Test: koudeluchttoevoer icm open luchtfilter

Wat nog de moeite waard was...

Moderator: Moderator

4a-gze
President member
President member
Berichten: 2315
Lid geworden op: za jul 09, 2005 10:37
CCNL lidnummer: 751
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 gts-i
Locatie: Azzn

Test: koudeluchttoevoer icm open luchtfilter

Bericht door 4a-gze »

Aangezien ik al een poosje loop te dubben of het wel zin heeft of niet om koude luchttoevoeren onder de kap die naar het open luchtfilter gaan aan te brengen heb ik besloten zelf een digitale termometer op verschillende plekken onder de kap aan te sluiten met verrassende resultaten... :)

Ik heb gewacht tot het weer wat kouder zou zijn, aangezien je dan duidelijkere verschillen hebt in de buitentemperatuur en de temperatuur van het zuurstof dat daadwerkelijk het motorblok in gaat.

Op de foto's hieronder is te zien hoe ik de koudeluchttoevoeren heb gemonteerd...

zoals je kan zien heb ik 1 koudeluchttoevoer links van de radiateur gemonteerd, die zo achter de radiateur langs gaat over het spruitstuk richting het luchtfilter. De 2e koude luchttoevoer heb ik rechts van de radiateur gemonteerd en loopt zo achter langs de accu door naar het luchtfilter. Als je goed kijkt heb ik deze laatste slang aangesloten op een stuk orgineel luchttoevoer die van de dichte bak was.

Allereerst heb ik de temperatuursensor in de linker luchttoevoer gedaan die dus voor het blok langs loopt, vlakbij het luchtfilter. Ik had verwacht dat de temperatuur van de lucht warm zou zijn maar niets was minder waar: aangezien de lucht bij een snelheid van 80 km per uur door de buis stroomt (dit komt neer op 22,2 meter per seconde) verandert de temperatuur gewoon NIET. Omgerekend duurt het 0.045 seconde (dus nog net geen halve seconde) dat de lucht door de gehele luchttoevoer stroomt, ervan uit gaande dat deze toevoer 1 meter lang is. Ik had zelf nooit verwacht dat ondanks de hoge temperaturen onder de kap, dit geen nadelige gevolgen heeft voor de temperatuur van de lucht.

temperatuur buitenlucht: plusminus 10 graden celsius.
Na het eerste stukkie rijden heb ik een gemiddelde temperatuur in de luchttoevoer gemeten van 11,3 graden.





Na een stuk gereden te hebben schoot de temperatuur omhoog: gemiddeld 28 graad celsuis, met een piek van 32,5 graad celsius.

Wat bleek nou: de temperatuursensor is door de lucht uit de buis geblazen en hing vlak boven de versnellingsbak.


De 2e test voerde ik uit op de andere luchttoevoer, de rechter. Met een haarelastiekje van mn vriendin (die em bereidwillig afstond haha) heb ik de sensor last gemaakt aan het uiteinde van de luchttoevoer, vlak voor het filter. Het was savonds dus de temperatuur buiten was inmiddels al afgezakt naar zo'n 6 graden. De hele rit die ik toen gemaakt heb met een maxmale snelheid van 120 km/h bleek de temperatuur die het open luchtfilter bereikte gemiddeld 6,2 graden te zijn. (dal=5,9, piek = 6,4)

Met andere woorden: de buitentemperatuur is ook de temperatuur die bij het luchtfilter naar binnen gaat!

Vanavond heb ik een 3e test gedaan, namelijk de temperatuursensor IN het luchtfilter gewurmd, via het gaatje aan de achterkant waar de temperatuursensor van de motor in hangt. Dit is dus de daadwerkelijke temperatuur die het blok in gaat.

De buitentemperatur was tussen de 0 en 5 graden in vanavond. En wat meet de termometer:

bij de start (koude start) was de temperatuur 1,9 graad celsius. Na een stuk gereden te hebben daalde de temperatuur IN het luchtfilter naar 0.5 graad celsius. Bij het stoplicht, waar ik even stil stond, nam de temperatuur snel toe tot 6 graden.

Op de terugweg (nadat de rolla 5 minuten stil heeft gestaan) was de temperatuur opgelopen tot 12,6 graden. Na weer gereden te hebben daalde de temperatuur in het lucjtfilter tot 1,0-0,8 graden. (buiten de bebouwde kom) Binnen de bebouwde kom gaf de termometer een gemiddelde temperatuur aan van 3,4 graden.

Toevallig kwam ik onderweg een tijd/temperatuurbord tegen, deze gaf binnen de bebouwde kom ongeveer 3 graden aan.



Conclusie: De temperatuur van de buitenlucht is nagenoeg hetzelfde als de temperatuur van de lucht dat door het open luchtfilter heen gaatde koudeluchttoevoeren hebben wel degelijk nut om ze aan te brengen, zeker met het koudere weer. Ik merk het ook duidelijk aan de rolla, hij pakt em beter om in het laag en trekt beter door in het hoog!!

Met andere woorden: een koudeluchttoevoer WERKT!!!





Overigens maakt het niet uit of je rustig optrekt of em open gooit, bij beide gevalllen wordt dezelfde temperatuur die de motor in gaat waargenomen. (dit omdat bij doortrekken de motor meer lucht aanzuigt.







Binnenkort doe ik dezelfde test ZONDER de koudeluchttoevoeren, ben benieuwd wat dat voor resultaten levert.

Wordt vervolgd
Laatst gewijzigd door 4a-gze op di jan 23, 2007 11:12, 1 keer totaal gewijzigd.
4A-GZE: 225 km/h @ GPS @ 6.950 rpm

Honda Civic Hybrid 1.3 V-tec: 207 km/h @ GPS @ 6.000 rpm

Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive: 194 km/h @ GPS @ 3900 RPM (electronic limited)

Toyota Auris TS: 186 km/H (electronic limited)
peter_D
President member
President member
Berichten: 1876
Lid geworden op: zo sep 17, 2006 20:07
CCNL lidnummer: 710
Type Corolla: AE111
Type Corolla: Levin-BZ-R
Locatie: Hardinxveld

Bericht door peter_D »

hey

dit is een erg leuk stukje
goed bezig ben erg benieuwd naar de volgende test

mvg peter
AE111 Toyota Corolla Levin BZ-R ((((JDM)))) K.S Trading (japan)
Jeroen_Gtsi
Junior member
Junior member
Berichten: 103
Lid geworden op: ma dec 13, 2004 18:16
CCNL lidnummer: 631
Type Corolla: E10
Locatie: Breukelen

Bericht door Jeroen_Gtsi »

gaaf gedaan! super ook dat je dit getest hebt! wel een doorslag voor veel mensen om te doen, heb het zelf ook en merk wel met het koudere weer dat de motor beter/sneller reageerd :)
  • *15'' LM
    *Achterspoiler met remlicht
    *Lexus achterlichten
    *Green open luchtfilter
    *Sebring eindpijp Zonder middendemper
    *Afstandbediening CV
    *Xenon
4a-gze
President member
President member
Berichten: 2315
Lid geworden op: za jul 09, 2005 10:37
CCNL lidnummer: 751
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 gts-i
Locatie: Azzn

Bericht door 4a-gze »

thx:)

zodra ik de test gedaan heb zonder koudeluchtaanvoer dan zal ik er wel even een nieuw topicje voor aanmaken :)
4A-GZE: 225 km/h @ GPS @ 6.950 rpm

Honda Civic Hybrid 1.3 V-tec: 207 km/h @ GPS @ 6.000 rpm

Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive: 194 km/h @ GPS @ 3900 RPM (electronic limited)

Toyota Auris TS: 186 km/H (electronic limited)
Leon
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 11908
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 22:20
CCNL lidnummer: 60
Type Corolla: Avensis
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Bericht door Leon »

Ben ook wel benieuwd naar de resultaten als het juist warm weer is.
Avensis Wagon T27 2009 Olive Green
Yaris XP13 2015 Island Blue Metallic
Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Type Corolla: AvensisT25

Bericht door Marc0 »

nicely done rally kip! nu heb je dus gewoon een bewijs dat het inderdaad echt werkt een koude lucht toevoer, alleen dat brengt mij op een vraag, aangezien er meerdere varianten van cold air intake zijn, zou je ook de temperatuur kunnen meten waar Wegpiraat bijv zijn luchtfilter heeft hangen? daar is je luchtfilter helemaal afgeschermd namelijk in een hoek?
anyway,nogmaals, leuke test :D en zeker handig !
Seat Ibiza 1.2 TDi Style
Beer SSV
Special member
Special member
Berichten: 542
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 19:33
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE101

Bericht door Beer SSV »

Hey Rally-kip, goede test!
Alleen een klein puntje, je trekt nu al een conclusie dat een koudeluchttoevoer werkt, maar je hebt het nog niet gemeten zonder die toevoer. Dus vind ik dat je nog geen conclusie mag trekken. Eerlijk is eerlijk, toen ik een CAI had, vond ik mn auto ook beter rijden dan zonder hoor. Maar een test is pas een goede test als alle 2 de manieren zijn getest ;)
7 aug. 2005 staat in mn geheugen gegrift!!
CorollaclubNL/Corollaforum en iedereen die meegewerkt heeft aan/aanwezig is geweest op de "Beer-meeting"
23 maart 2006, WOW!! geweldig!
Als je klein bent komen de enge geluiden van onder je bed.
Als je groot bent komen ze van onder je motorkap.
4a-gze
President member
President member
Berichten: 2315
Lid geworden op: za jul 09, 2005 10:37
CCNL lidnummer: 751
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 gts-i
Locatie: Azzn

Bericht door 4a-gze »

Leon schreef:Ben ook wel benieuwd naar de resultaten als het juist warm weer is.
ga ik deze zomer doen!
4A-GZE: 225 km/h @ GPS @ 6.950 rpm

Honda Civic Hybrid 1.3 V-tec: 207 km/h @ GPS @ 6.000 rpm

Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive: 194 km/h @ GPS @ 3900 RPM (electronic limited)

Toyota Auris TS: 186 km/H (electronic limited)
4a-gze
President member
President member
Berichten: 2315
Lid geworden op: za jul 09, 2005 10:37
CCNL lidnummer: 751
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 gts-i
Locatie: Azzn

Bericht door 4a-gze »

Beer SSV schreef:Hey Rally-kip, goede test!
Alleen een klein puntje, je trekt nu al een conclusie dat een koudeluchttoevoer werkt, maar je hebt het nog niet gemeten zonder die toevoer. Dus vind ik dat je nog geen conclusie mag trekken. Eerlijk is eerlijk, toen ik een CAI had, vond ik mn auto ook beter rijden dan zonder hoor. Maar een test is pas een goede test als alle 2 de manieren zijn getest ;)
de bedoeling van deze test was puur om te kijken of een koudeluchttoevoer uberhaupt werkt of niet. In principe heb je gelijk hoor maar ik heb nog geen test gedaan zonder de toevoeren. Tot nu toe kan ik dus wel met zekerheid zeggen dat een koudeluchttoevoer werkt, maar nog niet wat het scheelt ten opzichte van geen koudeluchttoevoer.

binnenkort ga ik (zoals aangegeven in het topic) testen zonder toevoeren!
4A-GZE: 225 km/h @ GPS @ 6.950 rpm

Honda Civic Hybrid 1.3 V-tec: 207 km/h @ GPS @ 6.000 rpm

Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive: 194 km/h @ GPS @ 3900 RPM (electronic limited)

Toyota Auris TS: 186 km/H (electronic limited)
4a-gze
President member
President member
Berichten: 2315
Lid geworden op: za jul 09, 2005 10:37
CCNL lidnummer: 751
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 gts-i
Locatie: Azzn

Bericht door 4a-gze »

Marc0 schreef:nicely done rally kip! nu heb je dus gewoon een bewijs dat het inderdaad echt werkt een koude lucht toevoer, alleen dat brengt mij op een vraag, aangezien er meerdere varianten van cold air intake zijn, zou je ook de temperatuur kunnen meten waar Wegpiraat bijv zijn luchtfilter heeft hangen? daar is je luchtfilter helemaal afgeschermd namelijk in een hoek?
anyway,nogmaals, leuke test :D en zeker handig !
ik kan best op precies dezelfde plek meten waar wegpiraat zijn luchtfilter heeft hangen maar dan moet ik wel weten WAAR die precies hangt, als dit je vraag is tenminste? Misschien fotootje?
4A-GZE: 225 km/h @ GPS @ 6.950 rpm

Honda Civic Hybrid 1.3 V-tec: 207 km/h @ GPS @ 6.000 rpm

Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive: 194 km/h @ GPS @ 3900 RPM (electronic limited)

Toyota Auris TS: 186 km/H (electronic limited)
Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Type Corolla: AvensisT25

Bericht door Marc0 »

hier zie je waar het filter heenloopt
Bijlagen
IMG_0310 (Medium).jpg
4a-gze
President member
President member
Berichten: 2315
Lid geworden op: za jul 09, 2005 10:37
CCNL lidnummer: 751
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 gts-i
Locatie: Azzn

Bericht door 4a-gze »

hangt het filter zelf helemaal onderin of halverwege? komt namelijk wel nauw met waar ik de sensor plaats
4A-GZE: 225 km/h @ GPS @ 6.950 rpm

Honda Civic Hybrid 1.3 V-tec: 207 km/h @ GPS @ 6.000 rpm

Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive: 194 km/h @ GPS @ 3900 RPM (electronic limited)

Toyota Auris TS: 186 km/H (electronic limited)
Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Type Corolla: AvensisT25

Bericht door Marc0 »

helemaal onderin..waar hij omlaag gaat, daar zit hij zeg maar..
het was maar een idee..als het niet haalbaar is dan helaas..maar ik dacht misschien zit daar nog wel wat meer winst te behalen, en wat zekerheid omtrent de temperatuur aangezien hij dan helemaal afgeschermd is van het blok..
Seat Ibiza 1.2 TDi Style
4a-gze
President member
President member
Berichten: 2315
Lid geworden op: za jul 09, 2005 10:37
CCNL lidnummer: 751
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 gts-i
Locatie: Azzn

Bericht door 4a-gze »

ik meet het vanavond wel ff, dan hang ik de sensor wel ergens in het midden op de plek waar je aangegeven hebt.
4A-GZE: 225 km/h @ GPS @ 6.950 rpm

Honda Civic Hybrid 1.3 V-tec: 207 km/h @ GPS @ 6.000 rpm

Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive: 194 km/h @ GPS @ 3900 RPM (electronic limited)

Toyota Auris TS: 186 km/H (electronic limited)
Wegpiraat
CCNL Crew
CCNL Crew
Berichten: 1461
Lid geworden op: do mei 08, 2003 17:33
CCNL lidnummer: 494
Type Corolla: leasebak
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Wegpiraat »

mijn filter hangt achter de bumper, pcies achter het knipperlicht. Daar zit hij helemaal afgesloten van de motorruimte, dus die plek wordt als het goed is niet opgewarmd door het motorblok. Ben benieuwd wat je daar gaat meten, want zeker nu het koud is buiten, merk ik het effect heel erg goed!!
Corolla TS 2.0 Hybrid Business Plus in Emotional Red
4a-gze
President member
President member
Berichten: 2315
Lid geworden op: za jul 09, 2005 10:37
CCNL lidnummer: 751
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 gts-i
Locatie: Azzn

Bericht door 4a-gze »

oke duidelijk, ik zal mn best even doen. Je hebt wel gelijk hoor dat je het goed merkt, ik merkte het gister ook goed.

