Luchtfilters

Wat nog de moeite waard was...

Moderator: Moderator

4a-gze
President member
President member
Berichten: 2315
Lid geworden op: za jul 09, 2005 10:37
CCNL lidnummer: 751
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 gts-i
Locatie: Azzn

Bericht door 4a-gze »

dat is het ook, aangezien het nu al laat is heb ik nu weinig zin meer om een compleet verslag erover te doen: morgen gaat de wekker weer om half 7:(

maar morgen doe ik ff uitgebreid verslag inclusief foto's!
4A-GZE: 225 km/h @ GPS @ 6.950 rpm

Honda Civic Hybrid 1.3 V-tec: 207 km/h @ GPS @ 6.000 rpm

Seat Ibiza 1.2 TDI Ecomotive: 194 km/h @ GPS @ 3900 RPM (electronic limited)

Toyota Auris TS: 186 km/H (electronic limited)
Gebruikersavatar
White_GTSI
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 2866
Lid geworden op: zo jul 02, 2006 22:42
Type Corolla: E12
Type Corolla: S Line

Bericht door White_GTSI »

ben er ook wel benieuwd naar :)
definition
Senior member
Senior member
Berichten: 209
Lid geworden op: di feb 20, 2007 15:14
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E10 GLX
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door definition »

Ben ook aan kijken naar een K&N inleg filter 35 euro nieuw in de verpakking klinkt goed niet duur volgens mij.....
Laatst gewijzigd door definition op do mar 15, 2007 10:51, 1 keer totaal gewijzigd.
Corolla GXI 1.6 (96)
Bewonder hem hier
_________________
Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Type Corolla: AvensisT25

Bericht door Marc0 »

35 euro is niet duur, ik betaalde voor een K&N inlegfilter 63 euro..
Seat Ibiza 1.2 TDi Style
MCDoubleV
General member
General member
Berichten: 166
Lid geworden op: wo sep 20, 2006 03:05

Bericht door MCDoubleV »

Hey, even een vraagje tussendoor:

Ik wil een K&N universeel open luchtfiltertje gaan halen.

Is het echt noodzakelijk om er een aanvoerbuis voor koude lucht bij te maken ?
Wat kan er mis gaan als je dat niet doet (behalve vermogenverlies) schade aan motor?

En zo ja, hoe zijn dit soort buizen het makkelijkst te maken / bevestigen?

De luchtfilterkits inclusief aanzuigbuis en hitteschild zijn mij wat te duur, vandaar deze vraagjes.
Leon
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 11908
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 22:20
CCNL lidnummer: 60
Type Corolla: Avensis
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Bericht door Leon »

Ik geloof niet dat je schade bij merken als K&N en Green zult ondervinden als je geen koude luchttoevoer hebt. Maar je wilt natuurlijk niet veel geld uitgeven voor een filter en dan mindere prestaties hebben, dus ik zou die koude luchttoevoer wel aanleggen.
Avensis Wagon T27 2009 Olive Green
Yaris XP13 2015 Island Blue Metallic
JonasDT
Newbie
Newbie
Berichten: 28
Lid geworden op: zo jan 28, 2007 10:10
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E10 1.6 SI
Locatie: Nazareth

Bericht door JonasDT »

wat zijn de voordelen met zo'n luchtfilter precies? presaties/geluid? ikzelf het er 1 van Jamex, het aanzuiggeluid is wel tof, maar doet dat ding ook nog iets anders?
Corolla 1.6 Si E10 1997
BlackE10
Freak
Freak
Berichten: 8846
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 09:52
CCNL lidnummer: 439
Type Corolla: KE70

Bericht door BlackE10 »

Met een bevestiging op de plek van de originele filterbak heb je eerder verlies dan winst. Vooral bij hoge temperaturen zul je merken dat hij wat minder sterk oppakt laag in de toeren.
Wanneer hem echter op een echt koele plek hangt (b.v. in je wielkuip) zal hij continu betere en koudere lucht krijgen waardoor je een wat vlotter trekkend blok krijgt. Maar ook hiermee zul je misschien net een ponykrachtje winnen.
Mijn oude Corolla GXTSI
European Turbo Time :D
MCDoubleV
General member
General member
Berichten: 166
Lid geworden op: wo sep 20, 2006 03:05

Bericht door MCDoubleV »

Hmzz.. toen net even bij de lokale autmaterialen zaak langsgeweest (mccsport.nl)

Ze hebben openluchtfilters van K&N, met of zonder buis. Die universele zonder buis kostten vanaf 60 Euro, maar die kon erbij mij niet op (E10, 4a-FE) omdat ik een zogenaamde luchttoevoersensor erin had zitten. De man zei dat hij dit wel kon maken, maar dat zou mij dan in totaal rond de 140 Euro gaan kosten.

Ook hebben ze een openluchtfilterkit (met buis, steuntjes e.d.) die zou mij (volgens mij ook inclusief montage) 217 Euro gaan kosten.

Ik schrok eigenlijk wel van de prijzen, ik had gedacht een universeel luchtfilter te kopen voor 60 E, en dan zelf erop te zetten.

Nu heb ik een vriend gebeld die zelf een luchtfilter voor 30 Euro heeft gekocht (B-merk), en zelf erop heeft gezet. Ook hij had een luchttoevoersensor en dit was geen probleem.

Nu zit ik dus te twijfelen tussen een redelijk goedkoop luchtfiltertje, en die er zelf op te maken, en het duurde K&N universele luchtfilter zonder buis (dus laten maken bij de verkoper).

Die vriend van me heeft nooit problemen gehad met z'n goedkopere luchtfilter vandaar dat ik daar nu ook over zit te denken, 100+ euro vind ik toch een behoorlijke smak geld als het ook goedkoper kan.

Wat zouden jullie doen in deze situatie?
Leon
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 11908
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 22:20
CCNL lidnummer: 60
Type Corolla: Avensis
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Bericht door Leon »

Neem gewoon een goed merk filter, en niet een of andere goedkoop onbekend merk. Het is wel belangrijk dat het filter z'n werk goed doet!!
Avensis Wagon T27 2009 Olive Green
Yaris XP13 2015 Island Blue Metallic
MCDoubleV
General member
General member
Berichten: 166
Lid geworden op: wo sep 20, 2006 03:05

Bericht door MCDoubleV »

Leon schreef:Neem gewoon een goed merk filter, en niet een of andere goedkoop onbekend merk. Het is wel belangrijk dat het filter z'n werk goed doet!!
Dit was ook mijn eerste logische gedachte.

Maar aangezien mijn maatje (of andere bekenden) nooit problemen hebben gehad met hun luchtfilter van een paar tientjes, begon ik toch te twijfelen.

Ik zie nu op toyoshop.nl die Green Lcuhtfilterkit staan met inlaatluchtemperatuursensor ( :D ) voor 107 Euro, misschien dat ik die dan maar ga bestellen.
Leon
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 11908
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 22:20
CCNL lidnummer: 60
Type Corolla: Avensis
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Bericht door Leon »

Da's geen slechte keus, daar rijden al meerderen naar tevredenheid mee rond.
Avensis Wagon T27 2009 Olive Green
Yaris XP13 2015 Island Blue Metallic
MCDoubleV
General member
General member
Berichten: 166
Lid geworden op: wo sep 20, 2006 03:05

Bericht door MCDoubleV »

Dan maar meteen m'n volgende vraag (sorry als ik het topic kaap :D ): Hoe kan ik het best zorgen voor koude lucht bij m'n luchtfilter. Ik heb op het forum wat rondgeneust en zag flink wat ingenieuze constructies met buizen en dergelijke.
Ik ben zelf nou niet echt technisch, en al helemaal niet onder de motorkap.

Van welk materiaal kan dit het best gemaakt worden, en hoe bevestig je het ? Is hier toevallig een Doe-Het-Zelf handleiding voor te vinden ?
definition
Senior member
Senior member
Berichten: 209
Lid geworden op: di feb 20, 2007 15:14
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E10 GLX
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door definition »

ga zo me K&N Filter halen hoe kan ik zien of 1.3 is of voor de 1.6 en 1.8?
Corolla GXI 1.6 (96)
Bewonder hem hier
_________________
definition
Senior member
Senior member
Berichten: 209
Lid geworden op: di feb 20, 2007 15:14
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E10 GLX
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door definition »

Verschillen gevonden:

33-2671 Product Specifications
Product Style: Panel Air Filter
Height: 0.938 in (24 mm)
Outside Length: 8.875 in (225 mm)
Outside Width: 6.5 in (165 mm)
Filter Re-Oiling Amount: 0.72 oz (21 ml)
Inner Wire: No
Top Style: Open
Weight: 0.8 lb (0.4 kg)
Product Box Length: 9.81 in (249 mm)
Product Box Width: 7.69 in (195 mm)
Product Box Height: 1.88 in (48 mm)


