Turbodruk regelen...

Wat nog de moeite waard was...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Gebruikersavatar
LoW
Junior member
Junior member
Berichten: 112
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 21:51

Turbodruk regelen...

Bericht door LoW » di apr 24, 2007 22:02

Kan iemand mij helpen???

Ik krijg de druk die de turbo leverd niet omlaag zonder koppel te verliezen wat als resultaat geeft dat die in de fuelcut springt bij de 4000rpm terwijl hij 7000 kan :(

Als de wastegate helemaal openstaat en blijft staan schiet hij nog over de 1,1bar, dus hoe ga ik dat doen!!! ????

Iemand suggesties :idea:
1300T 16V
Corolla hobbelt weer lekker :D

Gebruikersavatar
SkaBla
President member
President member
Berichten: 1112
Lid geworden op: di jan 25, 2005 21:40
Type Corolla: EE111

Bericht door SkaBla » di apr 24, 2007 22:53

Je actuator al los gegooit?

Al je vacuumslangetjes op de goede plekken?
Starlet Power :D

Gebruikersavatar
LoW
Junior member
Junior member
Berichten: 112
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 21:51

Bericht door LoW » di apr 24, 2007 22:55

Yup!

Slangen goed en dicht en gate los gehad en stukje gereden.
Spoelt stuk later op maar bij 5300rpm alsnog 1,1 bar en uit :(
1300T 16V
Corolla hobbelt weer lekker :D

Navi
Special member
Special member
Berichten: 704
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 23:22
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE82
Auto: Fiesta ST
Contacteer:

Bericht door Navi » wo apr 25, 2007 10:43

als je wastegate VOLLEDIG open staat en niet geblocked is, en alsnog maakt hij 1,1 bar dan is je wastegate te klein en kan hij niet genoeg gassen weg flowen.

Maar jij heb een std 4e-fte turbo toch?

Dan zal dat het probleem niet zijn..


Oplossing zou zijn grotere wastegate, dus het gat uitboren ofzo als daar ruimte voor is.

En minder turbodruk zonder koppel verliezen zal niet meevallen...
4AGTE Powered AE82 GTTC @ 0.48 Bar on MegaSquirt // 133.9WHP - 179,5NM - http://www.4agte.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
4EFTE Powered EP71 S @ 0.65 Bar
2008 Ford Fiesta ST150
http://www.konino.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
SkaBla
President member
President member
Berichten: 1112
Lid geworden op: di jan 25, 2005 21:40
Type Corolla: EE111

Bericht door SkaBla » wo apr 25, 2007 12:38

net wat navi zegt, alles is in principe ori....En met wastegate open zou je never nooit niet 1.1 bar kunnen halen. Normaal gesproken
Starlet Power :D

Silvertoppie
President member
President member
Berichten: 1512
Lid geworden op: do feb 26, 2004 22:02
Auto: Subaru
Locatie: vroomshoop
Contacteer:

Bericht door Silvertoppie » wo apr 25, 2007 13:02

Dan zou ie haast helemaal geen druk opbouwen...
Subaru Impreza WRX STI 2008 tuned by EMS 340pk en 510NM

Gebruikersavatar
G666R
Senior member
Senior member
Berichten: 228
Lid geworden op: wo jul 28, 2004 23:01
CCNL lidnummer: 0
Locatie: Vught

Bericht door G666R » wo apr 25, 2007 16:16

Je kan eventueel je accurator testen met een grote spuit en slangetje.
Zet het slangetje op de drukleiding(waar normaal de druk van het inlaatspruitstuk of turbo naar je accurator loopt) en de andere kant op een spuit die je voor ej m erop zet vol trekt met lucht. dan goed t slangetje vast houden en de spuit dicht knijpen. Je kan op deze manier (met een spuit van 50cc) z'n 0,8 bar aan druk geven.
Als het goed werkt moet je accurator het stangetje naar je wastegate laten bewegen. Naar mijn idee, net als wat de andere zeggen, werkt je accurator niet of veel te laat.

Navi
Special member
Special member
Berichten: 704
Lid geworden op: zo dec 04, 2005 23:22
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE82
Auto: Fiesta ST
Contacteer:

Bericht door Navi » wo apr 25, 2007 16:19

maar gooi je actuator gewoon eens los, zodat je wastegate los kan bungelen, dan kan hij nooit 1,1 bar halen.

boost komt dan heel laat en zou maar heel weinig moeten zijn

(mijn 4agte boost dan pas vanaf 4500 toeren en max 0.12 bar)
4AGTE Powered AE82 GTTC @ 0.48 Bar on MegaSquirt // 133.9WHP - 179,5NM - http://www.4agte.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
4EFTE Powered EP71 S @ 0.65 Bar
2008 Ford Fiesta ST150
http://www.konino.nl" onclick="window.open(this.href);return false;

Gebruikersavatar
LoW
Junior member
Junior member
Berichten: 112
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 21:51

Bericht door LoW » wo apr 25, 2007 16:55

Alles al geprobeerd wat jullie zeiden hierboven.
Actuator los en rijden en actuator op compressor met 1 bar etc en nog steeds over de 1 bar boost gaan. Merk dan dat de actuator prima is en netjes opengaat bij 0,6 a 0,7bar.

Ja het is een standaard turbo en ja hij gaat alsnog dik over de 0,6 heen wat ie standaard zou moeten leveren.

Ik denk dat ik de wastegate maar groter maak zodat er meer doorheen kan stromen en zodoende meer druk verliest om de turbo op gang te helpen.
1300T 16V
Corolla hobbelt weer lekker :D

Gebruikersavatar
Freeze 2k3
Special member
Special member
Berichten: 659
Lid geworden op: ma okt 04, 2004 22:51
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E10
Auto: AE100
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Bericht door Freeze 2k3 » wo apr 25, 2007 21:35

je 4afe heeft 300cc meer slagvolume dan de 4efte waar de turbo van af komt. de turbine is dus gemaakt om te gaan op-spoolen bij een bepaald toerental van de fte. lijkt mij dat de 4afe "te veel" uitlaatgas levert voor de tubine.

Echter moet de compressor natuurlijk ook die 300cc extra weer vullen. ik kan dus ook niet verklaren wat het kan zijn maar misschien moet je in deze richting zoeken. geen idee of ik goed zit maar misschien heb je er iets aan?
Intrax Schroefset | BSA ICE 15'' | Japstyle | Toyota Spoilerpaket | Custom grill | Slotted Diskbrakes | Ferrodo DS2500 pads | Clear-lense knipperlichten

Joey
General member
General member
Berichten: 184
Lid geworden op: zo dec 08, 2002 20:47
CCNL lidnummer: 374
Auto: MCV30 V6

Bericht door Joey » wo apr 25, 2007 21:40

Hij heeft er een 4E-FTE in liggen, van een 4A-FE is geen sprake... jij maakt te lange dagen maat... :roll:

Gebruikersavatar
Danny
Full member
Full member
Berichten: 426
Lid geworden op: za jun 07, 2003 16:28
CCNL lidnummer: 0
Auto: een halve
Locatie: M'land

Bericht door Danny » wo apr 25, 2007 21:44

is je hele CT9 nog standaart verder?
5E-FTE powered Paseo, project Sleeper Up and braking-in.
ターボチャージャー付きトヨタパワー

Gebruikersavatar
Freeze 2k3
Special member
Special member
Berichten: 659
Lid geworden op: ma okt 04, 2004 22:51
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E10
Auto: AE100
Locatie: Hillegom
Contacteer:

Bericht door Freeze 2k3 » wo apr 25, 2007 21:48

Joey schreef:Hij heeft er een 4E-FTE in liggen, van een 4A-FE is geen sprake... jij maakt te lange dagen maat... :roll:
pff dat kun je wel wel zeggen ja :D

Maar als alles gewoon orgineel is zou ik het helemaal niet meer weten. hou het voorlopig weer ff bij lezen.

PS je xenon ziet er wel kicke uit joey!!
Intrax Schroefset | BSA ICE 15'' | Japstyle | Toyota Spoilerpaket | Custom grill | Slotted Diskbrakes | Ferrodo DS2500 pads | Clear-lense knipperlichten

Gebruikersavatar
LoW
Junior member
Junior member
Berichten: 112
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 21:51

Bericht door LoW » wo apr 25, 2007 23:10

Het betreft een 4EFTE inderdaad Joey!

En het maakt niet uit of het allemaal standaard is ofniet het gaat erom wat kan ik eraan doen om het lager te krijgen.
Ik wil geen proppen en rommel in me uitlaat die de flow+druk begrenzen.
Feit is, zelfs met de wastegate los van de actuator gaat ie echt over de 1 bar heen. Niemand die me gelooft maar heb er met meerdere naar gekeken en het is echt zo. :roll:
1300T 16V
Corolla hobbelt weer lekker :D

Gebruikersavatar
Xypzo
Senior member
Senior member
Berichten: 251
Lid geworden op: do nov 02, 2006 21:57
CCNL lidnummer: 692
Type Corolla: ZZE112
Auto: E11 2 G6
Locatie: Hoofddorp

Bericht door Xypzo » do apr 26, 2007 00:13

Dit is echt het raarste turbo verhaal wat ik ooit heb gelezen :? Hoe kan je nou met een losse wastegate nog steeds +1 bar halen?? Heeft ie het wel goed gedaan ooit???
E11 Facelift G6 / Cool Water Blue / -40mm Intrax / TTE spoiler / Booskijkers

Gebruikersavatar
SkaBla
President member
President member
Berichten: 1112
Lid geworden op: di jan 25, 2005 21:40
Type Corolla: EE111

Bericht door SkaBla » do apr 26, 2007 10:08

idd, dat is de enige vraag die ik je nog niet gesteld had op msn, heeft ie wel eens "goed" gelopen, zoals het hoort zeg maaR?
Starlet Power :D

Gebruikersavatar
Danny
Full member
Full member
Berichten: 426
Lid geworden op: za jun 07, 2003 16:28
CCNL lidnummer: 0
Auto: een halve
Locatie: M'land

Bericht door Danny » do apr 26, 2007 18:24

is je wastegate niet erg vuil??

ik las dat als je evt boost creep hebt, dat je dan je wastegate + elbow schoon moet maken en evt polijsten/flowen.
5E-FTE powered Paseo, project Sleeper Up and braking-in.
ターボチャージャー付きトヨタパワー

Gebruikersavatar
Witte Reus
President member
President member
Berichten: 1807
Lid geworden op: za nov 29, 2003 17:35
CCNL lidnummer: 476
Type Corolla: AE101
Auto: Toyota
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Witte Reus » do apr 26, 2007 20:25

Opent de wastegate klep tegen de uitlaatgassen in of met ze mee.
D.w.z.: als je de actuator losgooit gaat de klep dan wel open?

Groette!
If it isn’t blown, it has to suck!

Water injectie houdt de kop koel!

Check de site voor meer foto's (de witte is niet meer :( !): DEWITTEREUS.

Gebruikersavatar
LoW
Junior member
Junior member
Berichten: 112
Lid geworden op: ma feb 07, 2005 21:51

Bericht door LoW » do apr 26, 2007 23:14

Ja mensen alsnog als de klep helemaal openstaat ongeveer 90graden bouwd hij teveel druk op.
Pijp is schoon en gate is open.

Verders ken ik de motor niet omdat deze pas een paar maanden in me auto zit en verders geen afstellingen nog verricht had.
1300T 16V
Corolla hobbelt weer lekker :D

Gebruikersavatar
Xypzo
Senior member
Senior member
Berichten: 251
Lid geworden op: do nov 02, 2006 21:57
CCNL lidnummer: 692
Type Corolla: ZZE112
Auto: E11 2 G6
Locatie: Hoofddorp

Bericht door Xypzo » vr apr 27, 2007 00:49

Misschien weet Ad iets? Turborolla op het forum...
E11 Facelift G6 / Cool Water Blue / -40mm Intrax / TTE spoiler / Booskijkers

Gebruikersavatar
Witte Reus
President member
President member
Berichten: 1807
Lid geworden op: za nov 29, 2003 17:35
CCNL lidnummer: 476
Type Corolla: AE101
Auto: Toyota
Locatie: Roermond
Contacteer:

Bericht door Witte Reus » ma apr 30, 2007 17:47

Weet Ad niet!
If it isn’t blown, it has to suck!

Water injectie houdt de kop koel!

Check de site voor meer foto's (de witte is niet meer :( !): DEWITTEREUS.

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast