E9 1.3 problemen

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Iwan
Starting member
Starting member
Berichten: 94
Lid geworden op: ma mar 13, 2017 14:01
Type Corolla: EE90
Type Corolla: Toyota
Locatie: Welberg, Noord Brabant

E9 1.3 problemen

Bericht door Iwan »

Start gelijk, maar valt daarna terug in de toeren en gaat misfiren/op 3 cilinders lopen. Nadat de motor op tempratuur komt loopt ie goed. In ieder geval 800 rpm zoiets. Nou liept ie vanavond ineens 500 rpm maar.

Wat is er allemaal vervangen en nagekeken.

Nieuwe bougies
Nieuwe oem verdeerkap
Nieuwe rotor
Nieuwe oem bougiekabels
Vacuumvervroeger werkt zoals het hoort en krijgt genoeg vacuum van de motor (gecontroleerd door chef toyota dealer).
Brandstoffilter is nog geen jaar geleden vervangen
Nieuwe luchtfilter
Gecontroleerd op vacuumlekken geen kunnen vinden
Alle vacuumpotjes houden netjes hun vacuum
Choke module functioneert al heeft ie wel de neiging om niet helemaal open te staan, dit is gesmeerd door de dealer afgelopen vrijdag en zou dit moeten verhelpen.
Nieuwe thermostaat
Nieuwe KVS
Nieuwe distributieriemset
Carb gereinigd
Carb reinigings middel bij kwart tank gedaan
Er komt geen kvs bij olie, ook geen olie bij kvs
Kvs staat netjes op peil en verliest niks
Olieverbruik is ergens tussen de 5000 a 10000km op 1l dus ook geen probleem
Lambda waarde warme motor 800rpm 1.03. Co2 is 2.0.

Wie o wie kan me hierbij helpen? Begin langzaam beetje de moet te verliezen, tis een 1.3 uit 1989 met v type carb met 124d op de teller.
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: E9 1.3 problemen

Bericht door Blof-fan »

Ik neem aan dat je gecontroleerd hebt of alle bougies ook daadwerkelijk vonken?
Als er 1 cilinder niet meedoet krijgt deze of geen brandstof, maar dat lijkt me sterk bij een carb, dus hoogstwaarschijnlijk krijgt hij geen vonk, of een vonk op het verkeerde moment.
Weet je ook zeker dat de timing van de ontsteking ook klopt?
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Iwan
Starting member
Starting member
Berichten: 94
Lid geworden op: ma mar 13, 2017 14:01
Type Corolla: EE90
Type Corolla: Toyota
Locatie: Welberg, Noord Brabant

Re: E9 1.3 problemen

Bericht door Iwan »

Ga ik zsm nog eens controleren of ie vonkt op alle bougies. De dealer kan me ontsteking niet afstellen omdat ze het gereedschap missen en zelf kan ik het ook niet. Dus daar moet ik even voor kijken. Al is me vermoeden dat dat goed is omdat ik er niet aan heb gezeten.
Iwan
Starting member
Starting member
Berichten: 94
Lid geworden op: ma mar 13, 2017 14:01
Type Corolla: EE90
Type Corolla: Toyota
Locatie: Welberg, Noord Brabant

Re: E9 1.3 problemen

Bericht door Iwan »

Bij koude start krijgt ie vonk van alle bougies, tevens de bougies eruit gehaald en 1ste cil is donkerder dan de rest. Zie foto's.
20180306_180423-1392x1856.jpg
20180306_175749-1392x1856.jpg
20180306_175406-1392x1856.jpg
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: E9 1.3 problemen

Bericht door Blof-fan »

Das is er dus al een verschil tussen de eerste cilinder en de rest. Dus er is wel iets aan de hand, nu alleen nog erachter zien te komen wat dat precies is...

Als ik trouwens zo eens naar de verkleuring van je bougies kijk zou ik zeggen dat de motor wat arm loopt.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Iwan
Starting member
Starting member
Berichten: 94
Lid geworden op: ma mar 13, 2017 14:01
Type Corolla: EE90
Type Corolla: Toyota
Locatie: Welberg, Noord Brabant

Re: E9 1.3 problemen

Bericht door Iwan »

Compressietest kwam uit op 9.5/10/10.2/10.2.
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: E9 1.3 problemen

Bericht door Blof-fan »

Toch nogal een groot verschil bij die eerste cilinder weer.

Maar aangezien je compressie maar op 1 cilinder lager is, en je verder geen olie in je koelvloeistof hebt of vice versa en geen koelvloeistof of olie verbruikt vermoed ik eigenlijk een beetje dat het niet in je koppakking zit, maar dat er iets aan de hand in met de zuiger ringen van je eerste cilinder...
Misschien dat die vast zitten of misschien zelfs wel gebroken zijn.

Op zich zou het dan ook logisch zijn dat ie bij een warme motor beter loopt, dan zetten de zuigers ook wat uit en is je compressie waarschijnlijk weer iets beter.

Als ze alleen maar vast zitten, zijn er wel manieren om te proberen ze weer los te krijgen zonder het blok open te maken. Maar als ze echt gebroken zijn of iets dergelijks ga je er pas achter komen als je die zuiger eruit haalt.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Iwan
Starting member
Starting member
Berichten: 94
Lid geworden op: ma mar 13, 2017 14:01
Type Corolla: EE90
Type Corolla: Toyota
Locatie: Welberg, Noord Brabant

Re: E9 1.3 problemen

Bericht door Iwan »

Zou gebroken of vastzittende zuigerveren niet ervoor zorgen dat ik een hoge carterdruk heb? Tevens als je me bougies eruit haalt als ik een ritje heb gemaakt van ongeveer 30 min dan zijn de bougies er bijna hetzelfde. Met kort laten lopen dus 10 minuten stationair bijvoorbeeld ziet de 1ste dus bruiner als de rest.

En laat ik maar niet beginnen over het inhouden met accelereren onder de 3500 rpm, wordt er onderhand knettergek van. Tevens af en toe ook momenten dat ik het gevoel heb dat ik ver het gaspedaal moet intrappen om voorruit te komen. Keren gehad dat ik meer als halfgas moet geven waardoor economy lampje blijft branden om constant 80 te rijdem in zn 5. Al komt dit niet vaak voor.
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: E9 1.3 problemen

Bericht door Blof-fan »

Dat hoeft niet per se, je hebt ook nog steeds je carter ontluchting.
Je zou die met een draaiende motor eens los kunnen halen, even je vinger erop houden en kijken of de druk oploopt.
Normaal zou er, als je je vinger er weer af haalt, zomaar een zuchtje uit moeten komen.

Als er echt druk achter zit zou dat nog een aanwijzing kunnen zijn.

Dat die bougie er bij een langere rit ongeveer hetzelfde uitziet zou kunnen als de motor warmer wordt en je dus op die cilinder weer wat meer afdichting krijgt.
Bij stationair is je verbranding dan niet goed en denk ik dat ie wat 'vet slaat'.

Maar goed, zoals al gezegd, dit is zomaar een gedachtegang van mij. Geen idee of het klopt :lol:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Iwan
Starting member
Starting member
Berichten: 94
Lid geworden op: ma mar 13, 2017 14:01
Type Corolla: EE90
Type Corolla: Toyota
Locatie: Welberg, Noord Brabant

Re: E9 1.3 problemen

Bericht door Iwan »

Eens even getest en de druk neemt niet toe enorm hard, wat je denk ik als normaal kan beschouwen.
Plaats reactie