Toerentalbegrenzer Silvertop
Moderator: Moderator
-
VrolixD
- Newbie

Toerentalbegrenzer Silvertop
Hallo,
Ik zou graag de toerentalbegrenzer van mijn silvertop veranderen of verwijderen . Ik weet niet of dit mogelijk is met een originele ECU ?
Ik zou dit willen doen omdat met de korte versnellingsbak mijn top nog maar op 160 km/u ligt en ik weet dat het zeker geen kwaad kan voor deze motoren om meer toeren te draaien !
Weet iemand hier meer over ?
Mvg
Ik zou graag de toerentalbegrenzer van mijn silvertop veranderen of verwijderen . Ik weet niet of dit mogelijk is met een originele ECU ?
Ik zou dit willen doen omdat met de korte versnellingsbak mijn top nog maar op 160 km/u ligt en ik weet dat het zeker geen kwaad kan voor deze motoren om meer toeren te draaien !
Weet iemand hier meer over ?
Mvg
- Blof-fan
- E-team

- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
Re: Toerentalbegrenzer Silvertop
Alle Japanse blokken zijn electronsch bregerensd op een topsnelheid van 180km/h. Dat is nu eenmaal de wet daar.
Maar die begrenzing is redelijk eenvoudig te omzeilen. Ik weet dat er mensen zijn die een schakelaartje tussen een draadje zetten (Ik meen die van het snelheidssignaal naar de ECU).
Met de schakelaar uitgeschakeld werkt alles zoals het door Toyota bedoeld was. Zetten ze de schakelaar om, dan is de electronische begrenzing eraf en kun je (mocht dit mogelijk zijn) sneller rijden dan die 180km/h.
De ECU vind dit echter niet zo leuk. Die wil graag weten hoe snel je rijd en zal daarom het Check Engine Lampje activeren op je dashboard, maar dat heeft verder geen negatieve gevolgen.
Ik meen echter wel dat enige voorzichtigheid geboden is. Als je het op de een of andere manier verkeerd doet, loop je het risico om je ECU om zeep te helpen. Gelukkig weet ik ook nog wel iemand met een enorme voorraad JDM ECU's
Welk draadje het precies is durf ik je niet met zekerheid te vertellen. Ik meen dat het een paars draadje was, maar anderen weten dat beter dan ik
Maar die begrenzing is redelijk eenvoudig te omzeilen. Ik weet dat er mensen zijn die een schakelaartje tussen een draadje zetten (Ik meen die van het snelheidssignaal naar de ECU).
Met de schakelaar uitgeschakeld werkt alles zoals het door Toyota bedoeld was. Zetten ze de schakelaar om, dan is de electronische begrenzing eraf en kun je (mocht dit mogelijk zijn) sneller rijden dan die 180km/h.
De ECU vind dit echter niet zo leuk. Die wil graag weten hoe snel je rijd en zal daarom het Check Engine Lampje activeren op je dashboard, maar dat heeft verder geen negatieve gevolgen.
Ik meen echter wel dat enige voorzichtigheid geboden is. Als je het op de een of andere manier verkeerd doet, loop je het risico om je ECU om zeep te helpen. Gelukkig weet ik ook nog wel iemand met een enorme voorraad JDM ECU's
Welk draadje het precies is durf ik je niet met zekerheid te vertellen. Ik meen dat het een paars draadje was, maar anderen weten dat beter dan ik
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Restoring: '92 Toyota Corolla AR92 GT-Si hatchback
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi hatchback
-
VrolixD
- Newbie

Hallo,
Ja dat meen ik ook ergens ooit gehoord te hebben wat je nu zegt . Maar hangt dit samen met de toerentalbegrenzer . Zodat ik in elke versnelling meer toeren kan draaien of hoe werkt dit dan net ?
mvg
Ja dat meen ik ook ergens ooit gehoord te hebben wat je nu zegt . Maar hangt dit samen met de toerentalbegrenzer . Zodat ik in elke versnelling meer toeren kan draaien of hoe werkt dit dan net ?
mvg
-
peewee
- CCNL Member

- CCNL lidnummer: 758
- Type Corolla: gt-i 20
Patrieck, hij bedoelt de toerenbegrenzer, niet de snelheids begrenzer.
Snelheids begrenzer kun je er af halen door het snelheids signaal te onderbreken naar de ECU, of zoals Patrieck uitlegt en hoe ik het gedaan heb, een schakelaar er tussen zetten.
Toerental begrenzer zit in de ecu, deze schakelt simpelweg de ontsteking en of de toevoer van brandstof uit bij een bepaald toerental. Aangezien dit in de ECU gebeurt, en de ECU toch erg graag het toerental signaal binnen krijgt om een beetje knap te lopen, lijkt het me lastig dit te omzeilen. Kan zijn dat iemand met wat meer ervaring in het knutselen met de ECU hier wel een oplossing voor heeft, maar lijkt me lastig om voor elkaar te krijgen.
Snelheids begrenzer kun je er af halen door het snelheids signaal te onderbreken naar de ECU, of zoals Patrieck uitlegt en hoe ik het gedaan heb, een schakelaar er tussen zetten.
Toerental begrenzer zit in de ecu, deze schakelt simpelweg de ontsteking en of de toevoer van brandstof uit bij een bepaald toerental. Aangezien dit in de ECU gebeurt, en de ECU toch erg graag het toerental signaal binnen krijgt om een beetje knap te lopen, lijkt het me lastig dit te omzeilen. Kan zijn dat iemand met wat meer ervaring in het knutselen met de ECU hier wel een oplossing voor heeft, maar lijkt me lastig om voor elkaar te krijgen.
groeten van PeeWee
-
VrolixD
- Newbie

Ik denk dat dat inderdaad niet zo heel simpel is . En inderdaad mijn toerental moet boven de 7400 . Ik zit nu in 5de bij 7400 toeren op een snelheid van 160 km u .
Mvg
Mvg
- Blof-fan
- E-team

Ohw sorry, even te snel gelezen dan 
-
MzKzM
- CCNL Member

- CCNL lidnummer: 545
Dit heeft te maken met de mapping welke in de ECU zit.
De mapping houd simpelweg op bij 7400 rpm en dus is met een standaard ECU niet hoger in toeren te gaan (ik doe voor het gemak even niet aan biggyback's zoals een HKS rev. limit defencer)
Herprogrammeren zou een optie zijn maar dan moet je wel eerst weten wat je precies veranderd. (En uitgebreide kennis van assembly is ook best wel nodig)
Een andere optie zou zijn een voorgeprogrammeerde motor-specifieke ECU van bijvoorbeeld SARD, JAM, Blitz, Mines of TOM's waarbij veelal het toerenbereik ook is verhoogd. (laat ik nu net nog een TOM's 20V ST ECU hebben liggen...) Nadeel is dat deze onderdelen vaak al jaren niet meer gemaakt worden en er vrij weinig tot geen documentatie beschikbaar is over wat er nog meer veranderd is in zulke ECU's. (Maar mocht je hem willen proberen, laat maar even weten. Wel geheel op eigen risico uiteraard)

De mapping houd simpelweg op bij 7400 rpm en dus is met een standaard ECU niet hoger in toeren te gaan (ik doe voor het gemak even niet aan biggyback's zoals een HKS rev. limit defencer)
Herprogrammeren zou een optie zijn maar dan moet je wel eerst weten wat je precies veranderd. (En uitgebreide kennis van assembly is ook best wel nodig)
Een andere optie zou zijn een voorgeprogrammeerde motor-specifieke ECU van bijvoorbeeld SARD, JAM, Blitz, Mines of TOM's waarbij veelal het toerenbereik ook is verhoogd. (laat ik nu net nog een TOM's 20V ST ECU hebben liggen...) Nadeel is dat deze onderdelen vaak al jaren niet meer gemaakt worden en er vrij weinig tot geen documentatie beschikbaar is over wat er nog meer veranderd is in zulke ECU's. (Maar mocht je hem willen proberen, laat maar even weten. Wel geheel op eigen risico uiteraard)
Ik heb werkelijk geen idee over wie je het hier hebt...Blof-fan schreef:Gelukkig weet ik ook nog wel iemand met een enorme voorraad JDM ECU's
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
-
VrolixD
- Newbie

Ik ga dat risico niet nemen om dat te proberen , toch bedankt ! En inderdaad het leek mij ook onmogelijk of niet simpel met de originele ECU maar toch is er iemand die mij ooit verteld heeft dat het mogelijk is , dat ze het zelf ook deden . Ik heb net contact met die persoon gehad , ze zouden een signaal , of een sensor beïnvloeden waardoor er met de originele ECU meer toeren gedraaid kunne worden . Ik moest hem deze week ergens terug contacteren . Ik ben benieuwd !
mvg
Die JDM ECU's , wat houdt dat eigenlijk juist in . Ik heb hier ook nog een Haltech ECU afstelbaar via laptop maar dat is voor later .
mvg
Die JDM ECU's , wat houdt dat eigenlijk juist in . Ik heb hier ook nog een Haltech ECU afstelbaar via laptop maar dat is voor later .
-
MzKzM
- CCNL Member

- CCNL lidnummer: 545
JDM betekent niets anders dan dat die dingen voor de Japanse markt bedoeld zijn. (Japanese Domestic Market) Omdat de 20V juist daar geleverd is in de corolla/sprinter/carina en schijnbaar veelal zijn afgesteld op de Japanse brandstof:RON100 of hoger (Octaangetal) Patriek bedoelt dus niets meer dan een stapel Japanse ECU's, en toevallig zitten daar een paar door eerder genoemde tuningbedrijven tussen.
Plaatjes van de TOM's ECU staan overigens hierzo: http://www.rarecorollaparts.blogspot.nl ... e-20v.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Plaatjes van de TOM's ECU staan overigens hierzo: http://www.rarecorollaparts.blogspot.nl ... e-20v.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
- Blof-fan
- E-team

JDM staat voor Japanese Domestic Market. Originele Toyota ECU's dus die op de Japanse markt geleverd zijn en die dus kwa programmering net even anders kunnen zijn dan de ECU's voor andere markten.
- Blof-fan
- E-team

Peter was me net voor 
-
VrolixD
- Newbie

Oke , ik begrijp het , ik was gisteren op een aantal forums aan het lezen ( in het engels ) . Daar las ik dat sommige silvertops 8200 toeren maken met de originele ECU . Zit hier dan nog verschil in , met nieuwere types of ... ?
mvg
mvg
-
peewee
- CCNL Member

- CCNL lidnummer: 758
- Type Corolla: gt-i 20
Moet eerlijk zeggen, daar ben k ook wel benieuwd naar, waar de 20V's nou eigenlijk op begrenst zijn.
Ik was altijd in de veronderstelling op 8000 toeren namelijk, maar mijn 20V die op een blacktop ECU draait gaat ook verder (eerlijk gezegd niet verder dan 8000 durven te gaan)
Ik was altijd in de veronderstelling op 8000 toeren namelijk, maar mijn 20V die op een blacktop ECU draait gaat ook verder (eerlijk gezegd niet verder dan 8000 durven te gaan)
groeten van PeeWee
-
VrolixD
- Newbie

Je mag zelfs tot 9000 toeren gaan , daar kunnen ze tegen ! En ja hoop dat ik het klaar krijg om meer toeren te draaien ! ben benieuwd . Iemand die iets meer weet of er verschil zit in de standaard ECU's ?peewee schreef:Moet eerlijk zeggen, daar ben k ook wel benieuwd naar, waar de 20V's nou eigenlijk op begrenst zijn.
- Bart-E11
- CCNL Member

- CCNL lidnummer: 796
- Type Corolla: E11
- Type Corolla: SE111
of je kijkt te veel initial D met 11000 toeren, maar denk dat je dan bijgeluiden hebt
ik zou niet verder gaan dan 8500 rpm
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting
Tellerswipe 80 - 160
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting
Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
-
VrolixD
- Newbie

Zo snel gaan ze niet kapot hoor ...Bart-E11 schreef:of je kijkt te veel initial D met 11000 toeren, maar denk dat je dan bijgeluiden hebt