Een turbo in mijn Corolla?
Moderator: Moderator
- Redge
- CCNL Member
- Berichten: 694
- Lid geworden op: ma mar 28, 2011 19:21
- CCNL lidnummer: 822
- Type Corolla: Auris
- Type Corolla: Luna TM
- Locatie: Zevenaar
Re: Een turbo in mijn Corolla?
Over die 7AFTE gesproken, het was nog een liftback ook!
http://www.performanceforums.com/forums ... tivo-Turbo
http://www.goauto.com.au/mellor/mellor. ... AA001F4B40
http://www.performanceforums.com/forums ... tivo-Turbo
http://www.goauto.com.au/mellor/mellor. ... AA001F4B40
Toyota Auris Luna Business "Motorsport" 2007
SOLD:Corolla Liftback 1.6 '99
viewtopic.php?f=50&t=38191
SOLD: Corolla G6 4A-GE 20V Blacktop '99
viewtopic.php?f=50&t=48403
SOLD:Corolla Liftback 1.6 '99
viewtopic.php?f=50&t=38191
SOLD: Corolla G6 4A-GE 20V Blacktop '99
viewtopic.php?f=50&t=48403
-
- CCNL Member
- Berichten: 777
- Lid geworden op: di jun 18, 2013 17:48
- CCNL lidnummer: 857
- Locatie: 010
Re: Een turbo in mijn Corolla?
Hoe zit het nou met een LPT? (Low Pressure Turbo) dan draai je 0.3 bar save dan hoef je in principe je zuigers etc niet aan te passen. De ecu kan t volgens mij ook aan zolang je niet hoger dan die 0.3 bar gaat... Zoiets werkt makkelijk bij D15 blokken van honda. Maar ook bij een 4AFE?
Vorige auto: Toyota Corolla E11 1.6 16v Linea Terra
Huidige auto: Audi A3 1.8T Stage 2 tuned
Huidige auto: Audi A3 1.8T Stage 2 tuned
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7526
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Een turbo in mijn Corolla?
Zou misschien best kunnen werken, maar ga je dan niet voorbij aan het hele punt waarom je je auto wilt turbo'en? Op 0,3 bar zul je geen grote vermogenwinsten hoeven te verwachten lijkt me.
Dus dan rijst meteen de vraag, zou je dan wel de moeite en de kosten van de hele ombouw op je nemen als de vermogenswinst maar klein is?
Dus dan rijst meteen de vraag, zou je dan wel de moeite en de kosten van de hele ombouw op je nemen als de vermogenswinst maar klein is?
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
-
- CCNL Member
- Berichten: 777
- Lid geworden op: di jun 18, 2013 17:48
- CCNL lidnummer: 857
- Locatie: 010
Re: Een turbo in mijn Corolla?
Ik hoef er niks uit te halen ik ga het niet doen. Doe niks meer aan die corolla.. Ik vroeg mij gewoon af of het mogelijk is.
Vorige auto: Toyota Corolla E11 1.6 16v Linea Terra
Huidige auto: Audi A3 1.8T Stage 2 tuned
Huidige auto: Audi A3 1.8T Stage 2 tuned
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7526
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Een turbo in mijn Corolla?
Mogelijk is nagenoeg alles wat auto's betreft. Met genoeg tijd, geduld en vooral geld is zo'n beetje alles te realiseren.
Vaak is het meer een kwestie van afwegen wat het oplevert en wat dat je waard is
Vaak is het meer een kwestie van afwegen wat het oplevert en wat dat je waard is
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
-
- CCNL Member
- Berichten: 777
- Lid geworden op: di jun 18, 2013 17:48
- CCNL lidnummer: 857
- Locatie: 010
Re: Een turbo in mijn Corolla?
Ik ken nog wel een adresje die een 4AFE turboklaar kunnen krijgen. Je betaald er wel wat voor maar je krijgt er ook heel wat voor terug. Bij van kronenburg in Geldrop. Tis maar hoe gek je bent om het te proberen.
Vorige auto: Toyota Corolla E11 1.6 16v Linea Terra
Huidige auto: Audi A3 1.8T Stage 2 tuned
Huidige auto: Audi A3 1.8T Stage 2 tuned
-
- President member
- Berichten: 1964
- Lid geworden op: do apr 21, 2005 20:37
- CCNL lidnummer: 560
- Type Corolla: E11
- Locatie: Ossendrecht/Noord-Brabant
Re: Een turbo in mijn Corolla?
ik ken ook wel verschillende adresjes die dat kunnen... het maar net of je het nuttig vind en of je centjes hebt
Corolla E11 G6 Turbo
CT20 @ 0,9 bar 151,2 WHP en 218,2 NM koppel
NEWRESULT!!
CT20 @ 1,1 bar 176 WHP en 211,3 NM koppel
Nieuwe FTE Deed het goed :p
CT20 @ 0,9 bar 151,2 WHP en 218,2 NM koppel
NEWRESULT!!
CT20 @ 1,1 bar 176 WHP en 211,3 NM koppel
Nieuwe FTE Deed het goed :p
-
- CCNL Member
- Berichten: 777
- Lid geworden op: di jun 18, 2013 17:48
- CCNL lidnummer: 857
- Locatie: 010
Re: Een turbo in mijn Corolla?
Ja t zal wel wat nut hebben als je geld genoeg hebt.
Vorige auto: Toyota Corolla E11 1.6 16v Linea Terra
Huidige auto: Audi A3 1.8T Stage 2 tuned
Huidige auto: Audi A3 1.8T Stage 2 tuned
-
- General member
- Berichten: 189
- Lid geworden op: vr dec 15, 2006 21:18
- Type Corolla: AE92
Re: Een turbo in mijn Corolla?
euhm eveneen vraagje,
Ik meen in dit onderwerp gezien te hebben wat je nodig hebt voor een 3sgte (E10) swap,
maar nu kan ik de post niet meet vinden.
kan iemand me helpen met een link of zo?
Ik meen in dit onderwerp gezien te hebben wat je nodig hebt voor een 3sgte (E10) swap,
maar nu kan ik de post niet meet vinden.
kan iemand me helpen met een link of zo?
8200rpm!
- corollapowerrr
- Ambassador member
- Berichten: 3052
- Lid geworden op: do okt 30, 2003 22:24
- CCNL lidnummer: 468
- Type Corolla: AE82
- Type Corolla: Geen
- Locatie: Genapium
- Contacteer:
Re: Een turbo in mijn Corolla?
Kijk even bij robbief zijn topic, die is ermee bezig as we speak
Lexus is250c RAV4 hybrid 4wd
-
- CCNL Member
- Berichten: 777
- Lid geworden op: di jun 18, 2013 17:48
- CCNL lidnummer: 857
- Locatie: 010
Re: Een turbo in mijn Corolla?
Vorige auto: Toyota Corolla E11 1.6 16v Linea Terra
Huidige auto: Audi A3 1.8T Stage 2 tuned
Huidige auto: Audi A3 1.8T Stage 2 tuned
-
- CCNL Member
- Berichten: 4435
- Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
- CCNL lidnummer: 803
- Type Corolla: E11
- Type Corolla: corollag6r
Re: Een turbo in mijn Corolla?
Ja ik kijk nog wel eens formule 1, wat me op valt met die turbo motoren , dat ze heel snel over schakelen , nou weet ik dat ze een naatlose bak hebbe , maar wat ik bedoel .
Hoe kome die turbo, s weer zo snel op druk dan na het over schakelen , je praat gewoon over 0.10 van een seconde , is gewoon bizar
Peet
Hoe kome die turbo, s weer zo snel op druk dan na het over schakelen , je praat gewoon over 0.10 van een seconde , is gewoon bizar
Peet
-
- Junior member
- Berichten: 122
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 10:57
- Type Corolla: E11
- Type Corolla: G6
- Locatie: Rotterdam
Re: Een turbo in mijn Corolla?
