Waterpomp vervangen en ontluchten

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
dharshan
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: di jun 27, 2017 12:38

Waterpomp vervangen en ontluchten

Bericht door dharshan »

Hoi, van de week is mijn waterpomp afgebroken. Ik zou hem graag zelf willen vervangen. Weet iemand hoe ik hem daarna kan ontluchten en hoe het in zijn werk gaat. Ook weet ik niet waar de ontluchtingsnippels zitten bij een Corolla. Zou iemand mij kunnen helpen?
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3554
Lid geworden op: di feb 15, 2005 19:45
CCNL lidnummer: 545
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92
Locatie: Purmerend

Re: Waterpomp vervangen en ontluchten

Bericht door MzKzM »

Afgebroken? Dat heb ik nog nooit gehoord.

Vervangen is best zelf te doen maar kan lastig zijn indien het helemaal ingebouwd zit. Ik weet niet om welk type het gaat maar afhankelijk van het type motor kan het wellicht beter zijn om enkele onderdelen of zelfs de gehele motor uit te bouwen om er zo fatsoenlijk bij te kunnen. Ontluchten heb ik nog nooit gedaan bij een corolla, alles opvullen en warm laten draaien met de verwarming vol open haalt (meestal) alle lucht er al uit, terwijl de motor warm wordt wel de radiatordop eraf laten en telkens bijvullen. Op de E9 zit wel een ontluchtingsplug op het blok maar die wilde bij mij niet echt meer los en bleek toen ook niet nodig,
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Waterpomp vervangen en ontluchten

Bericht door Blof-fan »

Ontluchten is op zich niet echt nodig.
Als je de auto van voren een beetje opkrikt is je radiateur vulopening het hoogste punt in het systeem en als je dan rustig bijvult zoekt de lucht zich vanzelf een weg naar het bovenste punt.
Dat is voor mij bij al mijn Toyota's tot dusver voldoende geweest. Sommige mensen laten 'm inderdaad nog even lopen zoals Peter al zegt.

Er zitten inderdaad bij de meeste motorblokken wel aftappunten op het blok, maar die zijn enkel voor het drainen van het systeem en doen niets voor het ontluchten ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Plaats reactie