remmen discussie

Over schokbrekers, verlagen, banden & velgen, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: The Bold Blue Blacktop Corolla

Bericht door Peet »

Die schijfe gaan scheure tusse de gaten in ,weet het wel zeker
Ik zou wel voor betere rem voering gaan ,in plaats van die standaart blokke
Dat je 2 rem cilinders heb maak geen ruk uit
Gaat juist om de voering ,geloof niet dat je het begrijp
Nu ga je voetballe met gympen ,in plaatst van voetbal schoenen met noppe
Al weeg je 200 kg ,je glijd gewoon door
Ik laat het er bij

Peet
Bob.88
Senior member
Senior member
Berichten: 289
Lid geworden op: ma sep 08, 2008 11:15
Type Corolla: ZZE123
Type Corolla: T-Sport FL
Locatie: Eindhoven

Re: The Bold Blue Blacktop Corolla

Bericht door Bob.88 »

Klets, als je het remzuiger oppervlakte weet te vergroten door 2pots remklauwen te gebruiken, zul je zeker wel harder remmen. Kracht is namelijk druk maal oppervlakte. Remvoeringen moet je zeker niet vergeten, maar het maakt wel degelijk een verschil.
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: The Bold Blue Blacktop Corolla

Bericht door Peet »

Jij snap er ook geen hol van ,
Nog 1 keer dan
Als je gewone rem voering heb ,is niet gemaakt om mee te race
Kan niet tege lang durigge hitte ,gaat verglaase en word keihard,en zijn rem schijfe schape ook niks weg ,wand die heb alleen maar gaatjes in plaats van groeve
Dus kan je 180 van die rem zuigers hebbe ,dat hele geneuk rem gewoon niet meer
pfffffffffffffffffffffff
Nou laat ik het er echt bij hier zo ,heb het al 80 keer uit gelegd
Luuk
Full member
Full member
Berichten: 377
Lid geworden op: zo jun 21, 2009 11:38
Type Corolla: AE111
Type Corolla: G6 20v
Locatie: Veghel

Re: The Bold Blue Blacktop Corolla

Bericht door Luuk »

Als je een goede compound hebt, dan zijn oem spec blokken ook zeer goed. Die goedkope c merk blokken remmen 100x slechter en verglazen idd heel erg snel.

Om nou meteen te zeggen dat iemand er geen hol van snapt omdat hij er een andere goede kijk op heeft vind ik ook een beetje overdreven.
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: The Bold Blue Blacktop Corolla

Bericht door Peet »

Jij snap er ook geen bal van ,die oem remblokken zijn zo weg gevikt op zantfoort hoor
Zijn waardeloze kat blokke
Vraag me wel eens af met jullie ,rijde jullie zelf wel eens over zantfoord of Asse of in Duitsland ,wat zijn jullie ronde tijde dan ,waar rijde jullie mee ,bandjes ,remme enz enz
Er word zo gepraat dat jullie veel ervaring hebbe met race ,ben benieuwd :shock:

Maar meneer met THE Bold blue blacktop Corolla moet het allemaal zelf wete wat die doet met zijn remme ,als je van je gezin houd pleur je wel goede remme er onder ,en niet van die goed kope dinge ,je mag daar nooit op bezuinigen ,maar ieder zijn ding

Ik heb mijn ervaring gedeeld hier zo ,hoe ik het doet en mee gemaakt heb ,op een baan
Hoop dat je er wat aan heb ,al luister je toch niet ;)

Mazzelllll
Bob.88
Senior member
Senior member
Berichten: 289
Lid geworden op: ma sep 08, 2008 11:15
Type Corolla: ZZE123
Type Corolla: T-Sport FL
Locatie: Eindhoven

Re: The Bold Blue Blacktop Corolla

Bericht door Bob.88 »

Wanneer je bijvoorbeeld 2pots (of 4pots 6pots) remklauwen hebt, wordt het remblok oppervlakte ook groter. Dit betekent dat de blokken meer warmte kunnen opnemen voordat deze boven hun maximale temperatuur komen.

Wellicht peet, zou je eens kunnen overwegen je uitspattingen hier te nuanceren tot normaal niveau. Remmen upgraden is niet zo kinderlijk eenvoudig als jij beschrijft. Waarom denk je dat een bedrijf als Brembo zoveel ontwikkeling steekt in hun remklauwen? (Met meerdere remzuigers)? Omdat alleen domme mensen, die er geen hol van snappen die dan vervolgens kopen?

