haperende stuurbekrachtiging

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Plaats reactie
petros
Senior member
Senior member
Berichten: 337
Lid geworden op: ma sep 26, 2005 18:07

haperende stuurbekrachtiging

Bericht door petros »

Na een dynamo te hebben vervangen, een nieuwe thermoschakelaar te hebben geplaatst, nieuwe achter schokbrekers te hebben gemonteerd begint nu de stuurbekrachtiging van mijn E10 GTSI te haperen :S. Lijkt wel of bij 225.000km alles nu stuk voor stuk komt... Maargoed, symptonen: als ik bij stilstand aan het stuur draai, linksom of rechtsom dan voel ik het stuur als het ware pulserend lichter en zwaarder draaien. Er zit genoeg olie in het reservoir en de snaar van de pomp is ook strak (dit omdat de nieuwe dynamo er net in zit). Kan de pomp naar zijn grootje zijn? Of komt dit vaker voor en is er een eenvoudige oplossing?
Sebastiaan84
Special member
Special member
Berichten: 933
Lid geworden op: wo mei 14, 2008 10:26
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE111
Type Corolla: TA22 wagon
Locatie: Emmen, Drenthe

Re: haperende stuurbekrachtiging

Bericht door Sebastiaan84 »

Als je dat op die manier doet dan zijn ook binnenkort je banden, en je voorwielophanging gaar....

Dude je gaat toch niet aan je stuur draaien als je stil staat dat is not done en superslecht :shock:

Doet hij dat lichter en zwaarder draaien ook als je stuurt terwijl je langzaam rolt/rijd? Want denk dat de stuurverkrachtiging op jou manier gewoon gteringhard zijn werk moet doen en daarom licht en dan zwaarder gaat.
Past: Red Evil EP81 a.k.a Whiteline slet, AE111 G6 Zenki, TA22 Avensis Wagon Kouki

Current: Volvo V50 2.4i Geartronic Summum full options MY2005.
Highway
President member
President member
Berichten: 1819
Lid geworden op: ma feb 09, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: ZZE112
Locatie: Duizel, Brabant

Re: haperende stuurbekrachtiging

Bericht door Highway »

Heb je al een keer het vloeistof vervangen?? Dat is relatief goedkoop en makelijk, zou daarmee beginnen en kijken of de situatie beter wordt.
Skoda Superb 1.8tsi
Verkocht - E11 facelift Linea SOL 2000 sedan -
Tom-corolla
General member
General member
Berichten: 152
Lid geworden op: vr dec 05, 2008 06:44

Re: haperende stuurbekrachtiging

Bericht door Tom-corolla »

Is het probleem ook als je een beetje gas geeft? (met koppeling in, of in z'n vrij?)
Mechanische stuurbekrachtiging werkt volgens mij als een rem op de motor,
bij mij gaat hij iig zwaarder draaien..
Als hij het met gas niet doet kan het dus ook aan de regeling van het stationair toerental liggen.

Grt Tom
petros
Senior member
Senior member
Berichten: 337
Lid geworden op: ma sep 26, 2005 18:07

Re: haperende stuurbekrachtiging

Bericht door petros »

Sebastiaan84 schreef:Als je dat op die manier doet dan zijn ook binnenkort je banden, en je voorwielophanging gaar....

Dude je gaat toch niet aan je stuur draaien als je stil staat dat is not done en superslecht :shock:

Doet hij dat lichter en zwaarder draaien ook als je stuurt terwijl je langzaam rolt/rijd? Want denk dat de stuurverkrachtiging op jou manier gewoon gteringhard zijn werk moet doen en daarom licht en dan zwaarder gaat.
Heb je helemaal gelijk in! Ik bedoelde eigenlijk ook tijdens het rollen bij uitparkeren en rustig wegrijden. Bij warme motor hapert de bekrachtiging trouwens ook bij rustig rollen.
Sebastiaan84
Special member
Special member
Berichten: 933
Lid geworden op: wo mei 14, 2008 10:26
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE111
Type Corolla: TA22 wagon
Locatie: Emmen, Drenthe

Re: haperende stuurbekrachtiging

Bericht door Sebastiaan84 »

Zou de olie eens vervangen en evt de aandrijving van de pomp. Wie weet helpt dat
Past: Red Evil EP81 a.k.a Whiteline slet, AE111 G6 Zenki, TA22 Avensis Wagon Kouki

Current: Volvo V50 2.4i Geartronic Summum full options MY2005.
luca
President member
President member
Berichten: 1528
Lid geworden op: di sep 17, 2002 00:08
Locatie: Toscane Nozzano Castello - Lucca

Re: haperende stuurbekrachtiging

Bericht door luca »

kruiskoppeling loshalen onder je stuurkolom en handmatig scharnieren.als je de knik voelt heb je het probleem gevonden!
als je een probleem wil oplossen moet je bij het begin beginnen!
het is goedkoper om een dynamo van een toyota na 10 te vervangen dan elk jaar een dynamo van een opel voor 10 jaar lang te vervangen!
Luke
Starting member
Starting member
Berichten: 73
Lid geworden op: vr mei 21, 2010 21:19
Type Corolla: E10
Type Corolla: swift gti

Re: haperende stuurbekrachtiging

Bericht door Luke »

luca schreef:als je een probleem wil oplossen moet je bij het begin beginnen!
niets meer aan toe te voegen;)

meten is weten
Johnny69
Newbie
Newbie
Berichten: 1
Lid geworden op: wo aug 09, 2017 17:21

Re: haperende stuurbekrachtiging

Bericht door Johnny69 »

Kan iemand mij vertellen hoe ik de olie van mijn stuurbekrachtiging kan vervangen hij hapert bij warme omstandigheden en wil hem dus graag vervangen het betreft een Corolla verso Bj 2005
Plaats reactie