Bij deze hopelijk het antwoord op die prangende vraag.
En ik heb goed nieuws voor jullie: Uiteraard is een turbo in een Corolla mogelijk!
Er zijn echter verschillende manieren om dit te realiseren. Ik kan bij niemand in de portomonee kijken en ook technische aanleg helpt bij een dergelijke onderneming. Want één ding is zeker: WIl je een turbo in je Corolla, dan is er werk aan de winkel en zal er het nodige verbouwd moeten worden!
Of dit haalbaar is, moet ieder voor zich uitmaken. Er zijn natuurlijk meer wegen die naar Rome leiden, ik probeer in dit topic alleen enkele handvaten te geven
Oké, je rijd al een poosje rond met je Corolla met een 1300cc of 1600cc benzine motor in het vooronder.
We zullen het met elkaar eens zijn dat deze motoren van de Corolla toch echt geen slome verschijning maken. Maar voor sommige mensen is een beetje extra vermogen toch wel lekker. Een turbo is al jaren het middel bij uitstek om op relatief eenvoudige en (relatief) goedkoop aanzienlijk hogere vermogens te realiseren.
Voor de onwetenden onder ons nog even wat dingen over turbo's op een rijtje:
Een turbo bestaat uit in grote lijnen uit 2 verschillende delen: Een compressor gedeelte en een turbine gedeelte.
Het turbine gedeelte is aangesloten op het uitlaatspruitstuk van de motor en door de stroom uitlaat gassen die langs een turbinewiel gevoerd worden zal de turbine gaan draaien. Een asje verbindt het turbine en compressor gedeelte met elkaar, dus je zult begrijpen dat wanneer de turbine gaat draaien, de compressor ook zal gaan draaien. De compressor is aangesloten op het luchtfilter en zuigt daarmee omgevingslucht aan en stuurt dit onder druk richting de inlaat. Meer lucht in de cilinder betekend dat er ook meer brandstof ingespoten kan worden, wat weer een grotere knal en meer vermogen oplevert!
Dat is in het heel erg kort het principe van een turbo.
Doorsnede van een turbo met links het turbinegedeelte en rechts het compressorgedeelte
Lijkt ideaal. De turbo maakt immers gebruik van een restproduct van de motor om meer vermogen te kunnen genereren en het heeft zeker ook z'n voordelen, maar er zijn helaas ook enkele nadelen (anders zouden we immers allemaal wel met een turbo rondrijden!)
Hier nog even kort wat op een rijtje:
Voordelen:
- - Een turbo verhoogt de efficiëntie van een motor dramatisch. Dit resulteert in een hoger specifiek vermogen en koppel
- Door de verhoogde efficiëntie zou het brandstofverbruik ook kunnen verlagen (Vandaar dat downsizen tegenwoordig zo populair is)
Dit effect kan echter teniet gedaan worden als de boel niet goed afgesteld staat of de bestuurder zich niet in kan houden.
- Relatief goedkope manier om meer vermogen uit een motor te peuteren (Maar je kan het zo gek maken als je zelf wilt en dan wordt het al snel duurder!)
- Relatief eenvoudige techniek
- Lichtgewicht oplossing voor meer vermogen
- - Een turbo draait extreem hoge toerentallen is heeft dus lagers en oliesmering nodig. Deze kunnen redelijk gevoelig zijn voor verkeerd gebruik
- Als je hoge drukken gaat draaien moet de motor daar echt op aangepast worden
- Turbo-lag. De tijd die de turbo nodig heeft om te 'spoolen'. Dit wil zeggen dat de turbo (en dan met name grotere exemplaren) een bepaalde stroom uitlaatgassen nodig hebben om op snelheid te komen. Want pas op snelheid gaat een turbo druk opbouwen. Als de turbo-lag erg groot is zal het enige tijd duren voordat er wat gebeurd als je je gaspedaal vloert. Dit komt de responstijd van de motor niet ten goede
- Een turbo vormt ook een restrictie voor de uitstromende uitlaatgassen wat weer problemen met zich mee kan brengen
- Drivability. Wanneer een turbo een lange lag heeft en de motor daardoor redelijk plotseling veel vermogen op gaat bouwen komt dat vaak niet ten goede aan de drivability van een auto. Het maakt een auto soms onvoorspelbaar en ronduit gevaarlijk. Niet voor niets werden de eerste Porsche turbo's 'widowmakers' genoemd
- Het kost nogal wat ruimte onder de kap, zeker met alle pijpen, leidingen en een intercooler etc.