Dan daarbij, gegroefde remschijven schrapen niet weg zoals jij dat beschrijft. Deze groeven zijn enkel voor het afvoeren van vuil, zodat het contact oppervlakte tussen blok en schijf maximaal blijft.
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: The Bold Blue Blacktop Corolla

Bericht door Peet »

Als jij begin met klets ,ja kan je de bal terug verwachten ,maar we zitte op iemands anders zijn topik een beetje te vervuile met chit
Maar goe je begrijp het nog steeds niet
Kijk ik rij al wat jaartjes op zantfoort ,heb alles mee gemaakt met remmen ,van af fikken tot kook punt rem olie enz enz n
Dus geef ik hier mijn mening en ervaring wat ik mee gemaakt heb met mijn g6r en subaru,s
En race monteurs enz enz
Dat jij zeg dat gegroefde schijfen geen rem blokke weg schape ,betekend dus dat je er totaal geen verstand van heb ,dan kan je beter je bekkie houde ;)

Als ik iets vraag over mijn blok hier zo ,dan geloof ik dat ,als er iemand andword op geef die er verstand van heb
En dan respecteer ik dat
Zou jij ook is moete doen ,als je niet goed op de hoogte ben. Kan je beter mee lesen en er wat van leren

Gr peet
Bob.88
Senior member
Senior member
Berichten: 289
Lid geworden op: ma sep 08, 2008 11:15
Type Corolla: ZZE123
Type Corolla: T-Sport FL
Locatie: Eindhoven

Re: The Bold Blue Blacktop Corolla

Bericht door Bob.88 »

Nee hij begon, echt waar mama!
Man, leer om te beginnen eens fatsoenlijk Nederlands typen. Zelfs google-translate kan hier niks mee.

Ik zeg nergens dat je remvoeringen standaard moet houden. Enkel jouw commentaar over meer-zuigerige remklauwen is klets.

In al jouw uitspraken zal ongetwijfeld, heel ver weg gestopt, een kern van waarheid zitten peet. Maar je moet ook begrijpen dat je niet alle kennis van de gehele wereld bezit. Dus als ik hier een zéér simpel (middelbare school niveau) natuurkundig principe neerzet over kracht, druk en oppervlakte, zou ik me eerst eens gaan inlezen alvorens je met dergelijk grof commentaar terug komt. Je zet jezelf namelijk enorm voor schut.

Overigens ben ik het met je eens, dit is andermans topic, dus ik laat het er verder bij.
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: The Bold Blue Blacktop Corolla

Bericht door Peet »

Hoop je een keer te ontmoete op een meting ,praaaaat veel beter
Je heb geen idee tege wie je zo te keer gaat pik

Denk dat het bestuur maar ff het nodige weg moet hale hier zo
Dit gaat fout
Robbie F
Moderator
Moderator
Berichten: 4534
Lid geworden op: di feb 10, 2004 21:40
CCNL lidnummer: 471
Type Corolla: ZZE111
Type Corolla: Gs450h
Locatie: Emmeloord

remmen discussie

Bericht door Robbie F »

hier kunnen jullie verder kletsen over jullie remmen ervaring.

en als ik een keer zin en tijd heb zal ik ook als ervaren zandvoort rijder reageren h8
Corolla E10 2.0T xli met FOHA rondomset
3SGTE GEN 3 284PK 363Nm koppel S54 LSD
1 van de 20 beste toyota monteurs van nederland
Autotechniek Emmeloord voor onderhoud en reparatie
martijnE11
CCNL Crew
CCNL Crew
Berichten: 3835
Lid geworden op: vr dec 26, 2008 21:14
CCNL lidnummer: 784
Type Corolla: AE111
Type Corolla: G6
Locatie: Almeloo

Re: remmen discussie

Bericht door martijnE11 »

Mensen mensen!

Er wordt het wel heel erg langs elkaar heen gecommuniceerd!

Bestaat het feit ook dat jullie allebei gelijk hebben!?

Het is allemaal niet zo heel lastig. Wat Bob zegt klopt gewoon.
Wanneer je meerdere cilinders hebt kun je meer rem kracht uitdrukken. In dit specifieke verhaal hebben we het over de remmen van Thijs.
Deze remmen komen van een AE111 BZR deze remmen zijn zeker beter dan de originele remmen van onze E11jes. doordat die 1: grotere / dikkere schijven heeft en 2 dubbele zuigers.

Ruud rijd met een setje AE111 BZG remmen dit zijn enkelpots remmen die groter zijn! Zelfs dat verschil merkte Ruud al behoorlijk!

