Het hippe 4AGE topic

Over motor, bak, uitlaat, tuning, enz...

Moderator: Moderator

Japanese Performance
Full member
Full member
Berichten: 430
Lid geworden op: do jan 01, 2009 19:29
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE82
Type Corolla: ae82gt16v
Locatie: Emmen

Re: Het hippe 4AGE topic

Bericht door Japanese Performance »

Projects: ae82gt ae86gt lancer evo4 rs carina ta60 4age 16v


http://bruutt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Het hippe 4AGE topic

Bericht door Blof-fan »

Oeh, dat zijn inderdaad hele mooie klepjes! :o
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3554
Lid geworden op: di feb 15, 2005 19:45
CCNL lidnummer: 545
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92
Locatie: Purmerend

Re: Het hippe 4AGE topic

Bericht door MzKzM »

Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3554
Lid geworden op: di feb 15, 2005 19:45
CCNL lidnummer: 545
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92
Locatie: Purmerend

Re: Het hippe 4AGE topic

Bericht door MzKzM »

en nog een paar:

Motortje staat overigens te koop in Japan voor een kleine €20.000,- :lol:
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
Japanese Performance
Full member
Full member
Berichten: 430
Lid geworden op: do jan 01, 2009 19:29
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE82
Type Corolla: ae82gt16v
Locatie: Emmen

Re: Het hippe 4AGE topic

Bericht door Japanese Performance »

ik wil die :shock: icm met een close ratio versnellingsbak
Projects: ae82gt ae86gt lancer evo4 rs carina ta60 4age 16v


http://bruutt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Het hippe 4AGE topic

Bericht door Blof-fan »

Oeh, erg mooi!

Maar voor 20.000,- kun je toch ook een heleboel andere leuke dingen doen! :shock:
Zie ik het nou trouwens goed dat ze een 3-ribs blok gebruikt hebben?
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3554
Lid geworden op: di feb 15, 2005 19:45
CCNL lidnummer: 545
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92
Locatie: Purmerend

Re: Het hippe 4AGE topic

Bericht door MzKzM »

goed gespot! Met de kleine krukas heb je minder lageroppervlakte en dus minder wrijving.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Het hippe 4AGE topic

Bericht door Blof-fan »

Hmmm...met de toerentallen die die dingen draaien zou ik denk ik toch liever een 7-ribs gebruiken denk ik. Zeker nu ik gezien heb hoe dik die cilinderwanden zijn van de 4A blokken :shock:
Dan maar wat meer wrijving :roll:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3554
Lid geworden op: di feb 15, 2005 19:45
CCNL lidnummer: 545
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92
Locatie: Purmerend

Re: Het hippe 4AGE topic

Bericht door MzKzM »

Ook bij de 7-ribs F/A blokken wordt de 20mm zuigerpen vervangen door een 19mm om die reden ;) uiteraard heb je dan ook andere zuigers nodig...
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: Het hippe 4AGE topic

Bericht door Bart-E11 »

250 PK uit een blacktop en zonder turbo :shock:

http://www.youtube.com/watch?v=gCKWq9DQ ... re=related

hier het zelfde blok met 200 pk

http://www.youtube.com/watch?v=69OFUXpV ... re=related
Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 10295
Lid geworden op: za nov 20, 2004 20:24
CCNL lidnummer: 580
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 FX 20v
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Het hippe 4AGE topic

Bericht door Co'tje »

oe lekker hoor.

ARco
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Savage Corolla SOLD!! ---> New.. Curtevenne 830AK
Arco® The exclusive choice
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: Het hippe 4AGE topic

Bericht door Peet »

Wat betekend in godsnaam 3 ribs of 7 ribs blokken ?
Ik ken wel spare ribs ;)
gr Peet
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3554
Lid geworden op: di feb 15, 2005 19:45
CCNL lidnummer: 545
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92
Locatie: Purmerend

Re: Het hippe 4AGE topic

Bericht door MzKzM »

Dit gaat over het aantal verstevigingen in de 4age blokken.
De eerste types die voornamelijk in de ae82 en ae86 geleverd werden zijn de zogenaamde 3 ribs blokken met de kleine krukas. Later heeft Toyota het blok nog sterker gemaakt door er extra verdikkingen in te maken (opstaande stukken te zien vanaf de buitenkant van het blok, zogenaamde ribben) en is ook de krukas in lagertap toegenomen.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: Het hippe 4AGE topic

