C50 C52 C56 C160 enz enz enz

Wat nog de moeite waard was...

Moderator: Moderator

Leon
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 11908
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 22:20
CCNL lidnummer: 60
Type Corolla: Avensis
Locatie: Gorinchem
Contacteer:

Bericht door Leon »

Patrick Kappen heeft inderdaad een 6-bak uit een G6 onder z'n E10 GTSi gemonteerd. Ik meen dat ie ook de koppeling van een G6 nodig had om het te monteren.
Avensis Wagon T27 2009 Olive Green
Yaris XP13 2015 Island Blue Metallic
Niek
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1339
Lid geworden op: zo okt 23, 2005 14:35
CCNL lidnummer: 628
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 GTSi
Locatie: Zwolle (Ov)
Contacteer:

Bericht door Niek »

Niek schreef:vraagje. een 7a-fe heeft een C250 bak, correct?
Corolla 1.6 4AFE XLSi '93 - Geschorst
MR2 2.0 3SGE GTi '93 - Mooi weer
ae82_gt
President member
President member
Berichten: 2430
Lid geworden op: wo sep 01, 2004 17:23
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE123
Type Corolla: van alles
Locatie: Het mooie oosten

Bericht door ae82_gt »

Waar haal je die wijsheid weg???

De corolla E10 met 7A-FE motor is geleverd met een C52
Member of the GT Owners Group!
Niek
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1339
Lid geworden op: zo okt 23, 2005 14:35
CCNL lidnummer: 628
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 GTSi
Locatie: Zwolle (Ov)
Contacteer:

Bericht door Niek »

hmm, had ik ergens gelezen. C52 komt me een stuk beter uit.
Corolla 1.6 4AFE XLSi '93 - Geschorst
MR2 2.0 3SGE GTi '93 - Mooi weer
Gebruikersavatar
Kees
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3506
Lid geworden op: di okt 01, 2002 21:12
CCNL lidnummer: 25
Type Corolla: AE101
Type Corolla: AE11 Levin
Locatie: Oosterhout --> Brabant!!
Contacteer:

Bericht door Kees »

van E naar E kan dus van een G6 1300 op een gewone 4E moet kunnen.

En zit patrick op het forum??? Die heeft nu een E10 "G6"....
- AE101 - 2.0 3S-GE BEAMS Redtop powered! + S54 LSD
- EP82 16v GT Turbo
- AE111 Levin BZ-G 6-speed 4AGE 20v *JDM*
- ZZW30 1.8 16v
- JCE10 2JZ-GE sportcross kinderwagen..

http://www.groundspeed.nl
dexter
Senior member
Senior member
Berichten: 229
Lid geworden op: do mei 04, 2006 14:36
Type Corolla: E10
Locatie: Ver weg

Bericht door dexter »

Dus als ik uit een E10 GTSI (4A-FE) de standaard 5-bak ga halen en er een E11 1.6 G6 bak voor terug zet dan past dit zonder problemen?

En wat is dan het verschil tussen rijden met 5-bak of 6-bak?
Gebruikersavatar
Kees
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3506
Lid geworden op: di okt 01, 2002 21:12
CCNL lidnummer: 25
Type Corolla: AE101
Type Corolla: AE11 Levin
Locatie: Oosterhout --> Brabant!!
Contacteer:

Bericht door Kees »

De versnellingen zitten korter op elkaar, zodat je in de hoogste minder toeren draait maar in lagere versnellingen beter oppakt op een geschikter toerental!
- AE101 - 2.0 3S-GE BEAMS Redtop powered! + S54 LSD
- EP82 16v GT Turbo
- AE111 Levin BZ-G 6-speed 4AGE 20v *JDM*
- ZZW30 1.8 16v
- JCE10 2JZ-GE sportcross kinderwagen..

http://www.groundspeed.nl
Silvertoppie
President member
President member
Berichten: 1512
Lid geworden op: do feb 26, 2004 22:02
Type Corolla: Subaru
Locatie: vroomshoop
Contacteer:

Bericht door Silvertoppie »

Maar je schakelt je lens......
Subaru Impreza WRX STI 2008 tuned by EMS 340pk en 510NM
Gebruikersavatar
Kees
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3506
Lid geworden op: di okt 01, 2002 21:12
CCNL lidnummer: 25
Type Corolla: AE101
Type Corolla: AE11 Levin
Locatie: Oosterhout --> Brabant!!
Contacteer:

Bericht door Kees »

Doe je toch gewoon 1 3 6 ? Deed ik vroeger ook wel eens :D
- AE101 - 2.0 3S-GE BEAMS Redtop powered! + S54 LSD
- EP82 16v GT Turbo
- AE111 Levin BZ-G 6-speed 4AGE 20v *JDM*
- ZZW30 1.8 16v
- JCE10 2JZ-GE sportcross kinderwagen..

http://www.groundspeed.nl
Furr
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 6278
Lid geworden op: ma mei 09, 2005 21:49
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 GTSi+
Locatie: Almelóóóóó

Bericht door Furr »

Hier heb je patricks auto met 6 bak, heeft die mij gestuurd.
Bijlagen
corollaE10.jpg
http://kopen.marktplaats.nl/search.php?ui=409017" onclick="window.open(this.href);return false; NU GECONTROLEERDE GEBRUIKER
http://www.stateoftuning.nl" onclick="window.open(this.href);return false;
http://www.mostwantedtuningteam.com" onclick="window.open(this.href);return false; NEW SITE
Rick H
Senior member
Senior member
Berichten: 285
Lid geworden op: wo jan 25, 2006 01:19

Bericht door Rick H »

dexter schreef:Dus als ik uit een E10 GTSI (4A-FE) de standaard 5-bak ga halen en er een E11 1.6 G6 bak voor terug zet dan past dit zonder problemen?

En wat is dan het verschil tussen rijden met 5-bak of 6-bak?
In acceleratie ben je met een zesbak iets langzamer dan een vijfbak, je schakelt immers één keer extra = meer tijdsverlies. Op een circuit heb je juist voordeel met een zesbak, omdat je nu altijd een versnelling hebt waarmee je 'optimaal' door de bocht kan. Op bijvoorbeeld een rotonde is de 2 te hoogtoerig en de 3 te laagtoerig. Met de zesbak zou de 3 dan perfect zijn.
JDM y0!
Bram
Special member
Special member
Berichten: 564
Lid geworden op: wo sep 18, 2002 22:44
Type Corolla: Mazda 323
Locatie: Amersfoort

Bericht door Bram »

Ik weet dat Patrick erg veel werk heeft gehad om de 6 bak werkend te krijgen in zijn E10... Je moet namelijk iets meer vervangen dan de bak alleen.. Er was dacht ik iets met de koppeling en zeker weten dat je de kabels voor het schakelen moet vervangen...
Zoom-Zoom Echt een fijne auto!!! :lol:
Wegpiraat
CCNL Crew
CCNL Crew
Berichten: 1461
Lid geworden op: do mei 08, 2003 17:33
CCNL lidnummer: 494
Type Corolla: leasebak
Locatie: Hellevoetsluis

Bericht door Wegpiraat »

je heb de koppeling van de g6 idd nodig.. en ik weet idd ook wel bijna zeker de schakelstangen, en miss zelfs wel de pook...
Corolla TS 2.0 Hybrid Business Plus in Emotional Red
Silvertoppie
President member
President member
Berichten: 1512
Lid geworden op: do feb 26, 2004 22:02
Type Corolla: Subaru
Locatie: vroomshoop
Contacteer:

Bericht door Silvertoppie »

Dit is er bij Patrick vervangen/anders gemaakt: G6 bak, G6 motor/baksteun, G6 kabels, G6 pook en schakel´frame´, G6 koppelingsgroep, de sensoren ( Speedsensor en ´achteruitrijsensor´ zijn uit de 5 bak overgezet..
Subaru Impreza WRX STI 2008 tuned by EMS 340pk en 510NM
ae82_gt
President member
President member
Berichten: 2430
Lid geworden op: wo sep 01, 2004 17:23
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE123
Type Corolla: van alles
Locatie: Het mooie oosten

Bericht door ae82_gt »

Er komt inderdaad wel iets meer bij kijken, maar goed dat zal geen probleem zijn voor de "handige" jongens.
Member of the GT Owners Group!
Frank
Full member
Full member
Berichten: 367
Lid geworden op: za mei 07, 2005 22:49
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: EE111
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Frank »

Rick H schreef:In acceleratie ben je met een zesbak iets langzamer dan een vijfbak, je schakelt immers één keer extra = meer tijdsverlies. Op een circuit heb je juist voordeel met een zesbak, omdat je nu altijd een versnelling hebt waarmee je 'optimaal' door de bocht kan. Op bijvoorbeeld een rotonde is de 2 te hoogtoerig en de 3 te laagtoerig. Met de zesbak zou de 3 dan perfect zijn.
Dit is ten dele waar. Met accelaratie ben je met een zesbak zeker niet trager. Je schakelt vrij snel naar 2 omdat de 1 kort is, maar daarna is er niet veel verschil met een 5 bak. De extra keer schakelen heb je pas als je bij het maximale toerental in 5 zit en dan rijdt je ondertussen al 160 - 170 ?

In zijn 3 een rotonde nemen is inderdaad ideaal. Zowel stevig als normaal komt het mooi uit.

Bij mij is het meestal ook 1, 2, 3, 4 - 6. De 5 gebruik ik voornamelijk bij constant 50 en bij doortrekken naar 120 vanaf de invoegstrook.

Het is even wennen zo'n zesbak, maar leuk is het wel :wink:
E11 G6 4AFE 8L5
Gebruikersavatar
Michel H
President member
President member
Berichten: 1976
Lid geworden op: za jan 01, 2005 22:40
CCNL lidnummer: 609
Type Corolla: Megane RS
Locatie: Brunssum

Bericht door Michel H »

De AE111 BZ-G is met 5bak en 6bak geleverd. Er zijn 400mtr-tijden bekend van beide versies en de 5bak was ongeveer 0.2sec. sneller. Niet echt een groot verschil maar je zou toch inderdaad wat anders verwachten :)
Frank
Full member
Full member
Berichten: 367
Lid geworden op: za mei 07, 2005 22:49
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: EE111
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Frank »

Ach ja, dan maar de fun factor wat zwaarder laten wegen. :wink:
E11 G6 4AFE 8L5
Gebruikersavatar
Michel H
President member
President member
Berichten: 1976
Lid geworden op: za jan 01, 2005 22:40
CCNL lidnummer: 609
Type Corolla: Megane RS
Locatie: Brunssum

Bericht door Michel H »

Ja klopt. Liefst zou ik ook een 6bak willen hebben, het plezier houdt nu zo snel op :D 2,3,4 gaat lekker maar dan schakel je naar de 5 en dan heb je zoiets van "Hmm err auto kaputt?". Die 5 is veuls te lang :(
Gebruikersavatar
Kees
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3506
Lid geworden op: di okt 01, 2002 21:12
CCNL lidnummer: 25
Type Corolla: AE101
Type Corolla: AE11 Levin
Locatie: Oosterhout --> Brabant!!
Contacteer:

Bericht door Kees »

Michel H schreef:De AE111 BZ-G is met 5bak en 6bak geleverd. Er zijn 400mtr-tijden bekend van beide versies en de 5bak was ongeveer 0.2sec. sneller. Niet echt een groot verschil maar je zou toch inderdaad wat anders verwachten :)
:roll:


:D
- AE101 - 2.0 3S-GE BEAMS Redtop powered! + S54 LSD
- EP82 16v GT Turbo
- AE111 Levin BZ-G 6-speed 4AGE 20v *JDM*
- ZZW30 1.8 16v
- JCE10 2JZ-GE sportcross kinderwagen..

http://www.groundspeed.nl
dexter
Senior member
Senior member
Berichten: 229
Lid geworden op: do mei 04, 2006 14:36
Type Corolla: E10
Locatie: Ver weg

Bericht door dexter »

Wat is het toerental van een 4A-FE bij 120 in z'n 5 bij een 5-bak?

