Onregelmatig stationair lopen, mogelijke oorzaken?

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
VersoSpanje
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: zo mar 27, 2022 12:25

Onregelmatig stationair lopen, mogelijke oorzaken?

Bericht door VersoSpanje »

Vraag in het kort: Toyota Corolla Verso occasion, 1.8 VVT-i, 2005 – onregelmatig stationair lopen, mogelijke oorzaken?

Ik ben gisteren wezen kijken bij een Toyota Corolla Verso uit 2005, 1.8 VVT-i benzinemotor, 190.000 op de teller, verkoop door een particulier.
Zag er prima uit, reed prima, maar het viel me op dat ‘ie niet regelmatig stationair loopt, in de zin van: 10 seconden een bepaald toerental, dan zakt ie enkele seconden wat af, vervolgens weer wat hoger, etc. Bij het starten liep ‘ie sowieso eerst een half minuutje wat hoger in de toeren, daarna werd het wat lager.

Ik laat maandag nog een aankoopkeuring doen (mechanische inspectie en elektronisch uitlezen), maar wat een en ander lastig maakt is dat ik in Spanje woon, en dus met een Spaanse (ietwat ongeduldige) verkoper en garage van doen heb, en mijn eigen Spaans niet supersterk is.

Een snelle Googleronde leert mij dat het onregelmatig stationair lopen te maken kan hebben met een vervuiling/storing in het injectiesysteem, of een probleem met de luchtaanvoer. Sinds twee weken zit alles hier onder een flinke laag Saharastof, maar ik weet niet of dat zo’n directe invloed kan hebben op hoe ‘ie stationair loopt?
En ik lees hier iets op het forum over een vervuild gasklephuis dat hier een oorzaak van kan zijn?

Hebben jullie op basis van dit verhaal aanbevelingen waar ik nog specifiek op moet letten, of waar ik gericht naar moet vragen of ze daar tijdens de aankoopkeuring op letten (of dat ik eventueel als reden kan gebruiken om af te dingen op de vraagprijs)? Of raden jullie het kopen van deze auto in het geheel af ivm hoge reparatiekosten die dit kan opleveren?

Hartelijk dank!
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Onregelmatig stationair lopen, mogelijke oorzaken?

Bericht door Blof-fan »

Waarschijnlijk al te laat, gezien de ongeduldige Spanjaarden, maar toch:

Toyota motoren uit dat tijdperk hebben hier wel meer last van. Over het algemeen genomen is het redelijk onschuldig en meer een ergernis dan echt een serieus defect. Meestal geeft het schoonmaken van het gasklephuis al een hele verbetering.
Ik weet niet precies uit m'n hoofd hoe het bij de 1.8 zit, maar als deze gebruikt maakt van een MAF (Mass AirFlow Sensor) kan die ook wel eens dergelijke verschijnselen geven als deze wat vervuild is.

Die is wat lastiger schoon te maken (Het gaat om een heel dun draadje dat makkelijk kapot gaat als je eraan gaat lopen pielen) maar iemand die weet wat ie doet moet dat ook goed kunnen doen.

Het Saharastof zou hier niet direct invloed op moeten hebben, er zit immers nog een luchtfilter voor die dat soort stof tegenhoud.

Een ander zwak punt van deze auto's zijn de aandrijfassen. Die willen nog wel eens vanuit het niets breken, maar dat ga je waarschijnlijk nergens van te voren aan kunnen zien of laten controleren. Mochten ze recentelijk een keer vervangen zij en is dat ook gedocumenteerd dan is dat alleen maar mooi meegenomen en een zorg minder voor die auto ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
hectometer
Newbie
Newbie
Berichten: 36
Lid geworden op: do mei 21, 2020 16:58
Type Corolla: ZZE111
Type Corolla: lineaterra

Re: Onregelmatig stationair lopen, mogelijke oorzaken?

Bericht door hectometer »

schoonmaken luchtmassa meter met zacht kwastje (dun draadje) en de temperatuur sensor. bij mij in lucht filter huis loste t probleem van onregelmatig stationair op.
Corolla linea terra juni 2001 Hatchback 4ZZ-FE 1.4 liter VVT-i motortype: 4ZZ-E52L
marcelvossen
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: za aug 03, 2019 15:19

Re: Onregelmatig stationair lopen, mogelijke oorzaken?

Bericht door marcelvossen »

Hoi, dat dunne draadje is dat het onderdeel waar ook een soort bolletje aan zit, dat lijkt mij eerder een temperatuur sensor namelijk?
Zit dat draadje dan ergens IN het plastic deel verstopt? Of maak ik het verkeerde deel schoon van mij luchtmassa/temperatuur meter?
KDL
Newbie
Newbie
Berichten: 44
Lid geworden op: ma okt 07, 2019 12:24
Type Corolla: ZZE111

Re: Onregelmatig stationair lopen, mogelijke oorzaken?

Bericht door KDL »

Er zijn meerdere plekken van de sensor die schoongemaakt moeten worden, 1 is aan de buitenkant inderdaad (met bol), maar intern zijn er ook 2 draadjes (in de tube zeg maar) die je moet schoonmaken (spuiten is het veiligst MAF cleaner of een goede contactspray werkt ook meestal, op eigen risico proberen, sommigen dippen het gewoon in een bekertje met benzine en spoelen het na).

Hou de draadjes heel.

Wel even 15minuten minimum aan de lucht drogen voor je het weer terugplaatst.

rondom de opening waar de sensor in zit ook even schoonmaken, en de stekker ook controleren en eventueel schoonmaken (en invetten)

De schroefjes vd sensor zijn klein en fragiel, kleine schroevendraaier zoeken en rustig werken.
Plaats reactie