Bericht door Peet »

Word elke dag wijzer hier.
Zeer gaaf ,bedankt ;)

gr Peet
Gebruikersavatar
Bart-E11
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 9543
Lid geworden op: di mar 30, 2010 09:12
CCNL lidnummer: 796
Type Corolla: E11
Type Corolla: SE111
Locatie: In Brabant

Re: Het hippe 4AGE topic

Bericht door Bart-E11 »

Project: **Corolla SE111 Luna - > G6R Turbo**
Daily: Corolla AE111 Terra - > Luna -> wanabe G6 285K Km and counting

Tellerswipe 80 - 160
Ruudje schreef:Is dit de 3de versnelling ?
Bart-E11 schreef: Nee z'n 5
Japanese Performance
Full member
Full member
Berichten: 430
Lid geworden op: do jan 01, 2009 19:29
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: AE82
Type Corolla: ae82gt16v
Locatie: Emmen

Re: Het hippe 4AGE topic

Bericht door Japanese Performance »

Bart-E11 schreef:250 PK uit een blacktop en zonder turbo :shock:

http://www.youtube.com/watch?v=gCKWq9DQ ... re=related

hier het zelfde blok met 200 pk

http://www.youtube.com/watch?v=69OFUXpV ... re=related

dat zijn 20 klepper motoren.
Ik ben nu ook met een 4a-ge bezig, een snelle n/a 9000rpm motor.
Zodra er meer updates zijn maak ik wel even betere foto's.
Afbeelding
Projects: ae82gt ae86gt lancer evo4 rs carina ta60 4age 16v


http://bruutt.blogspot.nl/" onclick="window.open(this.href);return false;
Co'tje
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 10295
Lid geworden op: za nov 20, 2004 20:24
CCNL lidnummer: 580
Type Corolla: AE101
Type Corolla: E10 FX 20v
Locatie: Schoonhoven
Contacteer:

Re: Het hippe 4AGE topic

Bericht door Co'tje »

Japanese Performance schreef: dat zijn 20 klepper motoren.
Ik ben nu ook met een 4a-ge bezig, een snelle n/a 9000rpm motor.
Zodra er meer updates zijn maak ik wel even betere foto's.
Afbeelding

heb je wat meer info over het blok, zie ik nou oa een blacktop spruitstuk op dat ding zitten.

ARco
Don't take life too serious, You'll never get out alive
Savage Corolla SOLD!! ---> New.. Curtevenne 830AK
Arco® The exclusive choice
Proud member of the NCS crew, Gebouw het uzelf!
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3554
Lid geworden op: di feb 15, 2005 19:45
CCNL lidnummer: 545
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92
Locatie: Purmerend

Re: Het hippe 4AGE topic

Bericht door MzKzM »

Nog wat smulplaatjes...
Je hebt niet voldoende permissies om de bijlagen van dit bericht te bekijken.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Het hippe 4AGE topic

Bericht door Blof-fan »

F*cking hell! :shock:

Wat een monster! Een F/A mét redelijk big-ass turbo...dat uitlaatspruitstuk alleen al! Da's een waar kunstwerkje. Die diameter van die pijp man...
Erg benieuwd wat zo'n blokje nou oplevert. Denk dat je toch redelijk dicht tegen de 300pk aan zal schurken :o
Wat een geluid zal daar uitkomen...het blok zelf dat al 11.000 toeren uitgilt en dan nog eens een dikke turbo fluit eroverheen...man, krijg al kippenvel bij het idee! :roll:
En een gastank als plenum van de intake, erg creatief :lol:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: Het hippe 4AGE topic

Bericht door Peet »

Ziet er zeker zeer gaaf uit ,maar waarom zitten er 2 stukies pijp (met membraan of zo iets) voor de turbo ,die weer op je uit laat vallen ,na de turbo?
En nog ff een vraag ,stel voor je rijd plank gas .
En in eens stop je met gas geven (om af te remmen of zo iets) ,maar die turbo blijf nog wel ff door draaien neem ik aan ,waar laat die dan de inlaat lucht ?
Die kan dan nergens heen ,ga je dan geen veelste hoge druk op bouwen ?

gr Peet
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Het hippe 4AGE topic

Bericht door Blof-fan »

Beantwoord je eigenlijk al bijna je eigen vraag :lol:

De turbo blijft inderdaad nog even spoolen als je je gas los laat en blijft dus druk opbouwen. Daarvoor zitten die zogenaamde 'Blow-off valves' daar. Boven een bepaalde druk gaan die open en laten de overbodige lucht ontsnappen ;)
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: Het hippe 4AGE topic

Bericht door Peet »

Bedankt voor je uitleg .
Maar ik heb nog een paar vragen .
Een paar foto,s terug word gepraat over een blacktop spruitstuk op die ( Gele)motor ,waarom zit er bij mij zo,n zelfde op ,ik heb maar een standaard motortje ?.
En nog iets wat ik niet begrijp ,waarom zit er op die snelle motoren geen distrubutie ketting in plaats van een snaar ?
Zo,n snaar zal altijd iets uit rekken als je plank gas geeft ,dan klopt op dat moment je afstelling van je kleppen niet meer ,of zie ik dat verkeerd ,of is het all in the game

gr Peet met al zijn vragen ;)
The Doctor
President member
President member
Berichten: 1744
Lid geworden op: do jul 07, 2005 01:24
CCNL lidnummer: 0
Type Corolla: KE20
Locatie: Goirle

Re: Het hippe 4AGE topic

Bericht door The Doctor »

Blof-fan schreef:Beantwoord je eigenlijk al bijna je eigen vraag :lol:

De turbo blijft inderdaad nog even spoolen als je je gas los laat en blijft dus druk opbouwen. Daarvoor zitten die zogenaamde 'Blow-off valves' daar. Boven een bepaalde druk gaan die open en laten de overbodige lucht ontsnappen ;)
das volgens mij geen bov (die gaat naar de inlaat, niet naar de uitlaat), maar een externe wastegate! :P
Als de druk te hoog oploopt, laat die wat gassen langs de turbo afgaan, waardoor de druk constant blijft/afneemt.
"It's all about the heart, the people who focus on parts, turbo's and all that stuff...they're just losers."

HET KE20 projecttopic
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3554
Lid geworden op: di feb 15, 2005 19:45
CCNL lidnummer: 545
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92
Locatie: Purmerend

Re: Het hippe 4AGE topic

Bericht door MzKzM »

Doordat het een getande snaar (riem) betreft kan deze eigenlijk niet doorslippen. Als hiervoor een multiriem of iets dergelijks gebruikt zou zijn, dan heb je helemaal gelijk en zou deze bij doorslippen de kleptiming in de war gooien. Met een getande riem hoef je minder spanning op de poullies te zetten wat voor minder wrijving zorgt en bovendien kan deze riem dus niet doorslippen.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Het hippe 4AGE topic

Bericht door Blof-fan »

The Doctor schreef:
Blof-fan schreef:Beantwoord je eigenlijk al bijna je eigen vraag :lol:

De turbo blijft inderdaad nog even spoolen als je je gas los laat en blijft dus druk opbouwen. Daarvoor zitten die zogenaamde 'Blow-off valves' daar. Boven een bepaalde druk gaan die open en laten de overbodige lucht ontsnappen ;)
das volgens mij geen bov (die gaat naar de inlaat, niet naar de uitlaat), maar een externe wastegate! :P
Als de druk te hoog oploopt, laat die wat gassen langs de turbo afgaan, waardoor de druk constant blijft/afneemt.
Je hebt inderdaad gelijk Thomas, ik heb niet goed gekeken ;)
De kleppen bypassen de turbo inderdaad als de druk te hoog oploopt en voert dan het teveel aan druk/uitlaatgassen direct af via de uitlaat.
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Het hippe 4AGE topic

Bericht door Blof-fan »

Peet schreef:Bedankt voor je uitleg .
Maar ik heb nog een paar vragen .
Een paar foto,s terug word gepraat over een blacktop spruitstuk op die ( Gele)motor ,waarom zit er bij mij zo,n zelfde op ,ik heb maar een standaard motortje ?.
En nog iets wat ik niet begrijp ,waarom zit er op die snelle motoren geen distrubutie ketting in plaats van een snaar ?
Zo,n snaar zal altijd iets uit rekken als je plank gas geeft ,dan klopt op dat moment je afstelling van je kleppen niet meer ,of zie ik dat verkeerd ,of is het all in the game

gr Peet met al zijn vragen ;)
Omdat een Blacktop spruitstuk anders is als van een 'normale' 16V 4A-GE, die nog gewoon een ouderwets gietijzeren spruitstuk heeft ;)
Op de 2e en 3e generatie 4A-FE werd ook een ander, vergelijkbaar spruitstuk gebruikt inderdaad, ondanks dat je een standaard motor hebt klopt dat dus gewoon.

En zoals Peter al zei, de distributieriem is een getande riem, dus hij kan (Als alles klopt) niet verlopen en je klepafstelling blijft dus gelijk.
Bovendien heb je dan nog de riemspanner om eventuele rek op te kunnen vangen ;) Het is dus inderdaad all in the game :lol:
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: Het hippe 4AGE topic

Bericht door Peet »

Okee dan ,van die tandriem begrijp ik helemaal ,zou het een v snaar zijn dan ben je mooi de lul
Dan word het een koffie molen hahaha :shock:
Dus als ik het goed begrijp rekt zo,n distributie snaar niet uit ,en anders word het weer op gevangen door een spanrol .
Bedankt ;)

gr Peet
Gebruikersavatar
Blof-fan
E-team
E-team
Berichten: 7526
Lid geworden op: vr apr 02, 2004 16:15
CCNL lidnummer: 525
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92 GT-S
Locatie: Oostkapelle, Zeeland
Contacteer:

Re: Het hippe 4AGE topic

Bericht door Blof-fan »

Peet schreef:Okee dan ,van die tandriem begrijp ik helemaal ,zou het een v snaar zijn dan ben je mooi de lul
Dan word het een koffie molen hahaha :shock:
Dus als ik het goed begrijp rekt zo,n distributie snaar niet uit ,en anders word het weer op gevangen door een spanrol .
Bedankt ;)

gr Peet
Dat heb je inderdaad goed begrepen ;)

Enne...wat betreft die koffiemolen: Nope!
Dat is het mooie van de Toyota 4A-serie motoren, het zijn zogenaamde non-interference motoren. Dat wil zeggen dat zelfs áls de distributieriem breekt, de motor mechanisch zo in elkaar steekt, dat de kleppen en de zuigers elkaar nooit kunnen raken ;)
Dus hier geen koffiemolen. Nieuwe riem erop, op tijd zetten en je kunt weer vrolijk verder :D
Driving: '04 Toyota Avensis 2.0 Wagon
Driving: '89 Toyota Corolla AE92 XL Hatchback B&M Special
Restomodding: '88 Toyota Corolla AE92 GT-S Coupé
Have a good life in Africa: '92 Toyota Corolla AE92 GTSi Hatchback

Mijn uitgebreide persoonlijke project site
MzKzM
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 3554
Lid geworden op: di feb 15, 2005 19:45
CCNL lidnummer: 545
Type Corolla: AE92
Type Corolla: AE92
Locatie: Purmerend

Re: Het hippe 4AGE topic

Bericht door MzKzM »

Thans, dat is de theorie met een fabrieksaf motor.
Coffee is what makes civilized life possible in these demanding times...
Peet
CCNL Member
CCNL Member
Berichten: 4435
Lid geworden op: vr sep 17, 2010 23:08
CCNL lidnummer: 803
Type Corolla: E11
Type Corolla: corollag6r

Re: Het hippe 4AGE topic

Bericht door Peet »

O dat wist ik niet ,riempje er op en rijden weer . :lol:
Heb het een keer bij een ford escort gehad ,kon hem gelijk naar de sloop brengen .
Zuigers kapot ,en me kleppe stonden als een hoepel ,zijden ze in de garage . :shock: \

Maar wanneer komen er weer nieuwe gaafe foto,s , en informatie over die motoren
Schiet wortel hier . ;)

gr Peet
Plaats reactie