blacktop verus gze

Wat nog de moeite waard was...

Moderator: Moderator

LEON29
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1930
Lid geworden op: wo dec 24, 2003 22:45
CCNL lidnummer: 474
Type Corolla: CDE120
Auto: corolla
Locatie: OOSTERWOLDE (FR)
Contacteer:

blacktop verus gze

Bericht door LEON29 » di jun 05, 2007 17:01

wie kan mij vertellen wat de voor en nadelen zijn tussen een blacktop en een GZE.
dus kosten en waar ik rekening mee moet houden enz.
life is a bitch so take it by the horns

Gebruikersavatar
Beer SSV
Special member
Special member
Berichten: 542
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 19:33
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE101

Bericht door Beer SSV » di jun 05, 2007 17:20

GZE heeft meer koppel als een BT.
BT is een toerenblok.
allebei passen ze zo in een motorruimte waar een 4afe (of age) in heeft gezeten.
Als je voor de GZE gaat heb je of een luchthapper op/in je motorkap nodig of als je dan kiest voor een FMIC moet je je voorbumper aanpassen.
GZE kan je later evt uitbreiden met of naar een turbo. BT niet, daar moet je dan heel veel voor gaan aanpassen.
voordelen-nadelen... het is wat je zelf het lekkerst vindt rijden.
7 aug. 2005 staat in mn geheugen gegrift!!
CorollaclubNL/Corollaforum en iedereen die meegewerkt heeft aan/aanwezig is geweest op de "Beer-meeting"
23 maart 2006, WOW!! geweldig!
Als je klein bent komen de enge geluiden van onder je bed.
Als je groot bent komen ze van onder je motorkap.

Gebruikersavatar
Linea Sol
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 5835
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 16:43
Auto: CHR hybrid
Locatie: Tilburg

Bericht door Linea Sol » di jun 05, 2007 17:24

Black Top Motoren zijn jonger van Leeftijd hierdoor zeer waarschijnlijk hebben ze ook minder Kilometers gedraaid
Gegroet JO

Back to Toyota 8-)

Gebruikersavatar
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 10292
Lid geworden op: za nov 20, 2004 20:24
CCNL lidnummer: 580
Type Corolla: AE101
Auto: E10 FX 20v
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Bericht door Co'tje » di jun 05, 2007 17:31

aan de andere kant zie je Bt's veel meer.
en daar schijnen sommige mensen zich aan te storen :p

voor de rest denk ik dat je gewoon eens met allebij moet rijden om te ervaren hoe zo'n blokkie nou voelt. zo kan je het beste zien wat bij je past.

Arco
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Savage Corolla SOLD!! ---> New.. Curtevenne 830AK
Arco® The exclusive choice
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!

LEON29
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1930
Lid geworden op: wo dec 24, 2003 22:45
CCNL lidnummer: 474
Type Corolla: CDE120
Auto: corolla
Locatie: OOSTERWOLDE (FR)
Contacteer:

Bericht door LEON29 » di jun 05, 2007 17:34

daar heb je ook wel weer gelijk in co'tje
life is a bitch so take it by the horns

Gebruikersavatar
Michel H
President member
President member
Berichten: 1976
Lid geworden op: za jan 01, 2005 22:40
CCNL lidnummer: 609
Auto: BMW
Locatie: Brunssum

Bericht door Michel H » di jun 05, 2007 17:37

GZE is zwaarder
GZE kán last hebben van nogal wat hitte/temperatuur problemen (meestal i.c.m. top mounted intercooler)
GZE's willen nog wel eens een setje zuigerveren opvreten
GZE swap is duurder
GZE is moeilijk te vinden (de afm-versie is wat makkelijker)

BT kán last hebben/krijgen van foutieve vvt-poulie (nieuwe poulie lost het op)

BT wordt vaker gebruikt voor circuit werk terwijl de GZE wat vaker op straat gebruikt wordt.

Verder is het maar net wat je liever hebt, veel lawaai en een mooie stukje techniek..maar inmiddels niet meer zo zeldzaam/exclusief (rest de vraag of je dat iets intresseert, ik zie nog altijd meer 4A-FE's binnen de club) of een koppelmonster die potentie heeft tot een hoop vermogen.
1998 BMW 323ti Ringtool

Gebruikersavatar
Michel H
President member
President member
Berichten: 1976
Lid geworden op: za jan 01, 2005 22:40
CCNL lidnummer: 609
Auto: BMW
Locatie: Brunssum

Bericht door Michel H » di jun 05, 2007 17:40

Co'tje schreef:aan de andere kant zie je Bt's veel meer.
en daar schijnen sommige mensen zich aan te storen :p

voor de rest denk ik dat je gewoon eens met allebij moet rijden om te ervaren hoe zo'n blokkie nou voelt. zo kan je het beste zien wat bij je past.

Arco
Ja inderdaad. Ik vond het wel lollig vorig jaar op C'Day.. staan 4 of 5 auto's met een BT naast elkaar en je hoort meteen dom commentaar "nou zo'n BT is echt niet exclusief" . Haha man kijk om je heen, er staan 100 auto's met een 100% standaard motor. Verder zijn die 4 of 5 auto's ook club auto's dus vrij logisch dat je ze ziet op een meeting.

Verder ben ik het met je eens, ik zou ook met beide willen rijden voordat ik een keuze moest maken.
1998 BMW 323ti Ringtool

Gebruikersavatar
Linea Sol
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 5835
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 16:43
Auto: CHR hybrid
Locatie: Tilburg

Bericht door Linea Sol » di jun 05, 2007 17:42

Ik zou zelf niet zo zeer kijken naar het exclusieve maar naar wat je zelf wilt , ik persoonlijk zou dan gaan voor een BlackTop met een 6 Bak .

Heb het zelf wel eens overwogen voor mijn toemalige G6-R , het is toen een nieuwe E12 geworden 8-)
Gegroet JO

Back to Toyota 8-)

Gebruikersavatar
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 10292
Lid geworden op: za nov 20, 2004 20:24
CCNL lidnummer: 580
Type Corolla: AE101
Auto: E10 FX 20v
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Bericht door Co'tje » di jun 05, 2007 17:49

Michel H schreef:
Co'tje schreef:aan de andere kant zie je Bt's veel meer.
en daar schijnen sommige mensen zich aan te storen :p

voor de rest denk ik dat je gewoon eens met allebij moet rijden om te ervaren hoe zo'n blokkie nou voelt. zo kan je het beste zien wat bij je past.

Arco
Ja inderdaad. Ik vond het wel lollig vorig jaar op C'Day.. staan 4 of 5 auto's met een BT naast elkaar en je hoort meteen dom commentaar "nou zo'n BT is echt niet exclusief" . Haha man kijk om je heen, er staan 100 auto's met een 100% standaard motor. Verder zijn die 4 of 5 auto's ook club auto's dus vrij logisch dat je ze ziet op een meeting.

Verder ben ik het met je eens, ik zou ook met beide willen rijden voordat ik een keuze moest maken.
om nog maar te zwijgen over het aantal corolla's wat in nederland rijd,
dus procentueel gezien zijn er heel weinig bt's

maar oke ik roep ook wel eens dat je ze te veel ziet(al is dat meer om te dollen)

@ leon, rijd maar een keer mee op een meeting dan weet je hoe het voelt

Arco
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Savage Corolla SOLD!! ---> New.. Curtevenne 830AK
Arco® The exclusive choice
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!

Gebruikersavatar
Robbie F
Moderator
Moderator
Berichten: 4489
Lid geworden op: di feb 10, 2004 21:40
CCNL lidnummer: 471
Type Corolla: AE101
Auto: Yaris D4D

Bericht door Robbie F » di jun 05, 2007 18:34

Linea Sol schreef:Ik zou zelf niet zo zeer kijken naar het exclusieve maar naar wat je zelf wilt , ik persoonlijk zou dan gaan voor een BlackTop met een 6 Bak .

Heb het zelf wel eens overwogen voor mijn toemalige G6-R , het is toen een nieuwe E12 geworden 8-)
goed punt :wink: :lol:
Corolla E10 2.0T xli met FOHA rondomset
3SGTE GEN 3 284PK 363Nm koppel S54 LSD
1 van de 20 beste toyota monteurs van nederland

Gebruikersavatar
White_GTSI
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 2846
Lid geworden op: zo jul 02, 2006 22:42

Bericht door White_GTSI » di jun 05, 2007 18:49

Robbie F schreef:
Linea Sol schreef:Ik zou zelf niet zo zeer kijken naar het exclusieve maar naar wat je zelf wilt , ik persoonlijk zou dan gaan voor een BlackTop met een 6 Bak .