Deze moet ik hebbe:
33-2672 Product Specifications Product Style: Panel Air Filter
Height: 0.813 in (21 mm)
Outside Length: 10.563 in (268 mm)
Outside Width: 6.75 in (171 mm)
Filter Re-Oiling Amount: 0.93 oz (27 ml)
Inner Wire: No
Top Style: Open
Weight: 1 lb (0.5 kg)
Product Box Length: 13.5 in (343 mm)
Product Box Width: 7.75 in (197 mm)
Product Box Height: 1.75 in (44 mm)
Corolla GXI 1.6 (96)
Bewonder hem hier
_________________
definition
Senior member
Senior member
Berichten: 209
Lid geworden op: di feb 20, 2007 15:14
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E10 GLX
Locatie: Ede
Contacteer:

Bericht door definition »

schit wat een hoog benzine verbruik snap er niks van rij ik heen weg nog zuinig en terug weg zo paar liter :P haha had hem daarzo ff in gebouwt merk echt wel een verschil veel directer kwa motor geluid weinig verandert...

Trusten!
Corolla GXI 1.6 (96)
Bewonder hem hier
_________________
Marc0
Freak
Freak
Berichten: 8166
Lid geworden op: zo nov 27, 2005 15:10
Type Corolla: AvensisT25

Bericht door Marc0 »

er zit zelfs een verschil in diameter tussen 1.3 voor en 1.3 na facelift;) omdat ik toendertijd de verkeerde had ontvangen :P
Seat Ibiza 1.2 TDi Style
BlackE10
Freak
Freak
Berichten: 8846
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 09:52
CCNL lidnummer: 439
Type Corolla: KE70

Bericht door BlackE10 »

MCDoubleV schreef:Dan maar meteen m'n volgende vraag (sorry als ik het topic kaap :D ): Hoe kan ik het best zorgen voor koude lucht bij m'n luchtfilter. Ik heb op het forum wat rondgeneust en zag flink wat ingenieuze constructies met buizen en dergelijke.
Ik ben zelf nou niet echt technisch, en al helemaal niet onder de motorkap.

Van welk materiaal kan dit het best gemaakt worden, en hoe bevestig je het ? Is hier toevallig een Doe-Het-Zelf handleiding voor te vinden ?
gewoon een stofzuiger slang oid is voldoende. De ruimte is echter wel krap. Ik heb de originele aanzuiging verwijderd en zo de slang naar voren toe gelegd. Hier en daar een tyrap is voldoende.
Mijn oude Corolla GXTSI
European Turbo Time :D
ressiv
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: vr mar 09, 2007 22:52
Locatie: Bladel

Bericht door ressiv »

MCDoubleV schreef:
Leon schreef:Neem gewoon een goed merk filter, en niet een of andere goedkoop onbekend merk. Het is wel belangrijk dat het filter z'n werk goed doet!!
Dit was ook mijn eerste logische gedachte.

Maar aangezien mijn maatje (of andere bekenden) nooit problemen hebben gehad met hun luchtfilter van een paar tientjes, begon ik toch te twijfelen.

Ik zie nu op toyoshop.nl die Green Lcuhtfilterkit staan met inlaatluchtemperatuursensor ( :D ) voor 107 Euro, misschien dat ik die dan maar ga bestellen.
zo'n kitje is dat een doe-ut-zelf dingetje, of kun je dit beter laten doen :) ?
BlackE10
Freak
Freak
Berichten: 8846
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 09:52
CCNL lidnummer: 439
Type Corolla: KE70

Bericht door BlackE10 »

dat is een kwestie van een paar schroefjes van de slangklemmen, meer niet. Altijd zelf doen zoiets.
Mijn oude Corolla GXTSI
European Turbo Time :D
ressiv
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: vr mar 09, 2007 22:52
Locatie: Bladel

Bericht door ressiv »

BlackE10 schreef:dat is een kwestie van een paar schroefjes van de slangklemmen, meer niet. Altijd zelf doen zoiets.
klinkt simpel, ik heb 2 linkerhanden als het op auto's sleutelen aankomt dus :P

ervaringen met dit kitje?

geeft het een mooi geluidje?
als je hem inbouwd op de normale manier met de buis die erbij zit (dus niet in de wielkast ofzo en geen extra koude luchttoevoer) heb je dan last van slecht optrekken als de motor warm is of maakt het bij deze kit weinig uit?
BlackE10
Freak
Freak
Berichten: 8846
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 09:52
CCNL lidnummer: 439
Type Corolla: KE70

Bericht door BlackE10 »

M'n vriendin heeft hem in de E11 zitten en dat klinkt best leuk ja. Aardig roffeltje zit erin.
Wanneer het warm word krijg je een iets slomer oppakkend blok door de hoge temperatuur die zich bij het stilstaan ontwikkeld.
Dat is bij elke openluchtfilter die op die plek gemonteerd word.

Als je je kap open zet zie je rechts tegen de zijkant een zwarte bak achter de accu. Dit is de originele filter bak. Hierop zit een slang die naar het blok loopt. Maak hier de slangklem van los en ook aan de kant van het blok. Haal de bus er tussen uit (even wringen). Vervolgens haal je 2 klemmetjes aan de linkerkant van de filterbak los zodat deze open kan. Die deksel kan er dan ook helemaal af.
Dan zit de onderkant nog met 3 bouten vast. Deze kun je misshcien ook laten zitten maar dat hangt af van de hoogte van de filter en ik denk dat dat met die Green net niet past.
Dus haal de onderkant er ook maar uit, daarin zit ook de sensor geklemt die je in de nieuwe filter moet stoppen.
Filter monteren wijst dan zijn eigen. Waarschijnlijk zit er een beugeltje bij die je kunt bevestigen op 1 van de plekken waar die filterbak bodem ook vast zat
Mijn oude Corolla GXTSI
European Turbo Time :D
ressiv
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: vr mar 09, 2007 22:52
Locatie: Bladel

Bericht door ressiv »

BlackE10 schreef:M'n vriendin heeft hem in de E11 zitten en dat klinkt best leuk ja. Aardig roffeltje zit erin.
Wanneer het warm word krijg je een iets slomer oppakkend blok door de hoge temperatuur die zich bij het stilstaan ontwikkeld.
Dat is bij elke openluchtfilter die op die plek gemonteerd word.

Als je je kap open zet zie je rechts tegen de zijkant een zwarte bak achter de accu. Dit is de originele filter bak. Hierop zit een slang die naar het blok loopt. Maak hier de slangklem van los en ook aan de kant van het blok. Haal de bus er tussen uit (even wringen). Vervolgens haal je 2 klemmetjes aan de linkerkant van de filterbak los zodat deze open kan. Die deksel kan er dan ook helemaal af.
Dan zit de onderkant nog met 3 bouten vast. Deze kun je misshcien ook laten zitten maar dat hangt af van de hoogte van de filter en ik denk dat dat met die Green net niet past.
Dus haal de onderkant er ook maar uit, daarin zit ook de sensor geklemt die je in de nieuwe filter moet stoppen.
Filter monteren wijst dan zijn eigen. Waarschijnlijk zit er een beugeltje bij die je kunt bevestigen op 1 van de plekken waar die filterbak bodem ook vast zat
Kijk, hardstikke bedankt man :D
Dan ga ik waarschijnlijk dat dingetje aanschaffen :P

Maar je hebt dus eigenlijk niet echt PK-verlies, maar gewoon dat de motor wat trager pakt, daar merk je denk ik toch niet heel veel van of..?
Zou het anders al opgelost kunnen worden door een buis richting de filter te leggen voor de kloude lucht? Dan zou dat ook geen probleem moeten zijn denk ik zo :)
BlackE10
Freak
Freak
Berichten: 8846
Lid geworden op: wo mar 12, 2003 09:52
CCNL lidnummer: 439
Type Corolla: KE70

Bericht door BlackE10 »

Als je stilstaat hapt hij dan natuurlijk nog warme lucht van onder je motorkap vandaan he. Er komt dan pas koele lucht bij als je rijd.
Echt merkbaar verlies heb je niet. MAar als je bij 25 graden je originele filter er onder zet dan merk je het wel
Mijn oude Corolla GXTSI
European Turbo Time :D
ressiv
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: vr mar 09, 2007 22:52
Locatie: Bladel

Bericht door ressiv »

BlackE10 schreef:Als je stilstaat hapt hij dan natuurlijk nog warme lucht van onder je motorkap vandaan he. Er komt dan pas koele lucht bij als je rijd.
Echt merkbaar verlies heb je niet. MAar als je bij 25 graden je originele filter er onder zet dan merk je het wel
Ohh maar ik heb nu de hele tijd rondgereden zonder aanzuigbuis naar de luchfilterbak, dus dan zal ie nu ook warme lucht aangezogen hebben, aangezien de bak op dezelfde plek zit als waar de filter gaat komen.

