RDW keuring – motor ombouw
Voor veel mensen is het is het nogal onduidelijk over het RDW keuren als je een motor ombouw hebt gedaan. wij willen dan graag onze bevindingen en opmerkingen met jullie delen. Wij hopen dat iemand er wat aan heeft.
Als je van plan bent om een motorombouw te doen en je hebt een vermogenstoename van meer dan 40% ben je verplicht om je auto opnieuw te laten keuren bij de RDW.
Blijf je onder de 40% dan ben je het volgens de wet verplicht aan te geven. Op de onderstaande sites kun je hierover meer informatie vinden.
http://www.nurburgring.nl/forum/viewtop ... ght=ombouw
http://www.nurburgring.nl/forum/viewtop ... hlight=rdw
http://www.rdw.nl/nl/voertuigeigenaar/a ... tuigen.htm
http://forum.astragsi.nl/viewtopic.php? ... sc&start=0
http://www.opelgsiclub.nl/phpBB2/viewtopic.php?t=11172
http://forum.fok.nl/topic/882805
Er zijn nog wel meer sites maar die kan ik zo snel niet terug vinden.
Het beste kun je naar een RDW keuringstation in de buurt gaan. Die helpen je met alle vragen en zijn heel erg behulpzaam zowel monteur als receptioniste. Wij hebben er veel aan gehad vooral wat de monteur te vertellen had.
Wij hebben dus een d- kadett wat op kenteken 1.2 N was, +/- 50 PK. In deze d- kadett hebben we een 2.0 16V GSI 150 PK ingebouwd, duidelijk over de 40% vermogenstoename grens. Toen hebben we besloten om deze keuring toch maar de doen om verzekerd te blijven.
- Eerst krijg je een Technische keuring bij de lokale RDW keuringstation. De kosten zijn € 55 keuren en € 17,50 wegen van de auto.
Wij zijn naar onze lokale RDW keuringstation geweest. We hadden een afspraak gemaakt konden eigenlijk direct de volgende dag terecht (je kunt ook zonder afspraak voor de middag proberen). Bij ons ging het als volgt. We melden ons aan en moesten eerst het geld voor het keuren en wegen betalen. De monteur kwam aanlopen en zei: “zo wat een strak kadettje” Rij hem maar naar binnen. Als eerst de motorkap open, hij zei: “dat hebben jullie netjes gemaakt”. Hij keek even naar de motor. Oké, even wegen, auto gewogen en weer naar binnen. Nog een keer de motorkap open, kwam er een collega aan die ook even onder de auto en motorkap keek en die vond het ook goed. Ze waren er eigelijk vrij snel klaar. Oja laten we maar even een co meting doen, wat ook aan de eisen voldeed. Uit belangstelling hebben ze samen nog even in de auto gekeken (wat voor deze keuring niks uitmaakt). Maar het moet er natuurlijk allemaal we degelijk uitzien. Ze waren allebei zeer tevreden over de auto. Papieren klaar gemaakt en hij was goed gekeurd voor de volgende test in Lelystad.
Ik denk niet dat het altijd zo makkelijk gaat ze hebben eigenlijk 2 A4-tjes met punten die ze naar kunnen en (moeten?? ) kijken. Als je maar zorgt dat alles wat je hebt aangepast er netjes en goed uitziet, helpt natuurlijk altijd, dat blijkt maar weer..
-Test Centrum Lelystad (TCL)
Een geluidstest en weggedragtest. Kosten geluidtest € 348 en weggedragtest € 275. Afspraak gemaakt, een wachttijd van een maand!!
Ook daar moet je eerst betalen voordat ze met de auto beginnen. Auto naar binnen gereden en hier wordt de auto pas echt goed nagekeken hier worden van de inlaat en de uitlaat de nr’s genoteerd, en er worden zelfs tekeningen van beide gemaakt . (Alles) wordt nagekeken de banden de ophanging enz.
Wij hebben een K&N luchtfilter waar ze helemaal niet blij mee waren, ze zeiden direct al dat wordt niks je komt hier voor een geluidtest met een K&N filter!!! We konden zo snel geen luchtfilterhuis vinden die past dus we moesten wel. De auto is van 1981 toen mocht er natuurlijk meer dan nu. Maar mijn broer en ik begonnen hem wel een beetje te knijpen. Vervolgens wordt er in de auto de Remvertraging meter en toerentellen geplaatst. En de persoon begint met de testen.
De testen bij geluid bestaan uit:
3 keer wordt het geluid gemeten bij een stilstaand voertuig bij een bepaald toerental (bij ons 4425 toeren/min). De 2 keer met rijdend voertuig, 2 keer in de 2de versnelling (bij ons 3600toeren/min). Bij 50 km aan het begin van de testpunt en dan vol acceleren tot het eind van het testpunt. Hetzelfde 2 keer in de 3de versnelling (bij ons 2500 toeren/min). Het max aantal dB wat onze auto mocht hebben in 1981 was 80 dB.Waar ze nog 2 dB mogen afwijking voor de weersomstandigheden en 1 dB voor de bestuurder die ook iets afwijkt in toerental. Dus 83 dB was de max.
De testen bij weggedrag bestaan uit:
De remvertraging wordt gemeten op verschillende manieren. Daarna gaan ze een paar ronden over de kombaan met een aardige snelheid en ze trekken het stuur 90 graden naar links en rechts en kijken wat de auto doet, of deze uitbreekt of zwaar in onbalans raakt.. Ze slalommen nog wat en rijden nog een paar rondjes om een indruk van de auto te krijgen.
Naar een uur wachten en kijken hoe een ander in jou auto over de testbaan heen rijdt, kwam bij ons het goede nieuws. Aan de auto is niks mis hij is goed gekeurd, ik vond het eigenlijk wel heel leuk om in deze auto te rijden zeer goed in balans en zeer goede wegligging zei de tester. Wat voor ons natuurlijk een heel mooi compliment was… Mijn vraag na de testen was natuurlijk hoeveel dB onze auto had. Hij zei in de tweede versnelling had de auto 85 dB en in de derde versnelling 80 dB. Afgerond hadden we 83 dB wat ook de max was.
Als je alle testen hebt doorstaan moet je je kenteken deel 1, 2 en 3 inleveren bij je RDW keuringstation waar je de technische keuring hebt laten doen en je krijgt binnen 2 tot 3 werkdagen een aangepast kenteken thuis gestuurd.
Kosten:
Technische keuring - € 55
Auto wegen - € 17,50
Geluidstest - € 348
Weggedragtest - € 275
Samen € 695,50 exclusief 1,5 vrije dag en benzine heen en terug
Mijn oordeel over het hele keuren van de RDW.
Bij de RDW technische keuring als je alles netjes en degelijk heb gemaakt gaat het al snel goed. Maar daar in tegen in TCL in Lelystad gaat het echt om de cijfers van de dB’s en het weggedrag hier zijn ze veel strenger.
Wat ik ook heel vreemd vind, is dat je komt voor een motor ombouw maar zowel in TCL Lelystad als bij de RDW keuringstation wordt er geen blok nr. of herkomst van het blok gevraagd!!
Al met al ben ik heel blij dat alles goed is afgerond en kunnen we met een Opel D-Kadett 2.0 GSI legaal rond rijden op de ring en daar buiten.
Bedenk wel het is een heel gedoe, maar als je een keer een zwaar ongeval of iets dergelijks krijgt en ze komen er achter dat je veel meer vermogen / ander blok hebt dan op het kenteken dat dan 700 euro niet opweegt tegen de kosten na zo’n ongeval.
Peter en Jef