P0420 code op Corolla E12 1.6 vvti, wat te doen?

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
onnaj
President member
President member
Berichten: 1073
Lid geworden op: zo okt 14, 2007 21:09

P0420 code op Corolla E12 1.6 vvti, wat te doen?

Bericht door onnaj »

Hoi,

Ik heb sinds een tijdje een E12 1.6 vvti welke echt prima rijdt. Ik krijg alleen af en toe dat het motor management lampje gaat branden en code p0420 aangeeft: Catalyst System Efficiency Below Threshold bank 1. Na uitlezen en resetten blijft ie weer even weg maar komt toch weer terug.

Nu is de katalysator nog zeer nieuw, zou het aan de lambdasondes kunnen liggen? Zo ja hoe moet ik het signaal/voltage interpreteren van lambda 1 en 2 op bank 1? Ik heb een printscreen bijgevoegd van wat de waarde was bij constante snelheid met ca 50-70 km/h. Boven de 70 lijkt nr 2 juist boven nr 1 te blijven en onder die snelheid dus eronder.

Ik heb vandaag ook maar even de bougies vervangen en het gasklephuis, stationair regelklep en maf gereinigd.

Wij rijden gemiddeld boven de 1:15, laatste tank was 1:15,7 zelfs, dus dat lijkt in orde.

Olieverbruik is ca 1l op 7000-8000 (en misschien nog zelfs wel minder) zoals ik het zo in moet schatten dus da's zeker niet gek voor een vvti met 215k ervaring.

Verder horen we trouwens soms een rammel en voornamelijk met warme start. Dat duurt zo'n 5 seconden denk ik en dan is het weg. Het is lang niet altijd en lijkt bij koude start veel minder voor te komen. Zou dit de kettingspanner kunnen zijn of zou er gewoon ergens iets rammelen misschien?
Screenshot_2018-11-30-16-27-02.png
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Current: 2002 Yaris T-Sport for sale!

SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD

Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: P0420 code op Corolla E12 1.6 vvti, wat te doen?

Bericht door Blof-fan »

Was dit niet het bekende probleem waar ze de lambda sonde wat verder uit de uitlaatstroom halen (Ik geloof door een soort knietje waar de sonde in geschroefd wordt...) waardoor deze foutcode verdwijnt?
Weet het ook niet helemaal zeker meer hoor, maar meen me zoiets te herinneren, weet alleen dus niet meer of dat bij de T-sports was of bij de 1.6
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
onnaj
President member
President member
Berichten: 1073
Lid geworden op: zo okt 14, 2007 21:09

Re: P0420 code op Corolla E12 1.6 vvti, wat te doen?

Bericht door onnaj »

Dat doen ze wel eens heb ik gelezen inderdaad maar mij lijkt het dat je dan een probleem een beetje opzij schuift.
Als hij er zonder problemen heel oud mee kan worden zonder noemenswaardige gevolgen dan is het natuurlijk wel een mooie optie.
Current: 2002 Yaris T-Sport for sale!

SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD

Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: P0420 code op Corolla E12 1.6 vvti, wat te doen?

Bericht door Blof-fan »

Tja, ook geen idee wat er ineens de oorzaak van is dat hij na een x aantal km's dat probleem ontwikkelt. Geloof dat het vervangen van de sonde zelf ook geen soelaas bood. Dus de sonde zelf zal het dan waarschijnlijk niet zijn.

Ik heb ook liever een aanwijsbare oorzaak en dat je het probleem zelf aanpakt ipv de symptomen proberen op te lossen. Maar goed, als je er vanaf wilt zonder gezeur en zonder er een sloot geld tegenaan te gooien om een onduidelijke oorzaak na te jagen kan het natuurlijk een oplossing zijn ;)

Gesteld dat het werkt natuurlijk, want weet nog steeds niet helemaal zeker of dit nu daadwerkelijk te oplossing was voor het probleem. Maar het kost natuurlijk niet veel, dus het is altijd te proberen natuurlijk :roll:

Volgens mij moet je zoiets hebben (zal vast ergens goedkoper te vinden zijn overigens):

https://www.japspeed.co.uk/angled-lambd ... pacer.html
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: P0420 code op Corolla E12 1.6 vvti, wat te doen?

Bericht door Blof-fan »

Ik lees trouwens net de tekst bij de link uit m'n vorige post eens. De kat was nog nieuw zei je toch? heb je die vervangen dan? Wellicht dat dan idd de flow van de uitlaat gassen veranderd is tov de oude die wellicht al wat verstopt zat ofzo en de ECU daarom er nu ineens een probleem van maakt?
Zomaar even een brain-fart van me hoor...
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
onnaj
President member
President member
Berichten: 1073
Lid geworden op: zo okt 14, 2007 21:09

Re: P0420 code op Corolla E12 1.6 vvti, wat te doen?

Bericht door onnaj »

Blof-fan schreef: vr nov 30, 2018 23:44 Ik lees trouwens net de tekst bij de link uit m'n vorige post eens. De kat was nog nieuw zei je toch? heb je die vervangen dan? Wellicht dat dan idd de flow van de uitlaat gassen veranderd is tov de oude die wellicht al wat verstopt zat ofzo en de ECU daarom er nu ineens een probleem van maakt?
Zomaar even een brain-fart van me hoor...
Ik had laatst een lek achter in de uitlaat en zag toen dat het hele middendeel inclusief de kat als nieuw is. Het is wel een imitatie deel ondanks dat de auto compleet dealer onderhouden was. Dus misschien dat het hem daar nog in kan zitten ja
Current: 2002 Yaris T-Sport for sale!

SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD

Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
onnaj
President member
President member
Berichten: 1073
Lid geworden op: zo okt 14, 2007 21:09

Re: P0420 code op Corolla E12 1.6 vvti, wat te doen?

Bericht door onnaj »

https://m.ebay.nl/itm/M18-X-1-5-OXYGEN- ... Sw~odb4r9o

Die is denk ik beter ipv eentje met een hoek erin.

Maar wil toch even afwachten wat ie nu doet nu ik stage 0 tuning heb gedaan en de efi zekering er even uit heb getrokken ;-)

Tips blijven welkom uiteraard
Current: 2002 Yaris T-Sport for sale!

SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD

Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
Luuk
Full member
Full member
Berichten: 377
Lid geworden op: zo jun 21, 2009 11:38
Type Corolla: AE111
Type Corolla: G6 20v
Locatie: Veghel

Re: P0420 code op Corolla E12 1.6 vvti, wat te doen?

Bericht door Luuk »

Heb laatst ook zitten vechten met een mini met een p0420. De originele kat die eronder zat was het binnewerk van gescheurd, maar na montage van een imitatie kat van romax kwam dezelfde code weer terug. Daarna 2e van romax precies hetzelfde verhaal. Originele kat daarna besteld en het probleem was verdwenen.
Toen ook de 4 gas meting met zo'n uitgebreid apparaat en daar kon je duidelijk aan zien dat die imitatie kat's niet zo efficient waren als de originele. Weliswaar was het voor de apk nooit geen probleem geweest want het zat nog ver onder de grens, maar voor de ecu was het niet efficient genoeg.

Dus lang verhaal kort wij monteren geen imitatie kats meer :lol:
onnaj
President member
President member
Berichten: 1073
Lid geworden op: zo okt 14, 2007 21:09

Re: P0420 code op Corolla E12 1.6 vvti, wat te doen?

Bericht door onnaj »

Lampje is nu weer dik 200 km uit. Mocht ie weer aangaan dan ga ik toch voor de optie om de lambdasonde een beetje te verlengen. Een origine kat vind ik gekkenwerk op een auto van €3000,-. Dat is dan de halve dagwaarde zoiets :lol:
Current: 2002 Yaris T-Sport for sale!

SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD

Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
onnaj
President member
President member
Berichten: 1073
Lid geworden op: zo okt 14, 2007 21:09

Re: P0420 code op Corolla E12 1.6 vvti, wat te doen?

Bericht door onnaj »

Lampje is toch weer aangegaan, dus binnenkort maar eens een verlengstuk voor de lambda monteren.

Lampje gaat soms ook vanzelf weer uit en soms ook niet, dus zeer waarschijnlijk is de imitatie katalysator inderdaad net niet efficiënt genoeg.

Maar als je op internet kijkt dan hebben echt mega veel auto's deze problemen op wat oudere leeftijd.

Verbruik is nog steeds ruim 1:15 gemiddeld dus wat dat betreft zit het echt wel goed.
Current: 2002 Yaris T-Sport for sale!

SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD

Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6613
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: P0420 code op Corolla E12 1.6 vvti, wat te doen?

Bericht door Martijn »

Een lampje is altijd vervelend... maar als je motor zonder nukken mooi loopt en en geen enorm verbuik te registreren is, gewoon doorrijden.
Zeker omdat de oorzaak ook aan aftermarket onderdelen kan liggen.

Toyota´s gaan niet vaak (met lampjes) tegensputteren...tenzij het imitatie onderdelen zijn.
Maar dan nog. Het verbruik en het rijden zeggen vaak meer of je wat moet gaan vervangen.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Gebruikersavatar
jaapio
President member
President member
Berichten: 1247
Lid geworden op: vr apr 13, 2007 07:18
Type Corolla: E10
Type Corolla: XP9TS-MR2
Locatie: Limburg/Bocholtz

Re: P0420 code op Corolla E12 1.6 vvti, wat te doen?

Bericht door jaapio »

Aaaahaaa...heb je um weer de P0420 code.

Had ik dus ook last van met de MR2, een tijdje nadat we er een sportcat eronder hadden gefriemeld.
Adapter er tussen en klaar...... :lol:

viewtopic.php?f=50&t=49536&start=570
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: P0420 code op Corolla E12 1.6 vvti, wat te doen?

Bericht door Peet »

Ik heb last van r,t,l code ,word er gek van .
Kost je je rijbewijs
Gr peet
onnaj
President member
President member
Berichten: 1073
Lid geworden op: zo okt 14, 2007 21:09

Re: P0420 code op Corolla E12 1.6 vvti, wat te doen?

Bericht door onnaj »

Heb de adapter er nog niet tussen zitten maar met dit koudere weer is het lampje alweer een paar duizend kilometer uit. Denk dat de verbranding optimaler is met dit koude weer.

Ben benieuwd wat ie straks doet als ik de 1.8 1zz-fe delen erop zet ;-)
Current: 2002 Yaris T-Sport for sale!

SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD

Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
Plaats reactie