Heb het zelf wel eens overwogen voor mijn toemalige G6-R , het is toen een nieuwe E12 geworden 8-)
goed punt :wink: :lol:
ik had voor een balcktop gekozen 8-) dan is het pas een echte G6-R :twisted:

Gebruikersavatar
Robbie F
Moderator
Moderator
Berichten: 4489
Lid geworden op: di feb 10, 2004 21:40
CCNL lidnummer: 471
Type Corolla: AE101
Auto: Yaris D4D

Bericht door Robbie F » di jun 05, 2007 18:53

White_GTSI schreef:
Robbie F schreef: goed punt :wink: :lol:
ik had voor een balcktop gekozen 8-) dan is het pas een echte G6-R :twisted:
ik heb een Blacktop met 6 bak hé :twisted:
Corolla E10 2.0T xli met FOHA rondomset
3SGTE GEN 3 284PK 363Nm koppel S54 LSD
1 van de 20 beste toyota monteurs van nederland

Gebruikersavatar
peter_D
President member
President member
Berichten: 1876
Lid geworden op: zo sep 17, 2006 20:07
CCNL lidnummer: 710
Type Corolla: AE111
Auto: Levin-BZ-R
Locatie: Hardinxveld

Bericht door peter_D » di jun 05, 2007 19:08

hey

ik wil een blacktop die zie je dan wel weer meer maar hier in het dorp
waarschijnlijk niet en ik hou van toeren dat klinkt als muziek in mijn horen
een gilende motor heerlijk daarom moet

hij komt er echt nog is in een 20V

ik ook oppassen voor oom agent
want wil mijn 4afe nog wel een laten zingen :lol:

peter
AE111 Toyota Corolla Levin BZ-R ((((JDM)))) K.S Trading (japan)

Gebruikersavatar
corollapowerrr
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 2975
Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
CCNL lidnummer: 468
Type Corolla: AE82
Auto: GT verso
Locatie: Genapium
Contacteer:

Bericht door corollapowerrr » di jun 05, 2007 21:23

ik zou voor een blaktop gaan, gze is namelijk haast niet meer aan te komen.

GZE is koppel onderin, blacktop moet je op toeren houden om een beetje koppel over te houden, maar ja een bt houdt nu eenmaal van toeren. Net als degene die ermee rijdt waarschijnlijk.
Landcruiser/ Auris TS hybrid en corolla GT

Member of the GT owners group;-)

LEON29
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1930
Lid geworden op: wo dec 24, 2003 22:45
CCNL lidnummer: 474
Type Corolla: CDE120
Auto: corolla
Locatie: OOSTERWOLDE (FR)
Contacteer:

Bericht door LEON29 » di jun 05, 2007 22:17

Co'tje schreef: @ leon, rijd maar een keer mee op een meeting dan weet je hoe het voelt

Arco

he co'tje ik zie net dat je naar texel komt
:wink:. maar als het mag zou ik graag eens met je mee willen rijden.
life is a bitch so take it by the horns

Gebruikersavatar
Robbie F
Moderator
Moderator
Berichten: 4489
Lid geworden op: di feb 10, 2004 21:40
CCNL lidnummer: 471
Type Corolla: AE101
Auto: Yaris D4D

Bericht door Robbie F » di jun 05, 2007 23:22

LEON24 schreef:
Co'tje schreef: @ leon, rijd maar een keer mee op een meeting dan weet je hoe het voelt

Arco

he co'tje ik zie net dat je naar texel komt
:wink:. maar als het mag zou ik graag eens met je mee willen rijden.
en ik dan :wink: potverdorie ben er al 1 dag eerder en jij ook en dan vraag je arco :( jammer hoor :twisted:
Corolla E10 2.0T xli met FOHA rondomset
3SGTE GEN 3 284PK 363Nm koppel S54 LSD
1 van de 20 beste toyota monteurs van nederland

LEON29
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1930
Lid geworden op: wo dec 24, 2003 22:45
CCNL lidnummer: 474
Type Corolla: CDE120
Auto: corolla
Locatie: OOSTERWOLDE (FR)
Contacteer:

