk ook nog een beetje beschermd is voordat ik het gordelbevestigingsplaatje weer terug las. Daarna ook die lasjes nog wat afwerken en het geheel voorzien van nog wat zinkspray en dan ziet het er alweer een stuk beter uit!
En om het plaatwerk ook aan de binnenkant nog wat extra te beschermen heb ik de hele zijkant maar van wat zinkspray voorzien. Nu kunnen we er immers goed bij en baat het niet dan schaad het immers ook niet
Eén rotte plek gedaan, nog een paar andere te gaan...

Allereerst die dorpel er maar eens uit halen.
In eerste instantie wilde in het complete paneel eruit halen, maar aan de voorzijde zaten er enkele panelen aan elkaar gelast en zat het dorpel paneel er tussen gesandwiched. Om dat allemaal uit elkaar te halen en dat paneel ervantussen te wrikken zou lastig zijn er misschien meer kwaad dan goed doen. Bovendien was de voorzijde van de dorpel nog intact, dus leek het me beter dat stuk te laten zitten en de dorpel door te halen.
Met de dorpel eraf was nu ook echt alle schade van de auto verwijderd!
En nu ik ook eens goed naar het onderliggende plaatwerk (de binnenkant van de dorpel) kon kijken werd ik toch weer aangenaam verrast. Voor een 33 jaar oude auto vond ik het er toch verdomd netjes uitzien!
Er is wat minimale oppervlakkige roest te zien, wat echt helemaal niets voorstelt vergeleken met andere E9's die ik gezien heb
Blij dat ik een poging gedaan heb om deze E9 te redden, want het zou echt eeuwig zonde zijn geweest als deze auto op de sloop was beland!
Alleen blijft er niet veel auto meer over aan een kant zo
Maar het is en blijft een E9, dus hij is zeker niet perfect bewaard gebleven
Zo ben ik nog eens wat dieper in enkele roestplekjes in de wielkast gedoken en ja hoor, de bekende E9 plekjes waren helaas ook bij deze auto aanwezig. Jammer, maar ook weer niet verassend...
Maakt ook niet veel uit, ik moet toch al gaan lassen, dus die paar extra plekjes maken op het geheel ook niet zoveel meer uit natuurlijk
Een van die plekjes die bij alle E9's doorrot is de plaat voor de achterste gordelbevestiging in de wielkast. Zo kun je ook bij deze E9 al naar binnen kijken...
Ook bij de linker wielkast was daar al roest te zien, dus die zal hoogstwaarschijnlijk net zo slecht zijn.
En afgezien van de gordelbevestigingsplaatjes is een ander notoir punt de naden tussen de binnenste en buitenste wielkasten. Ondanks dat deze afgekit zijn, komt er toch vocht in dat gaat lopen etteren.
En zo zijn er nog wel wat meer plekjes die aandacht behoeven...
Die wil ik eerst maar eens aanpakken en deze carrosserie helemaal in orde maken voordat ik verder ga met het overzetten van carrosserie panelen.
Eerst maar eens dat gordelbevestiginsplaatje uitboren en verwijderen zodat ik het plaatwerk eronder kan herstellen:
Aan de achterkant van het ingelaste stukje plaatwerk is te zien dat het met de penetratie van de lasjes wel goed zit. Netjes door en door.
En na wat afwerken van de lasjes kon er eerst een laagje zinkspray aangebracht worden zodat het onderliggende plaatwerk ook nog een beetje beschermd is voordat ik het gordelbevestigingsplaatje weer terug las. Daarna ook die lasjes nog wat afwerken en het geheel voorzien van nog wat zinkspray en dan ziet het er alweer een stuk beter uit!
En om het plaatwerk ook aan de binnenkant nog wat extra te beschermen heb ik de hele zijkant maar van wat zinkspray voorzien. Nu kunnen we er immers goed bij en baat het niet dan schaad het immers ook niet
Eén rotte plek gedaan, nog een paar andere te gaan...
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback