Een vraag die we erg vaak weer tegenkomen en waar al veel discussies aan gewijd zijn: Wat te doen als je meer vermogen wilt hebben in een Corolla die voorzien is van een 1600cc 4A-FE 16 klepper motor.
In dit topic dan een uitgebreide uitleg van wat de opties zijn.
Aangezien ik bij niemand in de portomonee kan kijken, moet vervolgens ieder voor zich uitmaken wat voor hem of haar de beste optie is!
Verder is het erg moeilijk een dergelijk topic te maken. Ik kan hier hele pagina's volschrijven met aanpassingen en de voors en tegens hiervan, maar dan wordt het waarschijnlijk een nodeloos ingewikkeld topic. Ik zal dus alleen een overzichtje maken, wanneer men meer informatie erover wilt is er op internet een hele hoop te vinden.
Onder meer op mijn eigen website: http://www.corollaae92gts.nl is een techniek & termen gedeelte waar al veel informatie te vinden is.
De basis:
De Toyota 4A-FE motor. Een 1600cc, 4 cilinder motor met 4 kleppen per cilinder, DOHC (Dubbele, bovenliggende nokkenassen) en een multipoint brandstof injectie systeem.
Ik zal hier foto's van de verschillende versie plaatsen, zodat mensen hun generatie 4A-FE kunnen herkennen. Let bijvoorbeeld goed op het inlaatspruitstuk.
In de eerste verschijningsvorm, in de Corolla E9 serie, leverde deze motor 105pk aan de krukas.
Vervolgens zijn er enkele wijzigingen geweest aan het in-en-uitlaat traject, alsmede een iets andere afstelling in de ECU (Electronic Control Unit, het brein van de motor) hebben ervoor gezorgd dat in de Corolla E10 serie dezelfde 4A-FE motor nu goed was voor 115pk.
In de laatste verschijningsvorm in de Corolla E11 serie werd het vermogen teruggebracht naar 110pk om de motor wat zuiniger te maken en aan strengere milieu eisen te kunnen voldoen.
Opzet:
Op zich is de 4A-FE helemaal geen verkeerde motor. Zeker vergeleken met gelijke motoren van de directe concurrentie is hij aardig krachtig en weet goed raad met een auto van het formaat Corolla. Hij is zelfs in grotere auto's zoals de Carina gebruikt waar hij ook prima presteerde.
Wel is de motor gemaakt met het oog op een optimale combinatie van kracht en economie.
Het is dus zeker geen sportblok en niet de krachtigste motor in z'n klasse, maar Toyota is wel geslaagd in hun opzet om een goede combinatie te vinden tussen prestaties en verbruik.
Dit in gedachte houdend is de 4A-FE natuurlijk nooit een ideale basis om van te gaan werken wanneer je zoveel mogelijk pk's in je Corolla wilt hebben en stoplichtspintjes wilt gaan winnen van opgefokte Civicjes en dergelijke.
Wat is wijsheid
Wie als eens wat meer op internet gezocht heeft naar opties om zijn of haar 4A-FE te tunnen of wat te kietelen heeft misschien al gemerkt dat in tegenstelling tot veel andere populaire Japanse motoren, de 4A-FE helaas niet zoveel aftermarket ondersteuning heeft.
Dat betekent dan al snel dat wanneer je echt zwaar wilt gaan tunen je bij speciaal gemaakte onderdelen terrecht komt. Een kostbare zaak natuurlijk.
Vaak wordt dan al snel aangeraden, met het oog op het kostenplaatje, om een andere motor erin te lepelen.
Als je kijkt naar de hoeveelheid vermogen die je dan voor je euro's krijgt is dit ook vaak de betere optie, maar nog steeds erg kostbaar.
De opties
De goed betaalbare opties.
Alles wat hieronder beschreven staat zijn redelijk kant en klare onderdelen die goed verkrijgbaar zijn en die je redelijk eenvoudig zelf aan kan brengen.
- - Openluchtfilter/inlegfilter (al dan niet met CAI: Cold Air Intake)
- Een andere einddemper aan de uitlaat.
- De katalysator uit de uitlaatlijn halen en een katvervanger plaatsen.
- Een PBV (Power Boost Valve) monteren.
- Een ander uitlaatspruitstuk monteren.
- Een volledig andere uitlaat (laten) monteren. (Maatwerk)
De duurdere opties:
Nu gaan we meer naar het echte tunen van de motor toe. Veel hiervan zul je dan ook bij een motortuning of motorrevisie bedrijf moeten laten doen omdat zij er de machines voor hebben. Veel onderdelen hiervoor zijn niet zomaar te kopen en moeten voor de 4A-FE speciaal gemaakt worden. Voor de turbo optie is ook aardig wat kennis vereist, en je loopt de kans de motor te beschadigen als je het niet goed doet.
Ga ervanuit dat wanneer je dit soort dingen wilt gaan doen, gedeeltes of zelfs de gehele motor uit de auto verwijderd zal moeten worden.
- - De motor laten blueprinten.
- Een ander (lichter) vliegwiel monteren of het huidige vliegwiel af laten draaien.
- Andere (hoog compressie) zuigers en drijfstangen monteren.
- Andere nokkenassen monteren
- De kop laten bewerken (kop vlakken, in- en- uitlaatpoorten bewerken, flowen, overmaatse kleppen monteren)
- Een turbo monteren, met alle randonderdelen die daarvoor nodig zijn
- Een stand-alone motormanagment gaan gebruiken
- Inlaat optimaliseren
- Uitlaat optimaliseren
- Dry-sump smering toepassen
- Aangepast benzinesysteem
- Aangepast ontstekingssysteem
Let wel dat je met sommige van deze aanpassingen de levensduur en betrouwbaarheid van de motor behoorlijk kunt ondermijnen!
Zoals gezegd kun je het zo gek maken als je het zelf wilt en mensen met verstand van zaken en een ongelimiteerd budget kunnen zoiets als dit maken van de simpele 4A-FE:
Naar verluid zou deze 4A-FE tot 9200rpm draaien en (zonder turbo!) 250pk leveren! Vanzelfsprekend is er met zo'n motor op de openbare weg niet meer fatsoenlijk te rijden.
De opties voor meer vermogen buitenom de 4A-FE motor
Zoals al een beetje uit de motortype aanduiding af te leiden is, stamt de 4A-FE uit de A-familie motoren van Toyota.
Voordeel hiervan is dat er binnen de A-serie, krachtigere varianten bestaan die mechanisch zonder al te veel aanpassingen in dezelfde auto gelepeld kunnen worden.
Enkele voorbeelden:
- - 4A-GE 16V (ongeveer 115 tot 125pk) Deze optie is eigenlijk meer voor de E9 serie. Bij de latere Corolla's kun je problemen krijgen met de uitstoot bij de keuring
- 4A-GE 20V Silvertop (ongeveer 160 pk)
- 4A-GE 20V Blacktop (ongeveer 165 pk)
- 4A-GZE Supercharger (ongeveer 145 tot 170 pk)
Er zijn bedrijven die deze motoren naar Nederland halen direct vanuit Japan en die de hele ombouw voor je kunnen regelen. Ook hier geld, voor meer informatie is er hier op het forum en op internet genoeg te vinden.
Hier alvast enkele adressen waar je eens kunt informeren voor een motorswap:
Ad (turborolla hier op 't forum). Zijn website: http://www.groundspeed.nl Hij kan zowieso motoren leveren en eventueel ook de complete ombouw verzorgen
Op sites zoals http://www.japotoperformanceparts.nl,http://www.deijne.nl en http://www.jdm-parts.nl kun je eens informeren naar motorblokken, hoewel ik niet zeker weet of zij ook de ombouw kunnen verzorgen.
Robbie F hier op het forum heeft ook ervaring met het swappen naar de 4A-GE 20v Blacktop en 4A-GZE motoren.
Ook Stefan hier op het forum kan een ombouw verzorgen en op latere termijn wellicht ook motoren leveren.
Ik hoop zo wat antwoorden gegeven te hebben op vragen van pk hunkerende Corolla rijders.
Ik kan me voorstellen dat er bij sommigen ook een heleboel vragen naar boven zijn gekomen over de verschillende aanpassingen. Je kunt ze natuurlijk altijd hier op het forum stellen, aan mij vragen via PM of E-mail of gewoon zelf een zoektocht starten op het internet.
Succes!