Raar probleem koppeling/druklager/koppelingscilinder

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
onnaj
President member
President member
Berichten: 1073
Lid geworden op: zo okt 14, 2007 21:09

Raar probleem koppeling/druklager/koppelingscilinder

Bericht door onnaj »

Ik heb sinds enkele maanden een Corolla E11 1.6 met 128k km op de teller.

Toen ik hem kocht was de koppeling slecht (slipte) en heb deze laten vervangen. Sindsdien heeft ie een piepend geluid wat je hoort bij de vork die tegen de hulpkoppelingscilinder aan komt. Het geluid komt denken we van de druklager. Zodra ik de koppeling ook maar iets indruk is het geluid weg.

De monteur heeft de koppeling opnieuw vervangen voor een nieuwe set met exact hetzelfde probleem. Hij heeft tot 2x toe een LUK koppeling gebruikt wat normaal gesproken toch goede kwaliteit is.

Verder hebben we 2 andere nieuwe hulpkoppelingscilinders geprobeerd, maar het geluid bleef. Omdat deze imitatie hulpkoppelingscilinders wat minder voorspanning had, hebben we uiteindelijk de originele gereviseerd. Deze voelt echt een stuk beter qua koppelingsgevoel tov de imitatie maar qua geluid geen verschil :-(

Ook merk ik bij weg rijden en als je soms licht slippend overschakelt een trilling. Dit was voorheen ook niet. Het lijkt wel alsof er iets blijft 'plakken' waardoor het vliegwiel trilt. Alleen dat het aan het vliegwiel ligt geloof ik niet direct want heb nog nooit gehoord van een slecht vliegwiel bij een 4a.

Wie o wie heeft de gouden tip?? We worden er helemaal tureluurs van en gaan binnenkort op vakantie en willen eigenlijk dat het dan opgelost is.

De monteur had zoiets nog nooit meegemaakt en heeft netjes onder garantie een boel gedaan dus daar valt niks van te zeggen.
Current: 2002 Yaris T-Sport for sale!

SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD

Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Raar probleem koppeling/druklager/koppelingscilinder

Bericht door Blof-fan »

Zoals je het beschrijft lijkt me er toch iets bij je koppeling niet helemaal lekker te zitten. Zeker omdat je ook aangeeft dat zodra er iets druk op komt te staan, het geluid meteen weg is.

Maar het is zo op afstand moeilijk te zeggen. Ik neem aan dat het een ervaren monteur is die het al meermaals heeft gedaan? LUK koppelingen zouden inderdaad gewoon in orde moeten zijn en het zou heel sterk zijn dat je 2 nieuwe sets achter elkaar met (dezelfde) fout zou hebben.

Ik zou bij je broer gewoon de bak er nog eens af trekken en voor de zekerheid nog eens kijken ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3554
Lid geworden op: di feb 15, 2005 19:45
CCNL lidnummer: 545
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92
Locatie: Purmerend

Re: Raar probleem koppeling/druklager/koppelingscilinder

Bericht door MzKzM »

Zit de bak wel recht aan het blok? Heel soms wil het wel eens voorkomen dat die positioneringsringetjes eruit vallen. Zelfs met alle bouten vast kan het dan toch nog zijn dat ie net uit het midden zit wat uiteraard een onbalans veroorzaakt.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
onnaj
President member
President member
Berichten: 1073
Lid geworden op: zo okt 14, 2007 21:09

Re: Raar probleem koppeling/druklager/koppelingscilinder

Bericht door onnaj »

Blof-fan schreef: vr jul 28, 2017 18:24 Zoals je het beschrijft lijkt me er toch iets bij je koppeling niet helemaal lekker te zitten. Zeker omdat je ook aangeeft dat zodra er iets druk op komt te staan, het geluid meteen weg is.

Maar het is zo op afstand moeilijk te zeggen. Ik neem aan dat het een ervaren monteur is die het al meermaals heeft gedaan? LUK koppelingen zouden inderdaad gewoon in orde moeten zijn en het zou heel sterk zijn dat je 2 nieuwe sets achter elkaar met (dezelfde) fout zou hebben.

Ik zou bij je broer gewoon de bak er nog eens af trekken en voor de zekerheid nog eens kijken ;)
Daar heb ik nu ff niet de energie en tijd voor en bovendien staat daar nog een andere Toyota op onderhoud te wachten haha :-)
Current: 2002 Yaris T-Sport for sale!

SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD

Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
onnaj
President member
President member
Berichten: 1073
Lid geworden op: zo okt 14, 2007 21:09

Re: Raar probleem koppeling/druklager/koppelingscilinder

Bericht door onnaj »

MzKzM schreef: vr jul 28, 2017 20:08 Zit de bak wel recht aan het blok? Heel soms wil het wel eens voorkomen dat die positioneringsringetjes eruit vallen. Zelfs met alle bouten vast kan het dan toch nog zijn dat ie net uit het midden zit wat uiteraard een onbalans veroorzaakt.
Zou dat ook het geluid vd druklager veroorzaken? Rare is dat de onbalans nu lijkt toegenomen nu de hulpkoppelingscilinder is gereviseerd
Current: 2002 Yaris T-Sport for sale!

SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD

Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3554
Lid geworden op: di feb 15, 2005 19:45
CCNL lidnummer: 545
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92
Locatie: Purmerend

Re: Raar probleem koppeling/druklager/koppelingscilinder

Bericht door MzKzM »

Tja dat zou natuurlijk niet mogen. Is behalve de koppeling ook het druklager vervangen?
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
onnaj
President member
President member
Berichten: 1073
Lid geworden op: zo okt 14, 2007 21:09

Re: Raar probleem koppeling/druklager/koppelingscilinder

Bericht door onnaj »

Ja het is allebei 2x vervangen, inclusief de druklager.
Current: 2002 Yaris T-Sport for sale!

SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD

Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
Plaats reactie