Daarnaast klopt Peet zijn verhaal ook. Peet Remt met EBC Greenstuff blokken en EBC schijven. De EBC remblokken hebben zeker een betere remwerking. En de schijven kunnen inderdaad hun gassen erg goed kwijt door de groeven.

Lang verhaal kort gemaakt. Als Thijs zijn twinpots remmen had geupgrade met bijvoorbeeld EBC materiaal had hij een geweldig mooi setje voor trackdays. MAAAR! EBC heeft ook zijn prijskaartje. Dus heeft Thijs voor een goedkoper alternatief gekozen. (De tussen stap tussen OEM en EBC)
Iets wat in mijn ogen een prima keus is. Volgens mij overleeft hij nu wel degelijk een 20 minuutjes Assen of Zandvoort.

In iedergeval beter dan dat ik het doe want ik toer nog mooi rond met E11 enkelpots klauwen die een stuk kleiner zijn! 8-)

Oja nog 1 dingetje, wees eens een beetje lief voor elkaar. We moeten het hier met zijn allen doen mannen! Kan wel acounts verwijderen of weet ik het wat. Maar volgens mij zijn we allemaal volwassen mannen dus ik hoop dat dit niet nodig is!
Groet,
Martijn

E11 1.6 G6 RED SOLD! http://corollaforum.nl/viewtopic.php?t=30515"
Toyota Aygo Dynamic Orange (auto van de vrouw)
Peugeot 308 blue lease executive (lease hok)
The Doctor
President member
President member
Berichten: 1744
Lid geworden op: do jul 07, 2005 01:24
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: KE20
Locatie: Goirle

Re: remmen discussie

Bericht door The Doctor »

Heerlijk, waar is de tijd dat je gewoon nog met een setje Valeo remblokken lol kon hebben op Zandvoort :lol:
"It's all about the heart, the people who focus on parts, turbo's and all that stuff...they're just losers."

HET KE20 projecttopic
Smarty
President member
President member
Berichten: 2493
Lid geworden op: do mei 17, 2007 02:41
CCNL lidnummer: 845
Type Corolla: KE70
Type Corolla: volvo V40T
Contacteer:

Re: remmen discussie

Bericht door Smarty »

Zal ik het nog eens beroerder maken hier schijf remmen zijn kat met een u
Het is dat ze de warmte niet kwijt kunnen anders had ik liever gewoon voor en achter trommels gehad remt beter als schijven ;)
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: remmen discussie

Bericht door Peet »

O staat alles hier zo ,
Ten eerste had ik niet zo moete reageren ,mijn excuses
Ten tweede voor de mensen die zegge dat ik niet kan schijfen ,dat klopt
Je went er maar aan ,of het bestuur moet er wat van zegge
Dan ben ik weg ook ,maar het komt door een hersenbloeding die ik heb op gelopen,om dat ik 30 jaar lang geboks heb ,daar om ben ik ook zo lelijk
Ten derde vind ik Thijs een wereld gozer ,ik heb niks tege die jonge wil hem alleen mijn ervaring dele wat ik mee gemaakt heb voor ellende op de baan met die oem remme

Ik ben door schade en schande wijs geworden met me remme heb een hoop geleerd van die subaru,s monteurs die ook racE

Ik rij inderdaad ebc schijfe en groene rem blokke
En een enkel cilindertje ,rvs slange en dot 5 geloof ik
Achter is wel alles standaart ,voor bescherm kappe er af gehaald voor betere koeling
Ik rij er al 3 jaar mee ,en belast ze nog steeds vol
Ik rij op zantfoort rond de 208 ,is mogelijk niet altijd ,maar dat is een ander verhaal
Wat ik er mee wil zegge is ,dat als je zo tijd rijd jongens ,dan krijg je remme zo gigantiese op de klote dat allesblouw word .voor en achter
Maar door die gaatjes ontgas alles goed en blijf het goed werken ,door die groeve schaapt die een kleinbeetje wat van me blokke af
Zo kan ik op en top blijfe remme
Er zal natuurlijk veel veter materiaal aan rem geneuk zijn ,maar het is maar wat je neer kan leggen aan poen

Dat meer remdruk cilinders beter werken geloof ik best ,maar wat ik juist probeer te vertellen
Als je oem remblokke er op zet ,en die worde te heet zo dat ze keihard worden
Remd het totaal niet meer al heb je 80 remdruk cilinders er op zitte ,het glijd gewoon door dan

En nog wat een vraag eigelijk ,als je meer remcilinders heb ,moet je volgens mij ook de hooft rem cilinder an passen ,je moet ten slotte meer olie weg trappen ?
Toch of niet ?

Peet
Gebruikersavatar
corollapowerrr
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3052
Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
CCNL lidnummer: 468
Type Corolla: AE82
Type Corolla: Geen
Locatie: Genapium
Contacteer:

Re: remmen discussie

Bericht door corollapowerrr »

En dat is nu wat we noemen een zinvolle reactie Peet, wars van emotie leest het ook een stuk beter ook ;)
Lexus is250c RAV4 hybrid 4wd
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: remmen discussie

Bericht door Peet »

Was al bang dat ik in me eige zat te lulle pffff
Vergat er nog wat bij te vertelle
Me maat jan bij digo in delluuuft heeft alles om gebouwd bij me en gereviseerd
Alles was namelijk af gevikt en vast gelope ,zelfs me rem olie stond Te Koke

Gr peet
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: remmen discussie

Bericht door Peet »

Hallo is daar iemand :shock:
Er zijn meer mensen die gerace hebben ,dus kom op met je verhale en ervaring
Ik had ook een vraag gesteld ?
Ben ik zo netjes geweest om me te verontschuldigen ,maar nu houd iedereen zijn bekkie dicht ,ik bijt niet hoor
Kom op Robbie f ,vertel jij is wat ,en je ervaring ,je heb tenslotte ook gerace
En Patrick uit zeeland ,hoe denk jij over me vraag meer rem cilinders ,ook andere remdruk cilinder en oliedruk verdeler ?
Je gaat ten slotte meer olie weg Pompe
En hoeveel procent verlies je aan olie druk
Als je remd ,ook olie is samen persbaar ,een beetje dan

Kom op manne
Er zijn er een hoop die wat willen leren ;)

Gr peet



Gr peet
Bob.88
Senior member
Senior member
Berichten: 289
Lid geworden op: ma sep 08, 2008 11:15
Type Corolla: ZZE123
Type Corolla: T-Sport FL
Locatie: Eindhoven

Re: remmen discussie

Bericht door Bob.88 »

Druk weekend gehad, dus even niet meer gereageerd hier.
Ook mijn excuses voor mijn gedrag. Sommige dingen schieten gewoon verkeerd. No hard feelings!

Ik heb zelf ook redelijk wat rondjes gereden op diverse circuits. Zelf onder de glanza met EBC ultimax schijven en Yellowstuff, RVS leidingen en dot5.1 gereden. Maar bij voldoende snelheid krijg je dit ook over de zeik. Dit kan verschillende oorzaken hebben, verkeerd remmen (slepend remmen) of bijvoorbeeld een tekortkoming in het materiaal. De schijven moeten de warmte kunnen opnemen. Hoe dikker deze zijn, des te meer warmte wordt er opgenomen. Het zelfde geldt voor de remblokken en klauwen. Via alle contactvlakken zal er warmte worden afgevoerd. De remmen kunnen ook falen als er te lang wordt doorgereden met oude olie. Remolie is hydrostatisch, wat betekend dat het van nature water/vocht wil opnemen. En dat gaat koken bij 100graden.

Bij grotere remklauwen (meer zuigers) moet je inderdaad meer olie verpompen. Vaak gaat dit een heel eind goed met de originele remcilinder. Maar je kunt deze ook upgraden. Wilwood levert hier bijvoorbeeld mooie setjes voor. Echter passen deze niet zomaar op iedere auto, dus je moet veel aanpassen.
Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: remmen discussie

Bericht door Bart-E11 »

En ik vind EBC gewoon troep
Binnen 15000 km naar de klote remt voor geen meter en zou zo genaamd minder remstof maken en beter remmen
En ik moet zeggen heb er daily mee geredem maar heb ze zeker ook goed belast met een blokje om gaan sporten

Nou ja het kon iets warmer worden zonder te faden maar als die blacktop vermogen niet in de hoooijzers stil krijgt zoek maar gerust verder

Ebc vind ik te duur voor wat je krijgt

Het brembo gebeuren voor 100 euro remde gewoon goed slijt alleen best rap maar klaag ik ook niet over

Ben benieuwd hoe de SS met twinpods bij mij gaan werken met 275 mm schijven niets afgedraaid of wat dan ook
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: remmen discussie

Bericht door Peet »

Vind dat nog steeds een raar verhaal van je Bart ,ik heb ook gezien bij je dat de eenekant van je rem schijf helemaal af gesleten was en de andere kant nog intact
Maar ik geloof je wel hoor ,het is niet zo dat ik er tegen in gaat
Alleen rijde heel veel skyline,s met dit zort remmen
Wagens zijn zwaarder en nog meer vermoge
Ik rij er al 3 jaar mee ,en mankeerd tot dus ver geen klote aan
Elk wekend knal ik nog met me wagen,en worde ze goed belast

Peet
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: remmen discussie

Bericht door Peet »

Oja nu je meer remcilinders heb ,wat ga je aan je hooft rem pomp cilinder doen
Ook van een Celica ,of doe je er niks aan
Je zal toch wat meer olie weg motte drukke

Peet
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: remmen discussie

Bericht door Blof-fan »

Peet schreef: En Patrick uit zeeland ,hoe denk jij over me vraag meer rem cilinders ,ook andere remdruk cilinder en oliedruk verdeler ?
Je gaat ten slotte meer olie weg Pompe
En hoeveel procent verlies je aan olie druk
Als je remd ,ook olie is samen persbaar ,een beetje dan

Kom op manne
Er zijn er een hoop die wat willen leren ;)

Gr peet
Ik lees het nu pas Peet :lol:
Maar goed, beter laat dan nooit toch?

Ik lees al een boel goede reacties en mensen die weten waar ze het over hebben. Ik mis alleen een beetje het complete verhaal ;)
Wellicht kan ik daarin nog wat bijdragen.
Wat ik hieronder wil vertellen is voor velen al gesneden koek en misschien overbodig, maar er zijn wellicht ook mensen voor wie het net dat beetje meer inzicht geeft in het remsysteem. ;)

Het remsysteem berust eigenlijk op pure natuurkunde: Het omzetten van kinetische energie (beweging) in thermische energie (warmte) door middel van frictie.

Om te kijken hoe effectief een set remmen zijn in het omzetten van die energievormen spelen dus een paar factoren een rol: Hoeveel frictie kun je opbouwen en hoe snel kun je de 'opgeslagen' energie weer kwijt (de remmen houden immers de warmte even vast terwijl we die zo snel mogelijk kwijt willen)

Om even in te haken op de opmerking van Patrick (Smarty):

Ja, vroeger hadden we allemaal trommelremmen op de auto's en ja, deze kunnen harder remmen van schijfremmen. Er is een groot contact oppervlak tussen trommel en remschoenen (bijna helemaal rondom) en door de mechanische werking van een trommelrem gaat deze zelfs harder remmen naarmate er grotere krachten op komen (hij zet zichzelf een soort klem).
Waarom zijn we allemaal over gestapt op schijfremmen dan? Heel simpel. Trommelremmen remden domweg té hard.
Remmen is niet alleen keihard remmen. We willen ook gecontroleerd kunnen remmen. We hoeven immers lang niet altijd een noodstop te maken waarbij we mm's rokend rubber op het asfalt achter laten.
En dat is het punt met trommelremmen: de frictie is maar moeilijk te doseren en te controleren. Het was vaak alles of niets en de overgang daartussen was voor de meeste mensen te klein. Gevolg was dat de wielen vaak blokkeren en dan zijn we de controle gewoon kwijt. Dat is dus ongewenst. :roll: :lol:

Waarom zijn we overgestapt op schijfremmen: Omdat dit systeem veel beter te doseren en te controleren is. We hebben meer kracht nodig om hetzelfde te bereiken als met een trommelrem, maar dat is met hydrauliek op zich geen probleem. Bovendien is het een eenvoudiger systeem en onderhoudsvriendelijker dan trommelremmen.
Nu draait het enkel nog om hoe we de frictie opbouwen en hoe we de opgebouwde warmte zo snel mogelijk kunnen afgeven aan de omgeving.

Hoeveel frictie we op kunnen bouwen is ook weer van een paar factoren afhankelijk. Het contact oppervlak tussen de remschijf/trommel en het gekozen materiaal.
Het opbouwen van frictie is eigenlijk redelijk eenvoudig. Maar zoals al gezegd: bij remmen komt meer kijken. We willen de mate van frictie namelijk ook kunnen controleren.
De meeste gewone straat auto's beschikken over 1 zuiger per remklauw. Dat werkt prima voor wat het moet doen, maar er komt op maar een 1 gedeelte van het remblok in het midden kracht te staan. Bovendien zit er maar aan 1 kant een zuiger waarmee we de boel bij elkaar drukken en dus alles niet mooi evenredig belasten.
Een oplossing hiervoor is het toevoegen van extra zuigers. De hydraulische kracht die we opwekken wordt over een groter oppervlak en gelijkmatiger verdeeld. Daardoor kunnen we het ook beter doseren wat meer controle oplevert. Vaak kunnen de remblokken dan ook iets groter worden gemaakt wat weer meer contact oppervlak oplevert, maar dat hoeft niet altijd het geval te zijn.
De beste remsystemen werken met een boel kleine zuigers aan beide kanten van de remschijf. Alles blijft mooi gecentreerd en werkt evenwichtig en gelijkmatig waarbij we de opgewekte hydraulische kracht over een groot oppervlak kunnen verdelen. Dit levert veel controle en 'gevoel in het pedaal' op wat bij juist gebruik kan leiden tot betere rem prestaties. Wel is het uiteraard een stuk duurder...

