Een turbo in mijn Corolla?

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Een turbo in mijn Corolla?

Bericht door Blof-fan »

Dit is al jaren een wederkerende vraag: 'Is het mogelijk om een turbo in mijn Corolla te realiseren?!'
Bij deze hopelijk het antwoord op die prangende vraag.

En ik heb goed nieuws voor jullie: Uiteraard is een turbo in een Corolla mogelijk!
Er zijn echter verschillende manieren om dit te realiseren. Ik kan bij niemand in de portomonee kijken en ook technische aanleg helpt bij een dergelijke onderneming. Want één ding is zeker: WIl je een turbo in je Corolla, dan is er werk aan de winkel en zal er het nodige verbouwd moeten worden!
Of dit haalbaar is, moet ieder voor zich uitmaken. Er zijn natuurlijk meer wegen die naar Rome leiden, ik probeer in dit topic alleen enkele handvaten te geven ;)

Oké, je rijd al een poosje rond met je Corolla met een 1300cc of 1600cc benzine motor in het vooronder.
We zullen het met elkaar eens zijn dat deze motoren van de Corolla toch echt geen slome verschijning maken. Maar voor sommige mensen is een beetje extra vermogen toch wel lekker. Een turbo is al jaren het middel bij uitstek om op relatief eenvoudige en (relatief) goedkoop aanzienlijk hogere vermogens te realiseren.

Voor de onwetenden onder ons nog even wat dingen over turbo's op een rijtje:

Een turbo bestaat uit in grote lijnen uit 2 verschillende delen: Een compressor gedeelte en een turbine gedeelte.
Het turbine gedeelte is aangesloten op het uitlaatspruitstuk van de motor en door de stroom uitlaat gassen die langs een turbinewiel gevoerd worden zal de turbine gaan draaien. Een asje verbindt het turbine en compressor gedeelte met elkaar, dus je zult begrijpen dat wanneer de turbine gaat draaien, de compressor ook zal gaan draaien. De compressor is aangesloten op het luchtfilter en zuigt daarmee omgevingslucht aan en stuurt dit onder druk richting de inlaat. Meer lucht in de cilinder betekend dat er ook meer brandstof ingespoten kan worden, wat weer een grotere knal en meer vermogen oplevert!
Dat is in het heel erg kort het principe van een turbo.

Afbeelding
Doorsnede van een turbo met links het turbinegedeelte en rechts het compressorgedeelte

Lijkt ideaal. De turbo maakt immers gebruik van een restproduct van de motor om meer vermogen te kunnen genereren en het heeft zeker ook z'n voordelen, maar er zijn helaas ook enkele nadelen (anders zouden we immers allemaal wel met een turbo rondrijden!)
Hier nog even kort wat op een rijtje:

Voordelen:
  • - Een turbo verhoogt de efficiëntie van een motor dramatisch. Dit resulteert in een hoger specifiek vermogen en koppel
    - Door de verhoogde efficiëntie zou het brandstofverbruik ook kunnen verlagen (Vandaar dat downsizen tegenwoordig zo populair is)
    Dit effect kan echter teniet gedaan worden als de boel niet goed afgesteld staat of de bestuurder zich niet in kan houden.
    - Relatief goedkope manier om meer vermogen uit een motor te peuteren (Maar je kan het zo gek maken als je zelf wilt en dan wordt het al snel duurder!)
    - Relatief eenvoudige techniek
    - Lichtgewicht oplossing voor meer vermogen
Nadelen zijn er echter ook:
  • - Een turbo draait extreem hoge toerentallen is heeft dus lagers en oliesmering nodig. Deze kunnen redelijk gevoelig zijn voor verkeerd gebruik
    - Als je hoge drukken gaat draaien moet de motor daar echt op aangepast worden
    - Turbo-lag. De tijd die de turbo nodig heeft om te 'spoolen'. Dit wil zeggen dat de turbo (en dan met name grotere exemplaren) een bepaalde stroom uitlaatgassen nodig hebben om op snelheid te komen. Want pas op snelheid gaat een turbo druk opbouwen. Als de turbo-lag erg groot is zal het enige tijd duren voordat er wat gebeurd als je je gaspedaal vloert. Dit komt de responstijd van de motor niet ten goede
    - Een turbo vormt ook een restrictie voor de uitstromende uitlaatgassen wat weer problemen met zich mee kan brengen
    - Drivability. Wanneer een turbo een lange lag heeft en de motor daardoor redelijk plotseling veel vermogen op gaat bouwen komt dat vaak niet ten goede aan de drivability van een auto. Het maakt een auto soms onvoorspelbaar en ronduit gevaarlijk. Niet voor niets werden de eerste Porsche turbo's 'widowmakers' genoemd :roll:
    - Het kost nogal wat ruimte onder de kap, zeker met alle pijpen, leidingen en een intercooler etc.
    - Als je lucht samendrukt wordt diezelfde lucht warm. In het geval van een turbo die hoge drukken draait kan het heel erg warm worden! Dan is een intercooler een absolute must. Daar moet je ook ruimte voor hebben en pijpen/slangen naartoe brengen.
    - Als de boel niet goed samengesteld of afgesteld is loop je grote kans om je motorblok te ruineren!
    - Als je zuinig bent op je turbomotor zet je deze nooit meteen uit, maar laat je de turbo en olie even afkoelen. Een turbo-timer kan hier uitkomst bieden
Goed, we weten nu wat mee rover turbo's. Wat zijn de opties voor jou Corolla?

Toyota is al jaren autobouwer en heeft in het verleden (en op andere afzetmarkten) aansprekende modellen met turboblokken verkocht.
Een behoorlijk rigoureuze, maar wel de meest betrouwbare en misschien de meest eenvoudige optie is dan om een dergelijk motorblok in de Corolla te schoenlepelen. Velen zijn u al voor gegaan, zelfs binnen deze CorollaClub.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

De mensen met een 1300cc motor zijn met deze optie iets in het voordeel. Van hun 4E-FE motorblokje is door Toyota namelijk ook een 4E-FTE turboblokje gemaakt! Deze motor is in Japan in de Starlet Turbo/ Starlet Glanza beschikbaar geweest en deze motoren worden regelmatig naar Nederland gehaald.
Zoals je al ziet, scheelt het maar 1 lettertje in de motoraanduiding en dat betekend dat deze motor relatief eenvoudig in je Corolla te lepelen is.
Mechanisch is de motor namelijk grotendeels gelijk aan je huidige motor. Oude motor eruit, nieuwe motor erin hangen en je bent al een eind op weg!

Dit is natuurlijk wel wat eenvoudig gezegd, maar in grote lijnen wel waar. Als je een complete front-cut op de kop weet te tikken heb je eigenlijk alles wat je nodig hebt om de motor over te kunnen hangen in jou auto: Motor, versnellingsbak, assen, bekabeling, ECU, randonderdelen, etc, etc.

Afbeelding

Standaard levert een 4E-FTE ongeveer 135 pk aan de krukas. Maar er rijden al dergelijke motoren rond met dik door de 200pk! En dat uit een 1300cc motor! Dat is natuurlijk serieus vermogen in je Corolla 8-)
Op dit forum hebben onder meer Bas Carwash en Wes een 4E-FTE in hun Corolla hangen en dus ervaring met deze motoren. Ook op het Staretforum is er genoeg kennis over deze motoren aanwezig.

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Maar mocht dit nog niet genoeg voor je zijn :roll: Dan is er nog een andere standaard Toyota optie waarbij al het bovenstaande eigenlijk ook voor geldt: De befaamde 3S-GTE. Een 2000cc turbomotor die onder meer ook dienstdeed in de vroegere rallykanonnen van Toyota!
In aardig grote aantallen gebouwd in onder meer de Celica GT4 en de MR2 Turbo zijn deze blokken relatief eenvoudig te vinden via diverse kanalen. Inbouwen wordt echter wat lastiger.
In tegenstelling tot de 4E-FTE is de 3S motor is een compleet andere motor als wat er in de Corolla's ligt. Even eenvoudig overhangen is er dus niet bij en er zal het nodige aangepast moeten worden! Motorsteunen, versnellingsbak, assen, etc, etc. Alles is anders. Het is al eerder gedaan, dus er zijn wel oplossingen voor. Maar hou wel rekening met veel (uitzoek)werk en grote sommen geld!
In ruil daarvoor krijg je, afhankelijk van de generatie 3S-GTE motor, wel standaard 220 tot zelfs 260pk! Ook kent deze motor een grote aftermarket ondersteuning, dus onderdelen voor nog meer vermogen zijn geen probleem. Er zijn 3S-GTE's die tot dik 600pk getuned zijn!

Afbeelding

Zoals gezegd is dit niet bepaald een standaard motorswap en er komt serieus werk bij kijken. Maar wil je iets unieks en ga je een uitdaging niet uit de weg, dan kan Stefan hier op dit forum je meer vertellen over deze motorswap. Hij rijd zelf al jaren probleemloos rond met een 3S-GTE motor!

---------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Tuurlijk zijn er nog meer opties zoals een 4A-GZE motor die relatief eenvoudig omgebouwd kan worden tot een turbomotor of waar zelfs een twincharge motor van gemaakt kan worden! Maar eerst een motor swappen en dan ook nog eens ombouwen is voor veel mensen waarschijnlijk een beetje veel van het goede...

Maar mocht je een complete motorswap nou niet zien zitten of dat wellicht een wat dure optie vinden, dan zijn er natuurlijk nog meer opties:

Allereerst is het verstandig om eens na te gaan denken wat je precies wilt. Wil je veel (top)vermogen? Of wil je juist een redelijke directe respons op het gaspedaal en wat minder vermogen? Waar wil je dat de auto in uitblinkt? Sprintjes, of circuitwerk? Dit alles kan van invloed zijn op de uiteindelijke turbo set-up.

Wil je bijvoorbeeld veel topvermogen, dan kun je kiezen voor een grotere turbo. Deze heeft waarschijnlijk meer turbo-lag, maar kan zelfs kleinere motoren een hoog topvermogen geven. Dit zal dan echter wel bovenin je toerenbereik wezen omdat er een bepaalde stroom uitlaatgassen nodig is om het ding in beweging te brengen. Daaronder zal de motor alleen maar minder presteren als voorheen.
Kleinere turbo's hebben minder turbo-lag en spooler veel sneller op en geven dus al eerder in je toerenbereik al hun maximale vermogen.

Er worden op internet ook vaak complete turbokits aangeboden waar nagenoeg alle hardware bij zit om zelf een turbo setup op je motor te kunnen maken. De kwalitiet van zulke kits is nog wel eens voer voor discussies, maar het is natuurlijk aan ieder om te bepalen of hij dat aandurft en z'n geld aan uit wilt geven.

Afbeelding

Je kunt natuurlijk ook opteren om alle onderdelen los aan te schaffen en zodoende af te stellen aan jou kwailteitseisen, jou motorblok en jou wensen.

Daarbij komt nog eens dat natuurlijk niet alle blokken even geschikt zijn voor een turbo en je moet ook wel weten waar je mee bezig bent, want je zou zeker de eerste niet zijn die een blok dat verkeerd is samengesteld, verkeerd opgebouwd of zelfs verkeerd afgesteld is in de soep laat lopen!

:!: Let dus goed op wat je doet en doe gedegen research voordat je er ook maar aan begint, want dit soort tafrelen:

Afbeelding

Ontstaan sneller dan je denkt!

Wat veroorzaakt nu zulke schade? Een fenomeen dat 'engine-knock' of 'pingelen' of zelfs 'detonatie' wordt genoemd. Als de motor niet goed staat afgesteld wat betreft ontstekingstiming of lucht/brandstof verhouding kan zulke schade oplopen.
Normaal gesproken wordt op een bepaald moment de lucht/brandstof verhouding ontstoken door de bougie. Maar het kan dus ook gebeuren dat de brandstof al ontbrand vóórdat de bougie ontsteekt. De zuiger komt op dat moment net omhoog en de druk in de zuiger loopt extreem op. Hoge drukken gaan meestal hand in hand met hoge temperaturen en zo'n ongecontroleerde verbranding kan bovenstaand effect hebben op zuigers of kop. Dat vind een motor natuurlijk niet leuk.
De motoren die vanuit de fabriek al voorzien zijn van een turbo zijn meestal voorzien van een knock-sensor. Als er knock ontstaat ontstaat er een trilling met een bepaalde frequentie in de motor. Die wordt opgepikt door deze motor en zend een signaal naar de ECU. Die slaat dan groot alarm en veranderd de timing van de ontsteking en laat de motor op een veilig noodprogramma lopen. Hierdoor wordt het vermogen beperkt maar kan er geen (verdere) schade ontstaan.
Hoe voorkom je dit? Zorg dat je brandstof met een hoog octaangehalte tankt (het octaangehalte geeft aan hoe klopvast de brandstof is), zorg dat de lucht/ brandstof verhouding klopt (rijk lopen is niet erg, teveel benzine koelt de verbrandingskamer zelfs. Maar arm lopen is funest!). Gebruik bougies met de juiste warmtegraad en zorg dat de timing niet te vroeg staat.
Kortom: Je moet echt even weten wat je doet!

Maar dit even terzijde, terug naar de turbo's:

De standaard 4E-FE en 4A-FE zijn natuurlijk nooit bedoeld om met een turbo uitgerust te worden. Maar ondanks dat het vaak afgeraden wordt en het blok er inderdaad niet de beste basis voor is, zijn er al meer mensen die gewoon een turbo aan hun 4A-FE hebben gehangen. Maar het blok wat aanpassen om een langere levensduur te kunnen garanderen zou natuurlijk niet verkeerd zijn, anders duurt je turbo avontuur misschien korter dan je lief is.
Een dikkere koppakking om de compressie wat te verlagen, speciale laag compressie zuigers en misschien iets sterkere internals om het extra vermogen aan te kunnen zouden ook een goede investering zijn. Dat alles klinkt heel duur en helaas, dat is het ook als je het goed wilt doen. Maar een blok dat na 2 jaar in de soep loopt is vaak nog veel duurder toch?

Wat is er nodig voor een basis turbo set-up? Je hebt nogal wat extra hardware nodig onder je motorkap:
  • - Een uitlaatspruitstuk met de juiste flens om de turbo op aan te sluiten
    - De turbo uiteraard. In vele maten te verkrijgen
    - De rest van de uitlaat zal aangepast moeten worden
    - Slangen/pijpen om de lucht van het compressor gedeelte naar de inlaat te krijgen.
    - Een intercooler is eigenlijk een must om de inlaatlucht koel te houden
    - Een BOV of Wastegate of iets dergelijks om overdruk op het systeem te voorkomen en de overtollige lucht af te kunnen voeren.
    - De lagers van een turbo hebben oliesmering nodig. Dit kan gewoon met motorolie gedaan worden en die komt uit het carter. Er moeten dus aansluitingen komen op je oliecarter om de olie naar de turbo te brengen en de retour vanuit de turbo naar je oliecarter terug.
    - Hiervoor heb je dus ook olieleidingen nodig
    - Meer lucht betekend meer brandstof, daar is het immers allemaal om te doen. Daarvoor ga je dus ook grotere injectoren nodig hebben
    - In extreme gevallen ga je ook een brandstofpomp met een grotere capaciteit nodig hebben
    - En de hele boel moet natuurlijk ook aangestuurd worden. Omdat veel Toyota motoren een MAP sensor gebruiken en die op non-turbo alleen met vacuüm werken en de overdruk van de turbo dus niet herkennen kan de ECU er niets mee. Een stand-alone ECU met de juiste sensoren is vaak de beste optie.
    - Extra meters zijn niet meteen een must, maar het is wel prettig om je turbodruk en olietemperatuur etc in de gaten te kunnen houden
Zoals je al leest is het een aardig lijstje, wat ook best snel in de papieren kan lopen. Daarom zal een zelf samengestelde setup de kosten van een turbomotorswap redelijk kunnen benaderen en dan is het maar net waar je keuze naar uitgaat.

Het is een heel epsitel, maar ik hoop dat het zo voor sommigen wat duidelijker is geworden wat de opties zijn mbt een turbo in je Corolla.
Als er mensen met meer turbo ervaring zijn dan ik aanvullingen hebben op dit verhaal dan hoor ik dat natuurlijk graag!
Laatst gewijzigd door Blof-fan op zo dec 11, 2011 13:38, 2 keer totaal gewijzigd.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: Een turbo in mijn Corolla?

Bericht door Bart-E11 »

het is een verdomd goed stuk wat je er neer zwiepert, Pat

ik denk wel dat je nog iets mist over superchargers (compressors)
hoewel Toyota ook zelf compressor motoren heeft in de E12 T-sport en in de E10(?) coupe?
ook TRD heeft soms kant en klare kitjes voor sommige motoren

en hier een filmpje Supercharger vs. Turbo Charger

http://www.youtube.com/watch?v=MGdg2Fd2WQY" onclick="window.open(this.href);return false; (embedden lukt weer eens niet)
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3554
Lid geworden op: di feb 15, 2005 19:45
CCNL lidnummer: 545
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92
Locatie: Purmerend

Re: Een turbo in mijn Corolla?

Bericht door MzKzM »

Mooi stukje Pat, misschien dat je het nut van een knock-sensor er nog bij kunt zetten? Vrij belangrijk ding op een geblazen motor. Kan misschien mooi samen met een stukje over pingelen en octaangatallen? Geeft toe dat het er dan wel meteen weer vrij diep op in gaat maar hoort er toch zeker bij lijkt me.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Een turbo in mijn Corolla?

Bericht door Blof-fan »

MzKzM schreef:Mooi stukje Pat, misschien dat je het nut van een knock-sensor er nog bij kunt zetten? Vrij belangrijk ding op een geblazen motor. Kan misschien mooi samen met een stukje over pingelen en octaangatallen? Geeft toe dat het er dan wel meteen weer vrij diep op in gaat maar hoort er toch zeker bij lijkt me.
Tja, als mensen zelf een turbokit samenstellen zullen ze meestal geen knock sensor meer toevoegen lijkt me. Maar kan wel even een stukje bij die verbrande zuiger zetten over pingelen. Weet men in ieder geval hoe zoiets veroorzaakt wordt ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Een turbo in mijn Corolla?

Bericht door Blof-fan »

Bart-E11 schreef:het is een verdomd goed stuk wat je er neer zwiepert, Pat

ik denk wel dat je nog iets mist over superchargers (compressors)
hoewel Toyota ook zelf compressor motoren heeft in de E12 T-sport en in de E10(?) coupe?
ook TRD heeft soms kant en klare kitjes voor sommige motoren

en hier een filmpje Supercharger vs. Turbo Charger

http://www.youtube.com/watch?v=MGdg2Fd2WQY" onclick="window.open(this.href);return false; (embedden lukt weer eens niet)
Heb me hier ff helemaal gericht op de turbo's. Superchargen is over het algemeen genomen toch iets minder populair en heeft ook weer zo z'n eigen dingen waar je op moet letten (Verschillende soorten chargers etc). Als men meer over Superchargen wilt weten moeten ze mij of Peter maar een PM'tje sturen :lol:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: Een turbo in mijn Corolla?

Bericht door Peet »

Zie je nou wel dat je alles weet ;)
Echt zeer gaaaaaf Patrick ;)
Bedank gozer :lol:

Ik heb natuurlijk de nodige vragen ,zal ze straks allemaal bij elkaar zetten
Maar ga het eerst nog is lezen ,wand het is zo gaaaaf : ;)

gr Peet
Bertus
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 7079
Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
CCNL lidnummer: 504
Type Corolla: Ford Focus
Locatie: Lopik.

Re: Een turbo in mijn Corolla?

Bericht door Bertus »

Dit is wel een heel mooi stuk, super man deze uitleg :toppie:
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst! :silly:

Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Een turbo in mijn Corolla?

Bericht door Blof-fan »

Dank u, dank u. Blij dat jullie er wat mee kunnen ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Bas Carwash
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1555
Lid geworden op: zo jun 26, 2005 12:58
CCNL lidnummer: 600
Type Corolla: EE101

Re: Een turbo in mijn Corolla?

Bericht door Bas Carwash »

Goed stukje Pat.

Er is nog onwijs veel toe te voegen. O.a. hoe een actuator op een turbo werkt e.d. Dat zijn altijd interessante dingen om te begrijpen hoe een turbomotor werkt.

Trouwens, is het een lijdensweg naar Rome, of leid er een weg naar Rome? ;) :P
251,3pk bij 7130rpm en 281,6Nm bij 5350 rpm

Vroem, Fluit, Vroapp!!!, Ptsiej... Kijk daar gaat een paarse Corolla... Tenzij je in Zeeland bent, dan is ie wit... "I'm not alone..."
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: Een turbo in mijn Corolla?

Bericht door Peet »

Nou daar komt die dan .
Het komt er hier op neer ,je kan beter zo blok als Stefan er in hangen ,dan weet je tenminste dat alles heel blijf

Ik begrijp dat het gekoeld en gesmeerd moet worden door de olie ,maar als je het aan sluit op je olie pomp(aan voer),krijg het blok zelf dan niet te weinig olie druk?

Ik begrijp dat er een overstort op je inlaat zit ,als je het gas los laat moet die zijn druk kwijt kunnen
Maar waar om moet je er 1 op je uitlaat spruitstuk hebben ?

De overstort op je inlaat is dat kwa druk te regelen ,meer druk meer vermogen,of moet je dan een grotere turbo hebben (meer volume door je inlaat buizen)?
Tot hoe ver kan je gaan,je inlaat spruitstuk heb maar een bepaalde diameter ?
En hoe zit het dan met je ecu ,moet die ook aan gepast worden (meer lucht meer benzine verhouding)?
Of regelt die dat van zelf?

Gekoelde lucht ,scheelt dat werkelijk veel aan vermogen ?
Je ziet zo ook wel dat ze een radiator(zo noem ik het maar ff) boven op het blok hebben
Bij Stefan zag ik hem aan de voor kant zitten.
Alleen dan zijn je aan voer buizen weer wat langer ,scheelt dat weer niet in de tijd dat je druk op bout?

En hoe zit het met je kat ,kan die turbo daar tegen ?
Je bout toch een tegen druk op ,neem aan dat je dat niet wil hebben ?
En wat voor uit laat demper (en diameter) moet je gebruiken als je een turbo heb ?

Maar 1 ding is zeker ,als je dit wil gaan doen moet je wel iemand er bij hebben met veel kennis en verstand van zaken
Een blok er in lepelen is niet zo punt ,turbo er in bouwen gaat ook nog wel
Maar het fijne afstellen is een ander verhaal .
Voor je het weet loop dat ding nooit meer :shock:

gr Peet met al zijn vragen :lol:
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Een turbo in mijn Corolla?

Bericht door Blof-fan »

Bas Carwash schreef:Goed stukje Pat.

Er is nog onwijs veel toe te voegen. O.a. hoe een actuator op een turbo werkt e.d. Dat zijn altijd interessante dingen om te begrijpen hoe een turbomotor werkt.

Trouwens, is het een lijdensweg naar Rome, of leid er een weg naar Rome? ;) :P
Ghehehe. Tuurlijk is er nog onwijs veel toe te voegen, maar dan zien de mensen op een gegeven moment door de bomen het bos niet meer. Information overload! :lol: Dit zijn enkel een paar handvaten om ze op weg te helpen. Als mensen echt een turbo in hun Corolla willen zullen ze zelf toch ook echt nog veel research moeten doen ;)
En daar moedig ik ze alleen maar toe aan :D

Enne...een lijdensweg...Daar heb jij mer ervaring mee als ik :lol:
Maar zal het wel ff aanpassen hoor :P
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Een turbo in mijn Corolla?

Bericht door Blof-fan »

Peet schreef:Nou daar komt die dan .
Het komt er hier op neer ,je kan beter zo blok als Stefan er in hangen ,dan weet je tenminste dat alles heel blijf

Een frontcut is naar mijn mening de makkelijkste optie. Dan weet je zeker dat het blok er tegen kan en je hebt dan meteen alles compleet om het in jou auto ook werkend te kunnen krijgen ;)

Ik begrijp dat het gekoeld en gesmeerd moet worden door de olie ,maar als je het aan sluit op je olie pomp(aan voer),krijg het blok zelf dan niet te weinig olie druk?

Je sluit de turbo aan op het oliesysteem van je motorblok. Je kan bijvoorbeeld de aansluiting voor de oliedruk sensor gebruiken. T-stukje ertussen en je hebt een aansluiting. Of wat je ook vaak ziet is een sandwichplate tussen het oliefilter en daar een aansluiting van gebruiken.
Je motor heeft een hele carterpan vol met olie, dus de oliepomp zal altijd z'n olie toevoer behouden. Het maakt in principe niet zo heel veel uit hoe groot het oliesysteem is, je pomp heeft een bepaalde opbrengst en brengt het hele systeem darmee op druk, als er maar genoeg olietoevoer is.
Als de olieslangen op nou zou verschrikkelijk lang zijn dat er liters olie extra in gaat, jah dan wordt het een ander verhaal. maar die kans lijkt me aardig klein ;) De retour slang van de turbo sluit je aan op je carterpan en het circeltje is weer rond ;)


Ik begrijp dat er een overstort op je inlaat zit ,als je het gas los laat moet die zijn druk kwijt kunnen
Maar waar om moet je er 1 op je uitlaat spruitstuk hebben ?

Omdat wat voor de compressor geldt, ook voor de turbine geldt. Zeker bij kleinere turbo's is er natuurlijk een grens aan de hoeveelheid uitlaatgassen die de turbine kan verwerken. Als het teveel wordt kun je de turbo ook beschadigen. Sommige turbo's hebben dan ook een interne waste-gate om de overtollige hoeveelheid uitlaatgassen op een bepaald ingesteld punt af te voeren langs de turbine, rechtstreeks naar de uitlaat

Afbeelding
Foto van een interne waste-gate


Hiermee beperk je dus de snelheid die de turbo kan draaien. En als de turbine niet sneller draait, dan draait de compressor ook niet sneller. Dit levert een constante en stabiele piek druk op aan de inlaatzijde ;)


De overstort op je inlaat is dat kwa druk te regelen ,meer druk meer vermogen,of moet je dan een grotere turbo hebben (meer volume door je inlaat buizen)? Tot hoe ver kan je gaan,je inlaat spruitstuk heb maar een bepaalde diameter ?

Meer druk is inderdaad meer lucht in de cilinders, als je er dan ook meer brandstof bij kan krijgen, dan zou het meer vermogen op kunnen leveren. Er is natuurlijk een grens aan wat een turbo eruit kan persen (anders zou je al die verschillende maten turbo's ook niet nodig hebben)
Een grote turbo kan natuurlijk meer lucht verplaatsen dan een kleine turbo kan. Maar er is natuurlijk ook een grens aan wat je motorblok zelf aankan. Als de druk in de cilinders te hoog wordt gaat er natuurlijk ook vanalles niet goed.


En hoe zit het dan met je ecu ,moet die ook aan gepast worden (meer lucht meer benzine verhouding)?
Of regelt die dat van zelf?

Een ECU van een non-turbo blok zal niet om kunnen gaan met de condities die een turbo ineens levert. Je ECU zal dus inderdaad aangepast moeten worden. Maar beter is het om 'm gewoon helemaal te vervangen door een vrij programeerbare ECU met de bijbehorende sensoren ;)

Gekoelde lucht ,scheelt dat werkelijk veel aan vermogen ?

Dat maak een wereld van verschil. Bij koude lucht zitten de moleculen veel dichter op elkaar. Dus ook de zuurstof moleculen die we zo graag de motor in willen hebben voor ons brandstofmengsel. Als de moleculen dichter op elkaar zitten bevat een liter koude lucht dus meer zuurstof dan een liter warme lucht ;)

Je ziet zo ook wel dat ze een radiator(zo noem ik het maar ff) boven op het blok hebben
Bij Stefan zag ik hem aan de voor kant zitten.
Alleen dan zijn je aan voer buizen weer wat langer ,scheelt dat weer niet in de tijd dat je druk op bout?

Dat is dus het verschil tussen een TMIC (Top Mounted InterCooler) en een FMIC (Front Mounted InterCooler). Die hebben beide zo hun voor en nadelen. Bij een TMIC zijn de buizen tussen je intercooler en je gashuis inderdaad korter, wat je gasrespons positief kan beïnvloeden. Maar bovenop die warme motor is het natuurlijk wel moeilijker om lekkere frisse, koude lucht langs de intercooler te laten lopen. En heel groot kan je ze natuurlijk ook niet maken.
Een FMIC pakt vooraan de auto natuurlijk de meeste en koudste lucht die de auto tegenkomt. Daardoor kun je de lucht in het turbo systeem dus veel beter koelen. Alleen om van je turbo naar de intercooler vooraan te komen en vervolgens van de intercooler weer terug naar je inlaat kost inderdaad wat meer pijpen en slangen. Dat betekend ook meer volume die je turbo moet verplaatsen en dat kan allemaal weer leiden tot meer turbo-lag.
Maar een FMIC is wel een beetje gemeengoed in turboland, puur door de lagere temperaturen die je ermee kan behalen ;)


En hoe zit het met je kat ,kan die turbo daar tegen ?
Je bouwt toch een tegen druk op ,neem aan dat je dat niet wil hebben ?

Vanuit je motor/uitlaatspruitstuk is er een bepaalde druk en die bouwt in de turbo alleen maar op, om de turbo aan het draaien te krijgen. Maar als de uitlaatgassen uit de turbo komen zijn zowel temperatuur en druk al drastisch gedaald. En de turbo blijft toch pompen door de hogere druk aan de inlaat van de turbo dan aan de uitlaatkant van de turbo zelf. Dus uitlaat gassen zullen toch langs kat en dempers gevoerd worden richting uitgang ;)

En wat voor uit laat demper (en diameter) moet je gebruiken als je een turbo heb ?

Dat is natuurlijk helemaal afhankelijk van wat voor turbo setup je gebruikt. Té groot is ook niet altijd goed want een kleinere diamter zorgt soms voor een betere afvoer (water in een dune slang stroomt ook sneller dan in een grote slang)

Maar 1 ding is zeker ,als je dit wil gaan doen moet je wel iemand er bij hebben met veel kennis en verstand van zaken
Een blok er in lepelen is niet zo punt ,turbo er in bouwen gaat ook nog wel
Maar het fijne afstellen is een ander verhaal .
Voor je het weet loop dat ding nooit meer :shock:

Ik zei het in het topic al en ik kan het niet genoeg benadrukken: Voor je aan zo'n operatie begint, moet je écht gedegen onderzoek doen voor jezelf en zeker niet over 1 nacht ijs gaan. Er komt heel wat bij kijken zoals je leest en het kan inderdaad gruwelijk fout gaan.

gr Peet met al zijn vragen :lol:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: Een turbo in mijn Corolla?

Bericht door Peet »

Bedankt voor je uit leg ;)
Zal nog wel meer vragen hebben ,maar spaar ze ff op voor je ;)

gr Peet
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3554
Lid geworden op: di feb 15, 2005 19:45
CCNL lidnummer: 545
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92
Locatie: Purmerend

Re: Een turbo in mijn Corolla?

Bericht door MzKzM »

En koelere lucht zorgt ook voor een kleinere kans op pingelen of zelfontbranding. Nog een reden om voor een intercooler te gaan. :D
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
ILLKIDD
Senior member
Senior member
Berichten: 242
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 19:34
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: JZX100
Locatie: the land of the free and the home of the brave

Re: Een turbo in mijn Corolla?

Bericht door ILLKIDD »

Inderdaad een heel duidelijke basis uitleg.

Ik denk dat het ook belangrijk is om te weten hoeveel elke optie gaat kosten.
Meteen turbo auto: €?????
4E-FTE swap: €?????
4A-GZE Swap: €?????
turbo 4E-FE= €?????
turbo 4A-FE= €?????

Ik denk dat iedereen inmiddels al weet hoeveel de motor/turbo kit alleen kost maar de bijkomende kosten zijn vaak alleen bekend bij mensen die de swap of upgrade hebben gedaan. En natuurlijk niet iedereen is een auto monteur. Dus we moeten arbeid niet vergeten.
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Een turbo in mijn Corolla?

Bericht door Blof-fan »

ILLKIDD schreef:Inderdaad een heel duidelijke basis uitleg.

Ik denk dat het ook belangrijk is om te weten hoeveel elke optie gaat kosten.
Meteen turbo auto: €?????
4E-FTE swap: €?????
4A-GZE Swap: €?????
turbo 4E-FE= €?????
turbo 4A-FE= €?????

Ik denk dat iedereen inmiddels al weet hoeveel de motor/turbo kit alleen kost maar de bijkomende kosten zijn vaak alleen bekend bij mensen die de swap of upgrade hebben gedaan. En natuurlijk niet iedereen is een auto monteur. Dus we moeten arbeid niet vergeten.
De kosten zijn natuurlijk heel moeilijk in te schatten. Want die zijn grotendeels afhankelijk van wat men wilt, zo ook de bijkomende kosten en wie het werk uitvoert etc.
Ik denk dat als men zich gaat verdiepen in de mogelijkheden en de materie ze zich vanzelf een keer een beeld kunnen gaan schetsen van wat het moet gaan kosten ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
ILLKIDD
Senior member
Senior member
Berichten: 242
Lid geworden op: wo jun 06, 2007 19:34
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: JZX100
Locatie: the land of the free and the home of the brave

Re: Een turbo in mijn Corolla?

Bericht door ILLKIDD »

Gelijk heb je maar eigenlijk bedoelde ik niet de optionele extras maar de must have. Want ik neem aan dat als je een complete blok koopt je meestal een blok krijgt die draait? Dus wat zijn de extra kosten dan om deze al draaiende blok in de auto aan de praat te krijgen? Deze essentiele kosten maakt iedereen toch mee???
Bas Carwash
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1555
Lid geworden op: zo jun 26, 2005 12:58
CCNL lidnummer: 600
Type Corolla: EE101

Re: Een turbo in mijn Corolla?

Bericht door Bas Carwash »

Blof-fan schreef:
Peet schreef:
Ik begrijp dat er een overstort op je inlaat zit ,als je het gas los laat moet die zijn druk kwijt kunnen
Maar waar om moet je er 1 op je uitlaat spruitstuk hebben ?

Omdat wat voor de compressor geldt, ook voor de turbine geldt. Zeker bij kleinere turbo's is er natuurlijk een grens aan de hoeveelheid uitlaatgassen die de turbine kan verwerken. Als het teveel wordt kun je de turbo ook beschadigen. Sommige turbo's hebben dan ook een interne waste-gate om de overtollige hoeveelheid uitlaatgassen op een bepaald ingesteld punt af te voeren langs de turbine, rechtstreeks naar de uitlaat

Afbeelding
Foto van een interne waste-gate


Hiermee beperk je dus de snelheid die de turbo kan draaien. En als de turbine niet sneller draait, dan draait de compressor ook niet sneller. Dit levert een constante en stabiele piek druk op aan de inlaatzijde ;)
Dit toch even corrigeren ;) Dit is precies wat ik bedoelde met die actuator. Even een korte uitleg. Het klepje wat je op de foto ziet, naast het schoepenwieltje, is de wastegate. Als je alle uitlaatgassen door de turbo zou jagen, gaat het toerental van de turbo dusdanig omhoog, dat de druk die de turbo genereert zo hoog wordt, dat je je motorblok opblaast en dat je turbowielen aan stukken gaan. Daarom zit er een actuator op de turbo. Dit is een cilindervormige behuizing met een stang die van buitenaf aangesloten is op de wastegate-klep. De actuator is niets anders dan een ventiel met een veer.

De actuator is aan de membraamzijde aangesloten op het compressorhuis van de turbo. De luchtdruk in de actuator is dus exact gelijk aan de turbodruk. Zodra de turbodruk sterker wordt dan de veer die aan de andere zijde van de actuator zit, drukt de turbodruk de veer naar achteren en drukt de stang de wastegate open. Daarmee wordt een deel van de uitlaatgassen langs de turbine geleid en daalt de turbodruk iets. Dit systeem werkt dusdanig snel (lucht, dus snel) dat de turbodruk daar perfect mee gereguleerd wordt op de ingestelde druk.

Als je een BC (Boost Controller) installeert, kun je de turbodruk ongelimiteerd verhogen. Althans, totdat je een turbodruk bereikt die je blok niet aankan tenminste :D De BC word altijd tussen de compressor en de actuator in geplaatst. De BC heeft een instelbaar ventiel. Zodra de turbodruk de waarde bereikt die je ingesteld hebt op de BC, zal deze de actuator aansturen en de turbodruk weer reguleren. Als je dit goed begrijpt, zul je ook begrijpen dat je met een BC de turbodruk alleen maar gelijk kunt houden of kunt verhogen. Verlagen kan niet, vanwege de veerdruk van de actuator.

Is dit duidelijk?
251,3pk bij 7130rpm en 281,6Nm bij 5350 rpm

Vroem, Fluit, Vroapp!!!, Ptsiej... Kijk daar gaat een paarse Corolla... Tenzij je in Zeeland bent, dan is ie wit... "I'm not alone..."
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Een turbo in mijn Corolla?

Bericht door Blof-fan »

Bedankt voor de aanvulling Bas ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: Een turbo in mijn Corolla?

Bericht door Peet »

Bas hoe weet je in godsnaam dan hoeveel druk die turbo mag leveren voor dat alles naar de klote gaat ?
Dus aan de uit laat kant en in laat ?
Zag ff op jou site te kijken over je project ,maar kan niet vinden of je er nog mee rijd?
En hoe het bevalt ?
En zijn er auto zaken waar je dit hele gebeuren zo kan kopen,turbo ,slangen enz enz enz ?
Een blok is wel aan te komen ,maar de rest?



gr Peet
burial
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 967
Lid geworden op: za mar 28, 2009 18:51
CCNL lidnummer: 771
Type Corolla: Lexus
Locatie: nieuwvliet

Re: Een turbo in mijn Corolla?

Bericht door burial »

Dat blok dat Bas er in heeft is een 4efte en dat is al een turbo blok. (alleen geleverd in japan)
En ja die blokken zijn in nederland tekrijgen.
Onder ander bij groundspeed.nl
Xenon nodig?
Stuur me een pm!


http://www.groundspeed.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 10295
Lid geworden op: za nov 20, 2004 20:24
CCNL lidnummer: 580
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 FX 20v
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Een turbo in mijn Corolla?

Bericht door Co'tje »

Jeetje, Burial krijg je soms geld van Ad je maakt zo veel reclame voor hem :wink:
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Savage Corolla SOLD!! ---> New.. Curtevenne 830AK
Arco® The exclusive choice
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: Een turbo in mijn Corolla?

Bericht door Peet »

Ja dat groundspeed ze levert dat weet ik wel ,maar stel voor dat er wat kapot gaat en je moet het nieuw kopen ,dan sta je gelijk met je pik in het zant.
Dan zou het mooi zijn als je langs een zaak kan om iets nieuw te kopen .(beetje uit leg er bij kan dan ook geen kwaad)
In plaats van dat internet bestellingen :(

gr Peet
Bas Carwash
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1555
Lid geworden op: zo jun 26, 2005 12:58
CCNL lidnummer: 600
Type Corolla: EE101

Re: Een turbo in mijn Corolla?

Bericht door Bas Carwash »

Peet, geen zorgen. Alle Toyota-onderdelen voor de FTE en andere exotische motorblokken die niet standaard in Nederland geleverd zijn, zijn wel te krijgen via de Toyota-dealer. Je moet alleen het part-nummer van het betreffende onderdeel zien te vinden, aangezien de Toyota-dealer dit vaak niet in zijn eigen systeem kan vinden. Die part-nummers zoek ik zelf altijd via forums of via google. Voor de FTE maak ik gebruik van het Nederlandse en Engelse Starlet forum. Daar zitten diverse hobbyisten met heel veel kennis over die dingen.

Ervaringen over hoe het rijd staan niet op mijn website. Je kan wel ff mijn projecttopic checken. Daar staan wel diverse verhalen op volgens mij. De ervaring van rijden met een FTE is echt geweldig. Heel veel trekkracht, al bij hele lage toeren, hij trekt onwijs mooi door zijn toeren heen en de turbofluit is héél verslavend. En dan doorschakelen met een BOV (Blow-off Valve)... Gaaf. Er staan trouwens ook filmpjes van mijn Rolla op Youtube. FF BasCarwash intikken en dan vindt je ze wel.

Onderdelen is ook geen probleem. Voor de Toyota turbomotoren zijn heel veel onderdelen te krijgen. Veel universele onderdelen passen ook vaak wel. Het is soms wel de vraag of die onderdelen het juiste effect hebben dat je wilt bereiken. De ervaringen met deze onderdelen kun je ook het beste van forums afhalen. Daar kun je diezelfde hobbyisten weer vragen. Ook zaken als maximum turbodruk, de upgrades waar je mee moet starten als je wilt tunen, onderhoudsadviezen, oplossingen voor problemen aan je blok kun je allemaal daar vinden. M.a.w. de meeste informatie vindt je op internet en via mensen met ervaring!

Helpt dit je iets verder?
251,3pk bij 7130rpm en 281,6Nm bij 5350 rpm

Vroem, Fluit, Vroapp!!!, Ptsiej... Kijk daar gaat een paarse Corolla... Tenzij je in Zeeland bent, dan is ie wit... "I'm not alone..."
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: Een turbo in mijn Corolla?

Bericht door Peet »

Hallo Bas
Bedank voor je uit leg ;)
Kon me wel herinneren dat je de snelste kruiwagen van Nederland had ,maar zoek me de nete er naar
Niet meer terug te vinden :lol:
Ik wis echt niet dat je via je eige garage onderdelen kon bestellen .Mot ik toch is mijn persoonlijke monteur aan zijn balle trekken ,die lult hier nooit over :shock:

gr Peet
Bas Carwash
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1555
Lid geworden op: zo jun 26, 2005 12:58
CCNL lidnummer: 600
Type Corolla: EE101

Re: Een turbo in mijn Corolla?

Bericht door Bas Carwash »

Toyota gebruikt de meeste onderdelen voor meerdere motoren. Ik denk dat ca. 90% van de onderdelen op een FTE ook op andere Toyota-motoren te vinden zijn, die wel in Nederland geleverd zijn. De overige 10% is binnen een week in Nederland als het vanuit Japan verscheept moet worden. Hier is trouwens mijn projecttopic:

http://corollaforum.nl/viewtopic.php?f=50&t=12063
251,3pk bij 7130rpm en 281,6Nm bij 5350 rpm

Vroem, Fluit, Vroapp!!!, Ptsiej... Kijk daar gaat een paarse Corolla... Tenzij je in Zeeland bent, dan is ie wit... "I'm not alone..."
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: Een turbo in mijn Corolla?

Bericht door Peet »

Heb je filmpjes gevonden ,zeer gaaaaaaf
Ga gelijk ff door je topic heen :lol:

gr Peet
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3554
Lid geworden op: di feb 15, 2005 19:45
CCNL lidnummer: 545
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92
Locatie: Purmerend

Re: Een turbo in mijn Corolla?

Bericht door MzKzM »

Of je download "even" de EPC, dan heb je ook alle onderdeelnummers :)
Helaas is gebeleken dat lang niet alle onderdelen meer te krijgen zijn, ook niet bij de dealer. Meeste pakkingen en overige slijtagegevoellige delen wel uiteraard..
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: Een turbo in mijn Corolla?

Bericht door Peet »

Sorry ,wat is EPC ? :shock:

GR Peet
Sgt_Lyna
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 2453
Lid geworden op: di sep 07, 2010 15:22
CCNL lidnummer: 821
Type Corolla: AE101
Type Corolla: XLi
Locatie: Zeist

Re: Een turbo in mijn Corolla?

Bericht door Sgt_Lyna »

Peet schreef:Sorry ,wat is EPC ? :shock:

GR Peet
Electronic Product Code, oftewel een standaard electronisch geregistreerd nummer voor een product/onderdeel. in dit geval verwijst het naar een overzicht waarin deze EPC's staan, met een beschrijving. Zoiets bijvoorbeeld...
Ride: Toyota Corolla E10 1.6 GLTSJDMi+ > project
Plaats reactie