Ik de bestelling in ieder geval gemaakt, dus we zullen het snel genoeg merken :P
Christophe Lebon
Special member
Special member
Berichten: 591
Lid geworden op: do jul 01, 2004 17:26
Type Corolla: Auris
Type Corolla: FH
Locatie: Limburg/ Swalmen
Contacteer:

Bericht door Christophe Lebon »

Gewoon op marktplaats zoeken. Ik heb een K&N inlegfilter gekocht voor 25,= EURO. Incl reiningssetje. Filter verkeerd in prima staat.
MIJN PROJECT TOPIC the end

Nieuw: Auris 1.8 Full Hybrid Executive Business :D
Toyota_e10
President member
President member
Berichten: 1341
Lid geworden op: wo mar 24, 2004 18:51
Locatie: Assen
Contacteer:

Bericht door Toyota_e10 »

Ik heb ook een open luchtfilter mer pipercross....lekker geluid bij het optrekken.Bevlat goed!
Taberim@..Assen ..::TOYOTA::..>Auris<
ressiv
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: vr mar 09, 2007 22:52
Locatie: Bladel

Bericht door ressiv »

Als ik nu een luchttoevoer buis wil maken, van welk materiaal moet hij dan zijn? hoe dik?
Als ik die dan van de filter naar beneden maak zodat ie onder de auto uitkomt en daar naar lucht van happen ga ik dan nog steeds last hebben van slecht oppakken?

Heeft er iemand toevallig een filmpje of een soundfile van het geluidje met deze filter, zal wel niet maar toch even vragen :P
Jurriuit
President member
President member
Berichten: 2213
Lid geworden op: do feb 23, 2006 19:58
Type Corolla: Renault
Locatie: Zuid-Oost Brabant

Bericht door Jurriuit »

ressiv schreef:
BlackE10 schreef:Als je stilstaat hapt hij dan natuurlijk nog warme lucht van onder je motorkap vandaan he. Er komt dan pas koele lucht bij als je rijd.
Echt merkbaar verlies heb je niet. MAar als je bij 25 graden je originele filter er onder zet dan merk je het wel
Ohh maar ik heb nu de hele tijd rondgereden zonder aanzuigbuis naar de luchfilterbak, dus dan zal ie nu ook warme lucht aangezogen hebben, aangezien de bak op dezelfde plek zit als waar de filter gaat komen.

Ik de bestelling in ieder geval gemaakt, dus we zullen het snel genoeg merken :P
Hier ga je nog van terug komen Ressiv :wink:

Ik heb ook een tijd met Green openluchtfilter rondgereden, maar origineel filter zonder luchtaanvoerbuis (wat ik jou al aanraadde) is minder temperatuurgevoelig én rijdt lekkerder(soepeler).....
ressiv
Newbie
Newbie
Berichten: 23
Lid geworden op: vr mar 09, 2007 22:52
Locatie: Bladel

Bericht door ressiv »

JURRIUIT GTsi schreef:
ressiv schreef: Ohh maar ik heb nu de hele tijd rondgereden zonder aanzuigbuis naar de luchfilterbak, dus dan zal ie nu ook warme lucht aangezogen hebben, aangezien de bak op dezelfde plek zit als waar de filter gaat komen.

Ik de bestelling in ieder geval gemaakt, dus we zullen het snel genoeg merken :P
Hier ga je nog van terug komen Ressiv :wink:

Ik heb ook een tijd met Green openluchtfilter rondgereden, maar origineel filter zonder luchtaanvoerbuis (wat ik jou al aanraadde) is minder temperatuurgevoelig én rijdt lekkerder(soepeler).....
Maar het gaat mij het meeste om het geluidje, dat moet toch een stuk lekkerder klinken zo :)

Jij had ook een luchtaanvoer buis gemaakt? Rijd hij dan nog steeds niet goed :( ?
Plaats reactie