Vraag Injectie Timing/Triggering 4E-FE

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
knutselbuzz
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: ma apr 10, 2023 22:59

Vraag Injectie Timing/Triggering 4E-FE

Bericht door knutselbuzz »

Goedenavond iedereen!

Ik ben bezig om de volledige bedrading van mijn dikke Corolla met een 4E-FE blok te vervangen. Het idee is om deze aan een Speeduino te gaan hangen. Ik weet het, waarom zou je dat in godsnaam doen. Maar het is voor mij tot nu toe ontzettend leerzaam geweest en het vordert gestaag! Naast een Speeduino komt er ook gelijk een elektrisch gasklephuis in en wordt er een Tesla "gas"pedaal gemonteerd. Dit is reeds allemaal werkend, echter loop ik echter tegen een uitdaging aan. Ik zie/snap namelijk niet hoe de injectoren getriggerd worden.

Wat ik zeker weet is:
- De injectoren krijgen wanneer de auto op contact staat 12v
- De injectoren worden aangestuurd op de -
- De - van de injectoen gaan per 2 injectoren naar de ECU toe. (NO. 10, NO.20)
- Als ik de printplaat inspecteer, dan zie ik dat NO.10 en NO.20 verbonden zijn met een trace.
- Conclusie: Alle 4 injectoren worden tegenlijk aangestuurd

Maar dit kan toch niet kloppen? Dat klinkt als een ontzettende verspilling van brandstof. Mocht het wel kloppen, dan kom ik bij de volgende punten:

- De distributeur heeft een sensor die 4 pulsen registreert per omwenteling van de nokkenas.
- In welke sequence wordt er brandstof ingespoten? Is dit elke puls een kwart? Is dit om de puls een halve hoeveelheid?

Ik heb bij meerdere autodealers/garages met de probleem aangeklopt, maar niemand kan hier een antwoord op geven. Is er een Toyota Guru hier op het forum die mij het antwoord kan geven?

Alvast bedankt!
Corolla E10 (Rood) - Huidig hobbyproject (Speeduino, Drive-by-wire, Custom-CAN modules, touchscreen)
Corolla E10 (Zwart) - Schroothoop
Corolla E11 (Blauw) - Verkocht in onderdelen
Corolla E11 (Rood) - 3ZZ-FE -> 1ZZ-FE swap - Verkocht
Corolla E12 (Grijs) - Motorswap - Verkocht
KDL
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: ma okt 07, 2019 12:24
Type Corolla: ZZE111

Re: Vraag Injectie Timing/Triggering 4E-FE

Bericht door KDL »

Ik lees even mee, weet er niet veel over hoor...

Nokkenassensor geeft 4 pulsen, dan zou je 4x sequentiële regeling verwachten en niet in 2x paren toch?

Doet speeduino niet 1+4 en toyota 1+3 pairing normaal gesproken?
Plaats reactie