Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Over al je verbouwingen, aanpassingen, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111

Re: Blof-fan's Avensis 2.0 wagon

Bericht door Bart-E11 »

Ik heb dit jaar ook leds van Auxbeam geprobeerd in de Lexus
Dimlicht heb ik er meteen uit gegooid lichtopbrengst was drama en lichtbeeld ook ondanks ik de bulbs kon verdraaien in de behuizing
Grootlicht werkt opzich wel prima maar om nou te zeggen dit werkt echt super nee

Side note mijn koplampen zijn geel en zijn na bijna 25 jaar op "the battle ground" niet de mooiste meer en HB3/4 wordt niet super ondersteund in de aftermarket scene

Tijdje terug reed ik achter een polestar 2 en voor die auto reed niks
Mooi om te zien hoe die matrix verlichting werkt en tegemoedkomend verkeer het licht blokeert eigenlijk rij je dan zo goed als altijd met groot licht
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
Blof-fan
E-team
E-team
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S

Bericht door Blof-fan »

De Avensis is vorige week voor z'n APK geweest en voor het eerst in 20 jaar afgekeurd! :shock: :(

Flexibele remslangen vertoonden droogtescheurtjes en op de vaste remleidingen aan de achterzijde was teveel roest aanwezig. Tja, op zich eigenlijk niets geks na 20 jaar natuurlijk. Als ik het even van tevoren had gecheckt had ik het misschien wel gezien voor die APK. Maar als zo'n auto al 10 jaar in mijn bezit geen opmerking krijgt en er steeds doorheen zeilt wordt je misschien wat makkelijk :roll:

Maar nu moesten we dus aan de bak. Het was vlak voor de APK verval datum dat hij werd afgekeurd en de herkeur kon pas 2 weken later. Dus ik heb de auto in de tussentijd maar even geschorst voordat er een boete op de mat zou vallen voor een vervallen APK.

Nu heb ik al veel gedaan aan auto's, maar remleidingen vervangen was voor mij ook voor het eerst. Dus ik moest er eerst het gereedschap eens voor hebben. Maar welke? Wat voor fels rand gebruikt Toyota eigenlijk op de remleidingen?
Na wat onderzoek bleek dat een SAE dubbele fels rand te zijn. Dus daar een fels gereedschap voor aangeschaft waarmee ik ook eenvoudig onder de auto zou kunnen werken.

Verder een paar koppelstukken, remleiding nippels, 4,75mm cunifer remleiding, en 4 stuks nieuwe flexibele remleidingen.
20240831_132536.jpg
20240826_193326.jpg
20240826_193400.jpg
De leidingen onder de auto zien er nog bijna als nieuw uit, die zijn verder van voor naar achter helemaal ingepakt in een plastic buitenlaag. Alleen het laatste bochtje naar de koppeling met de flexibele leiding heeft die buitenlaag niet en is gewoon staal. Daar zat inderdaad wat roest pitting in.

Dat stukje leiding zou dus vervangen moeten worden, maar om een stukje te vinden onder de auto waar ook ruimte was voor een koppelstuk moest er een extra stuk verwijderd worden.
20240831_134425.jpg
20240831_144819.jpg
20240831_194515.jpg
20240831_151544.jpg
Dus netjes nieuwe remleidingen gemaakt naar voorbeeld van de oude, felsranden gemaakt aan de stalen remleidingen onder de auto en de bestaande stalen remleidingen gekoppeld met de nieuwe cunifer remleidingen.
20240831_125942.jpg
20240831_125959.jpg
20240831_130021.jpg
20240831_131839.jpg
En vervolgens de flexibele remleidingen rondom vervangen, de remmen weer ontlucht en met volle bak druk op het rempedaal is er nergens een duppel te bekennen, dus ik zou het een geslaagde reparatie noemen. :D
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
Blof-fan
E-team
E-team

Bericht door Blof-fan »

Eind deze week gaat de Avensis weer mee op wintersport, dus was het ook weer tijd voor een beurtje! :D

Maar afgezien van het beurtje waren er nog een paar ergernissen die ik de wereld uit wilde hebben. Zo deed de elektrische lende steun verstelling van de bestuurdersstoel het al een poosje niet meer. Op zich geen ramp, maar op een lange rit van 1100km is het toch wel lekker als je die wel kan verstellen. Toch maar eens naar kijken dan.
Na meten aan de stekker van het motortje kwam er netjes 12V binnen bij bedienen van de verstelknop. Het motortje doet dus gewoon niets meer.
Op E-bay stond een gebruikt en getest origineel vervangend motortje te koop. Thuisbezorgd voor €32,- met garantie. Daar wilde ik dan nog wel even een poging voor wagen... :)

En al een paar jaar weigerde de elektrische inklap functie van de bestuurdersspiegel dienst. Of tenminste, hij doet het wel een soort van. Maar er komen wat knakkende geluiden bij vrij die niet echt lekker klinken. En als ie terug uitklapt 'vergrendeld' de spiegel niet en kan ie gewoon een beetje 'fladderen' tijdens het rijden. Ook niet echt ideaal. Ik vermoed een gebroken plastic tandwiel ofzo.
Op zich ook geen ramp, want zolang ik de klapfunctie niet gebruik is er niets aan de hand.

Maar laat ik nou net op internet zien dat er een tweetal Avensissen T25 staan op de Venyard. Voor nog geen €50,- had ik een complete buitenspiegel te pakken. Dat is op zich ook prima te overzien om zoiets te herstellen... ;)

Een ander klein probleem dat de laatste paar maanden af en toe de kop opsteekt is een foutcode P0136: O2 sensor circuit bank 1 sensor 2. Maar het is een bekend fenomeen dat de 2e sensoren (na de kat dus) na verloop van tijd kuren gaan krijgen.
Op zich niet gek na zoveel jaar en bijna 400.000km. De katalysator begint natuurlijk ook gewoon een keer minder te werken.

Nieuwe lambda sensoren monteren gaat dan waarschijnlijk ook niet veel helpen, die lezen precies hetzelfde en geven waarschijnlijk na verloop van tijd dezelfde foutcode.
Maar omdat dit zo'n veel voorkomend probleem is (en niet alleen bij Toyota ;) ) zijn er speciale spacers in de handel. Deze geven wat meer afstand van de sensor tot de uitlaatgasstroom. In feite fop je ze dus een beetje en is het geen permanente fix, maar ach als het werkt, dan werkt het. Kan ik er hopelijk weer een paar jaar tegenaan. Beter dan een katalysator vernieuwen :roll:

20250218_193315.jpg
Weer wat spulletjes zodat de auto er weer even tegenaan kan

20250222_195344.jpg
De Lambda spacer

20250213_145048.jpg
Een nieuwe OBD2 uitlezer gehaald een paar maanden terug (zo'n bluetooth dongle blijft toch vaak een beetje behelpen) :?
P0136, weer gedoe met een lambda sensor...Het zwakste punt van de Avensis als je het mij vraagt...

20250222_221620.jpg
De onderste lambda sensoren. De linkse had ik een paar jaar terug al eens van een spacer voorzien en tot op heden geen problemen meer mee gehad. De rechtse moest dus nog en was nu aan de beurt.

20250222_224649.jpg
En nu beide met een spacer. Ben ik hopelijk een poosje verlost van de foutcodes :lol:

20250218_213137.jpg
De spiegel van de Avensis gedemonteerd en de spiegel van de sloop. Om de gespoten cover om te kunnen wisselen moest ik aan de binnenkant van de spiegel zijn. Dus even het spiegelglas eruit. Het spiegelglas van de sloopspiegel ging goed, ware het niet dat bij het loshalen van de stekkers van de verwarmde spiegel het contact van de spiegel afscheurde. Jammer, maar geen ramp. Die van mijn eigen spiegel was immers nog goed.

Maar toen ik die probeerde te demonteren zette ik net iets teveel kracht en brak het spiegelglas...:roll:

Tja, ook bij mij gaan er wel eens dingen niet helemaal zoals voorzien of zoals ik zou willen :lol:

Maar gelukkig had ik een nieuw after-market spiegelglas voor nog geen €20,- thuisbezorgd. Jammer, maar echt pijn doet het dan gelukkig ook weer niet.

20250222_195306.jpg
De gebroken spiegel (slecht te zien op de foto) en het nieuwe spiegelglas.

20250222_202109.jpg
Boven de nieuwe en onder de originele. Voor het geld ziet het er prima uit en het paste ook allemaal goed.

20250222_202537.jpg
20250222_202557.jpg
En na installatie werkte ook de elektrische klapfunctie van de buitenspiegel weer prima. Weer een ergernis van het lijstje af kunnen strepen.

De rest van de beurt is natuurlijk niet zo spannend meer. Even alle vloeistoffen controleren en optoppen. Oliebeurtje met een vers filtertje, alle lampen even controleren, inlegfilter even schoonmaken, interieurfilter vervangen, etc.
Blof-fan
E-team
E-team

Bericht door Blof-fan »

En dan toch ook maar eens naar die lende steun kijken van de bestuurdersstoel.

Maar met het meten van de stekker had ik al gezien dat het motortje diep in de stoel begraven zat. Dus eerst die stoel maar eens uit de auto halen, dat werkt een stuk makkelijker.
20250218_201957.jpg

Daarna de stoel grotendeels uit elkaar om bij de lende steun te kunnen komen. Dat was nog geen sinecure zeg! Uiteindelijk heb ik de hele bekleding van de rugleuning af moeten halen en gelukkig heeft Toyota het allemaal zo gemaakt dat het nog goed te doen was om te demonteren en vervolgens ook weer te monteren, zonder meteen een autobekleder nodig te hebben...

20250218_202757.jpg
20250218_203915.jpg
En na een boel graven hebben we daar de boosdoener. Met veel gefoefel heb ik die er uiteindelijk ook uit gekregen...

20250218_205136.jpg
20250218_205131.jpg
De oude kapotte en de nieuwe naast elkaar. All the way from Litouwen zelfs!

Daarna de nieuwe terug gemonteerd en de stoel weer terug in elkaar gezet en de stoel terug in de auto gezet. Alles aansluiten en zowaar, het nieuwe motortje snort tevreden en de lende verstelling werkt weer zoals het hoort. Toch lekker straks als we 12 uur onderweg zijn ;)

Nu werkt alles in de auto weer zoals het hoort en zijn er geen knoppen meer die niets meer doen. Zo heb ik het graag! :D :lol:
Linea Sol
Die-Hard
Die-Hard

Bericht door Linea Sol »

Mooi man goed bezig geweest.
Goeie reis alvast
Gegroet JO

CHR (2) 1.8 First Edition bjr 2024 8-)
Lone wolf
President member
President member
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE111
Type Corolla: E12 Sol
Contacteer:

Bericht door Lone wolf »

Fijne reparatie !

En ik heb wel vakere stoelen uit elkaar gehaald van Toyota, heel bevredigend gevoel inderdaad als het weer uitziet hoe het hoort nadat hij weer in elkaar zit !
http://www.celicas.eu - Oprichter en erelid
2013 Yaris Hybrid
2013 Auris TS hybrid
1986 Celica 2.0 GT-Turbo
Blof-fan
E-team
E-team

Bericht door Blof-fan »

De Avensis is vandaag weer netjes door de keuring heen gekomen zonder op of aanmerkingen. Hij kan er weer een jaartje tegenaan! :D
Intussen zit de Avensis op 388.550 km ervaring, dus begint al een aardig respectabele km stand te worden. De 400.000 ga ik zeker nog wel bij elkaar rijden met deze auto ;)

Dus heb ik ook meteen 4 nieuwe (zomer)banden laten monteren.
Ik vond de Michelin Primacy 4 fijne banden onder de Avensis, maar zeker op het eind van de levensduur werden ze erg luidruchtig. En een nieuwe set kostte inmiddels 127 euro per band. Zoveel km meer heb ik er dan ook weer niet meer mee gereden dat dat die hogere aanschafprijs rechtvaardigt :?

Dus heb ik nog eens verder gekeken en ben dit keer voor Bridgestone Turanza T005's gegaan. De winterbanden zijn ook Bridgestone's en daar ben ik erg over te spreken.
Er was al een Turanza T006, maar die kregen minder goede reviews en kwamen minder goed uit te test dan de T005, die 3 jaar geleden wel heel erg goed uit de test kwam. En voor 104,- per band nog redelijk betaalbaar ook! :D
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Contacteer:

Bericht door Martijn »

Lekker bezig! :D

Normaal rijden ze met deze KM stand allang in een warm land rond. :shock:
Bij 400K mag je hem misschien wel een circulair-klimaatneutrale youngtimer noemen.. :lol:
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Blof-fan
E-team
E-team

Bericht door Blof-fan »

Als de belastingdienst dat nu ook eens zo zou gaan zien ofzo :lol: