Test: koudeluchttoevoer icm open luchtfilter

Wat nog de moeite waard was...

Moderator: Moderator

Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Auto: AvensisT25

Re: Test: koudeluchttoevoer icm open luchtfilter

Bericht door Marc0 » za jan 05, 2008 13:18

Isgoed!
Seat Ibiza 1.2 TDi Style

mister_fix_it
Newbie
Newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: wo mei 23, 2007 14:39

Re: Test: koudeluchttoevoer icm open luchtfilter

Bericht door mister_fix_it » ma jan 07, 2008 00:20

best leuk en aardig deze test, maar heb je er ook rekening mee gehouden dat de lucht in de buis ook nog opwarmd, afhangende van waar die buis langsloopt?!

dus als die buis (bij wijze van spreken) over je uitlaatspruistuk loopt, naar een plek waar veel koude lucht is, zal de lucht die bij je luchtinlaat terecht komt toch goed heet zijn...

dus beter meet je de temperatuur van de lucht net voor je luchtinlaat van je motor... en niet bij het filter zelf ;)

Gebruikersavatar
4a-gze
President member
President member
Berichten: 2315
Lid geworden op: za jul 09, 2005 10:37
CCNL lidnummer: 751
Type Corolla: AE101
Auto: E10 gts-i
Locatie: Azzn

Re: Test: koudeluchttoevoer icm open luchtfilter

Bericht door 4a-gze » wo jan 16, 2008 18:08

mister_fix_it schreef:best leuk en aardig deze test, maar heb je er ook rekening mee gehouden dat de lucht in de buis ook nog opwarmd, afhangende van waar die buis langsloopt?!

dus als die buis (bij wijze van spreken) over je uitlaatspruistuk loopt, naar een plek waar veel koude lucht is, zal de lucht die bij je luchtinlaat terecht komt toch goed heet zijn...

dus beter meet je de temperatuur van de lucht net voor je luchtinlaat van je motor... en niet bij het filter zelf ;)
je moet ff goed redeneren : als je bijvoorbeeld 50 km/h rijdt (13,88 m/sec) en de buis is in totaal 1,5 meter lang, dan is de tijd die de lucht nodig heeft om in het gasklephuis te komen dus 1,5 / 13,88 is 0,52 seconde. Denk je echt dat deze tijd lang genoeg is om de temperatuur van de lucht ook maar met 1 graad te verhogen?!

Het gaat er immers om met welke temperatuur de lucht het BLOK bereikt en dus is de temperatuur voor de luchtinlaat irrelevant in deze kwestie.
4A-GZE: 225 km/h @ GPS @ 6.950 rpm

Honda Civic Hybrid 1.3 V-tec: 207 km/h @ GPS @ 6.000 rpm

Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive: 194 km/h @ GPS @ 3900 RPM (electronic limited)

Toyota Auris TS: 186 km/H (electronic limited)

Gebruikersavatar
Denman
Special member
Special member
Berichten: 792
Lid geworden op: ma apr 17, 2006 14:35
Auto: E12
Locatie: Utrecht

Re: Test: koudeluchttoevoer icm open luchtfilter

Bericht door Denman » do jan 17, 2008 14:57

Ben benieuwd. Ben ook van plan om hem ergens anders te hangen. Maar volg dit topicje voorlopig wel ff.
Corolla E12 Sport anniversary
Toyota Aygo

Gebruikersavatar
4a-gze
President member
President member
Berichten: 2315
Lid geworden op: za jul 09, 2005 10:37
CCNL lidnummer: 751
Type Corolla: AE101
Auto: E10 gts-i
Locatie: Azzn

Re: Test: koudeluchttoevoer icm open luchtfilter

Bericht door 4a-gze » zo jan 27, 2008 12:21

op zich maakt het niet zoveel uit waar je het luchtfilter plaatst, als je maar een goede voorziening voor de koude lucht aanbrengt. Dat is veruit het belangrijkst.

Onder de kap wordt het overal wel warm, maakt niet uit waar. Misschien de ene plek ietsje warmer dan de andere, zo is mn ervaring.

Het gaat er immers ook om dat al rijdende de temperatuur zo koel mogelijk naar de motor wordt geleid. Bij stilstand ontkom je er niet aan dat de temperatuur onder de kap oploopt. Ook in de kleine hoekjes

:lol:
4A-GZE: 225 km/h @ GPS @ 6.950 rpm

Honda Civic Hybrid 1.3 V-tec: 207 km/h @ GPS @ 6.000 rpm

Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive: 194 km/h @ GPS @ 3900 RPM (electronic limited)

Toyota Auris TS: 186 km/H (electronic limited)

Gebruikersavatar
playboy
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3402
Lid geworden op: do okt 04, 2007 11:45
CCNL lidnummer: 0
Auto: Skyline
Locatie: Hoorn N-H

Re: Test: koudeluchttoevoer icm open luchtfilter

Bericht door playboy » zo jan 27, 2008 12:40

dit is zeer zeker interesant! En misschien toch de reden om een extra koude lucht buis te maken.
Echt goed dat je hierover zoveel onderzoek naar doet rally. :D

Ga zo door
Keep on tuning!
Your Car, Your style!
ONE LIFE, LIVE IT !!!

Custom ''Playboy'' Rolla Allways in my heart !!!
Custom ''Monster'' G40 Allways in my heart !!!
Custom ''white Pearl'' Skyline R33 Allways in my heart !!!
(never made 2k15 ;( )

Gebruikersavatar
4a-gze
President member
President member
Berichten: 2315
Lid geworden op: za jul 09, 2005 10:37
CCNL lidnummer: 751
Type Corolla: AE101
Auto: E10 gts-i
Locatie: Azzn

Re: Test: koudeluchttoevoer icm open luchtfilter

Bericht door 4a-gze » zo jan 27, 2008 12:58

hey thx,

zo heel veel onderzoek heb ik er niet aan gedaan hoor, af en toe de sensor ergens anders plaatsen en als ik weer es ging rijden dan keek ik weer effe wat het display van de temperatuur meter aangaf.

Het maakt verder weinig uit waar je de koudeluchtbuis plaatst, ik heb em eerst es tussen de radiateur en het blok langs gelegd en wonderbaarlijk genoeg had de temperatuur onder de kap nauwelijks invloed op de luchttemperatuur die door de buis stroomde.
4A-GZE: 225 km/h @ GPS @ 6.950 rpm

Honda Civic Hybrid 1.3 V-tec: 207 km/h @ GPS @ 6.000 rpm

Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive: 194 km/h @ GPS @ 3900 RPM (electronic limited)

Toyota Auris TS: 186 km/H (electronic limited)

Plaats reactie

Wie is er online

Gebruikers op dit forum: Geen geregistreerde gebruikers en 1 gast