Verwijderen EGR van 4A-GE

Wat nog de moeite waard was...

Moderator: Moderator

Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7153
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Auto: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Verwijderen EGR van 4A-GE

Bericht door Blof-fan » vr mei 18, 2007 00:58

Hey jongens, even jullie gedachtes hierover.

Ik was in eerste instantie van plan om de EGR van mijn 4A-GE te laten vervallen.
Dit om de doodsimpele reden: Uitlaatgassen in je inlaat, dat wil je toch niet?!

Maar ik heb me op club4AGE nog eens ingelezen over het onderwerp en daar zijn de meningen nog een beetje verdeeld.
De motor zou warmer kunnen lopen (Op zich geen probleem, ik heb al een thermostaat die eerder opent)
Slechter verbruik en emissie eisen. Verbruik dat zal me een zorg zijn, deze auto is niet met het oog op enig economisch aspect gebouwd :lol:
En die emissie eisen geld denk ik meer voor Amerika, waar ze nog wat strenger zijn.

Echter, het zou ook niet uitmaken om 'm te verwijderen volgens hen, omdat die EGR klep alleen opent bij lage toerentallen.

Voor het zicht is het mooier zonder dat ding erop en ik vraag me ook een beetje af hoe het dan zit met koolafzetting in je inlaat enz.
Toen ik het ding schoonmaakte was hij toch behoorlijk vervuild. :?

En even voor de techneuten onder ons. Mocht ik 'm toch alsnog verwijderen, kan ik alle vacuüm aansluitingen dan zonder meer afdoppen, of moeten er nog dingen doorverbonden worden enz?

Alvast bedankt :wink:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Restoring: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site

Gebruikersavatar
Danny
Full member
Full member
Berichten: 426
Lid geworden op: za jun 07, 2003 16:28
CCNL lidnummer: 0
Auto: een halve
Locatie: M'land

Bericht door Danny » vr mei 18, 2007 01:05

EGR is z'n "leuk" ding wat op gelegd is voor emissie doeleinde.
bij een goed afgestelde motor heb je hem zeker niet meer nodig.
De theorie achter de EGR lijkt mooi, maar met goed afstellen kom je verder.

over de techniek van de aansluitingen durf ik me niet uit te laten.
Bij EVO's met stroker kit wordt die "gewoon" afgedopt met een flens.
5E-FTE powered Paseo, project Sleeper Up and braking-in.
ターボチャージャー付きトヨタパワー

Gebruikersavatar
Wegpiraat
CCNL Crew
CCNL Crew
Berichten: 1453
Lid geworden op: do mei 08, 2003 17:33
CCNL lidnummer: 494
Auto: leasebak
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Wegpiraat » vr mei 18, 2007 11:16

bij een mazda mx6 2,5 liter, kan je ook gewoon alles afdoppen, en dan kom je ook zonder kat en zonder egr nog door de apk, co is zelfs dan nog voldoende (auto van 92, dus wel zonder 4 gas test). Dus wrm zou het dan met een corolla niet kunnen? ;)
Skoda Octavia Combi 2.0TDI DSG Style Bussiness Dynamic

dexter
Senior member
Senior member
Berichten: 229
Lid geworden op: do mei 04, 2006 14:36
Type Corolla: E10
Locatie: Ver weg

Bericht door dexter » vr mei 18, 2007 11:35

Allereerst even kort de werking van de EGR:

Bij hoge drukken en hoge temperatuuren word er in de verbrandingkamer een gas NOx gevormt (stikstofoxide)
dit willen we zo veel mogelijk voorkomen omdat dit erg slecht is voor mens en milieu.

Wat heeft met dus verzonnen de gehele verbrandingstemperatuur
moet naar beneden en daar zorgt de EGR dus voor,
want reeds verbande uitlaatgassen kunnen niet nog 1 keer verbrand worden, Gevolg minder NOx uit de uitlaat.

De EGR gaat dus ALLEEN werken bij een constante belasting en bij deceleratie.
En dus zeker NIET bij stationair toerental en vol gas maar ook zeker niet bij acceleratie.

Het AFPLUGGEN! van de EGR kan problemen opgeven met het NOx gehalte bij de APK (mits 4-gas test bij 2000 toeren) anders waarschijnlijk dus niet.

Motor is na afpluggen in de regel iets zuiniger en pakt beter op en levert iets meer pk's tevens is de vervuiling van het inlaat traject minder.

DIT MAG DUS NIET, de type goedkeuring van de auto is niet meer geldig (net zoals met andere uitlaat en dergelijke)
Bij een politie controle of APK oid moet hij aanwezig zijn en werkend zijn.

Ook KAN je een foutcode krijgen omdat de ECU de werking en dergelijke van de EGR controleerd (dmv druk verschil in het inlaat traject)
Ook geeft de electronische regelklep geen bevestigingswaarde van geopende EGR.

Gebruikersavatar
Wegpiraat
CCNL Crew
CCNL Crew
Berichten: 1453
Lid geworden op: do mei 08, 2003 17:33
CCNL lidnummer: 494
Auto: leasebak
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Wegpiraat » vr mei 18, 2007 11:47

volgens mij wordt er bij de apk niet naar gekeken hoor... als je emissie eisen maar goed zijn, en dat is al snel wanneer er geen 4 gas test gedaan word.
Skoda Octavia Combi 2.0TDI DSG Style Bussiness Dynamic

Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7153
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Auto: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Bericht door Blof-fan » vr mei 18, 2007 13:09

Even voor alle duidelijkheid. De auto is van '89, dus de emissieeisen voor deze auto zijn al een stuk lager :wink:

Bovendien gaat de auto als hij helemaal klaar is weer terug naar de RDW om met alle veranderingen goedgekeurd te worden.
4A-GE's hier in Europa rijden ook voornamelijk zonder EGR, volgens mij is deze voornamelijk voor de amerikaanse markt gemaakt.

En de electronica is altijd te omleiden natuurlijk, mocht dat überhaupt nodig zijn (Heb nog nergens gelezen of gehoord van problemen met de ECU na verwijderen) :wink:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Restoring: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site

LEON29
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1930
Lid geworden op: wo dec 24, 2003 22:45
CCNL lidnummer: 474
Type Corolla: CDE120
Auto: corolla
Locatie: OOSTERWOLDE (FR)
Contacteer:

Bericht door LEON29 » vr mei 18, 2007 18:00

ik heb ook geen egr en geen kat. en ik kom zo door de keuring heen
life is a bitch so take it by the horns

Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7153
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Auto: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Bericht door Blof-fan » vr mei 18, 2007 19:45

Maar dan is die van jou waarschijnlijk ook geen U9 denk ik
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Restoring: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site

Gebruikersavatar
Michel H
President member
President member
Berichten: 1976
Lid geworden op: za jan 01, 2005 22:40
CCNL lidnummer: 609
Auto: BMW
Locatie: Brunssum

Bericht door Michel H » vr mei 18, 2007 19:52

K6 denk ik. Althans... m'n witte had geen egr/lambda/kat en dat was een k6. M'n zwarte gti heeft kat+lambda en is U9. Hier in NL is dat EGR geval overigens enkel op de Smallports aanwezig. Dacht ik. Correct me if I'm wrong.
1998 BMW 323ti Ringtool

Gebruikersavatar
luca
President member
President member
Berichten: 1528
Lid geworden op: di sep 17, 2002 00:08
Locatie: Toscane Nozzano Castello - Lucca

Bericht door luca » vr mei 18, 2007 21:03

dezelfde 4a-ge met egr kom je in nederland in de celica tegen,dus het bestaat wel.voor de restheb ik de egr nooit weggehaald dus ik weet niet wat er gebeurt.
het is goedkoper om een dynamo van een toyota na 10 te vervangen dan elk jaar een dynamo van een opel voor 10 jaar lang te vervangen!

Gebruikersavatar
Robokill
Senior member
Senior member
Berichten: 336
Lid geworden op: wo mar 24, 2004 16:31
CCNL lidnummer: 491
Type Corolla: AE86
Auto: Toyota
Locatie: Amsterdam
Contacteer:

Bericht door Robokill » za mei 19, 2007 00:17

michel je hebt gelijk de smallports hiero hadden die troep. Ik heb nooit problemen gezien met het verwijderen ervan.

In de ae86's werlend worden die dingen verwijderd. Om nou over grote problemen te praten. 4age goed afstellen is 10x belangrijker.
Lexus IS200 "99
AE86 Zenki Levin Wit 1984 (racecar) http://www.cardomain.com/ride/613398
AE86 Kouki Levin Panda 1986

Gebruikersavatar
ae82_gt
President member
President member
Berichten: 2430
Lid geworden op: wo sep 01, 2004 17:23
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE123
Auto: van alles
Locatie: Het mooie oosten

Bericht door ae82_gt » za mei 19, 2007 07:20

Alles wat met de EGR te maken heeft verwijderen, en de vacuümaansluitingen op de leidingen afdoppen. (volgens mij 3 stuks)
Member of the GT Owners Group!

Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7153
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Auto: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Bericht door Blof-fan » zo mei 20, 2007 23:28

Kijk, als deze kenners het zo zeggen, dan twijfel ik niet meer en gaat die troep er dus gewoon af. :lol:

Zijn geloof ik idd 3 Vacuüm leidingen, zal deze gewoon afdoppen dan en dan zien we wel wat er gebeurd :wink:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Restoring: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site

Gebruikersavatar
Max Havelaar
Senior member
Senior member
Berichten: 292
Lid geworden op: do sep 08, 2005 17:44
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE92
Auto: AE92 GTi
Locatie: Papenveer - Noord

Bericht door Max Havelaar » ma mei 21, 2007 19:30

Hmm, ik heb een smallport, weet niet of de winst zo enorm groot is, maar ik zou hem natuurlijk eens kunnen verwijderen.
Daily Starlet - EP81
Project - AE92 GTi-16

Gebruikersavatar
ae82_gt
President member
President member
Berichten: 2430
Lid geworden op: wo sep 01, 2004 17:23
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE123
Auto: van alles
Locatie: Het mooie oosten

Bericht door ae82_gt » ma mei 21, 2007 19:41

Voor de 4A-GE "techneuten" onder ons, even een schema hoe en wanner het EGR systeem werkt op een AE92.
Bijlagen
egr.jpg
Member of the GT Owners Group!

Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7153
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Auto: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Bericht door Blof-fan » ma mei 21, 2007 21:45

Kijk, geweldig René. Mooi en overzichtelijk schemaatje erbij!
Thnx! :D
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Restoring: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site

Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7153
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Auto: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Bericht door Blof-fan » ma mei 21, 2007 21:50

Max Havelaar schreef:Hmm, ik heb een smallport, weet niet of de winst zo enorm groot is, maar ik zou hem natuurlijk eens kunnen verwijderen.
Kan het allicht eens proberen.
Ik denk dat het in het vermogen nauwelijks merkbaar is eigenlijk. Maar gewoon het feit dat je vuile uitlaatgassen naar je schone inlaat terug voert. Roetaanslag en allerlei andere troep die je er niet in wilt hebben lijkt me.

My mind is made up, bij mij komt ie in ieder geval niet meer terug :wink:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Restoring: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site

Gebruikersavatar
Bram
Special member
Special member
Berichten: 564
Lid geworden op: wo sep 18, 2002 22:44
Auto: Mazda 323
Locatie: Amersfoort

Bericht door Bram » ma mei 21, 2007 22:32

En je kan gaan kijken voor een mooi spruitstuk om het tunings project echt af te maken... ;) :D
Zoom-Zoom Echt een fijne auto!!! :lol:

Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7153
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Auto: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Bericht door Blof-fan » ma mei 21, 2007 22:43

Bram schreef:En je kan gaan kijken voor een mooi spruitstuk om het tunings project echt af te maken... ;) :D
Ben ik al maanden mee bezig, maar valt nog niet mee :(
Ze zijn erg schaars en degene die er zijn, zijn soms van twijfelachtige kwaliteit :?
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Restoring: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site

Gebruikersavatar
Witte Reus
President member
President member
Berichten: 1807
Lid geworden op: za nov 29, 2003 17:35
CCNL lidnummer: 476
Type Corolla: AE101
Auto: Toyota
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Witte Reus » wo mei 23, 2007 20:02

Blof-fan schreef:
Bram schreef:En je kan gaan kijken voor een mooi spruitstuk om het tunings project echt af te maken... ;) :D
Ben ik al maanden mee bezig, maar valt nog niet mee :(
Ze zijn erg schaars en degene die er zijn, zijn soms van twijfelachtige kwaliteit :?
Zelf maken? Als ik wat meer tijd had zou ik je graag willen helpen :wink:
Natuurlijkextreem lullig om het zo te zeggen, maar mss kan Wes je helpen?

Groeten!!
If it isn’t blown, it has to suck!

Water injectie houdt de kop koel!

Check de site voor meer foto's (de witte is niet meer :( !): DEWITTEREUS.

Gebruikersavatar
Michel H
President member
President member
Berichten: 1976
Lid geworden op: za jan 01, 2005 22:40
CCNL lidnummer: 609
Auto: BMW
Locatie: Brunssum

Bericht door Michel H » wo mei 23, 2007 20:20

Fujitsubo Super Ex Manifold
€414,- excl. verzenden :

takakaira

ouch :(

Misschien een Blacktop spruitstukje zien te scoren ? Da's al een hele vooruitgang en vergt slechts kleine modificaties aan de 2 buitenste tapeinden om het passend te krijgen.
1998 BMW 323ti Ringtool

Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7153
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Auto: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Bericht door Blof-fan » wo mei 23, 2007 20:51