Ja bizar is het zeker....
Alleen sinds 1989 zitten er geen turbo´s meer in F1 auto´s
Dit omdat er besloten werd dat het de gevaarlijk was ivm de absurde pk´s, 1000/1500 pk kon er
toendertijd worden gegenereerd.
Dit jaar is het, volgens mij, zo dat er wel een charger op zit. Die slaat de vrijgekomen energie op
en is er dus het ERS systeem wat een boost kan geven van 160pk voor 30 sec.
Hoe het precies zit zou je even moeten googlen maar omdat het geen ``echte`` turbo is hoeft
er dus ook geen druk opgebouwd te worden. Dus om te spreken over een turbo zoals wij die
kennen....
Of ik moet de het helemaal mis hebben, maar dan hoor ik dat graag want interressant is het zeker
Hier trouwens nog een grappige foto uit de 80´s is dacht ik de Arrows BMW
Alleen sinds 1989 zitten er geen turbo´s meer in F1 auto´s
Dit omdat er besloten werd dat het de gevaarlijk was ivm de absurde pk´s, 1000/1500 pk kon er
toendertijd worden gegenereerd.
Dit jaar is het, volgens mij, zo dat er wel een charger op zit. Die slaat de vrijgekomen energie op
en is er dus het ERS systeem wat een boost kan geven van 160pk voor 30 sec.
Hoe het precies zit zou je even moeten googlen maar omdat het geen ``echte`` turbo is hoeft
er dus ook geen druk opgebouwd te worden. Dus om te spreken over een turbo zoals wij die
kennen....
Of ik moet de het helemaal mis hebben, maar dan hoor ik dat graag want interressant is het zeker
Hier trouwens nog een grappige foto uit de 80´s is dacht ik de Arrows BMW
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7526
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Een turbo in mijn Corolla?
Ze gebruiken inderdaad toch wel (weer) turbo's hoor. Enkel zitten die nu op motoren van 6 cilinder 1600cc motoren
Vandaar dat iedereen klaagt over het geluid van de huidige motoren, want het zijn inderdaad van die bromtollen.
En ja, die bakken schakelen in milliseconden en dat gaat een turbo nooit bijhouden. Maar de huidige generatie F1 auto's zijn in principe hybrides. En zoals de nieuwste generatie hypercars zoals de Porsche 918, LaFerrari en McLaren P1 dat ook doen wordt de hybridetechniek voornamelijk gebruikt om de motor te ondersteunen ipv zuiniger te rijden
Dus de elektromotoren nemen het stokje even over totdat de turbo weer op stoom is. En als ze dan gebruik maken van KERS of ERS (of hoe dat tegenwoordig dan ook mag heten) levert die elektromotor bovenop de benzinemotor ook nog eens extra stoot vermogen om net even in te kunnen halen.
Het hybridesysteem en de brandstofmotor zitten in dergelijke auto's zo met elkaar verweven dat ze er in principe alles mee kunnen doen wat ze willen. Gewoon een kwestie van programmeren en afstellen (binnen de regels van de raceklasse natuurlijk)
Tenminste, dat is hoe ik het begrepen heb...Maar ik kijk eigenlijk al een poosje geen F1 meer, dus iemand die het nog wat beter weet te vertellen mag uiteraard wat meer informatie geven
Bron: http://www.formula1.com/inside_f1/rules ... ons/12877/
Vandaar dat iedereen klaagt over het geluid van de huidige motoren, want het zijn inderdaad van die bromtollen.
En ja, die bakken schakelen in milliseconden en dat gaat een turbo nooit bijhouden. Maar de huidige generatie F1 auto's zijn in principe hybrides. En zoals de nieuwste generatie hypercars zoals de Porsche 918, LaFerrari en McLaren P1 dat ook doen wordt de hybridetechniek voornamelijk gebruikt om de motor te ondersteunen ipv zuiniger te rijden
Dus de elektromotoren nemen het stokje even over totdat de turbo weer op stoom is. En als ze dan gebruik maken van KERS of ERS (of hoe dat tegenwoordig dan ook mag heten) levert die elektromotor bovenop de benzinemotor ook nog eens extra stoot vermogen om net even in te kunnen halen.
Het hybridesysteem en de brandstofmotor zitten in dergelijke auto's zo met elkaar verweven dat ze er in principe alles mee kunnen doen wat ze willen. Gewoon een kwestie van programmeren en afstellen (binnen de regels van de raceklasse natuurlijk)
Tenminste, dat is hoe ik het begrepen heb...Maar ik kijk eigenlijk al een poosje geen F1 meer, dus iemand die het nog wat beter weet te vertellen mag uiteraard wat meer informatie geven
Bron: http://www.formula1.com/inside_f1/rules ... ons/12877/
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
- Bart-E11
- CCNL Member
- Berichten: 9543
- Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
- CCNL lidnummer: 796
- Type Corolla: E11
- Type Corolla: SE111
- Locatie: In Brabant
Re: Een turbo in mijn Corolla?
Volgens mij gaan ze niet van zen gas af met schakelen patriek
en kan je het vergelijken met een automaat die een turbo heeft daar zakt de druk niet van tijdens het schakelen
en kan je het vergelijken met een automaat die een turbo heeft daar zakt de druk niet van tijdens het schakelen
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting
Tellerswipe 80 - 160
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting
Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
-
- CCNL Member
- Berichten: 4435
- Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
- CCNL lidnummer: 803
- Type Corolla: E11
- Type Corolla: corollag6r
Re: Een turbo in mijn Corolla?
dank voor jullie andworden ,vroeg het me dus af hoe het nou zat
weer wat geleerd
maaar ook ik mis het gejank van de motoren ,dit is niet om aan te horen
de v12 klonke het beste een paar jaar geleden
eigelijk nog een vraag aan jullie ,gaat wel niet over de turbo
meschien toch wel iets mee te maken
maar als een formule 1 wage het gas los laat ,remmen ze 4 keer harder af op hun motor (zonder remmen) .dan onze wagens met remmen
hebbie die wagens zo veel compressie dat die daar door sneller af remd ?
of loop die motor zo stroef
gr Peet
weer wat geleerd
maaar ook ik mis het gejank van de motoren ,dit is niet om aan te horen
de v12 klonke het beste een paar jaar geleden
eigelijk nog een vraag aan jullie ,gaat wel niet over de turbo
meschien toch wel iets mee te maken
maar als een formule 1 wage het gas los laat ,remmen ze 4 keer harder af op hun motor (zonder remmen) .dan onze wagens met remmen
hebbie die wagens zo veel compressie dat die daar door sneller af remd ?
of loop die motor zo stroef
gr Peet
- Bart-E11
- CCNL Member
- Berichten: 9543
- Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
- CCNL lidnummer: 796
- Type Corolla: E11
- Type Corolla: SE111
- Locatie: In Brabant
Re: Een turbo in mijn Corolla?
Dat komt omdat ze met het remmen de electromotoren gebruiken als dynamo om weer energie op te wekken
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting
Tellerswipe 80 - 160
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting
Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7526
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Een turbo in mijn Corolla?
Die wagens laden inderdaad hun accu's weer bij tijdens rem actie's. Zoals Bart al zei wordt de dynamo dan gebruikt als generator. Wordt ook wel regeneratief remmen genoemd
Een hoge compressie hoeft trouwens niet altijd te betekenen dat een auto's automatisch ook harder afremt op de motor hoor, daar komen dan bijvoorbeeld ook weer de kleptiming etc bij kijken. En aangezien tegenwoordig 'uitrollen' en zo min mogelijk weerstand in de mode zijn om op die manier brandstof te besparen kunnen autofabrikanten dat met Variabele kleptiming etc ook weer slim programmeren.
Een hoge compressie hoeft trouwens niet altijd te betekenen dat een auto's automatisch ook harder afremt op de motor hoor, daar komen dan bijvoorbeeld ook weer de kleptiming etc bij kijken. En aangezien tegenwoordig 'uitrollen' en zo min mogelijk weerstand in de mode zijn om op die manier brandstof te besparen kunnen autofabrikanten dat met Variabele kleptiming etc ook weer slim programmeren.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
-
- CCNL Member
- Berichten: 4435
- Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
- CCNL lidnummer: 803
- Type Corolla: E11
- Type Corolla: corollag6r
Re: Een turbo in mijn Corolla?
Bij de v 12 motoren zonder turbo en electro rotzooi hadden ze 4 standen om af te remmen op de motor, dat was gewoon bizar , hoe die wagens af remde
Nu met die generators chit begrijp ik het , vroeg me alleen af hoe ze dat vroeger deden ?
Gr peet
Nu met die generators chit begrijp ik het , vroeg me alleen af hoe ze dat vroeger deden ?
Gr peet
-
- Junior member
- Berichten: 122
- Lid geworden op: vr jul 25, 2014 10:57
- Type Corolla: E11
- Type Corolla: G6
- Locatie: Rotterdam
Re: Een turbo in mijn Corolla?
Ankertje uitgooien..
http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... 5653,d.ZWU" onclick="window.open(this.href);return false;)
Check deze link ff
http://www.google.nl/url?sa=t&source=we ... 5653,d.ZWU" onclick="window.open(this.href);return false;)
Check deze link ff
-
- CCNL Member
- Berichten: 777
- Lid geworden op: di jun 18, 2013 17:48
- CCNL lidnummer: 857
- Locatie: 010
Re: Een turbo in mijn Corolla?
Ik heb thuis een variabele turbo liggen van t merk honeywell.Die heb ik uit de oud ijzer bak van mn werk gevist en eigenlijk is er niks mis mee geen speling geen lekkage en geen scheuren. Tis een dieselturbo van een iveco daily 205pk versie. Kan ik hier wat mee?
Vorige auto: Toyota Corolla E11 1.6 16v Linea Terra
Huidige auto: Audi A3 1.8T Stage 2 tuned
Huidige auto: Audi A3 1.8T Stage 2 tuned
-
- CCNL Crew
- Berichten: 3835
- Lid geworden op: vr dec 26, 2008 21:14
- CCNL lidnummer: 784
- Type Corolla: AE111
- Type Corolla: G6
- Locatie: Almeloo
Re: Een turbo in mijn Corolla?
Jahoor,PatrickE11 schreef:Ik heb thuis een variabele turbo liggen van t merk honeywell.Die heb ik uit de oud ijzer bak van mn werk gevist en eigenlijk is er niks mis mee geen speling geen lekkage en geen scheuren. Tis een dieselturbo van een iveco daily 205pk versie. Kan ik hier wat mee?
Hier kun je bijvoorbeeld een lamp van maken.
Groet,
Martijn
E11 1.6 G6 RED SOLD! http://corollaforum.nl/viewtopic.php?t=30515"
Toyota Aygo Dynamic Orange (auto van de vrouw)
Peugeot 308 blue lease executive (lease hok)
Martijn
E11 1.6 G6 RED SOLD! http://corollaforum.nl/viewtopic.php?t=30515"
Toyota Aygo Dynamic Orange (auto van de vrouw)
Peugeot 308 blue lease executive (lease hok)
-
- CCNL Member
- Berichten: 777
- Lid geworden op: di jun 18, 2013 17:48
- CCNL lidnummer: 857
- Locatie: 010
Re: Een turbo in mijn Corolla?
Ja leuk. Maar ff serieus nou.
Vorige auto: Toyota Corolla E11 1.6 16v Linea Terra
Huidige auto: Audi A3 1.8T Stage 2 tuned
Huidige auto: Audi A3 1.8T Stage 2 tuned
- Blof-fan
- E-team
- Berichten: 7526
- Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
- CCNL lidnummer: 525
- Type Corolla: AE92
- Type Corolla: AE92 GT-S
- Locatie: Oostkapelle, Zeeland
- Contacteer:
Re: Een turbo in mijn Corolla?
Ik weet niet of ik zelf veel tijd, geld en moeite zou steken in iets wat uit de oud ijzer bak komt. Maar goed, dat moet ieder voor zich weten natuurlijk.
Praktisch gezien: Er is een reden dat turbo's met variabele geometrische schoepen wel op dieselmotoren worden gebruikt en maar op enkele benzinemotoren. De voornaamste reden is de temperatuurhuishouding. Een uitlaat wordt natuurlijk al warm, maar die van een benzinemotor worden nog wat warmer als die van een dieselmotor. Je kent vast die mooie filmpjes wel met roodgloeiende uitlaten op een testbank.
Dat zijn praktisch allemaal benzinemotoren...
Bij de temperaturen die de uitlaatgassen van een benzinemotor kunnen bereiken kan het materiaal van die variabele schoepen gewoonweg niet hebben. Het kan gaan vervormen of het zet door de temperatuur zover uit dat de turbo gewoon vast loopt.
Ik heb dat al eens gezien bij een Volkswagen Crafter van mijn vorige werkgever. Die had ineens helemaal geen vermogen meer toen hij een tunnel uit moest. Die vent die reed schrok zich een hoedje. Even af laten koelen en hij kon weer verder totdat het weer terug kwam. Later bleek de turbo dus gewoon vastgelopen te zijn door te hoge temperaturen. En dat was dan zelfs nog een diesel...
Porsche gebruikt ze wel. Maar dat zijn turbo's van €5000,- per stuk die van bijzonder hoogwaardige materialen zijn gemaakt die de temperaturen wel kunnen weerstaan.
En buitenom dat. Hoe wordt die variabele geometrie aangestuurd? Daar zul je ook iets voor moeten verzinnen lijkt me. Het zal wel met vacuum gebeuren, maar dat moet ook aangestuurd worden.
En daarnaast. Ik denk dat die Iveco diesel ook een wat groter slagvolume heeft dan de Corolla, dus of dit nu zo'n goede match zal zijn?
Al met al zie ik dus wel wat obstakels
Praktisch gezien: Er is een reden dat turbo's met variabele geometrische schoepen wel op dieselmotoren worden gebruikt en maar op enkele benzinemotoren. De voornaamste reden is de temperatuurhuishouding. Een uitlaat wordt natuurlijk al warm, maar die van een benzinemotor worden nog wat warmer als die van een dieselmotor. Je kent vast die mooie filmpjes wel met roodgloeiende uitlaten op een testbank.
Dat zijn praktisch allemaal benzinemotoren...
Bij de temperaturen die de uitlaatgassen van een benzinemotor kunnen bereiken kan het materiaal van die variabele schoepen gewoonweg niet hebben. Het kan gaan vervormen of het zet door de temperatuur zover uit dat de turbo gewoon vast loopt.
Ik heb dat al eens gezien bij een Volkswagen Crafter van mijn vorige werkgever. Die had ineens helemaal geen vermogen meer toen hij een tunnel uit moest. Die vent die reed schrok zich een hoedje. Even af laten koelen en hij kon weer verder totdat het weer terug kwam. Later bleek de turbo dus gewoon vastgelopen te zijn door te hoge temperaturen. En dat was dan zelfs nog een diesel...
Porsche gebruikt ze wel. Maar dat zijn turbo's van €5000,- per stuk die van bijzonder hoogwaardige materialen zijn gemaakt die de temperaturen wel kunnen weerstaan.
En buitenom dat. Hoe wordt die variabele geometrie aangestuurd? Daar zul je ook iets voor moeten verzinnen lijkt me. Het zal wel met vacuum gebeuren, maar dat moet ook aangestuurd worden.
En daarnaast. Ik denk dat die Iveco diesel ook een wat groter slagvolume heeft dan de Corolla, dus of dit nu zo'n goede match zal zijn?
Al met al zie ik dus wel wat obstakels
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback
Mijn uitgebreide persoonlijke project site