En het toerental van een 4A-FE 6-bak in z'n 6 bij 120?


Waar het mij om gaat is dat als ik een 5-bak vervang door een
6-bak hij dan ook zuiniger wordt of dat het tegenvalt.
Frank
Full member
Full member
Berichten: 367
Lid geworden op: za mei 07, 2005 22:49
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: EE111
Locatie: Alphen aan den Rijn

Bericht door Frank »

dexter schreef:Wat is het toerental van een 4A-FE bij 120 in z'n 5 bij een 5-bak?

En het toerental van een 4A-FE 6-bak in z'n 6 bij 120?


Waar het mij om gaat is dat als ik een 5-bak vervang door een
6-bak hij dan ook zuiniger wordt of dat het tegenvalt.
Even een berekening van ae82_gt opgezocht :D

D = 0,576 m
V = 120 km/h = 33.33 m/s
1Hz = 60 omw/min
n = toerental

i.versn 5 bak = 0,815
i.dif 5 bak = 4,058

i.vers 6 bak = 0,682
i.diff 6 bak = 4,529

formule; V = pie x d x n x (1 gedeeld door i.vers) x (1 gedeeld door i.diff)

voor de 5 bak betekent dat; 33,33 = pie x 0,576 x n x (1 / 0,815) x (1 / 4,058)
33,33 = 0,547 n
n = 33.33 / 0.547 = 60.93 Hz
n = 60.93 x 60 = 3655,8 omw/min

voor de 6 bak betekent dat; 33.33 = pie x 0,576 x n x (1/0.682) x (1/4,529)
33,33 = 0,585 n
n = 33,33 / 0.585 = 56,97 Hz
n = 56,97 x 60 = 3418,4 omw/min

De 6 bak zal in de hoogste versnelling dus zuiniger zijn dan de 5-bak volgens de berekeningen.
E11 G6 4AFE 8L5
meuleman
Newbie
Newbie
Berichten: 14
Lid geworden op: zo apr 30, 2006 22:41
Locatie: borne

Bericht door meuleman »

hoi

ik heb een corolla e10 en ben bezig er een blok in te bouwen van een oud type corolla ( 4a-ge bigpoort met t-vis )
maar de bak van dit blok past niet ivm de aandrijfassen ( 4age zijn gebout en mijn aandrijfassen zijn geklikt )
kan iemand mij vertellen welke bak van de 4afe ik nodig ben
Stefan
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 2643
Lid geworden op: vr jan 17, 2003 20:59
CCNL lidnummer: 415
Type Corolla: E10 2.0 turbo
Locatie: Hippolytushoef
Contacteer:

Bericht door Stefan »

Je moet ook de assen van de 4a-ge bij de bak hebben, dan past het zo.
rene
Special member
Special member
Berichten: 793
Lid geworden op: di jan 03, 2006 20:49
CCNL lidnummer: 343
Type Corolla: AE101
Type Corolla: TOYOTA
Locatie: tubbergen

Re: C50 C52 C56 C160 enz enz enz

Bericht door rene »

heei jongens nu hebben jullie het wel allemaal over de verhoudingen en overbrengingen.

maar nu heb ik de vraag.

hoe zit het met de aandrijfassen? zijn die allemaal de zelfde dikte waar ze de bak ingaan of zijn dat verschillende diktes. weet niet precies hoe ik dat moet uitleggen.

maar ik meende dat ik daar ergens wat van gelezen had.
Als je ouder wordt, wordt alles minder,ogen, oren, etc. behalve het vergeten.
Gebruikersavatar
Michel H
President member
President member
Berichten: 1976
Lid geworden op: za jan 01, 2005 22:40
CCNL lidnummer: 609
Type Corolla: Megane RS
Locatie: Brunssum

Re: C50 C52 C56 C160 enz enz enz

Bericht door Michel H »

AFE/AGE zouden dezelfde diktes hebben. GZE is een stukkie dikker als ik me niet vergis.

Want als je het zo bekijkt :

1e gen. Silvertop had een C52
4A-FE is ook geleverd met C52.
Toyota kennende, gaan zij echt niet 2 verschillende diktes gebruiken voor 1 versnellingsbak.
Er zijn dan ook immers genoeg mensen geweest die hun AFE assen hebben overgezet naar hun Silvertop of Blacktop (c56) bak.
Gebruikersavatar
corollapowerrr
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3052
Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
CCNL lidnummer: 468
Type Corolla: AE82
Type Corolla: Geen
Locatie: Genapium
Contacteer:

Re: C50 C52 C56 C160 enz enz enz

Bericht door corollapowerrr »

Om het wat makkelijker te maken heb ik ook nog wel een vraagje voor de kenners: Is een E58 uitwisselbaar met een C50 van het type E8 4AGE. En zijn de ophangpunten hetzelfde? Is dit niet zo, is het dan mogelijk om een lsd van de e58 bak over te zetten naar een c50 bak?

om het makkelijk te maken...
Lexus is250c RAV4 hybrid 4wd
Gebruikersavatar
Michel H
President member
President member
Berichten: 1976
Lid geworden op: za jan 01, 2005 22:40
CCNL lidnummer: 609
Type Corolla: Megane RS
Locatie: Brunssum

Re: C50 C52 C56 C160 enz enz enz

Bericht door Michel H »

De E58 heeft een ander (vooral groter) klokhuis door het 224mm vliegwiel t.o.v. de veel kleinere 202/212mm van de C-bakken. Ik weet niet wat je van plan bent? Je hebt een GZE en je wilt dus... eigenlijk een 6bak ? (omdat je laatst op die 6bak advertentie reageerde..) Dan zou je eens moeten uitzoeken of je een 212mm koppelingset/vliegwiel op je GZE kunt monteren. Dán kun je een C52/56/160 monteren.

V.w.b. de lsd, dat zou ik niet weten.
Gebruikersavatar
corollapowerrr
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3052
Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
CCNL lidnummer: 468
Type Corolla: AE82
Type Corolla: Geen
Locatie: Genapium
Contacteer:

Re: C50 C52 C56 C160 enz enz enz

Bericht door corollapowerrr »

ik iwlde inderdaad een 6 bak, maar gezien het feit dat die waarschijnlijk niet heel blijven heb ik een adere optie gerkregen. Ik wil dan alleen wel weten of die past. het gaat hier dus om een standaard 4agze bak ipv een standaard corolla GT ae82 bak.

Als ik me niet vergis heb ik nu al een groter vliegwiel, of ja het wrijvingsoppervlak is groter
Lexus is250c RAV4 hybrid 4wd
Gebruikersavatar
Kees
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3506
Lid geworden op: di okt 01, 2002 21:12
CCNL lidnummer: 25
Type Corolla: AE101
Type Corolla: AE11 Levin
Locatie: Oosterhout --> Brabant!!
Contacteer:

Re: C50 C52 C56 C160 enz enz enz

Bericht door Kees »

rene schreef:heei jongens nu hebben jullie het wel allemaal over de verhoudingen en overbrengingen.

maar nu heb ik de vraag.

hoe zit het met de aandrijfassen? zijn die allemaal de zelfde dikte waar ze de bak ingaan of zijn dat verschillende diktes. weet niet precies hoe ik dat moet uitleggen.

maar ik meende dat ik daar ergens wat van gelezen had.
De C52 56 en 160 hebben dezelfde assen dus dat past gewoon.
- AE101 - 2.0 3S-GE BEAMS Redtop powered! + S54 LSD
- EP82 16v GT Turbo
- AE111 Levin BZ-G 6-speed 4AGE 20v *JDM*
- ZZW30 1.8 16v
- JCE10 2JZ-GE sportcross kinderwagen..

http://www.groundspeed.nl
Plaats reactie