Waar het bij remmen eigenlijk echt om draait is de warmte huishouding. En dat is al een stuk moeilijker.
Dit kun je bereiken met het gekozen materiaal van zowel remblokken als remschijven. De beste sportauto's en racewagen gebruiken niet voor niets tegenwoordig allemaal zo'n beetje carbon keramische remmen (die dingen die zo mooi oranje opgloeien). Dat is voor remmen veruit het beste materiaal omdat deze de warmte direct weer aan de omgeving af kunnen geven en ook bestand zijn tegen extreem hoge temperaturen.
Maar voor ons zullen dat soort remmen altijd een beetje een utopie blijven en wellicht ook een beetje overdone :mrgreen:

Wij moeten het doen met stalen remschijven. Die warm je op door de frictie en die warmte moeten we we ook weer kwijt. Anders kunnen de remblokken verglazen,je remvloeistof kan gaan koken met 'fading' als gevolg en in mindere mate kunnen je remschijven ook te warm worden met degradatie van het materiaal als gevolg.
Hoe zorgen we dat we de warmte sneller kwijt raken? De meeste remschijven zijn al geventileerd, dit zorgt ervoor dat er lucht tussen de schijf kan komen om de warmte af te voeren. Maar in dit geval gaat 'bigger is better' wel redelijk op. Hoe groter de schijven (grotere diameter, dikkere schijven) hoe meer materiaal er opgewarmd moet worden en hoe langer het dus duurt voordat je kritieke temperaturen bereikt.
Bovendien kan een schijf met een grotere oppervlakte ook meer warmte afgeven aan de omgeving en daarmee dus ook sneller afkoelen.

Mechanisch gezien zijn grotere schijven om een paar redenen gunstiger. Groter contactoppervlak met het frictie materiaal en een betere warmte dissipatie naar de omgeving toe.

Om nog wat verder op Peet zijn vragen in te gaan.

Hoeveel remvloeistof er verplaatst moet worden is meer een kwestie van verhoudingen in oppervlak. Of jij nu 1 grote zuiger moet verplaatsen of 2 kleinere met hetzelfde oppervlak maakt voor de hoofdremcilinder niet zoveel uit. Bovendien zit er natuurlijk ook nog wat ruimte in het systeem (als de remmen slijten zit er uiteindelijk ook meer vloeistof in het systeem doordat de zuiger meer naar buiten komt)
Maar het is wel verstandig om de juiste hoofdremcilinder te gebruiken bij de remmen waarvoor deze bedoeld is, maar zolang de verhoudingen niet al te veel veranderen en je nog genoeg reserve in de hoofdremcilinder hebt kun je 'm wel gewoon gebruiken.

De remdruk verdeler is er enkel om de verhouding in remdruk tussen voor en achter te regelen. 70% van je remkracht zit immers op de voorwielen en om te voorkomen dat de voor en achterwielen blokkeren en een eigen leven gaan leiden moet de remkracht verdeeld worden.
Dat is ook weer afhankelijk van wat voor soort remmen en gemonteerd zitten (remtrommels achter hebben bijvoorbeeld minder remdruk nodig dan remschijven achter). Het doel is om zowel de voor als de achter remmen gelijkmatig en gecontroleerd te laten remmen.

Trouwens Peet, vloeistoffen zijn NIET samendrukbaar, zelf niet een beetje. Wat jij aan de ene kant verplaatst, verplaats je gelijktijdig ook aan de andere kant van het systeem ;)

Wel is het zo dat remvloeistof, zoals BoB88 als gezegd heeft hydroscopisch is. Het trekt dus water aan. Op zich niet zo'n geweldig groot probleem, want water is immers ook een vloeistof en dus ook niet samendrukbaar. Je systeem blijft gewoon werken.
Wel is het zo dat water, in tegenstelling tot olie (remvloeistof) roest veroorzaakt in je stalen remleidingen en dat wil je natuurlijk niet. Bovendien is het kookpunt van water vele malen lager dan dat van remvloeistof. Wat betekend dat het water door de opgewekte warmte van het remmen kan gaan koken en veranderd in een gas wat wel samendrukbaar is, met fading tot gevolg ;)
Daarom heb je dus ook bepaalde gradaties remvloeistof. De DOT waarde geeft eigenlijk aan hoe goed het bestand is tussen warmte (het kookpunt van de vloeistof). DOT 5.1 heeft een hoger kookpunt dan DOT 3 en dus zul je minder snel last hebben van fading.

Waarom gebruiken we dan niet allemaal standaard DOT 5.1 in onze auto's?
Omdat het kookpunt van DOT 5.1 voor 90% van de mensen gewoon te hoog ligt. Die temperaturen bereik je op de openbare weg gewoonweg niet en dus is het een beetje overbodig. Bovendien is er ook een nadeel: Hoe hoger de DOT waarde, hoe gevoeliger het wordt voor vocht. DOT 5.1 neemt dus meer water op dan bijvoorbeeld DOT 3. En aangezien de meeste mensen de remvloeistof zelden verversen, kunnen ze beter een remvloeistof gebruiken die minder water op neemt en dus minder snel roest in de leidingen zal veroorzaken ;)

Weer een heel verhaal. Ik zal ook vast nog wel iets vergeten zijn, maar ik hoop dat het toch dingen verduidelijkt voor mensen :mrgreen:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: remmen discussie

Bericht door Bart-E11 »

ik hou gewoon deze remcylinder die is zo ver ik weet gelijk aan de Corolla Levin BZR (waar de remmen vanaf komen)
eigenlijk is nu de complete rem setup gelijk aan die van een Corolla Levin BZR
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: remmen discussie

Bericht door Peet »

Eindelijk je verhaal Patrick ,pfff dag al kom je nog een keer
Geintje hoor , ;)
Zeer mooi en duidelijk verhaal
Meer ik denk ,als je de opervlakte van 2 kleine rem cilinders uit rekend ,straal maal 3'14 ,maal 2 ,dan heb je een grotere oppervlakte ,dan 1 grotere cilinder
Ik weet alleen niet de maten
Maar oke de hooft rem cilinders kunne dit dus aan

Nog wat ik weet niet hoeveel bar olie druk er op onze remmen staan
Maar als wij tanken op vijzelen met drukken van 250 bar naar meer dan 1000 bar
Dan moete wij uit rekenen hoeveel olie wij verliezen aan vijzels (aantal vijzels en olie slangen) dit heeft te maken om niet zonder olie te zitten tijdens het uit vijzelen ,
Wij rekenen ook de verlies mee om dat het wel zamen pers baar is op die Hoge drukken
0.3 procent zame persbaar ,ook dat is een verlies niet veel ,maar wel wat ;)

Maar goed denk dat bij onze auto,s daar geen rekening mee gehouden word ,er gaat ten slotte zo weinig olie in ,

Gr peet
The Doctor
President member
President member
Berichten: 1744
Lid geworden op: do jul 07, 2005 01:24
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: KE20
Locatie: Goirle

Re: remmen discussie

Bericht door The Doctor »

blijkbaar is er veel overcapaciteit in zo'n hoofdremcilinder.
Ik rij nu met E10 klauwen op een Starlet P7.
Oppervlakte van de zuigers (en daarmee dus ook de inhoud) van de Starlet klauwen was kleiner dan die van de E10 klauwen en ik merk niets aan m'n pedaal, behalve dat de auto nu wél goed en hard remt :)

Of het straks met de 4 pots Celica GT-FOUR klauwen, die ruim 2x zoveel volume hebben tov de Starlet klauwen ook nog gaat, dat weet ik niet, maar er is maar 1 manier om daar achter te komen :)
"It's all about the heart, the people who focus on parts, turbo's and all that stuff...they're just losers."

HET KE20 projecttopic
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: remmen discussie

Bericht door Peet »

past dat dan ?of kan je alles verlassen ?

peet
martijnE11
CCNL Crew
CCNL Crew
Berichten: 3835
Lid geworden op: vr dec 26, 2008 21:14
CCNL lidnummer: 784
Type Corolla: AE111
Type Corolla: G6
Locatie: Almeloo

Re: remmen discussie

Bericht door martijnE11 »

Ben van de week even naar de sloop geweest en heb 2 setjes achterremmen van een corolla e11 terra gekocht.

