Tijdens het verwisselen van het carter ontluchtingsventiel kon ik door het kleppendeksel naar binnen kijken en zag ik tot mijn schrik een 1mm dikke laag prut. Zie foto.
Dit had ik niet verwacht want de olie aan de peilstok is mooi glad en bevat geen enkel teken van sludge.
Wat te doen? Flushen met chemisch spul? Is dit wijs, want de auto is 22 en staat op 270K.
Of het kleppendeksel eraf, prut er met het handje uitscheppen, schoonmaken met carb cleaner en doekjes? Of ....? Suggesties?
4AFE onder kleppendeksel vol met prut
Moderator: Moderator
- Rolla1995
- Junior member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: zo okt 15, 2017 08:11
- Type Corolla: AE101
- Type Corolla: XLi16
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
4AFE onder kleppendeksel vol met prut
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7527
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: 4AFE onder kleppendeksel vol met prut
Het is zo door het gat moeilijk te zien wat voor prut het precies is. Echte sludge is meestal een beetje geel/wittig.
Het is nooit verkeerd om even het kleppendeksel eraf te halen om eens te kijken wat er aan de hand is.
Schoonmaken zal echter een lastige klus worden met alle hoeken, gaatjes en nokkenassen etc die in de weg zitten.
Kijk eerst eens wat het precies is (wellicht is het enkel aangekoekte olie) en daarna eens kijken wat verder te doen lijkt me
Het is nooit verkeerd om even het kleppendeksel eraf te halen om eens te kijken wat er aan de hand is.
Schoonmaken zal echter een lastige klus worden met alle hoeken, gaatjes en nokkenassen etc die in de weg zitten.
Kijk eerst eens wat het precies is (wellicht is het enkel aangekoekte olie) en daarna eens kijken wat verder te doen lijkt me
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
- Rolla1995
- Junior member
- Berichten: 140
- Lid geworden op: zo okt 15, 2017 08:11
- Type Corolla: AE101
- Type Corolla: XLi16
- Locatie: Leiden
- Contacteer:
Re: 4AFE onder kleppendeksel vol met prut
Je hebt gelijk.
Eigenlijk zou ik het kleppendeksel moet openmaken, maar dat ga ik niet doen. Te veel werk en pakking verwisselen etc.
Vanuit de olievuldop opening gezien, zag de binnenkant er wel redelijk uit.
Flushen doe ik dus niet.
Want dan neem ik een risico wat betreft het loskomen van harde stukjes en verstoppen van de oliekanalen.
De auto is tenslotte 22jaar met 270K op de teller.
En dat risico weegt voor mij zwaarder, dan de theoretische mogelijkheid van een ietwat beter lopende motor.
Eigenlijk zou ik het kleppendeksel moet openmaken, maar dat ga ik niet doen. Te veel werk en pakking verwisselen etc.
Vanuit de olievuldop opening gezien, zag de binnenkant er wel redelijk uit.
Flushen doe ik dus niet.
Want dan neem ik een risico wat betreft het loskomen van harde stukjes en verstoppen van de oliekanalen.
De auto is tenslotte 22jaar met 270K op de teller.
En dat risico weegt voor mij zwaarder, dan de theoretische mogelijkheid van een ietwat beter lopende motor.
- Martijn
- Forum Admin
- Berichten: 6613
- Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
- CCNL lidnummer: 1
- Type Corolla: KE70
- Type Corolla: Toyota CHR
- Locatie: Wassenaar
- Contacteer:
Re: 4AFE onder kleppendeksel vol met prut
Zolang ie goed loopt en geen olie verbruikt of blauw walmt.. lekker doorrijden.
Je kan eens een lange rit maken waarbij ie ff goed warm wordt (evt. ff stuk Duitse autobahn erbij) en daarna olie wisselen.
Absoluut niet trappen bij koude motor en olie wisselen elke 10.000 a 15.000 km en je hoeft je met een 4AFE weinig zorgen te maken.
Castrol GTX of Castrol GTX High Mileage erin doen en altijd elke 1000km blijven peilen!
wordt ie zo 30 jaar!
Je kan eens een lange rit maken waarbij ie ff goed warm wordt (evt. ff stuk Duitse autobahn erbij) en daarna olie wisselen.
Absoluut niet trappen bij koude motor en olie wisselen elke 10.000 a 15.000 km en je hoeft je met een 4AFE weinig zorgen te maken.
Castrol GTX of Castrol GTX High Mileage erin doen en altijd elke 1000km blijven peilen!
wordt ie zo 30 jaar!
If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!
˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO