1995 corolla e10 4afe

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
bartxxl
Newbie
Newbie
Berichten: 25
Lid geworden op: di mar 28, 2017 09:13
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E10
Type Corolla: XLi
Locatie: Capelle aan den ijssel

1995 corolla e10 4afe

Bericht door bartxxl »

hallo,

ik heb afgelopen weekend mijn auto een onderhoudsbeurt gegeven en het nodige vervangen. nu kwam ik het volgende tegen.

er zit ergens een olie lek (er zaten druppels op het onderste puntje van de versnellingsbak) het is dus wel motorolie, is dit een bekend probleem. heb niet kunnen vinden waar dit vandaan komt, lekkage is minimaal. geen olie plek na parkeren maar wil dit wel oplossen, auto gebruikt wel iets olie 1 liter op 2.500 / 5.000 ongeveer.

nu met het vervangen van mij bogies zag ik dat ze helemaal wit waren. dit duid op te weinig benzine? ik merk verder niks met rijden of ergens vermogen verlies. wel wil die een beetje schokken op een koude motor met laag toerental. maar ook niet schrikbarend. hoe kan ik dit oplossen? auto heeft momenteel 300.000 gedraaid. tips altijd welkom..



alvast bedankt, bart
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: 1995 corolla e10 4afe

Bericht door Blof-fan »

Je olieverbruik valt nogal mee, dus ik denk niet dat er direct een probleem is. De 4A-FE is een zeer solide en betrouwbare motor en echt noemenswaardige bekende problemen zijn er dan ook niet mee.
Ik zou toch nog eens kijken of je het oliespoor kunt volgen waar het vandaan komt. redelijk kans dat de pakking van de carterpan wat zweet, dat is na zoveel km's en jaren niks bijzonders.

Wit uitgeslagen bougies duiden inderdaad op een iets te arm mengsel, wat zoveel betekend dat er wel wat meer brandstof ingespoten zou mogen worden. Daar kunnen meerdere oorzaken voor zijn. Een vervuild brandstof filter, vervuilde injectoren, een vacuum lek in een van de vacuum slangen, een defecte lambda sensor, enz.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
onnaj
President member
President member
Berichten: 1073
Lid geworden op: zo okt 14, 2007 21:09

Re: 1995 corolla e10 4afe

Bericht door onnaj »

De kleur van de bougies kun je wel pas goed beoordelen als je na een normale rit de auto DIRECT uitzet. Als je ze controleert na een tijdje stationair gedraaid te hebben dan kun je een verkeerd beeld krijgen.

Verder zou ook de krukaskeerring aan de bakzijde wat kunnen zweten. Kan ie nog best oud mee worden hoor ;-) De 4AFE is inderdaad zo ongeveer de beste motor die Toyota ooit gemaakt heeft, samen met de 4EFE.
Current: 2002 Yaris T-Sport for sale!

SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD

Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
bartxxl
Newbie
Newbie
Berichten: 25
Lid geworden op: di mar 28, 2017 09:13
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E10
Type Corolla: XLi
Locatie: Capelle aan den ijssel

Re: 1995 corolla e10 4afe

Bericht door bartxxl »

de auto kwam toen net terug van een rit van ongeveer 100km. stationair heeft die niet lang gedraaid, dat te arm lopen zit me dan alleen niet lekker. dit wil ik wel oplossen. brandstoffilter heb ik nog nooit vervangen eerlijk gezegd zit ik hier tegen op heb al aardig wat berichten voorbij zien komen van mensen die hier erg lang mee hebben zitten klooien.

verder heb ik ongeveer 25.000km geleden een keer een injector reiniger er in gegooid een een motor-cleaner door de motor heen gespoten. dit had ik gedaan omdat die in de winter heel laag stationair liep op een koude motor. dit heeft dat probleem wel opgelost. kunnen witte bougies ook komen door slechte brandstof? normaal tank ik euro95 en dan af en toe euro98. de auto is deze zomer in schotland geweest mischien krijg ik er daarom een verkeerd beeld van? verder word de olie en filters elke paar maanden vervangen.

lamda sensor kan ik die testen?
vacuum slangen lijken goed is dit ook te testen?

ik heb idd het oliespoor gevolgd maar dit is slecht te zien aangezien die zo langzaam lekt. ik zie alleen olie zitten waar geen olie hoort. maar zo lang het geen problemen geeft hou ik dat even in de gaten.

alvast bedankt voor jullie reactie.
Plaats reactie