Michel H schreef:Fujitsubo Super Ex Manifold
€414,- excl. verzenden :

takakaira

ouch :(

Misschien een Blacktop spruitstukje zien te scoren ? Da's al een hele vooruitgang en vergt slechts kleine modificaties aan de 2 buitenste tapeinden om het passend te krijgen.
Heb al meer gekeken, maar da's idd behoorlijk prijzig.
Maar aan de andere kant, Als je ziet wat ik al uitgegeven heb aan het ding en in de geest van het project wil ik het wel echt goed afmaken zonder compromissen.
Dus er komt niet zomaar een header op :wink:

@Rik: Ik wil wel graag een mandrel bent spruitstuk wat ook nog eens optimaal berekent is voor de 4A-GE. Dus zelf maken wordt dan een beetje moeilijk, zelfs voor Wes :lol:

Maar naar een header kan ik voorlopig nog even zoeken gelukkig, die heb ik de komende tijd nog niet echt nodig :roll:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Restoring: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site

Gebruikersavatar
Michel H
President member
President member
Berichten: 1976
Lid geworden op: za jan 01, 2005 22:40
CCNL lidnummer: 609
Auto: BMW
Locatie: Brunssum

Bericht door Michel H » wo mei 23, 2007 20:56

Ik denk dat bovenstaande Fujitsubo eigenlijk de enige optie is voor de FWD-16v , buiten de bekende OBX. Die Fujitsubo is vrij goed maar er zijn betere..maar niet meer voor de 16v verkrijgbaar. Dus wat je kan doen is op zoek gaan naar spruitstukjes voor de AE101/AE111 en die dus passend maken, iets meer keuze en ook wat meer high-end spul zeg maar. Denk aan Apex'i, HKS, TRD, Fujitsubo, Blitz etc. etc. Echter het vinden van deze objecten is weer een ander probleem. Maar wie zoekt die vind.
1998 BMW 323ti Ringtool

Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7153
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Auto: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Bericht door Blof-fan » wo mei 23, 2007 21:02

Heb ook al wel meer merken gevonden, in Amerika is er nog wel het een en ander in omloop, maar als ik dan de prijzen zie en de verhalen hoor, dan ga ik toch meteen weer twijfelen aan de kwaliteit van die headers.
OBX is ook niet echt helemaal mijn ding zeg maar :wink:

Die Fujitsubo lijkt me idd een hele goeie, heeft ook best een goede naam voor zover ik het kon vinden, maar zijn er niet zo heel veel die ermee rondrijden (Buiten japan dan, maar mijn japans is niet zo best :lol:)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Restoring: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site

RollaFreak
Starting member
Starting member
Berichten: 97
Lid geworden op: do aug 03, 2006 20:10
CCNL lidnummer: 398
Type Corolla: AE101
Auto: FXGT BT20v
Locatie: Brabant

Bericht door RollaFreak » wo mei 30, 2007 20:37

Hier een linkje van een 20v spruitstuk :wink:
http://cgi.ebay.com/ebaymotors/Header-4 ... enameZWDVW[/url]
What's next??

Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Auto: AvensisT25

Bericht door Marc0 » wo mei 30, 2007 21:20

dat is een OEM ( origineel) 20v spruitstuk, ik denk dat Blof dan meer naar een aftermarket spruitstuk zal zoeken..
Seat Ibiza 1.2 TDi Style

Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7153
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Auto: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Bericht door Blof-fan » wo mei 30, 2007 22:05

Marc0 schreef:dat is een OEM ( origineel) 20v spruitstuk, ik denk dat Blof dan meer naar een aftermarket spruitstuk zal zoeken..
Heb je dan helemaal goed gedacht :wink:

Ben ik dan zo voorspelbaar geworden? :lol:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Restoring: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site

Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Auto: AvensisT25

Bericht door Marc0 » wo mei 30, 2007 22:07

niet voorspelbaar hoor..maar ik zou ook voor een aftermarket gaan :D
geen half werk denk ik zo!
Seat Ibiza 1.2 TDi Style

Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7153
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Auto: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Bericht door Blof-fan » wo mei 30, 2007 22:14

En zo is 't maar net :wink:

Trots 16V rijder, dus dan alles 16V ook! :lol: :P
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Restoring: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site

Gebruikersavatar
daelko
Starting member
Starting member
Berichten: 80
Lid geworden op: za feb 24, 2007 00:50
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: KE70
Locatie: mechelen (belgie)

Bericht door daelko » wo mei 30, 2007 23:20

motec of alpha-weber injectie plaatsen ( tussenstuk zelf maken om op de cilinderkop te monteren) , het komplete systeem beheert onsteking en inspiuting en heeft een programeerbare ecu die op de rollenbank kan afgestelt worden. trekt zeer hard op de inlaat van de 20V

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast