Vliegwiel afdraaien

Wat nog de moeite waard was...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
peter_D
President member
President member
Berichten: 1876
Lid geworden op: zo sep 17, 2006 20:07
CCNL lidnummer: 710
Type Corolla: AE111
Type Corolla: Levin-BZ-R
Locatie: Hardinxveld

Vliegwiel afdraaien

Bericht door peter_D »

hey

een vliegwiel afdraaien van een 4a-fe zou dat kunne en
heeft iemand daar ervaring mee ?

mvg peter
AE111 Toyota Corolla Levin BZ-R ((((JDM)))) K.S Trading (japan)
Silvertoppie
President member
President member
Berichten: 1512
Lid geworden op: do feb 26, 2004 22:02
Type Corolla: Subaru
Locatie: vroomshoop
Contacteer:

Bericht door Silvertoppie »

Dat kan wel..., maar er zitten ook nadelen aan t afdraaien, met name t 'bokkerige' file rijden. En de winst wat je behaalt, is een motor die iets sneller op toeren komt.
Subaru Impreza WRX STI 2008 tuned by EMS 340pk en 510NM
Gtsi-R
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 22:17
CCNL lidnummer: 495
Type Corolla: AE86
Type Corolla: Audi A4
Locatie: Noviomagum
Contacteer:

Bericht door Gtsi-R »

plus dat goed afdraaien erg duur is...

want je moet namelijk evenredig gaten gaan boren in je vliegwiel voor het beste resultaat.. heb er zelf ooit voor gekeken..
Gtsi- Я®™

Automotive BMW/ Rolls Royce Test Engineer
"straight lines are for fast cars, turns are for fast drivers"
"Be Greddy, Run Free and take a Goodline"
SkaBla
President member
President member
Berichten: 1112
Lid geworden op: di jan 25, 2005 21:40
Type Corolla: EE111

Bericht door SkaBla »

idd, hij moet dan ook gebalanceerd worden, en dan heb je nog geen garantie dat het goed is, want je krukas kan dan ook nog iets uit balans zijn, dus zou je hem haast aan de auto moeten laten balanceren
Starlet Power :D
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 10295
Lid geworden op: za nov 20, 2004 20:24
CCNL lidnummer: 580
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 FX 20v
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Bericht door Co'tje »

SkaBla schreef:idd, hij moet dan ook gebalanceerd worden, en dan heb je nog geen garantie dat het goed is, want je krukas kan dan ook nog iets uit balans zijn, dus zou je hem haast aan de auto moeten laten balanceren
hoe zit het dan als je een nieuw/ander vliegwiel neemt die is ook niet gebalanceerd op je auto..


ARco
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Savage Corolla SOLD!! ---> New.. Curtevenne 830AK
Arco® The exclusive choice
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Gtsi-R
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 4357
Lid geworden op: ma jan 20, 2003 22:17
CCNL lidnummer: 495
Type Corolla: AE86
Type Corolla: Audi A4
Locatie: Noviomagum
Contacteer:

Bericht door Gtsi-R »

Co'tje schreef:
SkaBla schreef:idd, hij moet dan ook gebalanceerd worden, en dan heb je nog geen garantie dat het goed is, want je krukas kan dan ook nog iets uit balans zijn, dus zou je hem haast aan de auto moeten laten balanceren
hoe zit het dan als je een nieuw/ander vliegwiel neemt die is ook niet gebalanceerd op je auto..


