Voor/achter ongelijk bandentype

Over schokbrekers, verlagen, banden & velgen, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rolla1995
Junior member
Junior member
Berichten: 140
Lid geworden op: zo okt 15, 2017 08:11
Type Corolla: AE101
Type Corolla: XLi16
Locatie: Leiden
Contacteer:

Voor/achter ongelijk bandentype

Bericht door Rolla1995 »

Een paar maanden terug heb ik voor nieuwe Michelin Crossclimate 175/65 R14 XL laten monteren.

Direct merkte ik, dat hij niet zo fijn rijdt als ik met nieuwe banden gewend ben. Daarna ben ik geslipt in een bocht. Nu ik meer aandacht heb voor de wegligging, merk ik dat de auto op de snelweg af en toe "zweeft". Zou dit kunnen komen doordat ik achter nog de oude Yoko''s (3mm) heb en voor de nieuwe Michelins?

Of misschien komt het ook doordat ik achter nieuwe dempers heb en voor nog steeds de 22 jaar oude oem met 275000km op de klok. Want zo paranoïde als ik nu ben geworden, meen ik op te merken dat de auto aan de voorkant "duikt" als ik een bocht neem.

Hoe dan ook, binnenkort komen met de post nieuwe Michelins achterbanden. Dempers vervangen vind ik geen probleem, alleen met dit weer buiten wordt het allemaal minder leuk.
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6610
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Voor/achter ongelijk bandentype

Bericht door Martijn »

Goede kans dat betere achterbanden je probleem gaan oplossen.

Een E10 wordt vaak wel wat onrustig met versleten dempers achter. Vooral als je op de snelweg een bocht of fly-over neemt.
Dan gaat ie al snel bij een richel een stapje opzij doen. Bij het afrijden van drempels merk je dan ook dat ie vrij diep doorslaat..
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Gebruikersavatar
Rolla1995
Junior member
Junior member
Berichten: 140
Lid geworden op: zo okt 15, 2017 08:11
Type Corolla: AE101
Type Corolla: XLi16
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Voor/achter ongelijk bandentype

Bericht door Rolla1995 »

Ik hoop het. De huidige situatie;

- nieuwe banden met oude dempers voor en
- oude banden met nieuwe dempers achter.

staat natuurlijk garant voor apart rijgedrag.
Maar ja, dat is achteraf wijsheid.
Highway
President member
President member
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma feb 09, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Locatie: Duizel, Brabant

Re: Voor/achter ongelijk bandentype

Bericht door Highway »

Banden met maar 3mm zijn al redelijk versleten.

Persoonlijk (maar daar verschillen de meningen over) zou ik de nieuwe banden achterop leggen. Reden: meestal zijn het de oudste banden (vooral als je weinig profiel hebt en het regent) die als eerste grip verliezen. Liggen die achterop dan ga je rondtje draaien.
Liggen de beste banden achterop, dan draai je geen rondtjes maar glijdt je rechtoor weg. Dit is voor de gemiddelde bestuurder beter onder controlle te krijgen dan wanneer je rondtjes gaat draaien.

Groot verschil in schokdempers zal ook niet ten goede zijn.

Wat mij ook opvalt: de crossclimate zijn 4 seizoenen banden. De Yoko's verwacht ik zomerbanden. Met de huidige temperaturen zou je crossclimate weleens aanzienlijk betere/andere grip hebben dan je Yoko's. Ga je dan te hard door een bocht, heb je voor en achter behoorlijk andere eigenschappen van je banden, waardoor de auto onstabiel kan worden.

Gezien je het gevoel hebt dat je auto 'zweeft' na de nieuwe banden: laat de banden en velgen eens goed controlleren. Zwevend gevoel komt mij over als een band die niet altijd een goed contact met de weg heeft. Dit kan komen door

- een fout in de band (Michelins zijn een A merk, maar dat is niet te zeggen dat er nooit iets fout kan gaan bij de productie)

- een niet ronde velg/band combinatie. Hierbij zou ik als eerste de velgen op rondheid laten controlleren. Indien je velg niet rond is, zal de nieuwe band ook niet rond zijn. Het balans probleem die je hierdoor krijgt kunnen ze weg balanceren (met gewichten) tot een bepaalde maten, maar de onrondheid zal blijven. Niet ronde banden zullen geen optimal contact hebben met het wegdek.
Mogelijk dat de oude banden 'onrond' waren afgesleten en dat hierdoor je velg/band combinatie uiteindelijk wel rond was. Zodoende merk je het nu pas.

Verder zou ik ook even de andere rubbers van de ophanging controlleren. Na het vervangen van de draagarm rubbers reed mijn auto nl. een heel stukje strakker dan voorheen.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
Gebruikersavatar
Rolla1995
Junior member
Junior member
Berichten: 140
Lid geworden op: zo okt 15, 2017 08:11
Type Corolla: AE101
Type Corolla: XLi16
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Voor/achter ongelijk bandentype

Bericht door Rolla1995 »

Dank voor de reacties. Vrijdag laat ik nieuwe achterbanden monteren (crossclimate) en ik laat de voorbanden controleren op balans en rondheid. Ik hoop dat het daarmee is opgelost. De uitkomst zal ik posten.
Gebruikersavatar
Rolla1995
Junior member
Junior member
Berichten: 140
Lid geworden op: zo okt 15, 2017 08:11
Type Corolla: AE101
Type Corolla: XLi16
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Voor/achter ongelijk bandentype

Bericht door Rolla1995 »

Opgelost. Geen gezweef meer op de snelweg.

Het kwam door teveel hoogteslag in de banden aan de voorkant.
Deze monteur heeft dit verholpen door de banden te verdraaien op de velg.
De oem voordempers waren nog goed, maar wel aanzienlijk soepeler dan de nieuwe Gabriels achterdempers.
Samen met nieuwe Michelins op de achterkant voel ik, dat ik een stuk meer grip heb.
Ben wederom zeer tevreden over deze werkplaats.
Plaats reactie