Pagina 1 van 2

RDW Herkeuring.

Geplaatst: wo jun 13, 2007 19:50
door ILLKIDD
Sorry geachte forummensen,

Ik heb me echt suf gezocht. Is er iemand die iets weet over herkeuren na swap?

Dit is zijn de volgende punten die ik weet die ze gaan controleren(gevonden in deze forum en meerdere forums en overig internet):

Motorisch:
# Motorsteunen
# Componenten extra op motor
# Kwaliteit van de swap
# Kwaliteit van installatie van extra componenten.
# Uitstoot.

Wegligging:
# Remmen (+remweg enz)
# Ophanging

Chasis:
# Stevigheid na swap.
# Extra versteviging maatregelen van chasis

Wat ik begrepen heb, is dat RDW eerst gaat kijken naar de legaliteit van de swap met de nieuwe componenten (kost geld +/- €40-€80). Daarna gaan ze kijken tot welke categorie de nieuwe voertuig behoort.(kost ook geld +/- €20-€40) Daarna gaan ze het voertuig volgens die categorie keuren.(kost weer geld, duurste van allemaal weet niet meer hoeveel) Daarna moeten ze nieuwe naam geven (In geval dat het nog niet in NL is geregistreerd volgens mij +/- €30-€40). En als alles in orde is krijg je nieuw kenteken.(ook niet gratis natuurlijk).

Klopt dit? Ben ik iets vergeten of is het helemaal niet zo?

P.S. bestaat deze topic al? Graag de link :D.

Geplaatst: wo jun 13, 2007 19:56
door Michel H
Er staat me iets bij van een topic hier, lang geleden, dat ging hier ook over. Toen had iemand een mail naar RDW gestuurd en uiteraard ook een antwoord gekregen. Daarin stond volgens mij ook nog een geluidstest, kostte ergens in de 200,- of misschien zelfs 300,- .

Je zult wel een E10 willen kopen neem ik aan ? Dan is 't idd best k*t en zul je , als je een eerlijke jongen bent haha, niet onder een herkeuring uitkomen.


(ik is blij dat ik een e9 gti heb haha)

Geplaatst: wo jun 13, 2007 20:09
door ILLKIDD
Ja ik weet dat ze echt heel erg moeilijk gaan doen. Ik wil natuurlijk alles goed gaan doen. Ik hoor dat meeste mensen liever het risico nemen. Maar je weet maar nooit. Ongelukken kunnen om de hoek zitten.

Als ik in totaal een kleine b.v. €500 kwijt ben zal ik het niet erg vinden (als ze het dan goedkeuren). Misschien heeft de volgende corolla liefhebber minder kosten b.v. hoeft misschien geen naam bepaling en categorie bepaling enz.

Wat voor voordeel heb je dan met een E9?

P.S. Ik wil een E10 met een BT of ZT hangt vanaf wat ik krijg.

Geplaatst: wo jun 13, 2007 20:14
door Marc0
ZT=ST ( Silvertop)

Geplaatst: wo jun 13, 2007 20:16
door Michel H
E9 voordelen ? Vrijwel niets. Iets lichter..kortere wielbasis..wat hoger gooi & smijtwerk-gehalte. Maar ook meer roest. Ouder enzo.

Het grote voordeel in dit verhaal is echter dat mijn auto standaard op papier al 124pk heeft. Een Blacktop is dus gewoon legaal.

Geplaatst: wo jun 13, 2007 20:17
door Marc0
de E10 heeft 114 PK
bij 117PK is een Blacktop al 'legaal' ( voor de rekenwonders: 165/ 1.4=117)

Geplaatst: wo jun 13, 2007 20:54
door ILLKIDD
Ja okay weet ik. Maar de verzekeraars vragen wel naar de RWD goedkeuring enz.? (als ze weten over je swap) Volgens mij is 20V'er officieel geen NL model.

Natuurlijk weet iedereen dat het niet blijft bij een swap. Verdere tuning kan tot meer dan die 40% PK's winst komen. Lol okay ik vertel natuurlijk niet aan de verzekeraar dat ik ditjes en datjes heb op 20V'er.

Geplaatst: wo jun 13, 2007 21:11
door Michel H
Tsja. Misschien klinkt dit gek maar ik zou gewoon de bovenste kap eraf halen waar " TWIN CAM 20" op staat en voila ; 4A-GE 16v. Verzekering moet dan eerst blok opendraaien om te zien dat het een 20v is. Dan moeten ze nog eens uitzoeken waar dat blok in hemelsnaam vandaan komt want ze kennen de 20v niet eens. Op de zijkant van je blok staat wel 4A-GE dus tsja..

Maar je moet eerst maar een serieus zwaar ongeluk creeëren met je eigen schuld waardoor ze je voertuig in beslag nemen voor technisch onderzoek.
En wanneer doen ze dat ?

Geplaatst: wo jun 13, 2007 21:23
door Marc0
als je keihard rijdt en je niet aan de regeltjes rijdt..en een ongeluk veroorzaakt door roekeloos rijgedrag..

Geplaatst: wo jun 13, 2007 21:24
door Furr
Als je een ongeluk hebt gehad dan nemen ze die mee ;) het zal je maar gebeuren he!! je bent flink de lul1

Geplaatst: wo jun 13, 2007 21:43
door Robokill
...... geloof me als je een flink ongeluk hebt is er van die motor zoveel over als een onderblok en de rest zijn ze kwijt :-D

waar maak je je druk om ? die BT haalt ook geen 165 pk dus maak je geen zorgen.

Geplaatst: wo jun 13, 2007 21:58
door Michel H
Ik denk dat er een paar een beetje paranoïa zijn hier :D

Dus jullie denken echt dat als je, laten we even een voorbeeldje nemen, morgenvroeg op weg naar je werk een bestelbusje over het hoofd ziet en je ramt die lekker in de zijkant..dat ze dan zonder verdere aanleiding je auto in beslag nemen voor een technisch onderzoek en echt op zoek gaan. Gewoon om te kijken of er *heel toevallig* een 4A-GE 20v uit Japan in jouw Nederlandsche Corolla ligt ? Ze nemen niet zomaar je auto in beslag..moet je toch echt goed je best doen. En als het echt zover zou komen dat ze je auto in beslag nemen, dan heb je het misschien wel verdiend.

Geplaatst: wo jun 13, 2007 22:00
door Michel H
almelo_corolla_ schreef:Als je een ongeluk hebt gehad dan nemen ze die mee ;) het zal je maar gebeuren he!! je bent flink de lul1
Nog nooit meegemaakt. Heb 1x met m'n Jeep een Golf GTi total loss geramd en nergens last van.

Re: RWD Herkeuring.

Geplaatst: do jun 14, 2007 19:59
door ILLKIDD
Nou sommige mensen hebben echt slecht geluk. Ik ben zelfs een keertje gestopt door de politie voor eten in de auto.

Maar okay ik weet voldoende. Nu is het nog e10 + BT kopen en wachten op de zon.

Re:

Geplaatst: do jun 14, 2007 21:27
door Furr
Michel H schreef:Ik denk dat er een paar een beetje paranoïa zijn hier :D

Dus jullie denken echt dat als je, laten we even een voorbeeldje nemen, morgenvroeg op weg naar je werk een bestelbusje over het hoofd ziet en je ramt die lekker in de zijkant..dat ze dan zonder verdere aanleiding je auto in beslag nemen voor een technisch onderzoek en echt op zoek gaan. Gewoon om te kijken of er *heel toevallig* een 4A-GE 20v uit Japan in jouw Nederlandsche Corolla ligt ? Ze nemen niet zomaar je auto in beslag..moet je toch echt goed je best doen. En als het echt zover zou komen dat ze je auto in beslag nemen, dan heb je het misschien wel verdiend.
Ja praat maar mooi, totdat het je overkomt... het gaat er niet om dat de politie ff zo gaat kijken, blik op de weg wel eens gekeken en wegmisbruikers? Heb het al eens gezien hoor dat de auto "zomaar" in beslag werd genomen...
@ robokill: als je auto total loss is hoeft je blok echt niet kapot te zijn hoor!

Re: RWD Herkeuring.

Geplaatst: vr jun 15, 2007 07:50
door Jeroen
Joh, agentjes snappen vaak niet eens of je blok er wel goed om inligt.
Of voelen ze even aan de accu, zo van jah, die staat vast...

Uiteraard uitzonderingen daargelaten ;)

Re: RWD Herkeuring.

Geplaatst: vr jun 15, 2007 11:26
door Wegpiraat
waar maken jullie je druk om :P jullie denken dat elke agent weet welke motorcode bij elke auto hoor? hahahaha nou nee hoor....

Sterker nog, leuk verhaaltje dit, een kennis van me had eerst een nissan 100nx gti (2 liter dus, 143 pk), die heeft bij total gereden, hij heeft toen een goed chassis gekocht van een 1600 met een kapot blok en alles van de gti overgezet, dus op kenteken een 1600, maar met 2 liter (ook remmen enz overgezet), die wagen is inbeslag genomen ivm heel veel uilaat herrie (2,5 inch open pijp), en heeft hier in hellevoet op het buro een technische keuring gekregen, hij heeft toen 2 boetes gehad, 1 voor de uitlaat en 1 voor een accu die niet goed vast stond, ze hebben niets over het motorblok gezegd, ze hadden niet eens door dat er een 2 liter in lag ;) auto is nooit naar een rdw geweest voor een herkeuring.

Re: RWD Herkeuring.

Geplaatst: vr jun 15, 2007 13:20
door Furr
Dan zeg ik: dan heeftie erg geluk gehad

Re: RWD Herkeuring.

Geplaatst: vr jun 15, 2007 19:20
door perz
op het kentenken bewijs staat dat je een 1.6 4 cilinder benzine motor hebt ,en als je dan een 1.6 4 cilinder 20v in je auto hebt kan niemand zien behalve kenner dat er een andere motor in zit.
je kentekenbewijs geeft aan 1.6 4cilinder benzine motor meer niet.
en of deze motor nou 100 of 160 pk heeft staat nergens.

Re: RWD Herkeuring.

Geplaatst: vr jun 15, 2007 19:28
door Robokill
perz schreef:op het kentenken bewijs staat dat je een 1.6 4 cilinder benzine motor hebt ,en als je dan een 1.6 4 cilinder 20v in je auto hebt kan niemand zien behalve kenner dat er een andere motor in zit.
je kentekenbewijs geeft aan 1.6 4cilinder benzine motor meer niet.
en of deze motor nou 100 of 160 pk heeft staat nergens.

op je kentenen papieren staat bij auto's voor 1998 nog in KW het vermogen uitgedrukt. Maar het maakt niet uit.

die topic kan je denk ik sluiten hij koopt ze BT en wacht op de zon :-D

Re: RWD Herkeuring.

Geplaatst: vr jun 15, 2007 19:32
door Michel H
RDW keuring – motor ombouw


Voor veel mensen is het is het nogal onduidelijk over het RDW keuren als je een motor ombouw hebt gedaan. wij willen dan graag onze bevindingen en opmerkingen met jullie delen. Wij hopen dat iemand er wat aan heeft.

Als je van plan bent om een motorombouw te doen en je hebt een vermogenstoename van meer dan 40% ben je verplicht om je auto opnieuw te laten keuren bij de RDW.
Blijf je onder de 40% dan ben je het volgens de wet verplicht aan te geven. Op de onderstaande sites kun je hierover meer informatie vinden.

http://www.nurburgring.nl/forum/viewtop ... ght=ombouw

http://www.nurburgring.nl/forum/viewtop ... hlight=rdw

http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/a ... tuigen.htm

http://forum.astragsi.nl/viewtopic.php? ... sc&start=0

http://www.opelgsiclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=11172

http://forum.fok.nl/topic/882805

Er zijn nog wel meer sites maar die kan ik zo snel niet terug vinden.
Het beste kun je naar een RDW keuringstation in de buurt gaan. Die helpen je met alle vragen en zijn heel erg behulpzaam zowel monteur als receptioniste. Wij hebben er veel aan gehad vooral wat de monteur te vertellen had.

Wij hebben dus een d- kadett wat op kenteken 1.2 N was, +/- 50 PK. In deze d- kadett hebben we een 2.0 16V GSI 150 PK ingebouwd, duidelijk over de 40% vermogenstoename grens. Toen hebben we besloten om deze keuring toch maar de doen om verzekerd te blijven.

- Eerst krijg je een Technische keuring bij de lokale RDW keuringstation. De kosten zijn € 55 keuren en € 17,50 wegen van de auto.

Wij zijn naar onze lokale RDW keuringstation geweest. We hadden een afspraak gemaakt konden eigenlijk direct de volgende dag terecht (je kunt ook zonder afspraak voor de middag proberen). Bij ons ging het als volgt. We melden ons aan en moesten eerst het geld voor het keuren en wegen betalen. De monteur kwam aanlopen en zei: “zo wat een strak kadettje” Rij hem maar naar binnen. Als eerst de motorkap open, hij zei: “dat hebben jullie netjes gemaakt”. Hij keek even naar de motor. Oké, even wegen, auto gewogen en weer naar binnen. Nog een keer de motorkap open, kwam er een collega aan die ook even onder de auto en motorkap keek en die vond het ook goed. Ze waren er eigelijk vrij snel klaar. Oja laten we maar even een co meting doen, wat ook aan de eisen voldeed. Uit belangstelling hebben ze samen nog even in de auto gekeken (wat voor deze keuring niks uitmaakt). Maar het moet er natuurlijk allemaal we degelijk uitzien. Ze waren allebei zeer tevreden over de auto. Papieren klaar gemaakt en hij was goed gekeurd voor de volgende test in Lelystad.
Ik denk niet dat het altijd zo makkelijk gaat ze hebben eigenlijk 2 A4-tjes met punten die ze naar kunnen en (moeten?? ) kijken. Als je maar zorgt dat alles wat je hebt aangepast er netjes en goed uitziet, helpt natuurlijk altijd, dat blijkt maar weer..

-Test Centrum Lelystad (TCL)
Een geluidstest en weggedragtest. Kosten geluidtest € 348 en weggedragtest € 275. Afspraak gemaakt, een wachttijd van een maand!!
Ook daar moet je eerst betalen voordat ze met de auto beginnen. Auto naar binnen gereden en hier wordt de auto pas echt goed nagekeken hier worden van de inlaat en de uitlaat de nr’s genoteerd, en er worden zelfs tekeningen van beide gemaakt . (Alles) wordt nagekeken de banden de ophanging enz.
Wij hebben een K&N luchtfilter waar ze helemaal niet blij mee waren, ze zeiden direct al dat wordt niks je komt hier voor een geluidtest met een K&N filter!!! We konden zo snel geen luchtfilterhuis vinden die past dus we moesten wel. De auto is van 1981 toen mocht er natuurlijk meer dan nu. Maar mijn broer en ik begonnen hem wel een beetje te knijpen. Vervolgens wordt er in de auto de Remvertraging meter en toerentellen geplaatst. En de persoon begint met de testen.

De testen bij geluid bestaan uit:

3 keer wordt het geluid gemeten bij een stilstaand voertuig bij een bepaald toerental (bij ons 4425 toeren/min). De 2 keer met rijdend voertuig, 2 keer in de 2de versnelling (bij ons 3600toeren/min). Bij 50 km aan het begin van de testpunt en dan vol acceleren tot het eind van het testpunt. Hetzelfde 2 keer in de 3de versnelling (bij ons 2500 toeren/min). Het max aantal dB wat onze auto mocht hebben in 1981 was 80 dB.Waar ze nog 2 dB mogen afwijking voor de weersomstandigheden en 1 dB voor de bestuurder die ook iets afwijkt in toerental. Dus 83 dB was de max.

De testen bij weggedrag bestaan uit:

De remvertraging wordt gemeten op verschillende manieren. Daarna gaan ze een paar ronden over de kombaan met een aardige snelheid en ze trekken het stuur 90 graden naar links en rechts en kijken wat de auto doet, of deze uitbreekt of zwaar in onbalans raakt.. Ze slalommen nog wat en rijden nog een paar rondjes om een indruk van de auto te krijgen.

Naar een uur wachten en kijken hoe een ander in jou auto over de testbaan heen rijdt, kwam bij ons het goede nieuws. Aan de auto is niks mis hij is goed gekeurd, ik vond het eigenlijk wel heel leuk om in deze auto te rijden zeer goed in balans en zeer goede wegligging zei de tester. Wat voor ons natuurlijk een heel mooi compliment was… Mijn vraag na de testen was natuurlijk hoeveel dB onze auto had. Hij zei in de tweede versnelling had de auto 85 dB en in de derde versnelling 80 dB. Afgerond hadden we 83 dB wat ook de max was.


Als je alle testen hebt doorstaan moet je je kenteken deel 1, 2 en 3 inleveren bij je RDW keuringstation waar je de technische keuring hebt laten doen en je krijgt binnen 2 tot 3 werkdagen een aangepast kenteken thuis gestuurd.

Kosten:
Technische keuring - € 55
Auto wegen - € 17,50
Geluidstest - € 348
Weggedragtest - € 275

Samen € 695,50 exclusief 1,5 vrije dag en benzine heen en terug

Mijn oordeel over het hele keuren van de RDW.
Bij de RDW technische keuring als je alles netjes en degelijk heb gemaakt gaat het al snel goed. Maar daar in tegen in TCL in Lelystad gaat het echt om de cijfers van de dB’s en het weggedrag hier zijn ze veel strenger.

Wat ik ook heel vreemd vind, is dat je komt voor een motor ombouw maar zowel in TCL Lelystad als bij de RDW keuringstation wordt er geen blok nr. of herkomst van het blok gevraagd!!

Al met al ben ik heel blij dat alles goed is afgerond en kunnen we met een Opel D-Kadett 2.0 GSI legaal rond rijden op de ring en daar buiten.

Bedenk wel het is een heel gedoe, maar als je een keer een zwaar ongeval of iets dergelijks krijgt en ze komen er achter dat je veel meer vermogen / ander blok hebt dan op het kenteken dat dan 700 euro niet opweegt tegen de kosten na zo’n ongeval.


Peter en Jef

Re: RWD Herkeuring.

Geplaatst: za jun 16, 2007 11:06
door ILLKIDD
Zo dat is wat ik een uitgebreid duidelijk uitleg noemt :D

Thanks Michel voor de uitleg. Het is idd een risico van €700 vs schade vergoedingen voor levenslange permanente schade aan voertuig en mensen. De €700 valt inderdaad mee misschien is het wel te doen. Maar de kans is ook groot dat het altijd bij 1ste poging afgekeurt word. Dat is natuurlijk balen.

Ik ben geen roekeloos rijder. Tenzij er een Golf tdi met een belachelijke grote uitlaat naast mij die op mijn zenuwen werkt.

Ja, de weer ziet er laatste tijd lelijk uit. Dus ik moet even wachten op de zonnetje. Lekker sleutelen met BBQ in de buurt :D

P.S. Dom vraagje, maar wie is de beroemde Ad die motoren kan leveren? Ik wil graag een kijkje nemen in zijn wonder assortiment :D. zag een Ad op marktplaat met een BT met alles erop en eraan voor €2150,-. Toevallig zelfde gozer?

Re: RWD Herkeuring.

Geplaatst: za jun 16, 2007 11:08
door Marc0
Ja, Ad komt uit Oirschot, alleen hij heeft geen shop of een plek op internet waar je kan rondneuzen, maar hij heeft zo'n beetje elk blok :)
turborolla is zijn forumnaam hier!

PM hem eens

Re: RWD Herkeuring.

Geplaatst: zo jun 17, 2007 11:20
door remy
zo ken ik ook verhalen zoals michiel zij.
Iemand had een 6cil in zn landcruiser gelepeld welke origineel zo ook niet geleverd was. Bijna het dubbele vermogen en hij op hoop van zege naar de rdw. Die kerel daar kijkt even onder de kap en zegt, zo dat ziet er netjes uit. Vervolgens wat testjes gedaan en verder niet eens gekeken. 600 euro armer maar het staat nu allemaal netjes op kenteken.
Hoop dat het bij mij ook zo gaat binnenkort :lol:

Re: RWD Herkeuring.

Geplaatst: ma jun 18, 2007 19:05
door Frans
trouwens de auto's met silver/blacktop hebben legaal een 20v. Is het nieuw zo dat asl je auto al met een soortgelijke motor is gebouwd is geen probleem is? de japanse versie van de corollla heeft verder geen aanpassingen. puur alleen het blok

Re: RWD Herkeuring.

Geplaatst: ma jun 18, 2007 19:46
door ILLKIDD
Ik heb veel lopen neuzen op de site van RDW. Ik denk dat al de info dat op de site van RDW is bedoel om de mensen die nog niks weten over swappen ongeintereseert te maken. Anders hebben we idd te veel Corolla V6's of Starlet met Wankel's.

Ik vind het wel een beetje onzin over het geluid test. Als ik b.v een 2E-E swap met een 4A-GE in een P8 dan heb ik wel misschien meer dan 40% vermogen winst maar dan vind ik de geluid test niet nodig omdat het al standart zit in een corolla.

Re: RWD Herkeuring.

Geplaatst: ma jun 18, 2007 21:36
door SkaBla
Frans schreef:trouwens de auto's met silver/blacktop hebben legaal een 20v. Is het nieuw zo dat asl je auto al met een soortgelijke motor is gebouwd is geen probleem is? de japanse versie van de corollla heeft verder geen aanpassingen. puur alleen het blok
De japanse auto's hebben zowiezo geen goedkeuring in nederland, omdat daar geen type goedkeuring voor is. Daar kun je helemaal niks mee helaas. Anders was een starlet met 4efte ook geen probleem.

Re: RWD Herkeuring.

Geplaatst: di jun 19, 2007 19:07
door Blof-fan
ik weet in ieder geval wel dat wanneer mijn Coupé'tje klar is, ik hem netje opnieuw laat keuren bij de RDW. Nog niet eens zozeer voor verzekering enz. Want in weze is er (voor hun) niet echt veel drastisch veranderd.

Maar ik wil het ook gewoon goed op papier hebben staan, geen gezeur bij eventuele politiecontroles, ongeval of wat dan ook.

Maar bovenal zou ik het meer zien als een soort echte afsluiting van het project :wink:
Dan is hij ook officieël klaar :lol:

Re: RWD Herkeuring.

Geplaatst: do jun 21, 2007 20:36
door j en i
ik ben op het moment een blacktop in een p9 aan het lepelen
maar het is net wat je zegt een rdw keuring is een kroon op je werk.
ik ga er ook voor.

Re: RWD Herkeuring.

Geplaatst: do jun 21, 2007 21:55
door ILLKIDD
Dat dat is waar. Ik ga de keuring doen als mijn e10 over de 300 pk is. Dat is voor mij de grens.