ARco
als je aan een vliegwiel gaak afdraaien.. breng je toch (ongewenst) onbalans aan..

idd kan er ook op de krukas onbalans zitten.. vaak is dit minimaal.
nieuw/ ander vliegwiel is meestal wel in balans..

maar de kunst van het afdraaien is om het juiste gewicht uit te komen voor je motor.. maar daarbij moet het vliegwiel wel in balans blijven.

want je hebt namelijk een mininmaal gewicht nodig om het 4 slag proces in gang te houden.. als je deze zwaarder maakt. zal hij gelijkmatiger lopen.. dat doet een fabrikant ook.. die gaat niet op de minimale waarde zitten.
Gtsi- Я®™

Automotive BMW/ Rolls Royce Test Engineer
"straight lines are for fast cars, turns are for fast drivers"
"Be Greddy, Run Free and take a Goodline"
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 10295
Lid geworden op: za nov 20, 2004 20:24
CCNL lidnummer: 580
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 FX 20v
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Bericht door Co'tje »

Gtsi-R schreef:
Co'tje schreef: hoe zit het dan als je een nieuw/ander vliegwiel neemt die is ook niet gebalanceerd op je auto..


ARco
als je aan een vliegwiel gaak afdraaien.. breng je toch (ongewenst) onbalans aan..

idd kan er ook op de krukas onbalans zitten.. vaak is dit minimaal.
nieuw/ ander vliegwiel is meestal wel in balans..

maar de kunst van het afdraaien is om het juiste gewicht uit te komen voor je motor.. maar daarbij moet het vliegwiel wel in balans blijven.

want je hebt namelijk een mininmaal gewicht nodig om het 4 slag proces in gang te houden.. als je deze zwaarder maakt. zal hij gelijkmatiger lopen.. dat doet een fabrikant ook.. die gaat niet op de minimale waarde zitten.
jah dat snap ik wel.

ik snap ook dat als je hem gaat afdraaien dat je hem moet uitbalanceren.

wat ik bedoel is dat skabla zegt dat een krukas uit balans kan zijn en hhet vliegwiel daardoor eigenlijk op de auto gebalanceerd moet worden.

wat mijn antwoord daarop was hoe het met een nieuwe zit(snap dat die al gebalanceerd is) maar dan kan de krukas nog steeds een onbalans hebben.

snappie.


Arco
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Savage Corolla SOLD!! ---> New.. Curtevenne 830AK
Arco® The exclusive choice
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
SkaBla
President member
President member
Berichten: 1112
Lid geworden op: di jan 25, 2005 21:40
Type Corolla: EE111

Bericht door SkaBla »

jawel, opzich zal het niet zo nauw komen, maar vaak is zo'n krukas en een vliegwiel wel 1 geheel zodat het in balans is
Starlet Power :D
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Bericht door Blof-fan »

SkaBla schreef:jawel, opzich zal het niet zo nauw komen, maar vaak is zo'n krukas en een vliegwiel wel 1 geheel zodat het in balans is
Als je het echt helemaal in balans wilt hebben zul je ook de drukgroep enz mee moeten balanceren, die zit immers aan het vliegwiel vast he :wink:

Maar even voor de topic starter:

Ik wilde mijn 4A-GE vliegwiel ook een beetje af laten draaien, maar mijn motorreviseur raadde me dit af, dit omdat er niet zo heel veel overig vlees aan het vliegwiel zit. Er kan wel wat gerdaaid worden, maar dan verzwak je de constructie wel, en dat is nou net iets wat je (Ik in ieder geval) niet wilt bij een schijf met een mooi kartelrandje dat soms met wel 6000 toeren of zelfs meer ronddraaid :roll:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
peter_D
President member
President member
Berichten: 1876
Lid geworden op: zo sep 17, 2006 20:07
CCNL lidnummer: 710
Type Corolla: AE111
Type Corolla: Levin-BZ-R
Locatie: Hardinxveld

Bericht door peter_D »

hey

nee het is niet echt de bedoeling wil het wel gewoon bruikbaar houden
maar probeer een manier te vinden om de motor die nu in mijn e10 ligt
wat harder telaten lopen zonder dat hij er schade aan op loopt


peter
AE111 Toyota Corolla Levin BZ-R ((((JDM)))) K.S Trading (japan)
Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Type Corolla: AvensisT25

Bericht door Marc0 »

neem dan een rvs spruitstuk en katvervanger , dus iets met je uitlaat, dan weet je zeker dat je geen schade toebrengt aan het blok, en heb je toch iets meer vermogen+koppel
Seat Ibiza 1.2 TDi Style
Johan CRT
Special member
Special member
Berichten: 965
Lid geworden op: ma sep 30, 2002 18:57
CCNL lidnummer: 126
Type Corolla: E11
Type Corolla: E8GT Yaris
Locatie: Zutphen
Contacteer:

Bericht door Johan CRT »

Daar zegt Marc0 zoiets. Raymon heeft idd ook een spruitstuk en katvervanger gemonteerd en afgelopen weekend op de vermogens bank bij het JAF. maar dat gaf zeker winst in zowel PK's maar zeker ook in koppel. hij had een mooie vermogens opbouw en vanaf iets van 2500 toeren zat hij al op max koppel tot bijna einde van toeren gebied toe.
http://www.autostyling.nl a http://www.assenberg-sport.nl company

Member of the GT owners group!

If you can still read this, wait till the TViS kickes in..............
peter_D
President member
President member
Berichten: 1876
Lid geworden op: zo sep 17, 2006 20:07
CCNL lidnummer: 710
Type Corolla: AE111
Type Corolla: Levin-BZ-R
Locatie: Hardinxveld

Bericht door peter_D »

hey

oke nou kijk daar heb ik wat aan maar als je die katvervanger tussen
je orginele uitlaat zet kan dat?
AE111 Toyota Corolla Levin BZ-R ((((JDM)))) K.S Trading (japan)
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Bericht door Blof-fan »

De meeste katvervangers zijn gewoon een stuk pijp met dezelfde diameter als je uitlaat met 2 flenzen aan de uiteinde en is even groot als de katalysator. Kat ervanonder, en de vervanger ervoor in de plaats ertussen zetten :wink:

Alleen niet vergeten voor de APK je kat er weer even onder te schroeven, anders zijn ze niet zo blij met je :wink:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Michel H
President member
President member
Berichten: 1976
Lid geworden op: za jan 01, 2005 22:40
CCNL lidnummer: 609
Type Corolla: Megane RS
Locatie: Brunssum

Bericht door Michel H »

Johan CRT schreef:Daar zegt Marc0 zoiets. Raymon heeft idd ook een spruitstuk en katvervanger gemonteerd en afgelopen weekend op de vermogens bank bij het JAF. maar dat gaf zeker winst in zowel PK's maar zeker ook in koppel. hij had een mooie vermogens opbouw en vanaf iets van 2500 toeren zat hij al op max koppel tot bijna einde van toeren gebied toe.
Had hij vóór de modificatie dan ook op dezelfde bank gedraaid of vergelijk je nu met fabrieks specs ?
Robbie F
Moderator
Moderator
Berichten: 4534
Lid geworden op: di feb 10, 2004 21:40
CCNL lidnummer: 471
Type Corolla: ZZE111
Type Corolla: Gs450h
Locatie: Emmeloord

Bericht door Robbie F »

Michel H schreef:
Johan CRT schreef:Daar zegt Marc0 zoiets. Raymon heeft idd ook een spruitstuk en katvervanger gemonteerd en afgelopen weekend op de vermogens bank bij het JAF. maar dat gaf zeker winst in zowel PK's maar zeker ook in koppel. hij had een mooie vermogens opbouw en vanaf iets van 2500 toeren zat hij al op max koppel tot bijna einde van toeren gebied toe.
Had hij vóór de modificatie dan ook op dezelfde bank gedraaid of vergelijk je nu met fabrieks specs ?
fabrieks specs, maar je kunt goed merken dat zo'n spruitstuk wat doet bij een 4afe 8)
Corolla E10 2.0T xli met FOHA rondomset
3SGTE GEN 3 284PK 363Nm koppel S54 LSD
1 van de 20 beste toyota monteurs van nederland
Autotechniek Emmeloord voor onderhoud en reparatie
Calavera
Full member
Full member
Berichten: 401
Lid geworden op: ma dec 05, 2005 01:31
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE86
Locatie: Beverwijk

Bericht door Calavera »

der zit ontzettend veel vlees aan een 4age vliegwiel.
Voila. een aangepast vliegwiel van een 4age.

Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Bericht door Blof-fan »

Als ik het goed zie is er iets van de buitenste rand afgedraaid en van de achterkant?
Hoeveel mm als ik vragen mag van de achterkant?
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Raymon
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1753
Lid geworden op: ma mar 10, 2003 21:30
CCNL lidnummer: 127
Type Corolla: E10
Type Corolla: Liftback
Locatie: Warnsveld

Bericht door Raymon »

Johan CRT schreef:Daar zegt Marc0 zoiets. Raymon heeft idd ook een spruitstuk en katvervanger gemonteerd en afgelopen weekend op de vermogens bank bij het JAF. maar dat gaf zeker winst in zowel PK's maar zeker ook in koppel. hij had een mooie vermogens opbouw en vanaf iets van 2500 toeren zat hij al op max koppel tot bijna einde van toeren gebied toe.
Ik heb geen katvervanger :wink: Alleen spaghetti spruitstuk.
En ik ben van 114 PK naar 122 gegaan met 169 NM koppel bij 4200 RPM. :D
Best of E9 2011 :) Sold it... en geëxporteerd. :(

Mijn grijze muis
Rick H
Senior member
Senior member
Berichten: 285
Lid geworden op: wo jan 25, 2006 01:19

Bericht door Rick H »

170nm met een 4AFE? Wow. :)
JDM y0!
Calavera
Full member
Full member
Berichten: 401
Lid geworden op: ma dec 05, 2005 01:31
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE86
Locatie: Beverwijk

Bericht door Calavera »

Blof-fan schreef:Als ik het goed zie is er iets van de buitenste rand afgedraaid en van de achterkant?
Hoeveel mm als ik vragen mag van de achterkant?
Aan de buitenste is idd mogelijk een stukje vanaf te halen.
En aan de binnenkant zit nog veel vlees
Das afhankelijk wat je der mee wilt. Hij standaard 7,4 kg ofzoiets...
Je kan overal lightweight flywheels kopen en die zijn rond de 3,7-4 kg.

Sja... je kan der makkelijk een kg deraf laten halen zonder iets van merken met stationair draaien. Pakt wel sneller op in toeren. Vooral onderin merkbaar. Voordat een de T-vis van de 4age beetje begint te werken bij 4000rpm. dus... Wat je zelf wilt.

Nadeel... kost klauwen met geld. Hij moet met drukgroep opnieuw gebalanceerd worden. niet leuk voor de portemonnee.
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Bericht door Blof-fan »

Daarom laat ik het ook even rusten, was het ook van plan en afdraaien is voor mij geen probleem, maar dat balanceren he...:(
En een Fidanza is ook behoorlijk prijzig :shock:

Terwijl er zo'n verschrikkelijk simpele oplossing voor is: Gewoon netjes in z'n toeren houden als je eenmaal rijd :wink:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Calavera
Full member
Full member
Berichten: 401
Lid geworden op: ma dec 05, 2005 01:31
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE86
Locatie: Beverwijk

Bericht door Calavera »

idd.... gewoon de 5 deruit rossen.. en max in zn 4 rijden... dan zit je altijd op toeren.
peter_D
President member
President member
Berichten: 1876
Lid geworden op: zo sep 17, 2006 20:07
CCNL lidnummer: 710
Type Corolla: AE111
Type Corolla: Levin-BZ-R
Locatie: Hardinxveld

Bericht door peter_D »

hey

dat is wel netjes mijn vader begon me al rare aan tekijken
toen ik het er over had dus en ik moest maar door sparen :roll:
tot ik een 20V kan aanschaffen

peter
AE111 Toyota Corolla Levin BZ-R ((((JDM)))) K.S Trading (japan)
Plaats reactie