Nette trommelremmen heb ik meer remkracht straks rond om op trommels! En of dat ding wil remmen :D

Ps duidelijk verhaal Patrick. Veel dingen zijn inderdaad bekend maar je weet het wel duidelijk uit te leggen zodat ik er toch weer wat van op Steek
Groet,
Martijn

E11 1.6 G6 RED SOLD! http://corollaforum.nl/viewtopic.php?t=30515"
Toyota Aygo Dynamic Orange (auto van de vrouw)
Peugeot 308 blue lease executive (lease hok)
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: remmen discussie

Bericht door Blof-fan »

Geen probleem Peet en Martijn. Al lang blij dat mensen de moeite nemen dat hele epistel te lezen :lol:

Als je bedenkt dat je remmen eigenlijk al min of meer tegen de schijven aan liggen hoef je ze natuurlijk ook geen mm's meer te verplaatsen. En omdat het systeem al volledig gevuld is met olie hoef je ook niet zoveel remvloeistof te verplaatsen natuurlijk.
Je hoeft het systeem eigenlijk alleen maar op druk te zetten. Als je dan bedenkt hoeveel je je pedaal eigenlijk kunt verplaatsen (als de remdruk ineens weg valt pleurt dat pedaal nog een eind naar beneden) heb je nog heel wat reserve over in je hoofdkoppelingscilinder.

Wellicht ook uit veiligheidsoverwegingen om ook bij een kleine lekkage nog wat reserve te hebben om in ieder geval iets snelheid eruit te kunnen halen voordat de boel echt leeg is ofzo. Maar dat kan ook onzin zijn. Is zomaar iets wat me zomaar opeens te binnen schiet hoor ;)

Ben wel benieuwd hoe het straks zal zijn met die GT-four klauwen inderdaad Thomas :P

Overigens valt de druk in een remsysteem nog best mee hoor Peet. In principe bepaal je die zelf natuurlijk. Als jij niet remt is er geen druk, zodra jij kracht zet op dat pedaal ga je druk opbouwen. De rembekrachtiger vergroot die kracht vervolgens nog eens ongeveer 3 tot 4 keer.
Van wat ik ervan gelezen heb is men eens tot maximaal 200 bar gekomen. Maar ik denk dat er dan wel echt keihard op dat pedaal gestampt moet worden ;)

Ik weet niet hoe die vijzels in elkaar zitten, maar ik vermoed dat je dan eerder een lek op de koppelingen en afdichtingen gaat berekenen dan echt samenpersbaarheid van de vloeistof. Want die samendrukbaarheid van een vloeistof is zó miniem dat de kans dat je cilinders of een keering het begeven eerder van toepassing zal zijn dan dat de vloeistof samen perst.
Maar goed, zoals gezegd, ik ken dat systeem verder niet, dus kan er moeilijk iets gefundeerds over zeggen :P

Maar inderdaad Peet, voor het remsysteem is dit dus zeker niet van toepassing ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: remmen discussie

Bericht door Blof-fan »

martijnE11 schreef:Ben van de week even naar de sloop geweest en heb 2 setjes achterremmen van een corolla e11 terra gekocht.

Nette trommelremmen heb ik meer remkracht straks rond om op trommels! En of dat ding wil remmen :D

Ps duidelijk verhaal Patrick. Veel dingen zijn inderdaad bekend maar je weet het wel duidelijk uit te leggen zodat ik er toch weer wat van op Steek
Ghehehe. Met 4 geblokkeerde wieltjes strepen trekken over het asfalt :lol: :P
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
The Doctor
President member
President member
Berichten: 1744
Lid geworden op: do jul 07, 2005 01:24
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: KE20
Locatie: Goirle

Re: remmen discussie

Bericht door The Doctor »

Peet schreef:past dat dan ?of kan je alles verlassen ?

peet
Veel Toyota klauwen hebben een montage afstand van 130mm. E10 klauwen kon ik zo op mijn Starlet zetten, met geventileerde 255mm schijven van een Yaris, maar ik wil wat geks proberen, vandaar de stap naar 4 pots klauwen. Ik heb ze waarschijnlijk niet nodig met een 54pk 'sterke' 1.0, maar goed ik wil het gewoon proberen :)

Stock Starlet vs. E10:
Afbeelding

Stock Starlet vs. GT-Four
Afbeelding

255mm Yaris vs. 315mm GT-Four
Afbeelding
"It's all about the heart, the people who focus on parts, turbo's and all that stuff...they're just losers."

HET KE20 projecttopic
Plaats reactie