Meer vermogen in mijn 4A-FE Corolla

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Meer vermogen in mijn 4A-FE Corolla

Bericht door Blof-fan »

Oké, het is misschien eens tijd voor wat permanente duidelijkheid.
Een vraag die we erg vaak weer tegenkomen en waar al veel discussies aan gewijd zijn: Wat te doen als je meer vermogen wilt hebben in een Corolla die voorzien is van een 1600cc 4A-FE 16 klepper motor.

In dit topic dan een uitgebreide uitleg van wat de opties zijn.
Aangezien ik bij niemand in de portomonee kan kijken, moet vervolgens ieder voor zich uitmaken wat voor hem of haar de beste optie is!
Verder is het erg moeilijk een dergelijk topic te maken. Ik kan hier hele pagina's volschrijven met aanpassingen en de voors en tegens hiervan, maar dan wordt het waarschijnlijk een nodeloos ingewikkeld topic. Ik zal dus alleen een overzichtje maken, wanneer men meer informatie erover wilt is er op internet een hele hoop te vinden.
Onder meer op mijn eigen website: http://www.corollaae92gts.nl is een techniek & termen gedeelte waar al veel informatie te vinden is.

De basis:
De Toyota 4A-FE motor. Een 1600cc, 4 cilinder motor met 4 kleppen per cilinder, DOHC (Dubbele, bovenliggende nokkenassen) en een multipoint brandstof injectie systeem.
Ik zal hier foto's van de verschillende versie plaatsen, zodat mensen hun generatie 4A-FE kunnen herkennen. Let bijvoorbeeld goed op het inlaatspruitstuk.
In de eerste verschijningsvorm, in de Corolla E9 serie, leverde deze motor 105pk aan de krukas.

Afbeelding

Vervolgens zijn er enkele wijzigingen geweest aan het in-en-uitlaat traject, alsmede een iets andere afstelling in de ECU (Electronic Control Unit, het brein van de motor) hebben ervoor gezorgd dat in de Corolla E10 serie dezelfde 4A-FE motor nu goed was voor 115pk.

Afbeelding

In de laatste verschijningsvorm in de Corolla E11 serie werd het vermogen teruggebracht naar 110pk om de motor wat zuiniger te maken en aan strengere milieu eisen te kunnen voldoen.

Afbeelding


Opzet:
Op zich is de 4A-FE helemaal geen verkeerde motor. Zeker vergeleken met gelijke motoren van de directe concurrentie is hij aardig krachtig en weet goed raad met een auto van het formaat Corolla. Hij is zelfs in grotere auto's zoals de Carina gebruikt waar hij ook prima presteerde.
Wel is de motor gemaakt met het oog op een optimale combinatie van kracht en economie.
Het is dus zeker geen sportblok en niet de krachtigste motor in z'n klasse, maar Toyota is wel geslaagd in hun opzet om een goede combinatie te vinden tussen prestaties en verbruik.
Dit in gedachte houdend is de 4A-FE natuurlijk nooit een ideale basis om van te gaan werken wanneer je zoveel mogelijk pk's in je Corolla wilt hebben en stoplichtspintjes wilt gaan winnen van opgefokte Civicjes en dergelijke.

Wat is wijsheid
Wie als eens wat meer op internet gezocht heeft naar opties om zijn of haar 4A-FE te tunnen of wat te kietelen heeft misschien al gemerkt dat in tegenstelling tot veel andere populaire Japanse motoren, de 4A-FE helaas niet zoveel aftermarket ondersteuning heeft.
Dat betekent dan al snel dat wanneer je echt zwaar wilt gaan tunen je bij speciaal gemaakte onderdelen terrecht komt. Een kostbare zaak natuurlijk.
Vaak wordt dan al snel aangeraden, met het oog op het kostenplaatje, om een andere motor erin te lepelen.
Als je kijkt naar de hoeveelheid vermogen die je dan voor je euro's krijgt is dit ook vaak de betere optie, maar nog steeds erg kostbaar.

De opties

De goed betaalbare opties.
Alles wat hieronder beschreven staat zijn redelijk kant en klare onderdelen die goed verkrijgbaar zijn en die je redelijk eenvoudig zelf aan kan brengen.
  • - Openluchtfilter/inlegfilter (al dan niet met CAI: Cold Air Intake)
    - Een andere einddemper aan de uitlaat.
    - De katalysator uit de uitlaatlijn halen en een katvervanger plaatsen.
    - Een PBV (Power Boost Valve) monteren.
    - Een ander uitlaatspruitstuk monteren.
    - Een volledig andere uitlaat (laten) monteren. (Maatwerk)
Als je alle bovenstaande modificaties doet heb je met heel veel geluk 5 pk gewonnen en heb je een iets betere gasrepons. Maar dit zijn absoluut geen zekerheden, dus verwacht geen wonderen van bovenstaande aanpassingen. Reken hierbij op uitgaven van een paar tientjes tot enkele honderden euro's

De duurdere opties:
Nu gaan we meer naar het echte tunen van de motor toe. Veel hiervan zul je dan ook bij een motortuning of motorrevisie bedrijf moeten laten doen omdat zij er de machines voor hebben. Veel onderdelen hiervoor zijn niet zomaar te kopen en moeten voor de 4A-FE speciaal gemaakt worden. Voor de turbo optie is ook aardig wat kennis vereist, en je loopt de kans de motor te beschadigen als je het niet goed doet.
Ga ervanuit dat wanneer je dit soort dingen wilt gaan doen, gedeeltes of zelfs de gehele motor uit de auto verwijderd zal moeten worden.
  • - De motor laten blueprinten.
    - Een ander (lichter) vliegwiel monteren of het huidige vliegwiel af laten draaien.
    - Andere (hoog compressie) zuigers en drijfstangen monteren.
    - Andere nokkenassen monteren
    - De kop laten bewerken (kop vlakken, in- en- uitlaatpoorten bewerken, flowen, overmaatse kleppen monteren)
    - Een turbo monteren, met alle randonderdelen die daarvoor nodig zijn
    - Een stand-alone motormanagment gaan gebruiken
    - Inlaat optimaliseren
    - Uitlaat optimaliseren
    - Dry-sump smering toepassen
    - Aangepast benzinesysteem
    - Aangepast ontstekingssysteem
Met bovenstaande aanpassingen zijn aardig wat pk's te winnen, afhankelijk wat je doet/laat doen natuurlijk, en je kan het zo gek maken als je zelf wilt. Maar het kan met bijvoorbeeld een turbo oplopen tot boven de 200pk. Reken voor deze aanpassingen van enkele honderden tot enkele duizenden euro's!
Let wel dat je met sommige van deze aanpassingen de levensduur en betrouwbaarheid van de motor behoorlijk kunt ondermijnen!

Zoals gezegd kun je het zo gek maken als je het zelf wilt en mensen met verstand van zaken en een ongelimiteerd budget kunnen zoiets als dit maken van de simpele 4A-FE:

Afbeelding

Naar verluid zou deze 4A-FE tot 9200rpm draaien en (zonder turbo!) 250pk leveren! Vanzelfsprekend is er met zo'n motor op de openbare weg niet meer fatsoenlijk te rijden.

De opties voor meer vermogen buitenom de 4A-FE motor

Zoals al een beetje uit de motortype aanduiding af te leiden is, stamt de 4A-FE uit de A-familie motoren van Toyota.
Voordeel hiervan is dat er binnen de A-serie, krachtigere varianten bestaan die mechanisch zonder al te veel aanpassingen in dezelfde auto gelepeld kunnen worden.
Enkele voorbeelden:
  • - 4A-GE 16V (ongeveer 115 tot 125pk) Deze optie is eigenlijk meer voor de E9 serie. Bij de latere Corolla's kun je problemen krijgen met de uitstoot bij de keuring
    - 4A-GE 20V Silvertop (ongeveer 160 pk)
    - 4A-GE 20V Blacktop (ongeveer 165 pk)
    - 4A-GZE Supercharger (ongeveer 145 tot 170 pk)
Gezien het aantal pk's dat je voor het geld terugkrijgt is dit de weg die al velen bewandeld hebben. Voor ongeveer 1500 tot 3000 Euro heb je een compleet ingebouwde, lopende motor in je auto liggen waarmee je zo weg kunt rijden en over het algemeen zo door de APK komt!
Er zijn bedrijven die deze motoren naar Nederland halen direct vanuit Japan en die de hele ombouw voor je kunnen regelen. Ook hier geld, voor meer informatie is er hier op het forum en op internet genoeg te vinden.

Hier alvast enkele adressen waar je eens kunt informeren voor een motorswap:

Ad (turborolla hier op 't forum). Zijn website: http://www.groundspeed.nl Hij kan zowieso motoren leveren en eventueel ook de complete ombouw verzorgen
Op sites zoals http://www.japotoperformanceparts.nl,http://www.deijne.nl en http://www.jdm-parts.nl kun je eens informeren naar motorblokken, hoewel ik niet zeker weet of zij ook de ombouw kunnen verzorgen.
Robbie F hier op het forum heeft ook ervaring met het swappen naar de 4A-GE 20v Blacktop en 4A-GZE motoren.
Ook Stefan hier op het forum kan een ombouw verzorgen en op latere termijn wellicht ook motoren leveren.

Ik hoop zo wat antwoorden gegeven te hebben op vragen van pk hunkerende Corolla rijders.
Ik kan me voorstellen dat er bij sommigen ook een heleboel vragen naar boven zijn gekomen over de verschillende aanpassingen. Je kunt ze natuurlijk altijd hier op het forum stellen, aan mij vragen via PM of E-mail of gewoon zelf een zoektocht starten op het internet.

Succes!
Laatst gewijzigd door Blof-fan op wo okt 20, 2010 17:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Meer vermogen in mijn 4A-FE Corolla

Bericht door Blof-fan »

Naar aanleiding van andere topics heb ik deze gemaakt. Misschien een idee om dit als sticky topic in techniek te zetten mod's?

Aanvullingen en commentaar zijn natuurlijk altijd welkom, indien nodig pas ik dan gewoon de beginpost aan. ;)
Laten we alsjeblieft geen hele discussies beginnen over alle voor en nadelen en haalbaarheid van de verschillende aanpassingen. Daar lopen de meningen altijd erg over uiteen en is het overzicht natuurlijk snel zoek voor mensen die minder technisch zijn als anderen op dit forum.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
blendy
General member
General member
Berichten: 200
Lid geworden op: zo aug 29, 2010 14:06
Type Corolla: E11
Type Corolla: Corolla g6
Contacteer:

Re: Meer vermogen in mijn 4A-FE Corolla

Bericht door blendy »

Als iemand adressen heeft voor de laatst genoemde engineswaps. Bij voorkeur met website:P
Roep ze dan eens, denk dat er wel geinteresseerden zijn die willen weten waar je dat dan zou kunnen doen.
So far
-Clarion CZ309E
-JBL GT5-504 setje
-SilverVision knippers voor en zij
-Pookknop
-Korte antennespriet
-Strutbar UR
-15'' 7 spoke Borbets
-195-50-15 tires
-K&N performance kitje
Gebruikersavatar
Martijn
Forum Admin
Forum Admin
Berichten: 6613
Lid geworden op: ma sep 16, 2002 17:06
CCNL lidnummer: 1
Type Corolla: KE70
Type Corolla: Toyota CHR
Locatie: Wassenaar
Contacteer:

Re: Meer vermogen in mijn 4A-FE Corolla

Bericht door Martijn »

Sticky gemaakt, zeer nuttige topic. Bedankt Patrieck!! :)

Paar adressen van bijv. Groundspeed zijn zeker wel nuttige aanvulling.
Wellicht kan Kees of Ad beknopt neerzetten wat er ook allemaal bij komt kijken (ook wat betreft kosten).
Dan kan patrieck dit in het eerste bericht verwerken.

Verder laten we dit topic aub houden voor de info.. Na de aanvullingen kan ie opgeschoond worden en op slot.
Verdere toevoegingen dan via een PM naar de topicstarter.
Afbeelding

If they don´t even have a microfiber towell in heaven.. IM NOT GOING!

˙˙˙ɐʇoʎoʇ uɐʌ uǝʌoqǝʇsɹǝpuO
Bas Carwash
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 1555
Lid geworden op: zo jun 26, 2005 12:58
CCNL lidnummer: 600
Type Corolla: EE101

Re: Meer vermogen in mijn 4A-FE Corolla

Bericht door Bas Carwash »

Netjes Pat! Precies zoals ik gevraagd had ;)

Is het misschien een idee om richtprijzen bij alle mods te zetten?
251,3pk bij 7130rpm en 281,6Nm bij 5350 rpm

Vroem, Fluit, Vroapp!!!, Ptsiej... Kijk daar gaat een paarse Corolla... Tenzij je in Zeeland bent, dan is ie wit... "I'm not alone..."
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Meer vermogen in mijn 4A-FE Corolla

Bericht door Blof-fan »

Je kan eens informeren bij Ad (Turborolla hier op het forum). Hij kan sowieso de motor en complete ombouw verzorgen.
Zijn website is: http://www.groundspeed.nl

Robbie F hier op het forum heeft ook wel wat ervaring met het swappen naar een 4A-GE 20V en 4AGZE motor en is soms ook bereid wat werk te doen voor iemand.

http://www.Japotoperformanceparts.nl importeert ook blokken vanuit Japan, Ik weet alleen niet om ze ook de ombouw kunnen doen.

http://www.deijne.nl heeft bij uitzondering ook nog wel eens een blokje liggen.

Op diverse andere (buitenlandse) sites op internet worden er motorblokken aangeboden en zelfs op marktplaats komt er wel eens 1 voorbij.
Hier op het forum staat er in 'te koop' ook nog wel eens een blok of onderdelen ervan te koop. Een hele auto kopen die de complete ombouw al heeft gehad met enkele probleemloze km's is natuurlijk ook aantrekkelijk en misschien nog de meest voordelige optie ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Meer vermogen in mijn 4A-FE Corolla

Bericht door Blof-fan »

Martijn schreef:Sticky gemaakt, zeer nuttige topic. Bedankt Patrieck!! :)

Paar adressen van bijv. Groundspeed zijn zeker wel nuttige aanvulling.
Wellicht kan Kees of Ad beknopt neerzetten wat er ook allemaal bij komt kijken (ook wat betreft kosten).
Dan kan patrieck dit in het eerste bericht verwerken.

Verder laten we dit topic aub houden voor de info.. Na de aanvullingen kan ie opgeschoond worden en op slot.
Verdere toevoegingen dan via een PM naar de topicstarter.
Geen probleem, aanvullingen doe ik idd wel in de beginpost, kan het topic schoon blijven ;)
Bas Carwash schreef:Netjes Pat! Precies zoals ik gevraagd had ;)

Is het misschien een idee om richtprijzen bij alle mods te zetten?
Dat is erg moeilijk Bas, een en ander is natuurlijk ook helemaal afhankelijk van waar je het laat doen en welke onderdelen je gebruikt enz.
Zoiets kunnen mensen bij echte interesse beter opvragen bij bedrijven die het doen/leveren dan heb je meteen duidelijkheid ;)

Ik heb wel hele algemene richtprijzen neergezet, dan weten de mensen in ieder geval wel in welke richting ze moeten gaan denken
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Stefan
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 2643
Lid geworden op: vr jan 17, 2003 20:59
CCNL lidnummer: 415
Type Corolla: E10 2.0 turbo
Locatie: Hippolytushoef
Contacteer:

Re: Meer vermogen in mijn 4A-FE Corolla

Bericht door Stefan »

Mooie topic Patrieck :)
blendy schreef:Als iemand adressen heeft voor de laatst genoemde engineswaps. Bij voorkeur met website:P
Roep ze dan eens, denk dat er wel geinteresseerden zijn die willen weten waar je dat dan zou kunnen doen.
Engineswaps en andere modificaties kunnen ook bij mij uitgevoerd worden ;)
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Meer vermogen in mijn 4A-FE Corolla

Bericht door Blof-fan »

Kun je ook aan de blokken komen Stefan? Of doe je alleen de swaps/modificaties?
Ik zal je er in de beginpost bijzetten Steef, wannee rik die weer aanpas ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: Meer vermogen in mijn 4A-FE Corolla

Bericht door Bart-E11 »

Dit is wel een heel duidelijke topic
staat mooi allemaal op een rijtje

hier nog wat extra uitleg over de Power boost valve.
Power boost valve.
Dit is een soort benzinedrukregelaar en werkt met 2 membramen: een gewone regelaar en een acceleratie gedeelte. De valve neemt de functie van de benzine drukregelaar over. Met een power boost valve kan de benzinedruk traploos met 0.5 tot 1 bar verhoogd worden voor de continue druk.

Een valve met acceleratie gedeelte verhoogt de druk bij voluit accelereren met nog eens 0.4 tot 0.7 bar. De motor krijgt meer en sneller benzine, waardoor je auto sneller accelereert en de motor beter oppakt vanuit een lager toerental.
nu heb ik nog een vraag
kun je ook spreken dat:
E9: 1ste generatie
E10: 2de generatie
E11: 3de generatie hee dat is mijn auto ;)
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3554
Lid geworden op: di feb 15, 2005 19:45
CCNL lidnummer: 545
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92
Locatie: Purmerend

Re: Meer vermogen in mijn 4A-FE Corolla

Bericht door MzKzM »

Duidelijke post Pat!

Hier nog een adresje: http://jdm-parts.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;

Hier had ik mijn 4a-gze frontcut vandaan maar hij heeft ook blokken liggen. Staat overigens ook op ebay.de
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
martijnE11
CCNL Crew
CCNL Crew
Berichten: 3835
Lid geworden op: vr dec 26, 2008 21:14
CCNL lidnummer: 784
Type Corolla: AE111
Type Corolla: G6
Locatie: Almeloo

Re: Meer vermogen in mijn 4A-FE Corolla

Bericht door martijnE11 »

bvo-nl90 schreef:Dit is wel een heel duidelijke topic
staat mooi allemaal op een rijtje

hier nog wat extra uitleg over de Power boost valve.
Power boost valve.
Dit is een soort benzinedrukregelaar en werkt met 2 membramen: een gewone regelaar en een acceleratie gedeelte. De valve neemt de functie van de benzine drukregelaar over. Met een power boost valve kan de benzinedruk traploos met 0.5 tot 1 bar verhoogd worden voor de continue druk.

Een valve met acceleratie gedeelte verhoogt de druk bij voluit accelereren met nog eens 0.4 tot 0.7 bar. De motor krijgt meer en sneller benzine, waardoor je auto sneller accelereert en de motor beter oppakt vanuit een lager toerental.
nu heb ik nog een vraag
kun je ook spreken dat:
E9: 1ste generatie
E10: 2de generatie
E11: 3de generatie hee dat is mijn auto ;)

Bart zo mag je het inderdaad zien!;)
Je ziet door de duidelijke foto's van patrieck ook duidelijk het verschil!

@patrieck! erg handig topic! ik zeg GOED BEZIG:D!
Groet,
Martijn

E11 1.6 G6 RED SOLD! http://corollaforum.nl/viewtopic.php?t=30515"
Toyota Aygo Dynamic Orange (auto van de vrouw)
Peugeot 308 blue lease executive (lease hok)
Stefan
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 2643
Lid geworden op: vr jan 17, 2003 20:59
CCNL lidnummer: 415
Type Corolla: E10 2.0 turbo
Locatie: Hippolytushoef
Contacteer:

Re: Meer vermogen in mijn 4A-FE Corolla

Bericht door Stefan »

Momenteel niet, maar volgend jaar gaan we er misschien weer mee beginnen.
Enige wat ik nog heb liggen is een 3S-GTE compleet ;)
Blof-fan schreef:Kun je ook aan de blokken komen Stefan? Of doe je alleen de swaps/modificaties?
Ik zal je er in de beginpost bijzetten Steef, wannee rik die weer aanpas ;)
Wegpiraat
CCNL Crew
CCNL Crew
Berichten: 1461
Lid geworden op: do mei 08, 2003 17:33
CCNL lidnummer: 494
Type Corolla: leasebak
Locatie: Hellevoetsluis

Re: Meer vermogen in mijn 4A-FE Corolla

Bericht door Wegpiraat »

Kijk! dit zijn de nuttige topics! Goed bezig!


Klein dingetje misschien, het zal niet veel voorkomen maargoed. Een 4age 16v kan er idd in, ipv een 4afe, maar pas ermee op in een e10 en e11, want de apk zal dan een probleem worden ivm de emissie eisen. 4age 16v is dus eigenlijk alleen een echte optie in een e9.

En wat voor de e9 4afe rijders ook een leuke optie is, is om onderdelen van een e10 4afe (zoals uitlaatspruitstuk) te gebruiken. Die onderdelen kosten op de sloop echt helemaal niks en het is misschien toch een manier om van 105 dichterbij de 115 pk te komen.
Corolla TS 2.0 Hybrid Business Plus in Emotional Red
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Meer vermogen in mijn 4A-FE Corolla

Bericht door Blof-fan »

De beginpost is bijgewerkt met wat adressen enz.

Blij dat iedereen er zo positief over is :D
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
terrorrick
Starting member
Starting member
Berichten: 90
Lid geworden op: zo nov 29, 2009 01:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E10
Type Corolla: gtsi
Locatie: vroomshoop
Contacteer:

Re: Meer vermogen in mijn 4A-FE Corolla

Bericht door terrorrick »

ik rij nu zo n 2 weken met alleen een gaasje en daarover n dun stukje stof over de gasklephuis & verder mn cai laten zitten vanuit de bumper dus alleen die buis naar de gasklep er tussen weg,en hij is nu in bijna hele toeren gebied sneller en vanaf 5000 begint ie echt te schreeuwen :D maar nu rij ik ook nie zoveel,nog geen 100 km per week denk ik,dus is t nie zo schadelijk denk ik :lol: (alleen in t dorp vinde ze t nie leuk 8-) )
Witte Reus
President member
President member
Berichten: 1811
Lid geworden op: za nov 29, 2003 17:35
CCNL lidnummer: 476
Type Corolla: AE101
Type Corolla: Toyota
Locatie: Roermond
Contacteer:

Re: Meer vermogen in mijn 4A-FE Corolla

Bericht door Witte Reus »

Ik wil geen punten-n*&%ker zijn, maar moet de topic niet "Meer vermogen uit mijn 4A-FE Corolla" zijn?

P.S.; verwijder deze post maar als jullie hem niet van toepassing vinden en ook als jullie wel de topic titel veranderdt hebben.
If it isn’t blown, it has to suck!

Water injectie houdt de kop koel!

Check de site voor meer foto's (de witte is niet meer :( !): DEWITTEREUS.
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Meer vermogen in mijn 4A-FE Corolla

Bericht door Blof-fan »

Ghehehe, als je er meer vermogen uit wil halen moet je 't er wel eerst in stoppen! :lol:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Robbie F
Moderator
Moderator
Berichten: 4534
Lid geworden op: di feb 10, 2004 21:40
CCNL lidnummer: 471
Type Corolla: ZZE111
Type Corolla: Gs450h
Locatie: Emmeloord

Re: Meer vermogen in mijn 4A-FE Corolla

Bericht door Robbie F »

hey hallo

ik kwam een bijzondere foto tegen van een 4afe ;) ziet er mooi uit als project
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Corolla E10 2.0T xli met FOHA rondomset
3SGTE GEN 3 284PK 363Nm koppel S54 LSD
1 van de 20 beste toyota monteurs van nederland
Autotechniek Emmeloord voor onderhoud en reparatie
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Meer vermogen in mijn 4A-FE Corolla

Bericht door Blof-fan »

Dat is zeker leuk spul, die ITB's. Zie je ook niet vaak op een FE ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 10295
Lid geworden op: za nov 20, 2004 20:24
CCNL lidnummer: 580
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 FX 20v
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Meer vermogen in mijn 4A-FE Corolla

Bericht door Co'tje »

dat is interesant idd Robbie heb je er meer info over?

ARco
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Savage Corolla SOLD!! ---> New.. Curtevenne 830AK
Arco® The exclusive choice
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Robbie F
Moderator
Moderator
Berichten: 4534
Lid geworden op: di feb 10, 2004 21:40
CCNL lidnummer: 471
Type Corolla: ZZE111
Type Corolla: Gs450h
Locatie: Emmeloord

Re: Meer vermogen in mijn 4A-FE Corolla

Bericht door Robbie F »

Co'tje schreef:dat is interesant idd Robbie heb je er meer info over?

ARco
nee, geen verdere info helaas. kwam hem zo tegen. wellicht horen we nog eens iets meer over dit project ;)
Corolla E10 2.0T xli met FOHA rondomset
3SGTE GEN 3 284PK 363Nm koppel S54 LSD
1 van de 20 beste toyota monteurs van nederland
Autotechniek Emmeloord voor onderhoud en reparatie
martijnE11
CCNL Crew
CCNL Crew
Berichten: 3835
Lid geworden op: vr dec 26, 2008 21:14
CCNL lidnummer: 784
Type Corolla: AE111
Type Corolla: G6
Locatie: Almeloo

Re: Meer vermogen in mijn 4A-FE Corolla

Bericht door martijnE11 »

Heb ik meteen al 1 vraag, is dit ook gewoon over te zetten op een toekomstige blacktop? of zijn die maten dan weer anders?
Groet,
Martijn

E11 1.6 G6 RED SOLD! http://corollaforum.nl/viewtopic.php?t=30515"
Toyota Aygo Dynamic Orange (auto van de vrouw)
Peugeot 308 blue lease executive (lease hok)
Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: Meer vermogen in mijn 4A-FE Corolla

Bericht door Bart-E11 »

Ik wil er een anders haalt Martijn me nog in :lol:
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 10295
Lid geworden op: za nov 20, 2004 20:24
CCNL lidnummer: 580
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 FX 20v
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Meer vermogen in mijn 4A-FE Corolla

Bericht door Co'tje »

martijnE11 schreef:Heb ik meteen al 1 vraag, is dit ook gewoon over te zetten op een toekomstige blacktop? of zijn die maten dan weer anders?

Waarom zou je het over willen zetten op een blacktop zitten standaard al trottle body's enige wat je nodig heb is kelkjes en gaan met de fun.

@ Robbie maak ik nou uit jou reactie op dat dit project in nederland rond rijd, heb je hem gezien bij jou garage of gevonden op internet of ben je er mischien stiekem zelf mee bezig.

ARco
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Savage Corolla SOLD!! ---> New.. Curtevenne 830AK
Arco® The exclusive choice
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: Meer vermogen in mijn 4A-FE Corolla

Bericht door Peet »

Zie door de bomen het bos niet meer .
Maar heb toch een vraag ,en doet het maar hier zo .
Wat is het verschil tussen een black top motor en een 4a fe motor ?
Is de motor het zelfde ,maar zijn het de rand dingen die zorgen voor meer pks ?
Zag al dat er geen turbo op zat.
Schiet mij maar lek .
Zou graag het verschil willen weten ,waar het nou in zit .

gr Peet
martijnE11
CCNL Crew
CCNL Crew
Berichten: 3835
Lid geworden op: vr dec 26, 2008 21:14
CCNL lidnummer: 784
Type Corolla: AE111
Type Corolla: G6
Locatie: Almeloo

Re: Meer vermogen in mijn 4A-FE Corolla

Bericht door martijnE11 »

Co'tje schreef:
martijnE11 schreef:Heb ik meteen al 1 vraag, is dit ook gewoon over te zetten op een toekomstige blacktop? of zijn die maten dan weer anders?

Waarom zou je het over willen zetten op een blacktop zitten standaard al trottle body's enige wat je nodig heb is kelkjes en gaan met de fun.

@ Robbie maak ik nou uit jou reactie op dat dit project in nederland rond rijd, heb je hem gezien bij jou garage of gevonden op internet of ben je er mischien stiekem zelf mee bezig.

ARco
Ik bedoelde ook meer of de Kelkjes over te zetten zijn op! Zal dit verder veel aanpas werk zijn op je 4afe? Ik ben wel benieuwd naar meer info! :D
Groet,
Martijn

E11 1.6 G6 RED SOLD! http://corollaforum.nl/viewtopic.php?t=30515"
Toyota Aygo Dynamic Orange (auto van de vrouw)
Peugeot 308 blue lease executive (lease hok)
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7527
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Meer vermogen in mijn 4A-FE Corolla

Bericht door Blof-fan »

De Blacktop heeft z'n naam te danken aan de zwarte kleppendeksels.
Officieel is het een 2e generatie 4A-GE 20V en daarmee de laatste doorontwikkeling van het 4A-GE blok.

Zoals al gezegd is het grootste verschil tussen de Blacktop en de meeste andere 4A blokken dat hij 5 kleppen (3 in en 2 uitlaatkleppen) per cilinder heeft ipv de traditionele 4 kleppen (2 in en 2 uitlaatkleppen) per cilinder.
Ook maakt de BT gebruik van ITB (Individual Throttle Boddies) zoals te zien op bovenstaande foto's van Robbie.

Hier is nog wat meer te vinden over de 4A-GE 20V Blacktop motor:
Blacktop
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Bertus
Die-Hard
Die-Hard
Berichten: 7079
Lid geworden op: za dec 07, 2002 21:45
CCNL lidnummer: 504
Type Corolla: Ford Focus
Locatie: Lopik.

Re: Meer vermogen in mijn 4A-FE Corolla

Bericht door Bertus »

De oranje E11 van mij had 117,5 pk op de rollenbank, de enige aanpassingen waren een green filter (open) en een op maat gemaakte rvs uitlaat (J-spec) van voor naar achter. +/- 7.5 pk is er uit te halen :)
Ik heb ze alle 7 op een rijtje! Alleen werken ze in ploegendienst! :silly:

Dammm right I'm good in bed, I can sleep all day!!!
terrorrick
Starting member
Starting member
Berichten: 90
Lid geworden op: zo nov 29, 2009 01:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: E10
Type Corolla: gtsi
Locatie: vroomshoop
Contacteer:

Re: Meer vermogen in mijn 4A-FE Corolla

Bericht door terrorrick »

black/silver top is toch onderblok van n 4 age met 20v kop erop? dus als je n 4age hebt kun je zo ff kopjes wisselen (en de rand dingetjes?)

ik had er ook al aan zitten denken itb's op mn 4afe,staan dr vaak paar te koop van bikes.

alleen om t vermogenwinst tegeven moet je eigenlijk de benzine toevoer aanpassen en n aangepaste ecu,anders loopt ie wel mooier maar nie echt tientallen pk's erbij denk ik.
Plaats reactie