- Als je lucht samendrukt wordt diezelfde lucht warm. In het geval van een turbo die hoge drukken draait kan het heel erg warm worden! Dan is een intercooler een absolute must. Daar moet je ook ruimte voor hebben en pijpen/slangen naartoe brengen.
- Als de boel niet goed samengesteld of afgesteld is loop je grote kans om je motorblok te ruineren!
- Als je zuinig bent op je turbomotor zet je deze nooit meteen uit, maar laat je de turbo en olie even afkoelen. Een turbo-timer kan hier uitkomst bieden
Toyota is al jaren autobouwer en heeft in het verleden (en op andere afzetmarkten) aansprekende modellen met turboblokken verkocht.
Een behoorlijk rigoureuze, maar wel de meest betrouwbare en misschien de meest eenvoudige optie is dan om een dergelijk motorblok in de Corolla te schoenlepelen. Velen zijn u al voor gegaan, zelfs binnen deze CorollaClub.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
De mensen met een 1300cc motor zijn met deze optie iets in het voordeel. Van hun 4E-FE motorblokje is door Toyota namelijk ook een 4E-FTE turboblokje gemaakt! Deze motor is in Japan in de Starlet Turbo/ Starlet Glanza beschikbaar geweest en deze motoren worden regelmatig naar Nederland gehaald.
Zoals je al ziet, scheelt het maar 1 lettertje in de motoraanduiding en dat betekend dat deze motor relatief eenvoudig in je Corolla te lepelen is.
Mechanisch is de motor namelijk grotendeels gelijk aan je huidige motor. Oude motor eruit, nieuwe motor erin hangen en je bent al een eind op weg!
Dit is natuurlijk wel wat eenvoudig gezegd, maar in grote lijnen wel waar. Als je een complete front-cut op de kop weet te tikken heb je eigenlijk alles wat je nodig hebt om de motor over te kunnen hangen in jou auto: Motor, versnellingsbak, assen, bekabeling, ECU, randonderdelen, etc, etc.
Standaard levert een 4E-FTE ongeveer 135 pk aan de krukas. Maar er rijden al dergelijke motoren rond met dik door de 200pk! En dat uit een 1300cc motor! Dat is natuurlijk serieus vermogen in je Corolla
Op dit forum hebben onder meer Bas Carwash en Wes een 4E-FTE in hun Corolla hangen en dus ervaring met deze motoren. Ook op het Staretforum is er genoeg kennis over deze motoren aanwezig.
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Maar mocht dit nog niet genoeg voor je zijn Dan is er nog een andere standaard Toyota optie waarbij al het bovenstaande eigenlijk ook voor geldt: De befaamde 3S-GTE. Een 2000cc turbomotor die onder meer ook dienstdeed in de vroegere rallykanonnen van Toyota!
In aardig grote aantallen gebouwd in onder meer de Celica GT4 en de MR2 Turbo zijn deze blokken relatief eenvoudig te vinden via diverse kanalen. Inbouwen wordt echter wat lastiger.
In tegenstelling tot de 4E-FTE is de 3S motor is een compleet andere motor als wat er in de Corolla's ligt. Even eenvoudig overhangen is er dus niet bij en er zal het nodige aangepast moeten worden! Motorsteunen, versnellingsbak, assen, etc, etc. Alles is anders. Het is al eerder gedaan, dus er zijn wel oplossingen voor. Maar hou wel rekening met veel (uitzoek)werk en grote sommen geld!
In ruil daarvoor krijg je, afhankelijk van de generatie 3S-GTE motor, wel standaard 220 tot zelfs 260pk! Ook kent deze motor een grote aftermarket ondersteuning, dus onderdelen voor nog meer vermogen zijn geen probleem. Er zijn 3S-GTE's die tot dik 600pk getuned zijn!
Zoals gezegd is dit niet bepaald een standaard motorswap en er komt serieus werk bij kijken. Maar wil je iets unieks en ga je een uitdaging niet uit de weg, dan kan Stefan hier op dit forum je meer vertellen over deze motorswap. Hij rijd zelf al jaren probleemloos rond met een 3S-GTE motor!
---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
Tuurlijk zijn er nog meer opties zoals een 4A-GZE motor die relatief eenvoudig omgebouwd kan worden tot een turbomotor of waar zelfs een twincharge motor van gemaakt kan worden! Maar eerst een motor swappen en dan ook nog eens ombouwen is voor veel mensen waarschijnlijk een beetje veel van het goede...
Maar mocht je een complete motorswap nou niet zien zitten of dat wellicht een wat dure optie vinden, dan zijn er natuurlijk nog meer opties:
Allereerst is het verstandig om eens na te gaan denken wat je precies wilt. Wil je veel (top)vermogen? Of wil je juist een redelijke directe respons op het gaspedaal en wat minder vermogen? Waar wil je dat de auto in uitblinkt? Sprintjes, of circuitwerk? Dit alles kan van invloed zijn op de uiteindelijke turbo set-up.
Wil je bijvoorbeeld veel topvermogen, dan kun je kiezen voor een grotere turbo. Deze heeft waarschijnlijk meer turbo-lag, maar kan zelfs kleinere motoren een hoog topvermogen geven. Dit zal dan echter wel bovenin je toerenbereik wezen omdat er een bepaalde stroom uitlaatgassen nodig is om het ding in beweging te brengen. Daaronder zal de motor alleen maar minder presteren als voorheen.
Kleinere turbo's hebben minder turbo-lag en spooler veel sneller op en geven dus al eerder in je toerenbereik al hun maximale vermogen.
Er worden op internet ook vaak complete turbokits aangeboden waar nagenoeg alle hardware bij zit om zelf een turbo setup op je motor te kunnen maken. De kwalitiet van zulke kits is nog wel eens voer voor discussies, maar het is natuurlijk aan ieder om te bepalen of hij dat aandurft en z'n geld aan uit wilt geven.
Je kunt natuurlijk ook opteren om alle onderdelen los aan te schaffen en zodoende af te stellen aan jou kwailteitseisen, jou motorblok en jou wensen.
Daarbij komt nog eens dat natuurlijk niet alle blokken even geschikt zijn voor een turbo en je moet ook wel weten waar je mee bezig bent, want je zou zeker de eerste niet zijn die een blok dat verkeerd is samengesteld, verkeerd opgebouwd of zelfs verkeerd afgesteld is in de soep laat lopen!
Let dus goed op wat je doet en doe gedegen research voordat je er ook maar aan begint, want dit soort tafrelen:
Ontstaan sneller dan je denkt!
Wat veroorzaakt nu zulke schade? Een fenomeen dat 'engine-knock' of 'pingelen' of zelfs 'detonatie' wordt genoemd. Als de motor niet goed staat afgesteld wat betreft ontstekingstiming of lucht/brandstof verhouding kan zulke schade oplopen.
Normaal gesproken wordt op een bepaald moment de lucht/brandstof verhouding ontstoken door de bougie. Maar het kan dus ook gebeuren dat de brandstof al ontbrand vóórdat de bougie ontsteekt. De zuiger komt op dat moment net omhoog en de druk in de zuiger loopt extreem op. Hoge drukken gaan meestal hand in hand met hoge temperaturen en zo'n ongecontroleerde verbranding kan bovenstaand effect hebben op zuigers of kop. Dat vind een motor natuurlijk niet leuk.
De motoren die vanuit de fabriek al voorzien zijn van een turbo zijn meestal voorzien van een knock-sensor. Als er knock ontstaat ontstaat er een trilling met een bepaalde frequentie in de motor. Die wordt opgepikt door deze motor en zend een signaal naar de ECU. Die slaat dan groot alarm en veranderd de timing van de ontsteking en laat de motor op een veilig noodprogramma lopen. Hierdoor wordt het vermogen beperkt maar kan er geen (verdere) schade ontstaan.
Hoe voorkom je dit? Zorg dat je brandstof met een hoog octaangehalte tankt (het octaangehalte geeft aan hoe klopvast de brandstof is), zorg dat de lucht/ brandstof verhouding klopt (rijk lopen is niet erg, teveel benzine koelt de verbrandingskamer zelfs. Maar arm lopen is funest!). Gebruik bougies met de juiste warmtegraad en zorg dat de timing niet te vroeg staat.
Kortom: Je moet echt even weten wat je doet!
Maar dit even terzijde, terug naar de turbo's:
De standaard 4E-FE en 4A-FE zijn natuurlijk nooit bedoeld om met een turbo uitgerust te worden. Maar ondanks dat het vaak afgeraden wordt en het blok er inderdaad niet de beste basis voor is, zijn er al meer mensen die gewoon een turbo aan hun 4A-FE hebben gehangen. Maar het blok wat aanpassen om een langere levensduur te kunnen garanderen zou natuurlijk niet verkeerd zijn, anders duurt je turbo avontuur misschien korter dan je lief is.
Een dikkere koppakking om de compressie wat te verlagen, speciale laag compressie zuigers en misschien iets sterkere internals om het extra vermogen aan te kunnen zouden ook een goede investering zijn. Dat alles klinkt heel duur en helaas, dat is het ook als je het goed wilt doen. Maar een blok dat na 2 jaar in de soep loopt is vaak nog veel duurder toch?
Wat is er nodig voor een basis turbo set-up? Je hebt nogal wat extra hardware nodig onder je motorkap:
- - Een uitlaatspruitstuk met de juiste flens om de turbo op aan te sluiten
- De turbo uiteraard. In vele maten te verkrijgen
- De rest van de uitlaat zal aangepast moeten worden
- Slangen/pijpen om de lucht van het compressor gedeelte naar de inlaat te krijgen.
- Een intercooler is eigenlijk een must om de inlaatlucht koel te houden
- Een BOV of Wastegate of iets dergelijks om overdruk op het systeem te voorkomen en de overtollige lucht af te kunnen voeren.
- De lagers van een turbo hebben oliesmering nodig. Dit kan gewoon met motorolie gedaan worden en die komt uit het carter. Er moeten dus aansluitingen komen op je oliecarter om de olie naar de turbo te brengen en de retour vanuit de turbo naar je oliecarter terug.
- Hiervoor heb je dus ook olieleidingen nodig
- Meer lucht betekend meer brandstof, daar is het immers allemaal om te doen. Daarvoor ga je dus ook grotere injectoren nodig hebben
- In extreme gevallen ga je ook een brandstofpomp met een grotere capaciteit nodig hebben
- En de hele boel moet natuurlijk ook aangestuurd worden. Omdat veel Toyota motoren een MAP sensor gebruiken en die op non-turbo alleen met vacuüm werken en de overdruk van de turbo dus niet herkennen kan de ECU er niets mee. Een stand-alone ECU met de juiste sensoren is vaak de beste optie.
- Extra meters zijn niet meteen een must, maar het is wel prettig om je turbodruk en olietemperatuur etc in de gaten te kunnen houden
Het is een heel epsitel, maar ik hoop dat het zo voor sommigen wat duidelijker is geworden wat de opties zijn mbt een turbo in je Corolla.
Als er mensen met meer turbo ervaring zijn dan ik aanvullingen hebben op dit verhaal dan hoor ik dat natuurlijk graag!