Probleem: zekering injectie brand steeds door?!

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
2idiot4u
Starting member
Starting member
Berichten: 62
Lid geworden op: ma jul 25, 2011 18:47
Type Corolla: E12
Type Corolla: E12 Sedan

Probleem: zekering injectie brand steeds door?!

Bericht door 2idiot4u »

Hallo allemaal,

Mijn broertje heeft een Corolla E12 uit 2003 met 3ZZ-FE motor, al wat jaren in zijn bezit. Sinds kort gebeurt het steeds dat zijn zekering van de injectie doorbrand, dit gebeurt alleen als er op hoge snelheid (autoweg, snelweg) gereden wordt.

De afgelopen jaren is de auto ook een aantal keer geteisterd door een marter, hierdoor is de bovenste koelslang al 2x vervangen. Echter de Toyota dealer kan verder geen schade ontdekken, ook niet aan de bekabeling onder de kap. De monteur vertelde dat ze dit nog nooit eerder hebben meegemaakt, heeft een hand vol zekeringen meegegeven en dat was het dan.

Het vervelende is dat als m'n broertje zijn rit op de snelweg begint, na ongeveer een kwartier de eerste zekering eruit knalt. Auto aan de kant en nieuwe zekering erin heeft voor ongeveer 10 minuten zin, dan brand deze weer door.

Mijn idee is dat als er op de snelweg wordt gereden, de injectoren harder moeten werken en dus meer belast worden. Is het niet gewoon domweg mogelijk dat 1 van de injectoren versleten is, en er dus na een kwartier kortsluiting ontstaat?

Ben benieuwd of iemand dit bekend in de oren klinkt, m'n broertje is de wanhoop nabij en wil het opgelost hebben.. :shock:

Alvorens bedankt voor het meedenken! :D
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Probleem: zekering injectie brand steeds door?!

Bericht door Blof-fan »

Hebben ze bij die dealer ook geprobeerd om de injectoren eens te wisselen om te kijken wat er dan gebeurd?
Als het dan nog gebeurd zit het in ieder geval niet in de injectoren en kun je eens verder kijken.
Mocht het dan wel goed gaan kunnen ze eens kijken welke injector dan precies de boosdoener is lijkt mij.

Kan me ook voorstellen dat ji3t iedere dealer zomaar een assortiment injectoren op voorraad heeft liggen, maar om zomaar eens te proberen is er vast wel ergens een vandaan te toveren.

Verder ken ik het schema van de e12 niet, dus wat er nogeer op datzelfde circuit zit aangesloten. Als er nog meer op zit kan het daar ook ergens fout gaan natuurlijk.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Luuk
Full member
Full member
Berichten: 377
Lid geworden op: zo jun 21, 2009 11:38
Type Corolla: AE111
Type Corolla: G6 20v
Locatie: Veghel

Re: Probleem: zekering injectie brand steeds door?!

Bericht door Luuk »

Even de bedrading van de lambdasonde's controleren. Ik heb het ook een keer gehad met een e11, daar zit de verwarming van de lambdasonde via dezelfde zekering geschakeld als de computer.

Bij die auto was de bekabeling te dicht in de buurt bij de aandrijfas gekomen en doorgeschuurd. Als je niet te hard reed dan bleef hij heel maar bij hogere snelheden waaide de bekabeling door wind richting de aandrijfas en maakte hij kortsluiting.

Zeg niet dat het bij een e12 hetzelfde zit maar misschien helpt het je iets ;)
Plaats reactie