Voor dit motorblok krijgen we immers veel dezelfde soort vragen.
Wat te doen als je meer vermogen wilt hebben in een Corolla die voorzien is van een 1300cc 4E-FE 16 klepper motor.
In dit topic dan een uitgebreide uitleg van wat de opties zijn.
Aangezien ik bij niemand in de portomonee kan kijken, moet vervolgens ieder voor zich uitmaken wat voor hem of haar de beste optie is!
Verder is het erg moeilijk een dergelijk topic te maken. Ik kan hier hele pagina's volschrijven met aanpassingen en de voors en tegens hiervan, maar dan wordt het waarschijnlijk een nodeloos ingewikkeld topic. Ik zal dus alleen een overzichtje maken, wanneer men meer informatie erover wilt is er op internet een hele hoop te vinden.
Onder meer op mijn eigen website: http://www.corollaae92gts.nl is een techniek & termen gedeelte waar al veel informatie te vinden is.
De basis:
De Toyota 4E-FE motor. Een 1300cc, 4 cilinder motor met 4 kleppen per cilinder, DOHC (Dubbele, bovenliggende nokkenassen) en een multipoint brandstof injectie systeem.
Er zijn grofweg 2 verschillende generaties van deze motor geweest. Ik zal van beide hier een foto plaatsen, zodat mensen hun generatie 4E-FE kunnen herkennen. Het grootste uiterlijke kenmerk is het inlaatspruitstuk wat wezenlijk anders is.
De eerste generatie deed zijn intrede in de Corolla E10, welke vanaf 1992 met deze nieuwe motor voor de Corolla serie geleverd werd.
In de Corolla E10 leverde deze motor ongeveer 88pk, na de facelift van de E10 daalde dit tot 75pk na diverse aanpassingen aan de motor.
Voor de volgende generatie, die in de Corolla E11 geleverd is, had de motor weer 86pk. Maar na de facelift heeft Toyota de in- en uitlaat veranderd en de afstelling van de ECU veranderd. Hierdoor is het vermogen van de 4E-FE wederom gedaald tot ongeveer 75pk. Dit met het oog op de strengere emissie eisen van die tijd, ook werd de motor zuiniger en ondanks dat het vermogen iets naar beneden ging, steeg het koppel ietsjes.
Niettemin is het verschil tussen de 2 generaties toch goed merkbaar.
Opzet:
De 4E-FE is natuurlijk een motor die over het algemeen gekocht wordt vanwege de gunstige aanschafprijs en met het oog op verbruik en dergelijke.
Het is een simpele, maar betrouwbare motor gebleken die doet waarvoor hij gemaakt is: Mensen van A naar B brengen en daarbij genoeg kracht bieden om bovengemiddeld comfortabel met het verkeer mee te komen, en daarbij een minimale hoeveelheid bandstof te vragen.
Maar in al haar wijsheid heeft Toyota zelf van deze motor, waar je het niet meteen van zou verwachten, een turbo versie gemaakt! De 4E-FTE.
Dat zegt op zich ook wel genoeg over hoe goed het blok eigenlijk in elkaar zit.
Wat is wijsheid
Zoals gezegd is de 4E-FE geen motor die bedoeld is voor karrevrachten pk's. Mensen die bij de aanschaf van een nieuwe Corolla destijds wat meer kracht wilden gingen wel voor de 1600cc versie.
Maar dat wil niet meteen zeggen dat mensen met een 4E-FE meteen kansloos zijn.
Zoals we het van Toyota gewoon zijn, zijn veel onderdelen van de E-serie motoren uitwisselbaar. Mocht je dus de 2e generatie 4E-FE (75pk) hebben en je zou toch graag die 88pk eens willen voelen. Dan is het een kwestie van het juiste inlaat en uitlaatspruitstuk vinden en die aan het blok schroeven.
Wil je het echt goed doen, dan zoek je ook de juiste ECU erbij en bouw je dus in principe je 2e generatie om naar een 1e generatie.
Mocht je echt een bak meer pk's willen hebben, dan is er altijd nog de optie om een motorswap te doen naar een 4E-FTE, die mechanisch direct in de auto gehangen kan worden.
De opties
De goed betaalbare opties.
Zoals al eerder gezegd zijn alle onderdelen tussen de 2 generaties uitwisselbaar waardoor er zeker een vermogenswinst geboekt kan worden. Deze onderdelen zullen ook op een sloop of iets dergelijks tegen redelijke prijzen wel te krijgen zijn.
Daarnaast kun je natuurlijk voor de aftermarket onderdelen, zoals hieronder beschreven gaan.
Alles wat hieronder beschreven staat zijn redelijk kant en klare onderdelen die goed verkrijgbaar zijn en die je redelijk eenvoudig zelf aan kan brengen.
- - Openluchtfilter/inlegfilter (al dan niet met CAI: Cold Air Intake)
- Een andere einddemper aan de uitlaat.
- De katalysator uit de uitlaatlijn halen en een katvervanger plaatsen.
- Een PBV (Power Boost Valve) monteren.
- Een ander uitlaatspruitstuk monteren.
- Een volledig andere uitlaat (laten) monteren. (Maatwerk)
De duurdere opties:
Nu gaan we meer naar het echte tunen van de motor toe. Veel hiervan zul je dan ook bij een motortuning of motorrevisie bedrijf moeten laten doen omdat zij er de machines voor hebben. Veel onderdelen hiervoor zijn niet zomaar te kopen en moeten voor de 4E-FE speciaal gemaakt worden. Voor de turbo optie is ook aardig wat kennis vereist, en je loopt de kans de motor te beschadigen als je het niet goed doet.
Ga ervanuit dat wanneer je dit soort dingen wilt gaan doen, gedeeltes of zelfs de gehele motor uit de auto verwijderd zal moeten worden.
- - De motor laten blueprinten.
- Een ander (lichter) vliegwiel monteren of het huidige vliegwiel af laten draaien.
- Andere (hoog compressie) zuigers en drijfstangen monteren.
- Andere nokkenassen monteren
- De kop laten bewerken (kop vlakken, in- en- uitlaatpoorten bewerken, flowen, overmaatse kleppen monteren)
- Een turbo monteren, met alle randonderdelen die daarvoor nodig zijn
- Een stand-alone motormanagment gaan gebruiken
- Inlaat optimaliseren
- Uitlaat optimaliseren
- Dry-sump smering toepassen
- Aangepast benzinesysteem
- Aangepast ontstekingssysteem
Let wel dat je met sommige van deze aanpassingen de levensduur en betrouwbaarheid van de motor behoorlijk kunt ondermijnen!
Hierbij wil ik dan wel even opmerken dat wanneer je voor de turbo optie gaat, de 4E-FTE natuurlijk de aangewezen motor is met standaard al sterkere internals die opgewassen zijn tegen meer geweld.
De opties voor meer vermogen buitenom de 4E-FE motor
Zoals al een beetje uit de motortype aanduiding af te leiden is, stamt de 4E-FE uit de E-familie motoren van Toyota.
Voordeel hiervan is dat er vele onderdelen van motoren binnen de E-serie uitwisselbaar zijn en zelfs complete motoren uitgewisseld kunnen worden, aangezien ze mechanisch dezelfde ophangpunten en dergelijke hebben.
Voor de 4E-FE is er eigenlijk maar 1 kant en klaar alternatief en dat is de al eerder genoemde 4E-FTE.
Deze turbo versie met wat aanpassingen tov de standaard motor perst er een toch niet onaardige 135pk uit aan de krukas.
Deze motor is geleverd in enkele typen Toyota Starlets, maar is met enkele aanpassingen zo in de Corolla te gebruiken.
Daarbij is er veel kennis en aftermarket support voor deze motor. Er rijden al diverse getunede exemplaren rond op deze wereld die ruim door de 200pk leveren. Gerucht gaat zelfs dat de 400pk met deze 1300cc motor te bereiken moet zijn!
Dit kost natuurlijk wel weer gruwelijk veel geld en kennis.
Gezien het aantal pk's dat je voor het geld terugkrijgt is dit de weg die al velen bewandeld hebben. Voor ongeveer 2000 tot 3000 Euro heb je een compleet ingebouwde, lopende motor in je auto liggen met diverse nieuwe onderdelen, waarmee je zo weg kunt rijden en over het algemeen zo door de APK komt!
Wat heb je ongeveer nodig voor zo'n turboswap:
Uiteraard de 4E-FTE met alle randonderdelen die je erbij kunt krijgen zoals een complete kabelboom, ECU, etc.
De versnellingsbak die bij de 4E-FTE motor hoort past niet direct zonder aanpassingen in de Corolla. Wanneer je je eigen 4E-FE versnellingsbak behoud (en die past gewoon op de 4E-FTE) spaar je jezelf alvast weer een versnellingsbak uit
Wat moet er aangepast worden om deze motor te kunnen gaan gebruiken?
De uitlaatlijn moet tot aan de katalysator aangepast worden, dit ivm het subframe van de Corolla dat anders is dan dat van de Starlet waar de motor uit komt. Uiteraard de moeten de kabelbomen van de auto en het blok op elkaar aangepast worden.
Standaard gebruikt de 4E-FTE in de Starlet een TMIC (Top Mounted InterCooler). Als je deze wilt gebruiken, dan moet je wel de motorkap aanpassen met een luchthapper. Of meteen gaan voor een FMIC set-up (Front Mounted InterCooler).
Er zijn bedrijven die deze motoren naar Nederland halen direct vanuit Japan en die de hele ombouw voor je kunnen regelen. Ook hier geld, voor meer informatie is er hier op het forum en op internet genoeg te vinden.
Hier alvast enkele adressen waar je eens kunt informeren voor een motorswap:
Ad (turborolla hier op 't forum). Zijn website: http://www.groundspeed.nl Hij kan zowieso motoren leveren en eventueel ook de complete ombouw verzorgen
Op sites zoals http://www.japotoperformanceparts.nl,http://www.deijne.nl en http://www.jdm-parts.nl kun je eens informeren naar motorblokken, hoewel ik niet zeker weet of zij ook de ombouw kunnen verzorgen.
Ook Stefan hier op het forum kan een ombouw verzorgen en op latere termijn wellicht ook motoren leveren.
Ik hoop zo wat antwoorden gegeven te hebben op vragen van pk hunkerende Corolla rijders.
Ik kan me voorstellen dat er bij sommigen ook een heleboel vragen naar boven zijn gekomen over de verschillende aanpassingen. Je kunt ze natuurlijk altijd hier op het forum stellen, aan mij vragen via PM of E-mail of gewoon zelf een zoektocht starten op het internet.
Succes!