Defecte bobines bij Corolla Verso 2006

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
marcelvossen
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: za aug 03, 2019 15:19

Defecte bobines bij Corolla Verso 2006

Bericht door marcelvossen »

Hoi,

Ik ben al tijdje bezig met het troubleshooten van mijn Corolla Verso automaat uit 2006.
De motor valt af en toe uit tijdens het automatisch schakelen of ging ineens heel onregelmatig lopen en dan gaat ook steeds het motorlampje en de
andere 2 gele error lampjes branden. Vorige week waren het dan nog altijd 4 storingcodes van de bobine, P0351 t/m P0354

De storing kwam bijna iedere dag wel voor en was levensgevaarlijk omdat de motor tijdens het rijden af sloeg en een automaat is dan moeilijk weer te starten zonder aan de kant te moeten.

Na het vervangen van alle 4 de bobines heb ik een hele week zonder problemen gereden, nu is echter toch weer het motorlampje gaan branden tjidens de laatste rit, het was nu echter maar 1 code, de P0354 en de motor sloeg ook niet af of haperde ook zelfs niet eens.

Wat me tevens opviel was dat het hier 1 afwijkende bobine betreft die er anders uitziet , weliswaar hetzelfde type maar de kleur van de gesealde bovenkant is zwart en de andere 3 zijn donkergroen, ik herinner me ook dat 1 doosje gebruikt leek of in ieder geval niet goed gesealed was, dat zal dan die afwijkende bobine zijn...

Nu heb ik vandaag geprobeerd nummer 1 en 4 te verwisselen om aan te tonen bij de volgende storing dat het wellicht P0351 is, waarmee dan bewezen is dat ik een 'nieuwe' bobine kreeg die toch kapot was. Wat ik merkte was dat na het wisselen van 1 en 4 de motor weer afsloeg meteen na het starten zelfs.

Nu heb ik 2 vragen:

1. Kan de plek waar de defecte bobine zit wat uitmaken in het gedrag van de motor? Omdat het bv zo werkt dat als 1 defect is alle anderen meegetrokken worden in die storing en als 4 defect is niet?

2. Is het ook goed als je verschillende merken bobines in 1 auto hebt, of moeten ze allemaal identiek zijn? anders zou ik ook kunnen gaan testen met de oude bobines natuurlijk...

Marcel
marcelvossen
Newbie
Newbie
Berichten: 5
Lid geworden op: za aug 03, 2019 15:19

Re: Defecte bobines bij Corolla Verso 2006

Bericht door marcelvossen »

PS: Dit bleek uiteindelijk een kortsluiting te zijn in het LPG systeem, een draadje uit een kabelboom was een beetje afgeschuurd waardoor het tegen het chassis aan kwam blijkbaar soms, raar maar waar.
Plaats reactie