kwam toevallig gisteravond een alfa 155 twinspark 2.0 tegen en ff stukkie voluit aan het blazen geweest en ik bleef gewoon naast em. Sterker nog, ik liep ietsje op em in na een wat slechtere start. Maar moest van het gas af anders knalde ik boven op mn voorganger.
4A-GZE: 225 km/h @ GPS @ 6.950 rpm

Honda Civic Hybrid 1.3 V-tec: 207 km/h @ GPS @ 6.000 rpm

Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive: 194 km/h @ GPS @ 3900 RPM (electronic limited)

Toyota Auris TS: 186 km/H (electronic limited)
Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Type Corolla: AvensisT25

Bericht door Marc0 »

@ rally kip, wat me opviel was dat die kortere aanzuigbuis gewoon tegen je radiateur komt..en die wordt toch wel gloedheet bij mij na een stukje rijden/blazen..is dat spul wel beetje brandwerend of..?
en @ wegpiraat, kan zijn dat de vraag al eerder is gesteld maar, pakt hij echt de lucht onderaan de auto vandaan? dus ONDER de bumper als het ware?anyway ik denk dat dat wel 1 vd mooiste opties is, en vooral het profijt van een lagere intake temp:)
Seat Ibiza 1.2 TDi Style
Wegpiraat
CCNL Crew
CCNL Crew
Berichten: 1461
Lid geworden op: do mei 08, 2003 17:33
CCNL lidnummer: 494
Type Corolla: leasebak
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Wegpiraat »

Marc0 schreef:@ rally kip, wat me opviel was dat die kortere aanzuigbuis gewoon tegen je radiateur komt..en die wordt toch wel gloedheet bij mij na een stukje rijden/blazen..is dat spul wel beetje brandwerend of..?
en @ wegpiraat, kan zijn dat de vraag al eerder is gesteld maar, pakt hij echt de lucht onderaan de auto vandaan? dus ONDER de bumper als het ware?anyway ik denk dat dat wel 1 vd mooiste opties is, en vooral het profijt van een lagere intake temp:)
niet echt van ONDER de auto, hij zit waar normaal de resonantiebox zit, dus hij zit zeg maar tussen de bumper en de wielkuip in, ter hoogte van het knipperlicht in de bumper. Onderkant van de bumper is dicht, dus vuil van onder kan er niet bij, en vuil vanaf het wiel ook niet, want de wielkuip zit ertussen...
Corolla TS 2.0 Hybrid Business Plus in Emotional Red
4a-gze
President member
President member
Berichten: 2315
Lid geworden op: za jul 09, 2005 10:37
CCNL lidnummer: 751
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 gts-i
Locatie: Azzn

Bericht door 4a-gze »

@ marco: de buis is van aluminium, deze fikt niet hoor. Hij zit al een hele poos gemonteerd, geen enkel spoor van brandplekken of wat dan ook op die plek. Neem anders maar even een kijkje onder de kap op de openingsmeeting, dan kun je het zelf zien.

ik heb al van wegpiraat doorgekregen waar zijn luchtfilter precies hangt, komt helemaal goed!
4A-GZE: 225 km/h @ GPS @ 6.950 rpm

Honda Civic Hybrid 1.3 V-tec: 207 km/h @ GPS @ 6.000 rpm

Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive: 194 km/h @ GPS @ 3900 RPM (electronic limited)

Toyota Auris TS: 186 km/H (electronic limited)
Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Type Corolla: AvensisT25

Bericht door Marc0 »

super!
Seat Ibiza 1.2 TDi Style
Gebruikersavatar
White_GTSI
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 2866
Lid geworden op: zo jul 02, 2006 22:42
Type Corolla: E12
Type Corolla: S Line

Bericht door White_GTSI »

mooie test zeg hey :) heb je echt wat aan :toppie:

waar wegpiraat hem heeft hangen ,komt de lucht ook naar binnen ,via de bumper links van je mistlicht ,daar lopen achter de opening van de bumper 2 plaatjes die de lucht rechtsom geleiden ,waar zijn filter hang ( of resonantie box )

als je luchtinlaat origineel is wordt de lucht zo ook gekoeld in je resonantie box :wink: heb hem zelf weggehaald voor het geluid 8)

ben wel benieuwd naar de verdere testen :crossy:
BlackE10
Freak
Freak
Berichten: 8846
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 09:52
CCNL lidnummer: 439
Type Corolla: KE70

Bericht door BlackE10 »

erg mooi onderzoek!
Maar het grootste probleem komt hier weer naar voren.
Bij het stilstaan bij b.v. een stoplicht word de filter snel warm, zeker in de zomer is dat merkbaar. Dat is het probleem wat elke openfilter op die plek heeft.
Dat een koudelucht toevoer verschil maakt tijdens het rijden spreekt voor zich.
Maar wanneer je stilstaat heb je daar niet veel aan. Dan kun je beter een plek zoals bij wegpiraat hebben, daar komt amper warme lucht van het blok bij.
Mijn oude Corolla GXTSI
European Turbo Time :D
4a-gze
President member
President member
Berichten: 2315
Lid geworden op: za jul 09, 2005 10:37
CCNL lidnummer: 751
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 gts-i
Locatie: Azzn

Bericht door 4a-gze »

sjah dit is gewoon een simpele doeltreffende oplossing, dat goedkoper is dan zo'n lange aanzuigbuis op maat. Dus beide opties hebben zo zijn voordelen.

Moet wel zeggen dan de temperatuur meteen weer zakte zodra ik weer ging rijden hoor!
4A-GZE: 225 km/h @ GPS @ 6.950 rpm

Honda Civic Hybrid 1.3 V-tec: 207 km/h @ GPS @ 6.000 rpm

Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive: 194 km/h @ GPS @ 3900 RPM (electronic limited)

Toyota Auris TS: 186 km/H (electronic limited)
BlackE10
Freak
Freak
Berichten: 8846
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 09:52
CCNL lidnummer: 439
Type Corolla: KE70

Bericht door BlackE10 »

precies, maar het eerste stukje optrekken is vooral zomers goed te merken dat hij dan veel te warm is.
Doe je helaas niks aan met deze opstelling inderdaad.
Mijn oude Corolla GXTSI
European Turbo Time :D
4a-gze
President member
President member
Berichten: 2315
Lid geworden op: za jul 09, 2005 10:37
CCNL lidnummer: 751
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 gts-i
Locatie: Azzn

Bericht door 4a-gze »

heb gisteravond niet goed kunnen testen met de temteratuursensor op de plek waar wegpiraat aangaf, ik kwam in de modder vast te zitten en dan heeft me nog wel ff wat tijd gekost om eruit te komen haha!

vrijdag maar even proberen
4A-GZE: 225 km/h @ GPS @ 6.950 rpm

Honda Civic Hybrid 1.3 V-tec: 207 km/h @ GPS @ 6.000 rpm

Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive: 194 km/h @ GPS @ 3900 RPM (electronic limited)

Toyota Auris TS: 186 km/H (electronic limited)
Bas Carwash
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1555
Lid geworden op: zo jun 26, 2005 12:58
CCNL lidnummer: 600
Type Corolla: EE101

Re: Test: koudeluchttoevoer icm open luchtfilter

Bericht door Bas Carwash »

Rally-kip schreef:Omgerekend duurt het 0.045 seconde (dus nog net geen halve seconde)
Uhm... Je berekening klopt wel, maar je conclusie daarna niet...

Ik denk dat het voordeel van het systeem zoals bij Wegpiraat idd alleen bij het stoplicht te merken is. Dan houd ie altijd ontzettend in. Eigenlijk zou Wegpiraat eens op de testbank moeten gaan staan en stationair het vermogen meten met een aangekoppelde toevoer en een losgekoppelde toevoer. Vraag me echt af hoe groot dat verschil is.
251,3pk bij 7130rpm en 281,6Nm bij 5350 rpm

Vroem, Fluit, Vroapp!!!, Ptsiej... Kijk daar gaat een paarse Corolla... Tenzij je in Zeeland bent, dan is ie wit... "I'm not alone..."
Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Type Corolla: AvensisT25

Re: Test: koudeluchttoevoer icm open luchtfilter

Bericht door Marc0 »

Hele subtiele topic kick..

Maareh Mark, nog van de zomer bezig geweest met temperatuur opmeten?

Anders zal ik aankomende zomer er eens werk van maken om de temperaturen te gaan meten.

Alleen dan 2 sensoren tegelijk aansluiten zodat je alle variabelen uitsluit, namelijk verschil van tijd, dag, luchtvochtigheid..


gegroet :)
Seat Ibiza 1.2 TDi Style
4a-gze
President member
President member
Berichten: 2315
Lid geworden op: za jul 09, 2005 10:37
CCNL lidnummer: 751
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 gts-i
Locatie: Azzn

Re: Test: koudeluchttoevoer icm open luchtfilter

Bericht door 4a-gze »

heyz,

ik heb de hele zomer uiteraard de temp. sensor onder de kap gehad en kom tot de conclusie dat het in de aanzuigbuis best wel warm was, namelijk rond de 35 graden. Maar met een snelheid van bijv. 80 km/u vliegt de koude lucht toch wel snel naar het blok dus denk ik niet dat de lucht in zo'n kort tijdsbestek snel opwarmt.

Ik heb nu mn orginele box er weer opgezet met een green inlegfilter en een koudeluchtbuis vanaf de grill naar de box en kan je vertellen dat dit de enige manier is om echt goed koudelucht naar je blok te krijgen en het werkt tot nu toe het beste met alles wat ik geprobeerd heb!
4A-GZE: 225 km/h @ GPS @ 6.950 rpm

Honda Civic Hybrid 1.3 V-tec: 207 km/h @ GPS @ 6.000 rpm

Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive: 194 km/h @ GPS @ 3900 RPM (electronic limited)

Toyota Auris TS: 186 km/H (electronic limited)
Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Type Corolla: AvensisT25

Re: Test: koudeluchttoevoer icm open luchtfilter

Bericht door Marc0 »

De OEM toyota luchtfilter bak ja? Je hebt dus de temperatuur gemeten buiten het inlaat traject ( die 35 graden?)
Seat Ibiza 1.2 TDi Style
4a-gze
President member
President member
Berichten: 2315
Lid geworden op: za jul 09, 2005 10:37
CCNL lidnummer: 751
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 gts-i
Locatie: Azzn

Re: Test: koudeluchttoevoer icm open luchtfilter

Bericht door 4a-gze »

Marc0 schreef:De OEM toyota luchtfilter bak ja? Je hebt dus de temperatuur gemeten buiten het inlaat traject ( die 35 graden?)
ja die bak ja ;)

ik heb de temperatuur IN de buis gemeten, ter hoogte van de accu. Daar waar de temp. sensor van het motorblok ook zit.

Ik denk dat een koudeluchttoevoer belangrijker is dan de plek van het luchtfilter. Ik heb namelijk al lang en breed geprobeerd waar ik het luchtfilter heen zou hangen: onder bij de wielkast zoals piraatje en robbie, waar eigenlijk niet. Onder in de hoek (helemaal beneden, onder de lichtbak) haalde ik ook een temperatuur van rond de 30 graden, wat ik helemaal niet verwacht had.

Met deze opstelling zoals ik net beschreven heb merk ik dat ik het meeste koppel heb. Als je in de buurt es een keer bent....come in and try out!
4A-GZE: 225 km/h @ GPS @ 6.950 rpm

Honda Civic Hybrid 1.3 V-tec: 207 km/h @ GPS @ 6.000 rpm

Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive: 194 km/h @ GPS @ 3900 RPM (electronic limited)

Toyota Auris TS: 186 km/H (electronic limited)
Plaats reactie