Bericht door LEON29 » di jun 05, 2007 23:28

ik wil ook wel met jou op pad hoor
life is a bitch so take it by the horns

Gebruikersavatar
Robbie F
Moderator
Moderator
Berichten: 4489
Lid geworden op: di feb 10, 2004 21:40
CCNL lidnummer: 471
Type Corolla: AE101
Auto: Yaris D4D

Bericht door Robbie F » di jun 05, 2007 23:30

LEON24 schreef:ik wil ook wel met jou op pad hoor
samen het bos in :roll: :lol: mar gata goed komen hoor :D
Corolla E10 2.0T xli met FOHA rondomset
3SGTE GEN 3 284PK 363Nm koppel S54 LSD
1 van de 20 beste toyota monteurs van nederland

LEON29
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1930
Lid geworden op: wo dec 24, 2003 22:45
CCNL lidnummer: 474
Type Corolla: CDE120
Auto: corolla
Locatie: OOSTERWOLDE (FR)
Contacteer:

Bericht door LEON29 » di jun 05, 2007 23:31

Robbie F schreef:
LEON24 schreef:ik wil ook wel met jou op pad hoor
samen het bos in :roll: :lol: mar gata goed komen hoor :D
oeoeo lekker het bos in. maar dan kan ik ook een mee maken tussen een 6 bak en een 5 bak
life is a bitch so take it by the horns

Gebruikersavatar
Robbie F
Moderator
Moderator
Berichten: 4489
Lid geworden op: di feb 10, 2004 21:40
CCNL lidnummer: 471
Type Corolla: AE101
Auto: Yaris D4D

Bericht door Robbie F » di jun 05, 2007 23:32

LEON24 schreef:
Robbie F schreef: samen het bos in :roll: :lol: mar gata goed komen hoor :D
oeoeo lekker het bos in. maar dan kan ik ook een mee maken tussen een 6 bak en een 5 bak
ja idd :D we zien wel of je over te halen bent :wink:
Corolla E10 2.0T xli met FOHA rondomset
3SGTE GEN 3 284PK 363Nm koppel S54 LSD
1 van de 20 beste toyota monteurs van nederland

LEON29
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1930
Lid geworden op: wo dec 24, 2003 22:45
CCNL lidnummer: 474
Type Corolla: CDE120
Auto: corolla
Locatie: OOSTERWOLDE (FR)
Contacteer:

Bericht door LEON29 » di jun 05, 2007 23:35

ik ben nou gewoon aan het kijken wat nou goedkoper is om in te bouwen en wat nou lekkerder rijd
life is a bitch so take it by the horns

Gebruikersavatar
Michel H
President member
President member
Berichten: 1976
Lid geworden op: za jan 01, 2005 22:40
CCNL lidnummer: 609
Auto: BMW
Locatie: Brunssum

Bericht door Michel H » di jun 05, 2007 23:54

GZE rijd lekkerder
maar is duurder.

GZE kun je zien als een dikke 2.2 ltr motor ofzo. Veel oempf onderin :)
Niet dat een GZE bovenin hartstikke dood is hoor, helemaal niet.
BT is wat nerveuzer onderin, mag blij zijn dat er VVT op zit anders viel 'ie in de stad dood. Vanaf 5500rpm wordt het een ander verhaal.

Met de GZE kun je wat gemoedelijker rijden.. af en toe het voetje een beetje naar beneden om wat meer snelheid te krijgen..
Met de BT moet je al meteen "trappen" om er een beetje snelheid in te krijgen. Maar als de snelheid er eenmaal in zit dan gaat het wel lekker.
1998 BMW 323ti Ringtool

Gebruikersavatar
Kwakman
Special member
Special member
Berichten: 512
Lid geworden op: za mar 17, 2007 14:48
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE111
Auto: Levin
Locatie: Roermond

Bericht door Kwakman » wo jun 06, 2007 02:30

paar vraagjes tussendoor :D

Gaat dat veel kosten om een blacktop te laten inbouwen in 4E-FE?

Tot welk jaar zijn de 4E-FTE blokjes gemaakt?

Wat is eigelijk het verschil tussen black en silvertop?

Gebruikersavatar
Michel H
President member
President member
Berichten: 1976
Lid geworden op: za jan 01, 2005 22:40
CCNL lidnummer: 609
Auto: BMW
Locatie: Brunssum

Bericht door Michel H » wo jun 06, 2007 03:09

Blacktop in 4E-FE auto is lastig, steunen moeten aangepast worden.
Blacktop complete swap kost ong. 1250,- tot 1500,-. Dan nog inbouwen.. kom je al gauw op het dubbele uit voor een 4E-FE auto.

4EFTE is makkelijker. Zijn gebouwd tot 1998. Dacht ik.

Verschil Silvertop / Blacktop :

Silvertop = AFM. 160pk/155Nm 1993 t/m 1995
Blacktop = MAP. 165pk/160Nm 1995 t/m 1998

Silvertop = zilver
Blacktop = zwart (goh..)

Silvertop heeft vast VVT punt. Zelfde drijfstangen/krukas als late GZE/16v Small port.

Blacktop heeft variabele VVT. Lichtere drijfstangen,krukas,zuigers. Grotere inlaat/uitlaatpoorten. Grotere ITB's.

Er zijn meer verschillen maar dit zijn wel de belangrijkste dingen.
1998 BMW 323ti Ringtool

Gebruikersavatar
Kwakman
Special member
Special member
Berichten: 512
Lid geworden op: za mar 17, 2007 14:48
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE111
Auto: Levin
Locatie: Roermond

Bericht door Kwakman » wo jun 06, 2007 12:09

Bedankt man!

hier kan ik wat mee

Ik dacht dat die 4E-FTE blokjes veel ouder waren,
nu overweeg ik het toch serieus om er 1 te nemen

Silvertoppie
President member
President member
Berichten: 1512
Lid geworden op: do feb 26, 2004 22:02
Auto: Subaru
Locatie: vroomshoop
Contacteer:

Bericht door Silvertoppie » wo jun 06, 2007 12:29

Silvertop heeft vast VVT punt. Zelfde drijfstangen/krukas als late GZE/16v Small port
Dat is niet zo!!

De eerste Silvertops hadden een vaste VVT ( Toeren-afhankelijke VVT..) De latere hadden variabele geregeld via de positie van de gasklep... Ik had 1 van de latere Silvertops :wink:
Subaru Impreza WRX STI 2008 tuned by EMS 340pk en 510NM

Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Auto: AvensisT25

Bericht door Marc0 » wo jun 06, 2007 12:39

moet je een glanza blok nemen Kwakman, je hebt 2 versies, de P8 starlet turbo versie..en de Glanza.. zelfde blokje, zelfde turbo, alleen de turbo heeft een extra vin op de exhaust kant, iets andere oliepomp, en iets lichtere drijfstangen ed..en de blokjes zijn veel jonger..van 96-98.. ik wil alleen een glanza als ie erin komt:)
Seat Ibiza 1.2 TDi Style

Gebruikersavatar
Michel H
President member
President member
Berichten: 1976
Lid geworden op: za jan 01, 2005 22:40
CCNL lidnummer: 609
Auto: BMW
Locatie: Brunssum

Bericht door Michel H » wo jun 06, 2007 13:37

Silvertoppie schreef:
Silvertop heeft vast VVT punt. Zelfde drijfstangen/krukas als late GZE/16v Small port
Dat is niet zo!!

De eerste Silvertops hadden een vaste VVT ( Toeren-afhankelijke VVT..) De latere hadden variabele geregeld via de positie van de gasklep... Ik had 1 van de latere Silvertops :wink:
Ah ja klopt. 1e gen. kun je herkennen aan 2 gasschuiven.
Blacktop is meer geavanceerde VVT, gebruikt meerdere sensoren dan enkel tps.
1998 BMW 323ti Ringtool

LEON29
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1930
Lid geworden op: wo dec 24, 2003 22:45
CCNL lidnummer: 474
Type Corolla: CDE120
Auto: corolla
Locatie: OOSTERWOLDE (FR)
Contacteer:

Bericht door LEON29 » wo jun 06, 2007 17:06

even in grijpen het gaat hier om een blacktop verus GZE
en niet over een FTE
life is a bitch so take it by the horns

Gebruikersavatar
Frans
President member
President member
Berichten: 1263
Lid geworden op: wo sep 01, 2004 17:55
CCNL lidnummer: 0
Locatie: limbaböa

Bericht door Frans » wo jun 06, 2007 17:23

als er toch blokken worden vergeleken ljitk het me voor de andere twijfelaars het ook wel handig de andere opties te bespreken leon.
performance has nothing to do with size
4age & 3sgte power, toyota 4 life

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast