2003 Corolla d4d stationcar problemen als brandstoftank leger is dan 60% vulling

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
pietpiraat
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: za apr 14, 2018 12:08

2003 Corolla d4d stationcar problemen als brandstoftank leger is dan 60% vulling

Bericht door pietpiraat »

Ik heb eind maart een prachtigee Corolla stationcar d4d gekocht uit 2003 van de 1e eigenaar, en volledig onderhouden bij de toyota dealer waar hij ooit nieuw geleverd was. Km stand 215.000. Bij proefrit van half uur ging alles goed.
Twee dagen later de auto opgehaald. Hield na 45 minuten in op de snelweg bij circa 120 km/u. Tank was nog 1/4 vol en ik besloot de snelweg te verlaten om te tanken. Na het uitdraaien van de afrit viel hij stil bij het stoplicht en wilde met geen mogelijkheid meer starten. Lopend naar de pomp, jerrycan gekocht, 10 liter diesel gekocht en erin gegooid. Ontluchtingsknop gebruikt, geprobeerd te starten, lukte nog niet. Wegenwacht gebeld. Na een uur met een andere sleutel gestart -> nu startte hij wel. Dus ik dacht dat er iets met een sleutel aan de hand was, en besloot uitsluitend nog de sleutel te te gebruiken waar hij nu mee gestart was.
Helaas, de volgende dag, na een bezoek aan een restaurant wilde hij 5 minuten lang niet starten (met die "goede" sleutel). Tank was ongeveer 1/3 vol. Uiteindelijk na 5 minuten startte hij en liep in de noodloop (weinig vermogen). Shell pomp was 2 minuten verderop, die heb ik gehaald en volgetankt. Daarna ging alles goed.
Motor management lampje heeft al die tijd niet gebrand.
Auto naar Buchli Diesel in Harderwijk gebracht. Hun conclusie: de vlotter werkt niet goed, waardoor de brandstof indicator op het dashboard aangeeft dat je tank nog 1/4 vol is terwijl hij in werkelijkheid leeg is. Ze hebben alles schoongemaakt, en weer werkend gemaakt.

Daarna merkte ik dat hij goed reed tot 3.000 of 3.200 toeren maar daarboven begon hij in te houden.
Ik belde Buchli Diesel en ik mocht terugkomen maar dat lukte me niet door ziekte. Ondertussen reed een college van me in de auto (het is een auto van mijn zaak). Het probleem van het inhouden leek de komende dagen te verschuiven tot dat hij na een week zonder in te houden 4.600 toeren kon halen. Dat doe ik normaliter nooit, maar nu probeerden we het af en toe met een goed warme motor (de auto rijdt vaak 400 km / dag, dus na 200 km beschouwen we de motor wel als warm :-) ).
Dus ik dacht dat het misschien nog na-weeen waren geweest van de twee eerdere problemen, en er misschien nog ergens wat lucht in zat ofzo.

Helaas, een paar weken later ging de motor op de snelweg in noodloop (motor management lampje brandde nog steeds niet).
Weer volgetankt en Lindemann / Abcon diesel boost reiniging in de tank gegooid. Probleem bleef weg.

Toen begon ik te ontdekken dat het probleem nadat de auto door Buchli Diesel gerepareerd was, steeds optreedt als de tank leger is dan circa 60% vulling.

Nog nooit sinds ik de auto bij Buchli is geweest, is er een probleem opgetreden met een volle tank. Alle problemen zijn altijd opgetreden bij een tank die leger is dan 60% vol.

Ik lees dingen over SCV kleppen en over brandstof toevoer problemen. Heeft iemand een idee of het zo zou kunnen zijn dat bij een volle tank de brandstof toevoer net iets beter zou kunnen zijn? Dus dat door het iets hogere niveau het makkelijker wordt toegevoerd?

Ik heb veel "oude" toyota diesels gehad (Corolla, Picnic, Landcruisers) en ik begin die oude simpele techniek verschrikkelijk te missen.

Ik hoor graag jullie suggesties. Alvast bedankt !
pietpiraat
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: za apr 14, 2018 12:08

Re: 2003 Corolla d4d stationcar problemen als brandstoftank leger is dan 60% vulling

Bericht door pietpiraat »

Wegens onvoorstelbare hoeveelheid reacties, hierbij even een update. Auto is vandaag weer bij Buchli Diesel in Harderwijk geweest. SCV klepjes vervangen en het brandstoffilter. Rijdt nu vooralsnog weer goed.
Gebruikersavatar
corollapowerrr
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3052
Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
CCNL lidnummer: 468
Type Corolla: AE82
Type Corolla: Geen
Locatie: Genapium
Contacteer:

Re: 2003 Corolla d4d stationcar problemen als brandstoftank leger is dan 60% vulling

Bericht door corollapowerrr »

Mensen lezen niet elke dag het forum en dan nog, als we hier geen idee hebben waar het aan kan liggen kan ieder hier neerzetten dat ze geen idee hebben, maar dat heeft weinig zin denk ik.

Mooi dat het opgelost is zover
Lexus is250c RAV4 hybrid 4wd
Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: 2003 Corolla d4d stationcar problemen als brandstoftank leger is dan 60% vulling

Bericht door Bart-E11 »

misschien de brandstof filter al eens vervangen
lijkt me een redelijk goedkoop probeersel
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
pietpiraat
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: za apr 14, 2018 12:08

Re: 2003 Corolla d4d stationcar problemen als brandstoftank leger is dan 60% vulling

Bericht door pietpiraat »

corollapowerrr schreef: zo jun 03, 2018 10:01 Mensen lezen niet elke dag het forum en dan nog, als we hier geen idee hebben waar het aan kan liggen kan ieder hier neerzetten dat ze geen idee hebben, maar dat heeft weinig zin denk ik.

Mooi dat het opgelost is zover
Klopt. Misschien was ik verwend door mijn vroegere activiteiten op een Mercedes W124 forum waar dit soort vragen vaak al binnen enkele uren zeer nuttige reacties opleverden. Geen probleem verder. Het probleem is weg en dat is het belangrijkste en ik heb in mijn update eventuele sporadische geinteresseerden laten weten hoe het probleem opgelost is. Over en uit.
Plaats reactie