Problemen bij terugschakelen 4e versnelling

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
CorollaUtreg
Newbie
Newbie
Berichten: 3
Lid geworden op: zo jun 18, 2017 13:29
Type Corolla: E11
Type Corolla: Hatchback

Problemen bij terugschakelen 4e versnelling

Bericht door CorollaUtreg »

Hey mensen!

Ik heb een technisch vraagje. Sinds een weekje heb ik een mooie corolla gekocht, ding is in perfecte staat. Behalve dat het terugschakelen vaak problemen heeft. Ik vroeg me af of het een bekend probleem is bij de corolla die ik heb en of meer mensen hier last van hebben. T kan natuurlijk ook zijn dat een vorige eigenaar de bak gewoon slecht heeft bediend.

Ik heb een corolla uit 2001. Hatchback 3 deurs. Als daar meer info over nodig is zeg het maar, of kijk mn voorstel topic.

Het probleem speelt zich vooral af op de snelweg, helaas heb ik daar niet gereden tijdens het proefrijden.
Als ik lekker 120 tour en even een inhaalslag wil maken is het (o.a. door het gebrek aan vermogen in de 5e versnelling) fijn om even een stapje terug te nemen naar de 4e versnelling en wat meer toeren te maken. Alleen zodra ik ga koppelen om te schakelen kom ik (meestal) niet in de 4e versnelling. Lijkt op een synchronisatie probleem wat zich alleen in die situatie afspeelt. Opschakelen is nooit een probleem en heel soms is het moeilijk bij terugschakelen op een lagere snelheid. Het probleem is dan ook niet soms, maar altijd. in sommige gevallen geeft hij nog wel is mee met wat moeite of geweld, maar dat is niet zoals het zou moeten.

Is dit een ''standaard'' of bekend probleem?
Heeft iemand een idee hoe het op te lossen of te verbeteren is zonder een nieuwe bak te moeten aanschaffen?

De auto heeft maar 138000 gelopen. Ik ben ook vrij zeker van het feit dat er niet geknoeid is met de teller :)

Hopelijk heeft iemand een idee wat het kan zijn!

Rolf
Toyota Corolla 1.4 VVT-i Hatchback uit 2001
E11/E110 8e generatie na de facelift (volgens wikipedia :lol:)
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Problemen bij terugschakelen 4e versnelling

Bericht door Blof-fan »

Dus het probleem doet zich alleen voor bij het terug schakelen en alleen in de 4e versnelling?

Dat klinkt als een slechte synchro ring. Enige echte remedie is om die te vervangen. Maar dat is geen klusje wat de meeste mensen even zelf doen.
Je zou het nog even kunnen aankijken en proberen met een goede olie. (redline mt90 werkt bijvoorbeeld 3rg goed bij versleten synchro's)
Maar als ik het zo van je hoor geef ik dat weinig kans en heeft een vorige eigenaar die synchro een keer flink mishandeld.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
onnaj
President member
President member
Berichten: 1073
Lid geworden op: zo okt 14, 2007 21:09

Re: Problemen bij terugschakelen 4e versnelling

Bericht door onnaj »

Zou ook nog in de koppeling kunnen zitten, maar vaak is het inderdaad een bak probleem. Als het in de koppeling zit is het vaak in meerdere versnellingen.

Zou zeggen probeer er mee door te rijden totdat sowieso je koppeling ook vervangen moet worden. Dan kun je de bak en koppelingsset in één keer vervangen. De bakken zijn niet duur en wellicht kun je dan nog zelfs overwegen een 6-bak te monteren ipv een 5-bak
Current: 2002 Yaris T-Sport for sale!

SOLD Toyota Celica T20 1.6 20V Blacktop powered SOLD

Check mijn 4age 20v blacktop revisie en swap pagina: http://celicas.messageboard.nl/forum/vi ... f=8&t=6107
Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: Problemen bij terugschakelen 4e versnelling

Bericht door Bart-E11 »

Heb ik ook in de 2de versnelling
Heb er zelf minder last van sinds een olie verversing en wat toevoeging maar met wat tussengas verhelp je al veel
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
Plaats reactie