E11 pre-facelift temperatuur en kachel.

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Gebruikersavatar
R1ck
Starting member
Starting member
Berichten: 52
Lid geworden op: di aug 15, 2017 15:15

E11 pre-facelift temperatuur en kachel.

Bericht door R1ck »

Hoi!

Ik heb een tweetal vragen over mijn E11 Corolla Liftback pre-facelift. In mijn Corolla zit een TRD 71°C Sports Thermostat. Hierdoor komt de meter en de dus de temperatuur van de koelvloeistof niet veel hoger dan een kwart van de meter. Vorige week was het zelfs zo dat toen ik thuis op de oprit stond na een rit van 50km hij nog verder terug begon te zakken. De vraag is dus eigenlijk; is dit goed voor dagelijks gebruik of moet ik dit aanpassen door bijvoorbeeld een origineel exemplaar terug te zetten?

Het tweede is dat de verwarming, wanneer hij op de voorruit, voorruit + voeten of alleen voeten staat, altijd koude lucht door de twee roosters in het midden van het dashboard blaast. Wanneer ik hem op een stand zet waarbij hij door die roosters zou moeten blazen dan wordt de lucht wel lekker warm. Is dit normaal of is hier iets aan te doen?

Ik ben benieuwd!

Groetjes Rick.
Luuk
Full member
Full member
Berichten: 377
Lid geworden op: zo jun 21, 2009 11:38
Type Corolla: AE111
Type Corolla: G6 20v
Locatie: Veghel

Re: E11 pre-facelift temperatuur en kachel.

Bericht door Luuk »

Dat er koude lucht door de middelste 2 roosters komt had ik ook altijd met mijn e11 pre facelift. Volgens mij is dat een ontwerpfout? Heb al heel wat af gegoogled maar nooit een antwoord op gevonden.

Wat is de reden dat je er een 71 graden thermostaat in hebt zitten? Rijd je veel op het circuit? 71 graden is als bedrijfstemperatuur te laag. Als je hem alleen gewoon gebruikt dan zou ik er gewoon een thermostaat van 82 graden in zetten zoals origineel
Gebruikersavatar
R1ck
Starting member
Starting member
Berichten: 52
Lid geworden op: di aug 15, 2017 15:15

Re: E11 pre-facelift temperatuur en kachel.

Bericht door R1ck »

Luuk schreef: za jan 06, 2018 16:13 Dat er koude lucht door de middelste 2 roosters komt had ik ook altijd met mijn e11 pre facelift. Volgens mij is dat een ontwerpfout? Heb al heel wat af gegoogled maar nooit een antwoord op gevonden.

Wat is de reden dat je er een 71 graden thermostaat in hebt zitten? Rijd je veel op het circuit? 71 graden is als bedrijfstemperatuur te laag. Als je hem alleen gewoon gebruikt dan zou ik er gewoon een thermostaat van 82 graden in zetten zoals origineel
Bedankt voor je snelle antwoord! Kijk aan, ik was al zo verbaasd over die kachel haha!

De reden is mij niet geheel bekend. Deze auto heb ik afgelopen zomer gekocht van het welbekende forumlid Redge. Ik zou zijn project topic even door moeten spitten om dit te weten. Waarom is het dan precies te laag? Werkt de koelvloeistof dan niet goed genoeg?
Luuk
Full member
Full member
Berichten: 377
Lid geworden op: zo jun 21, 2009 11:38
Type Corolla: AE111
Type Corolla: G6 20v
Locatie: Veghel

Re: E11 pre-facelift temperatuur en kachel.

Bericht door Luuk »

De ideale bedrijfstemperatuur van de motor is rond de 80 graden, hierbij werkt de motor het efficientste. Wanneer de koelvloeistof te koud is komt de motor en de olie dus ook niet voldoende op temperatuur en kan dit lijden tot extra slijtage van de bewegende delen etc.
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: E11 pre-facelift temperatuur en kachel.

Bericht door Blof-fan »

Zo'n thermostaat met lagere openingstemperatuur is meer bedoeld voor motoren die constant zwaar belast worden of weinig rijwindkoeling krijgen zoals bijvoorbeeld op het circuit. ;)
Nu duurt het gewoon langer voordat je motor op bedrijfstemperatuur komt, wat kan leiden tot een hoger brandstofverbruik en iets meer mechanische slijtage. Voor op de openbare weg heeft het niet zoveel nut.

Soms wordt gewoon alles waar TRD of iets dergelijks op staat blindelings gemonteerd in de overtuiging dat het dan wel beter moet zijn, zonder echt te weten wat het nu precies doet of wat de voordelen zijn :lol:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Tombo
Newbie
Newbie
Berichten: 30
Lid geworden op: ma okt 11, 2010 20:18

Re: E11 pre-facelift temperatuur en kachel.

Bericht door Tombo »

Ik heb ook een pre-facelift E11, en ik vroeg mij ook al af of het normaal was dat uit de 2 roosters in de middenconsole altijd koude/lauwe lucht komt! Ben dus niet de enige!

Wat betreft de thermostaat, ik zou gewoon de originele terug plaatsen.
Gebruikersavatar
R1ck
Starting member
Starting member
Berichten: 52
Lid geworden op: di aug 15, 2017 15:15

Re: E11 pre-facelift temperatuur en kachel.

Bericht door R1ck »

Bedankt voor de reacties!
Blof-fan schreef: zo jan 07, 2018 12:35 Zo'n thermostaat met lagere openingstemperatuur is meer bedoeld voor motoren die constant zwaar belast worden of weinig rijwindkoeling krijgen zoals bijvoorbeeld op het circuit. ;)
Nu duurt het gewoon langer voordat je motor op bedrijfstemperatuur komt, wat kan leiden tot een hoger brandstofverbruik en iets meer mechanische slijtage. Voor op de openbare weg heeft het niet zoveel nut.

Soms wordt gewoon alles waar TRD of iets dergelijks op staat blindelings gemonteerd in de overtuiging dat het dan wel beter moet zijn, zonder echt te weten wat het nu precies doet of wat de voordelen zijn :lol:
En ik maar rustig rijden omdat ie niet snel op temperatuur is, en 1 op 11 halen... :lol: Tijd om de originele thermostaat op te zoeken.
Plaats reactie