Zware wielen versus lichte(re) wielen

Wat nog de moeite waard was...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Michel H
President member
President member
Berichten: 1976
Lid geworden op: za jan 01, 2005 22:40
CCNL lidnummer: 609
Auto: BMW
Locatie: Brunssum

Zware wielen versus lichte(re) wielen

Bericht door Michel H » wo dec 19, 2007 16:00

Voor diegene die vaker het excuus denken te kunnen gebruiken langzamer te zijn door zwaardere/grotere wielen :D

Een interessant technisch verhaal.
http://www.nsxprime.com/forums/showthre ... post917231
1998 BMW 323ti Ringtool

Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Auto: AvensisT25

Re: Zware wielen versus lichte(re) wielen

Bericht door Marc0 » wo dec 19, 2007 16:13

Hij zegt dus in feite, dat je met lichtere wielen sneller accelereert?
En de wielen zijn in dezelde maat " (inch) genomen etc?
Seat Ibiza 1.2 TDi Style

Gebruikersavatar
Michel H
President member
President member
Berichten: 1976
Lid geworden op: za jan 01, 2005 22:40
CCNL lidnummer: 609
Auto: BMW
Locatie: Brunssum

Re: Zware wielen versus lichte(re) wielen

Bericht door Michel H » wo dec 19, 2007 16:38

Uh ja overall accelereer je 0,05 sec. sneller. Je moet wel lezen wat er staat hé ;)

"Measured over all four wheels, the OZ wheels are 28% lighter than the BBS wheels, and 25% when compared with just the rear wheels. Judging from the results, the difference in these acceleration runs was ONLY about 0.05 seconds."

Omgerekend naar het gewicht van de NSX en het vermogen, is dat een verschil van maar liefst (kuch kuch) 3 hele pk's.

En uiteraard wordt er in inches gemeten, da's wereldwijd.
1998 BMW 323ti Ringtool

Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Auto: AvensisT25

Re: Zware wielen versus lichte(re) wielen

Bericht door Marc0 » wo dec 19, 2007 17:04

Ah ja, ik heb nu het het gehele topic gelezen..
Maar hij heeft het alleen in tweede versnelling gedaan.
Wel betrouwbaar opzich, zo heb je geen verschil in tijd door schakelen..
maar volgens mij trek je sneller op door kleinere dunne velgen, niet door lichte velgen..
En hij noemt ook het feit dat een BBS velg wel zwaarder is, maar het meeste gewicht rond de as zit.
Bij een velg waarvan het meeste gewicht juist verderweg van de as zit, het misschien wel een iets andere uitkomst zou hebben...
Seat Ibiza 1.2 TDi Style

Gebruikersavatar
Sexiejbeest
President member
President member
Berichten: 2382
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 23:49
CCNL lidnummer: 652
Auto: New Ibatsa
Contacteer:

Re: Zware wielen versus lichte(re) wielen

Bericht door Sexiejbeest » wo dec 19, 2007 17:14

Das toch logisch.. of ben ik nou weer zo simpel?
-'s Avonds een vent, 's Ochtends absent!
-Team S Power!
- www.filedumper.nl : om lekker je files te dumpen
- www.waariseen.nl?

Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Auto: AvensisT25

Re: Zware wielen versus lichte(re) wielen

Bericht door Marc0 » wo dec 19, 2007 17:16

In het stuk tekst ging het over wielen die dezelfde omtrek en dezelfde inchmaat hadden ( en dezelfde banden), alleen een gewichts verschil.
Seat Ibiza 1.2 TDi Style

Gebruikersavatar
Sexiejbeest
President member
President member
Berichten: 2382
Lid geworden op: ma jan 24, 2005 23:49
CCNL lidnummer: 652
Auto: New Ibatsa
Contacteer:

Re: Zware wielen versus lichte(re) wielen

Bericht door Sexiejbeest » wo dec 19, 2007 17:40

Maar dan nog, de plaats van het gewicht is natuurlijk van belang. Heb je het aan de buitenrand
zal je dus meer gewicht over een grotere afstand moeten verplaatsen dan wanneer het meer naar binnen zit.
-'s Avonds een vent, 's Ochtends absent!
-Team S Power!
- www.filedumper.nl : om lekker je files te dumpen
- www.waariseen.nl?

Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Auto: AvensisT25

Re: Zware wielen versus lichte(re) wielen

Bericht door Marc0 » wo dec 19, 2007 18:03

Marc0 schreef: En hij noemt ook het feit dat een BBS velg wel zwaarder is, maar het meeste gewicht rond de as zit.
Bij een velg waarvan het meeste gewicht juist verderweg van de as zit, het misschien wel een iets andere uitkomst zou hebben...
Seat Ibiza 1.2 TDi Style

Gebruikersavatar
kasper
Newbie
Newbie
Berichten: 45
Lid geworden op: za jun 02, 2007 18:47
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E10
Auto: e10
Locatie: groningen

Re: Zware wielen versus lichte(re) wielen

Bericht door kasper » vr dec 21, 2007 21:53

hoe groter de wielen hoe bredere de banden dus des te meer rolweerstand dus langzamer :?

Gebruikersavatar
Michel H
President member
President member
Berichten: 1976
Lid geworden op: za jan 01, 2005 22:40
CCNL lidnummer: 609
Auto: BMW
Locatie: Brunssum

Re: Zware wielen versus lichte(re) wielen

Bericht door Michel H » vr dec 21, 2007 23:09

Ja tot zover de logica, dat snapt iedereen. Maar het VERSCHIL is dus kleiner dan men denkt.
1998 BMW 323ti Ringtool

Gebruikersavatar
corollapowerrr
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 2977
Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
CCNL lidnummer: 468
Type Corolla: AE82
Auto: GT verso
Locatie: Genapium
Contacteer:

Re: Zware wielen versus lichte(re) wielen

Bericht door corollapowerrr » za dec 22, 2007 11:20

vergelijk het met een lichter vliegwiel, je bent sneller op snelheid, maar het is lastiger om die snelheid te handhaven.
Landcruiser/ Auris TS hybrid en corolla GT

Member of the GT owners group;-)

Gebruikersavatar
Max Havelaar
Senior member
Senior member
Berichten: 292
Lid geworden op: do sep 08, 2005 17:44
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE92
Auto: AE92 GTi
Locatie: Papenveer - Noord

Re: Zware wielen versus lichte(re) wielen

Bericht door Max Havelaar » za dec 22, 2007 14:34

Interessant!
Daily Starlet - EP81
Project - AE92 GTi-16

Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Auto: AvensisT25

Re: Zware wielen versus lichte(re) wielen

Bericht door Marc0 » zo dec 23, 2007 12:09

kasper schreef:hoe groter de wielen hoe bredere de banden dus des te meer rolweerstand dus langzamer :?
Maar dat is bij deze test toch niet aan de orde..]
Hij neemt eenzelfde inchmaat band en velg, alleen het GEWICHT verandert..
Seat Ibiza 1.2 TDi Style

Gebruikersavatar
Wilco
Starting member
Starting member
Berichten: 81
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 22:55
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Zware wielen versus lichte(re) wielen

Bericht door Wilco » zo dec 23, 2007 14:00

Lichtere wielen verneem je duidelijk, ik reed eerst met 17" wielen die ongeveer 7,2KG wegen, nu rij ik met OEM 15" wielen die net 5,9KG wegen , qua rijbeleving kan ik dit dus wel merken .Wel moet ik er bij zeggen dat de 15"Inch wilen de juiste ET waarde hebben en de 17" zat 1"Inch verschil tussen de ET waarde.

Daarom heb ik de 17" Inch verkocht en nieuwe 15" aangeschaft.
The Fastest and Best FF car in the world ...the DC2 !!

Honda Integra Type R number #1150

Gebruikersavatar
corollapowerrr
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 2977
Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
CCNL lidnummer: 468
Type Corolla: AE82
Auto: GT verso
Locatie: Genapium
Contacteer:

Re: Zware wielen versus lichte(re) wielen

Bericht door corollapowerrr » zo dec 23, 2007 16:30

Hé Wilco, geciteerd topic behandeld alleen de acceleratie. De wegligging zal beduidend verbeteren door lichtere wielen. Aangezien je je onafgeveerd gewicht drastisch verlaagd, hierdoor volgen de wielen beter de weg (kuilen, bulten, etc.)

Maar dat was niet de insteek van het topic ;)
Landcruiser/ Auris TS hybrid en corolla GT

Member of the GT owners group;-)

Gebruikersavatar
Wilco
Starting member
Starting member
Berichten: 81
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 22:55
Locatie: 't Harde
Contacteer:

Re: Zware wielen versus lichte(re) wielen

Bericht door Wilco » zo dec 23, 2007 18:02

Oepsie :oops:
The Fastest and Best FF car in the world ...the DC2 !!

Honda Integra Type R number #1150

Gebruikersavatar
E10 Wagon
Junior member
Junior member
Berichten: 127
Lid geworden op: vr jul 01, 2005 21:16
Type Corolla: E10
Auto: Wagon
Locatie: Maasbracht

Re: Zware wielen versus lichte(re) wielen

Bericht door E10 Wagon » zo dec 23, 2007 20:19

corollapowerrr schreef:Hé Wilco, geciteerd topic behandeld alleen de acceleratie. De wegligging zal beduidend verbeteren door lichtere wielen. Aangezien je je onafgeveerd gewicht drastisch verlaagd, hierdoor volgen de wielen beter de weg (kuilen, bulten, etc.)

Maar dat was niet de insteek van het topic ;)
:stupid:

Gebruikersavatar
White_GTSI
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 2846
Lid geworden op: zo jul 02, 2006 22:42

Re: Zware wielen versus lichte(re) wielen

Bericht door White_GTSI » zo dec 23, 2007 21:17

interresant stukkie :zwaaien:

eddegoeiste
Newbie
Newbie
Berichten: 47
Lid geworden op: ma dec 24, 2007 16:56
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E10
Locatie: Tuitjenhorn

Re: Zware wielen versus lichte(re) wielen

Bericht door eddegoeiste » di dec 25, 2007 20:58

Het heeft toch te maken met het verschil tussen geveerd en ongeveerd gewicht van de auto.

Gebruikersavatar
corollapowerrr
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 2977
Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
CCNL lidnummer: 468
Type Corolla: AE82
Auto: GT verso
Locatie: Genapium
Contacteer:

Re: Zware wielen versus lichte(re) wielen

Bericht door corollapowerrr » di dec 25, 2007 21:05

eddegoeiste schreef:Het heeft toch te maken met het verschil tussen geveerd en ongeveerd gewicht van de auto.
Niet het acceleratie gedeelte, wel het wegliggingsgedeelte
Landcruiser/ Auris TS hybrid en corolla GT

Member of the GT owners group;-)

Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Auto: AvensisT25

Re: Zware wielen versus lichte(re) wielen

Bericht door Marc0 » do dec 27, 2007 17:44

Nou nog een keer iemand zo'n test laten doen met KLEINE wielen & GROTE wielen.



Bijvoorbeeld 14" & 17".

Denk dat daar het grotere verschil in zal zitten.
Seat Ibiza 1.2 TDi Style

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast