Remklauw geleide pen vast na invetten

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Rolla1995
Junior member
Junior member
Berichten: 140
Lid geworden op: zo okt 15, 2017 08:11
Type Corolla: AE101
Type Corolla: XLi16
Locatie: Leiden
Contacteer:

Remklauw geleide pen vast na invetten

Bericht door Rolla1995 »

Als ik de remklauw geleidepen, met het kleine rubber ringetje onderin, invet met plastilub of kogellagervet, gaat het bewegen eventjes goed, maar na 10 minuten zit de pen muurvast. Ik vermoed omdat het rubber ringetje onderaan de pen opzwelt. Droog erin lukt ook niet, want dan zit er ook geen beweging in. Weet iemand welk smeermiddel ik wel kan gebruiken zdd het rubbertje niet opzwelt.
Gebruikersavatar
corollapowerrr
Ambassador member
Ambassador member
Berichten: 3052
Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
CCNL lidnummer: 468
Type Corolla: AE82
Type Corolla: Geen
Locatie: Genapium
Contacteer:

Re: Remklauw geleide pen vast na invetten

Bericht door corollapowerrr »

Molykote of kopervet werkt prima
Lexus is250c RAV4 hybrid 4wd
marco008
Senior member
Senior member
Berichten: 253
Lid geworden op: zo jan 16, 2011 12:52
Type Corolla: Celica T23
Locatie: Tilburg

Re: Remklauw geleide pen vast na invetten

Bericht door marco008 »

Kopervet en ook anderen tasten zover ik weet het rubber aan, zodat het inderdaad opzwelt.

Ik gebruik altijd siliconenvet (zuurvrij):
http://www.griffon.nl/nl-nl/producten/9 ... iconenvet/

Zo'n tubetje is bij elke bouwmarkt verkrijgbaar, kost minder dan 5 euro bij en bevat genoeg voor alle geleidepennen van je auto.
Highway
President member
President member
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma feb 09, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Locatie: Duizel, Brabant

Re: Remklauw geleide pen vast na invetten

Bericht door Highway »

Plastilub is een anti-piep middel, die je gebruikt op de achterzijde van je remblokken.

Zoals Marco008 al vermeldt: voor de gelijdepinnen siliconenvet gebruiken.
Siliconevet tast rubber niet aan.

Kopervet is niet geschikt voor deze toepassing. Deze kan je gebruiker op de achterkant van de remblokken om piepen tegen te gaan, hoewel ik daar eerder de plastilube zou gebruiken.

Bij een revisie gebruikt je bijv. ATE remcylinderpasta (blauwe tube) voor aan de binnenzijde van de remmen (in de cylinder).

Rubber kan idd opzwellen van de verkeerde vetten (zitten olieen in die in het rubber trekken, waardoor deze doet opzwellen). Soms kan je het rubber weer naar normale dikte krijgen door deze goed schoon te maken en een tijdtje te laten liggen (trekken de olieen er weer uit). Dan wel controlleren of het rubber niet hard is geworden.

Geleidepen en cylinder waar deze in valt goed schoon maken en ook goed controlleren of deze geen corrosie hebben. Indien het rubbertje niet meer goed is, deze vervangen en vervolgens siliconevet gebruiken op deze pinnen.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
petros
Senior member
Senior member
Berichten: 337
Lid geworden op: ma sep 26, 2005 18:07

Re: Remklauw geleide pen vast na invetten

Bericht door petros »

Toevallig de klauwen net uit elkaar gehad van een E10. Nieuwe geleidepen rubbers ingezet, en deze zitten om een aluminium huls heen die weer in de klauwhouder worden gezet. In principe kan een opzwellend rubber de pen niet vast zetten. Denk eerder aan een bult roest, bij mij leken twee van de vier gangbaar, maar wat kwam daar een hoop zooi uit na demontage. Beugel er af, oude rubbers met cups er uit en dan met een klein langwerpig staalborstel tolletje binnenzijde schoonmaken. Volgooien met ATE zuurvrij remmenvet en boel weer in elkaar zetten.

Afbeelding
Gebruikersavatar
Rolla1995
Junior member
Junior member
Berichten: 140
Lid geworden op: zo okt 15, 2017 08:11
Type Corolla: AE101
Type Corolla: XLi16
Locatie: Leiden
Contacteer:

Re: Remklauw geleide pen vast na invetten

Bericht door Rolla1995 »

Dank voor alle reacties.
Ik heb een nieuwe geleidehulzenset gekocht waarin naast de penhulzen ook de twee kleine penrubbers en een zakje smeermiddel in zat.
Prima spul.
Ben er zeker van dat het speciaal lichtgewicht silicone is met een viscositeit die een stuk lager is dan van silicone kraanvet.
Hobbyert
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: wo jun 26, 2019 15:46

Re: Remklauw geleide pen vast na invetten

Bericht door Hobbyert »

Ik had hetzelfde probleem met zo'n vast gaan zittende geleidepen nadat ik ze had ingesmeerd met Ate plastihub.
Heb het advies van memberlist.php?mode=viewprofile&u=5182Marco008 en dat van memberlist.php?mode=viewprofile&u=515Highway opgevolgd en alles werkt weer perfect zoals het hoort
Dank voor jullie goede raad
Plaats reactie