Versnellingsbak E12 1400 D4D

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Silver Line
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: wo feb 14, 2024 13:30

Versnellingsbak E12 1400 D4D

Bericht door Silver Line »

Recent een Corolla 1400 D4D gekocht voor de vriendin ... de auto is afkomstig van eerste eigenaar (oudere man) en heeft 68.500 (correcte) kilometers.

300 km geleden liet de vorige eigenaar nog een nieuwe koppelingsset monteren en de versnellingsbakolie vernieuwen ... tijdens het rijden merk ik echter dat bij het schakelen naar tweede versnelling de synchromesh zich al eens graag laat horen.

Op de factuur (ik heb alle facturen vanaf "dag 1" in mijn bezit) staat enkel "volsynthetische versnellingsbakolie" vermeld.

Mijn voorlopig actieplan : ik heb twee liter originele versnellingsbakolie aangekocht (LV 75W) en twee nieuwe dichtringen ... deze olie komt er kortelings op.

Ik speel met het idee om een additief toe te voegen aan de nieuwe olie, ofwel op basis van teflon ofwel op basis van MoS2 ... iemand van jullie - goede of minder goede - ervaringen met bepaalde merken (Liqui Moly, Slick 50, Interflon, Forté, Mathy-T, MécaTech, enz, enz ...) ?

Valt er nog iets te checken aan de afstelling van het schakelmechanisme ? ... ik ga ervan uit dat dit nog OK moet zijn ondanks demonteren en opnieuw monteren ?

Alvast dank voor de input !
Plaats reactie